Az álom ár-apálya
1 Battonyán születtem, az „elsőként felszabadított településen”. Abban a kisvárosban, ahol a mai napig harmonikusan él együtt a román, a szerb és a magyar lakosság. A háború végéig jelentékeny számú zsidó kisebbség élt a városban, amit a zsidó temető is bizonyít. Ezen a környéken nem ismerték a diszkriminációt. Olyannyira nem, hogy a kommunista párt Battonyának azt a szerepet szánta, hogy megmutassa, milyen boldogan megférnek egymás mellett a nemzetiségek. Minden szeptember 23-án megjelentek a „Battonya kifejezi múltunkat, jövőnket, élni akarásunkat” kezdetű cikkek, amelyek kötelező jelleggel tértek ki arra, hogy itt mennyei harmóniában élnek a nemzetiségek. És tényleg. Unokatestvérem és keresztlányom is román óvodába járt, szüleik azt gondolták, hogy az csak jó lesz a gyerekeknek, ha ismernek néhány román szót.
2 Édesanyám egy termelőszövetkezet raktárában dolgozott. Ha elfelejtettem elkérni tőle az osztálypénzt, gyorsan ki bicikliztem hozzá még reggel nyolc óra előtt. A zsidó temető előtt vitt az út, aminek a bejáratát felverte a kutyatej, a repce, a kuszáit fűcsomók között rozsdás boronák és műtrágyás zsákok voltak. A virrasztó épületről akkor azt gondoltam, hogy középkori vár, kincsekkel, soha be nem vetett ismeretlen fegyverekkel, és maga a téesz az árpaföldekkel csak valami elterelő akció eredménye. Soha nem mentem be a temetőbe, valahogy úgy éreztem, tiszteletlenség lenne, viszont a fantáziámat nagyon izgatta. Barátaimmal egymást licitáltuk túl a képzelgéseinkkel, hogy vajon mi lehet abban a titokzatos temetőben. Mikor az ókori Egyiptom foglalkoztatott minket, arra a végkövetkeztetésre jutottunk, hogy titkos alagutak, titkos írások, szarkofágok és kincsek vannak ott. Hogy egy titokzatos nép nyomára bukkanhatunk, amely itt élt egykoron, majd titokzatosan eltűnt.
Ha hallottam volna 8 évesen a frigyládáról, biztosra veszem, hogy itt rejtegetik.
A zsidó temető mögött találhatóak a Gödrösöknek nevezett bányatavak, azon túl pedig a katolikus temető. Néhány gyerek belefulladt a vízbe, de munkagépek is elsüllyedtek itt, még a hatvanas években. A legendák járta hely attól volt borzongatóan izgalmas, hogy a közelmúltat mitizáltuk, így azokból a történetekből volt átjárás a való világba, hisz a mellékszereplők például éltek.
Nem beszéltem még a Zsidó dombról, ami szintén ebben a térségben volt. Valóságos erdő vette körül, fakó bokrokkal, csalánnal, rókalyukakkal. Egy feszület nyúlik ki az erdős dombtetőről, ami azoknak a „nem idevalósiaknak” is feltűnt, akik a távolsági busz ablakából egykedvűen figyelték a vidéket.
Ez volt a Lődombon kívül az egyetlen hely, ahol szánkózni lehetett. (A Lődombot 1943-ban hordták össze. Az előrenyomuló oroszokat lőtték innen.)
Mi, gyerekek a zsidókról annyit tudtunk, hogy övék volt a patika és néhány kis bolt. Ha nem sikerült a kóser vágás, a húst odaadták a szegényeknek. Szerették őket, kedves emberek hírében álltak, de aztán mindenki tudomásul vette, hogy elmentek és hogy nem jönnek vissza. Az élet ment tovább. Az ötvenes években a román bálba éppúgy elmentek a katolikusok, ahogy a szerbek is. Ezen a vidéken nem ismerték a diszkriminációt, a józan paraszti ész nem fogta fel, hogy miért lenne kevesebb a román vagy a zsidó, vagy bárki, mikor ugyanúgy dolgozott, mint a magyar vagy a szerb. A munka volt az, ami mérte az embert. Mi sem volt természetesebb, mint hogy a szomszédunkban lakó barátom Mákinak és Bábisnak hívta a nagymamáit, a nővérét pedig Kékinek.
3 A lágerek pedig egyszer csak megjelentek az álmaimban. A lágerálmokat két dologgal tudom magyarázni. Gyerekkoromban rengeteg háborús filmsorozat, illetve dokumentumfilm foglalkozott ezzel a témával, de van ennél nyomosabb indokom is. 14 évesen kollégiumba kerültem, ahol minden este válogatott módszerekkel vertek és aláztak meg minket. Többször elájultam a verésektől, sőt egyszer egy Somogyi Ferenc nevű fiú (ma valószínűleg hivatásos katonatiszt) annyira megrugdosott, hogy kórházba kerültem, ahol össze kellett varrni a fejem.
Sokszor reggelig kellett vigyázban állnunk, ha nem hoztunk elég kenyeret. Ha kimozdultunk, pofont kaptunk. Mosnunk kellett a felsőbb évesek lábait, be kellett vetnünk az ágyukat, reggel „szeretettel” kellett ébresztenünk őket. Azért is pofon járt reggel háromnegyed hétkor, ha úgy érezték, nem volt elég kedvesség az ébresztésben.
– Jóska, légy szíves, kelj fel, nemsoká jönnek szobaszemlézni!
Minden elsős csicskása volt egy idősebb fiúnak. A kibetonozott zuhanyzóban nemegyszer vertek meg minket úgy, hogy nem volt rajtunk ruha. Volt, aki öngyilkosságot kísérelt meg.
14 éves koromig normális, vidám fiú voltam, az volt a legnagyobb problémám, ha kikapott az Újpesti Dózsa. Ezután teljesen megváltoztam. Nem volt kedvem senkivel barátkozni, a legváratlanabb módon tört rám a sírógörcs, és bármire nosztalgiával emlékeztem, ami a kollégium előtti években történt.
A kollégium volt időszámításom kezdete. Előtte az aranykor, azután pedig az iszonyat korszaka. Végigjártam a gyerekkori iskoláimat, lefotóztam mindent, ami az „aranykorhoz” kötött. És a rémálmaim tovább folytatódtak. A mai napig álmodom arról, hogy vonatra raknak, ami egy koncentrációs táborba visz. Hogy egy kis résen látom, hogy bokros dombok között visz az út, gyéren behavazott bakterházakat hagyunk el, hogy minden állomásnak magyar a neve, hogy ki tudom nyitni az ajtót, de nem merek kiugrani az esőtől berogyott szalmakazlak egyikére.
4 Római katolikus vagyok, hat éves koromtól jártam hittanórákra, ministráltam is számtalanszor, szentmisén olvastam fel az evangéliumból. A mai napig csodálom a battonyai katolikus templomot, amit egy rokonom, a szintén battonyai Molnár C. Pál festményei díszítenek. Büszke vagyok hitemre, büszke vagyok arra, hogy egy ennyire erős egyházhoz tartozhatok.
Ahogy 15 évesen nem tudtam megmondani, miért nem jelentettem fel a szadista felsőbb éveseket, úgy arra sem találtam választ, hogy a zsidók miért nem próbáltak meg kiugrani a vonatokból. Most, 30 évesen kezdem megérteni, hogy miért hagytam, hogy az történjen velem 1984-ben, ami történt. Persze az én nyavalyáim távolról sem hasonlíthatók össze azzal, amik évtizedekkel ezelőtt történtek. Talán csak annyiban, hogy amíg élek, én sem tudok megszabadulni attól a szobától, ahová bevilágított a rosszul elhúzott, narancssárga függönyön keresztül a sarkon álló neon fénye, ahol miután beléptem a nagyfiúk szobájába, félpercnyi néma csend után megkérdezte valaki: „Tudod, miért állsz itt?”
18 éves koromban egy másik városba kerültem, és újra csak kollégiumban laktam.
Rövid időn belül kimentem albérletbe, mert nem tudtam jól aludni.
Címkék:2001-05