Pontatlanságok Jabotinsky kapcsán
Pontatlanságok Jabotinsky kapcsán
Nagy örömömre szolgált, amikor a cionizmus állhatatos harcosáról szóló színházi előadásunkon üdvözölhettem lapjuk szerkesztőjét, aki a magyarországi cionista mozgalom történetének „népszerűsítéséért már eddig is oly sokat tett”. Az idézőjel azért szerepel, mert ezzel szeretném jelezni hálámat a kedves bókért, amellyel Ambrus Katalint és szerény személyemet illette Jabotinsky kapcsán.
Ezzel elérkeztünk a Szombat januári számához, amelyben Zsabotinszki – színpadon címmel rövid híradás szerepel az előadásról. A három mondat hemzseg a pontatlanságoktól. Nem csupán a cionista vezető nevének betűzéséről van szó (korábban láttam szerkesztő úrtól Zsabotyinszkijnek is), bár a mozgalomban jártasak már a háború előtti magyar nyelvű irodalomban is Jabotinsky néven olvashattak tőle és róla. Kérem, nem orosz cionista ideológus volt ő, mint ahogyan szerkesztő úr sem a magyar cionizmust kutatja. Nevezett oroszországi zsidó volt. Lássuk, ő maga miben is látta a különbséget egy 1910 körüli írásában: „Meg kell különböztetni az oroszországit (‘rosszijszkij’) az orosztól (‘russzkij’). Mindnyájan oroszországiak vagyunk, akik az Amurtól a Dnyeszterig élünk, és ennek a tömegnek csupán harmadát alkotják az oroszok. A zsidó első osztályú fia lehet Oroszországnak, de csupán másodosztályú orosz. Ilyennek látják őt mások, és elkerülhetetlenül ilyennek fogja magát érezni ő is…”. De menjünk tovább. Jabotinsky a cionista revizionista mozgalom, később a Ha-Zohar néven ismert párt vezetője, az Irgun Zevai Leumi illegális harci szervezet főparancsnoka és a Betar ifjúsági szervezet első embere volt. Ez utóbbit nem nevezném „mozgalmi beosztásnak”, a Ros Betar cím annál talán valamivel többet jelentett. Az előadás célja valóban az életút felvázolása, másik célkitűzésünk az általa képviselt eszmék bemutatása volt. Hogy ez mennyire sikerült, ítéljék meg mások. Hogy azután a szerkesztő úr által „akkorinak” nevezett idők (nyilván az 1920-30-as évekre gondolt) milyenek is voltak Palesztinában, a vele készült és a Reményben megjelent interjúból is kiderül: „A cionista nemzetállam Palesztina, amely mint állam akkor még nem létezett, de léteztek zsidó városok, mezőgazdasági és ipari létesítmények és létezett egy olyan infrastruktúra, amely begyűjtötte a külföldről jövő pénzt.” Mindezek alapján kissé félve jegyzem meg: szerkesztő úr talán kissé elhamarkodottan írta azokról az időkről, hogy „nagyon is ideologikusak” voltak. A záró félmondat teljes egészében ide kívánkozik. Tehát – az ismertetés szerint – ezek voltak az idők, amikor „a bal- és jobboldal egyaránt hasonló frazeológiával próbálta meg elképzeléseit érvényre juttatni”. Ilyen sületlenséget aztán már csak egy terjedelmes cikkel lehet valóban a helyére tenni. Csak legyen, aki megírja. Röviden: a szocialisták és Jabotinsky hívei részéről már ekkor folyt a másik fél démonizálása; előbbiek az „Izrael dolgozó népe” jelszót hangoztatták, utóbbiak pedig a polgári berendezkedés szükségességét hirdették. Csodálkozom, hogy az egyébként kitűnő Szombatban egy ilyen gyenge írásmű helyet kaphatott – ha mégoly rövid is.
Bassa László
Címkék:2001-03