Préselt virágok
Gergely Ödön ex libris-gyűjteménye
Amikor a könyv még nem egyszeri fogyasztásra, a rögtöni elhajításra szánt cikk volt, mint a papír zsebkendő vagy a hírlap, amíg kézben volt, bőrrel vagy szőttessel beburkolták, könyvjelzőt, esetleg támaszt készítettek hozzá, és ha félretették, akkor sem hányódott, mert üveg mögött óvták. Különös szépségű virágokat préseltek benne, s talán ennél is szebb hagyomány, hogy az egy kézhez tartozó könyvek jelzésére külön grafikai ágazat szerveződött: fadúcról vagy rézlemezről kerültek le egy-egy magánkönyvtár úgynevezett ex libris-vignettái, amelyek egyszerre fejeztek ki valami lényegeset az őket kimetsző művészről, meg arról a könyvbarátról, aki megrendelte vagy ajándékba kapta őket. S együttesen: a kor lélegzetéről, szelleméről.
A tulajdonjel (a lépcsőházi névtáblától a jószág fülébe égetett billogig, az óvodai ruhákba hímzett jelektől az autók monogramozásáig) csak a legutóbbi időben veszítette el esztétikai igényességét. Gergely Ödön (1897-1970) ex libris-gyűjteménye esztétikailag üdítően változatos. A rajzolatokban felvillannak szecessziósán kontúros vagy kubisztikusan tördelt felületek, vaskosabb vagy légiesebb képi gesztusok, a miniatűr ábrázolás a méreteket meghazudtoló monumentalitással, az áhítatos szellemiség életvidám vagy pajkos mentalitással, az urbánuspolgári tematika rusztikussal, népiessel váltakozik; az ornamensek hol organikusak, hol meg geometrikusak, a metszett vonalak mellett megjelennek pontozásos, árnyalásos felületek is, a felhasznált betűtípusok is hihetetlenül sokfélék, leleményesek. Külön érdekessége a gyűjteménynek a gazdag külföldi, elsősorban németalföldi anyag, amelyhez nemzetközi csere útján jutott a gyűjtő – ez a portéka levélborítékban is elfér.
Ami azonban a gyűjtemény mögött húzódik meg, honi történelmünk legcsúfabb fejezeteinek egyikébe vág. A tehetséges, hadifogságot, munkaszolgálatot megjárt mérnök, Gergely Ödön az új, szovjetbarát rendszer egyik első áldozata. A Standard Rt. ellen 1949-ben indított hecckampányban és koncepciós perben, ahol két halálos ítéletet is kiszabtak, már felvillan az állítólagos „zsidó hatalom” valódi arca: orosz mintákat követő, önérdekű antiszemitizmusa. A beismerő vallomásokat injekciókkal és veréssel kikényszerítő ávéhások között éppannyi köpönyegforgató nyilast, mint emberségéből kivetkőzött zsidót találunk. Geiger, Radó, Kozma és Gergely mérnökök, hogy másokat ne említsünk, történetesen zsidók, nem csoda hát, hogy „elárulták az élenjáró hazát”. Gergely Ödön kegyetlen ítélete teljes vagyonelkobzást is elrendelt, így ment veszendőbe igen szép festménygyűjteménye.
1956-ban szabadulván (addig onnan tudták, él még, hogy kikerült tervrajzain fel-feltűnt csak mérnöktársai által megfejthetően a tulajdonjele: monogramja) mit is tehetett volna? Kifosztottságában piciny ex libris-ábrázolatokon élte ki hajdani, nagyobb méretekre és költségekre szabott gyűjtőszenvedélyét.
Ez a sok kicsiny metszet egy nagyreményű élet és karrier kényszerű összezsugorodását tanúsítja. Afféle börtönbeli, féltőn rejtegetett szerzemények: szépségüket a társak úgysem értik. Kicsiben való újraélesztése ez a gyűjtés a hajdanvolt, pompás festménykollekciónak. Nem volt fegyintézetben Gergely Ödön 1956 után, de lehetőségeiben, napi mozgásaiban – habitusában mégis be volt börtönözve. Fogászati kezelésen, mondja a leánya, nem tűrte, hogy injekciózzák, mert ez börtönéveire emlékeztette őt. Ha kikerült is belőle, a börtöné maradt haláláig. Erről a bezártságról árulkodik gyűjteménye, s arról, hogy a körülmények hatalmán azért mindig, minden szorongatottságban felül lehet kerekedni.
Mert mi más volna az esztétikum dolga, mint hogy erre az enyhítő körülményre a halandó embert szakadatlanul figyelmeztesse? A könyv testéből kinőhet a belépréselt virág!
Hernádi Miklós
Címkék:1991-01