Péter és a farkasok
Az alábbiakban az Izraelben megjelenő Jerusalem Report és a New York-i zsidó hetilap, a Forward egy-egy cikkét közöljük rövidített formában. Mindkét írás arra a megdöbbentő kérdésre keresi a választ, hogy miként kerülhetett Peter Sichrovsky, a jó nevű, zsidóságát mindig is vállaló liberális bécsi újságíró egy idegengyűlölő jobboldali párt választási listájára, annak is előkelő második helyére. A Jerusalem Report szerzője Sichrovsky személyes hátterét, motivációit veszi nagyító alá, a Forward pedig a történelmi előzményekhez nyúl vissza. Ám az angolszász világból Ausztriába „átránduló” szerzők, akik számára a német nyelvű közeg nem ismerős, nem „éreznek” egy fontos szempontot: a náci múlt megemésztésével küszködő Ausztriában és Németországban, a nyilvánosság szférájában szinte kötelező az állandó bocsánatkérő attitűd a zsidók felé. E téma – és ezáltal az országban élő zsidók – igen gyakran szerepelnek a nyilvánosságban. Ennélfogva ebben a közegben zsidónak lenni önmagában pozitív erény bizonyos helyzetekben. A zsidósága által fölértékelt Sichrovsky tehát jól használható, mindenekelőtt egy szélsőjobboldali párt számára. Személyes motivációin és az ország történelmi hagyományain túl tehát a híres – Magyarországon sokat dicsért – „Vergangenheits- bewältigung”, a műit feldolgozása, illetve annak jelenlegi fázisa hozta Sichrovskyt „nyerő helyzetbe”, melyből – minden politikai előélet nélkül – egyenesen az Európa Parlamentbe landolhatott.
A „zsidóság = nyerő helyzet” alapképlet a politika világában veszélyes lehet, ha ehhez nem társul erős zsidó közösség (és a holocaust után persze ez nem is lehetséges): kalandorok, karrieristák számára teszi kívánatossá a „díszzsidó” pozíciókat.
1985-ben jelent meg Peter Sichrovsky, a jó nevű bécsi újságíró könyve, melyben keserű szavakkal jellemezte a németországi és ausztriai zsidók fiatalabb nemzedékének lelki vívódásait. Már a könyv címe, Idegenek saját országukban, találóan fejezte ki a szerző végkövetkeztetését. E könyvet követte egy másik, Bűnösnek születtek, melyben a nácik gyermekeiről írt. A szerző sokak számára azon háború után születetett zsidók jelképévé vált, akik az egykori Harmadik Birodalom területén éltek.
Sichrovsky azokról a Fiatal zsidókról írt, akik megvetéssel tekintettek arra a társadalomra, amelyben éltek, s akik gyakran saját magukat is megvetették azért, mert a „gyilkosok” között maradtak. Szerinte a hozzá hasonló zsidók osztoznak „abban a reményvesztettségben… hogy Németországot és Ausztriát valaha is otthonuknak tekinthessék”. Ezt az elidegenedettséget erősítette a német nyelvű országokban „felerősödő rasszizmus”.
Éppen ezért méltán döbbentek meg az osztrákok, amikor Jörg Haider, a szélsőjobboldali Szabadság Párt vezetője, aki sokak számára a „felerősödő rasszizmus” jelképévé vált, Sichrovskyt nevezte meg pártja kettes számú jelöltjeként az 1996 októberi Európa parlamenti választásokon. Ez annál is inkább meglepő volt, mivel Sichrovsky 1991-ben keményen bírálta Haidert, mikor az a munkanélküliségről beszélve dicsérte Hitlert, amiért az annak idején a német munkanélküliséget megoldotta.
A nyolcezer fős osztrák zsidóság többsége Sichrovskyt nemes egyszerűséggel árulónak tekinti. Egyesek úgy vélik, a publicitás miatt csatlakozott Haiderhez, s emlékeztetnek arra, hogy egyszer ügy nyilatkozott: „akár az előbőrét is eladná” a publicitás érdekében. Mások szerint egyszerűen lefizették: Sichrovsky három házasságából öt gyermek született, akikről gondoskodnia kell, s ez magyarázza pénzügyi gondjait.
„Ez az egész nem más mint önreklám – állítja Henryk Broder berlini író, aki régóta ismeri Sichrovskyt. – Bármibe is bonyolódott eddig, hamar ráunt. Hat hónap múlva szakit Haiderrel, ezzel még több publicitást nyer. S Európa parlamenti tagsága kiválóan alkalmas arra, hogy megcsillogtassa azt a képességét, miként lehet munka nélkül pénzhez jutni.”
Sichrovsky 1947-ben született Bécsben. Szülei az Anschluss elől menekültek Angliába, majd a háborút követően azonnal visszatértek Ausztriába. Ezt máig nem bocsátotta meg nekik: „nem azért, mert Ausztriában nevelkedtem, hanem azért, mert úgy neveltek, hogy sohasem érezhettem otthonomnak azt az országot, melyben születtem.” Könyvében a „barátságos, kedves, jó kedélyű bécsieket” titkos náciként jellemzi, akik készek arra, hogy egy alkalmas pillanatban felfedjék igazi arcukat.
Ez a megvetés akkor enyhült valamelyest, amikor megírta második könyvét, a nácik gyermekeinek történetét. Ekkor, számára is váratlan módon, empátiát érzett azok iránt a pszichológiai gyötrődések iránt, amelyek saját vívódásainak mintegy tükörképei voltak. Ők is szüleik múltjának áldozatai lettek – Ez megtanított arra, hogy az embereket ne annak alapján ítéljem meg, amit szüleik tettek – magyarázza Sichrovsky. – Ez a felismerés egyúttal megszabadított a túlélők gyermekeivel való hamis szolidaritástól. Ettől kezdve az embereket saját maguk alapján ítéltem meg, családjuktól függetlenül.
A döntő fordulópont 1991-re tehető, amikor egy repülőút alkalmából a gépen Haider mellé került. Hosszasan elbeszélgettek, majd Haider kezdeményezésére egyre gyakrabban találkoztak. Sichrovsky azt állítja, hogy átérez- te Haider viaskodását, hogy legyűrje a múltat.
– Haider egyszer azt mondta nekem: „Te az áldozatok gyermeke vagy, de mi vagyok én? Az én szüleim nácik voltak, nekem ezzel kell megbirkóznom.” Olyan országban nőttem fel, ahol állítólag mindenki „antifasiszta” volt. Nagyon untam már ezeket a hazugságokat. Ezért becsültem nagyra Haider őszinteségét.
Sichrovsky szerint Haiderben végre megtalálta a gyógyírt arra a képmutató hazugságra, amelyet a leginkább gyűlölt az osztrákokban: hogy Ausztria valójában Hitler „első áldozata volt” nem pedig leglelkesebb támogatója.
Mindig is undorodtam a fontosabb osztrák pártok filoszemitizmusától. A szocialista párt 1945 óta van uralmon, s azóta egy fillér kártérítést nem Fizetett szüleimnek. A néppárt elnököt csinált Kurt Waldheimből. Amikor úgy döntöttem, hogy a továbbiakban nem a zsidó közösségben rejtőzködöm, hanem inkább megpróbálom Ausztriát kivezetni abból a bürokratikus és politikai kátyúból, amely gátolja az ország fejlődését, a kérdés csupán az volt: kivel? Inkább dolgozok olyan emberekkel, akik beismerik, hogy apjuk borzalmas dolgokat tett, mint olyanokkal, akik azt mesélik, hogy hány zsidót mentettek meg a szüleik, vagy hogy mennyi zsidó barátjuk volt a háború előtt.
Sichrovsky nem győzi hangsúlyozni, hogy Haider pártja konzervatív, és nem fasiszta. Hevesen tagadja, hogy akár Haider, akár pártja antiszemita lenne, és rámutat arra, hogy Haider pártja volt az egyetlen osztrák párt, amely részt vett az Európa Parlament antiszemitizmus-vitájában és támogatta egy európai holocaust-emléknap bevezetését.
Haidert az osztrák zsidók és liberálisok veszélyes populistának tartják, aki az idegengyűlölet démonait szabadítja ki a palackból. Sichrovsky feszeng, amikor Haider nácigyanús nézeteiről faggatják, ám úgy véli, „szükség van arra, hogy a náci korszakról végre nyíltan beszéljünk”.
Ha valaki annak a korszaknak a bélyeggyűjtését méltatja, rögtön azzal gyanúsítják, hogy a holocaustot dicséri. Ez szamárság.
– És mi a véleménye arról a Haider-beszédről, amelyben a Waffen SS tagjait „rendes embereknek” nevezte?
Nekem személy szerint nem tetszett. De látnunk kell, hogy bármilyen kollektív bűnösség kimondása helytelen. nem minden SS volt maga az ördög. De a beszéd politikai szempontból nem volt túl bölcs dolog.
És vajon mit szól ahhoz, hogy Haider olyan házban lakik, amelyet a zsidóktól koboztak el?
Azok, akikkel iskolába jártam, akikkel játszottam, akikbe szerelmes voltam, mind náci szülők gyermekei – állítja Sichrovsky. – Mindenki olyan lakásban élt, amit a zsidóktól koboztak el.
Sichrovsky szerint Haiderrel való szövetsége nem más, mint válasz a holocaust utáni Ausztriában és Németországban élő zsidók identitászavaraira. Elítéli azt a vélekedést, amely szerint a zsidók jelenléte ezekben az országokban pusztán ideiglenes és a zsidók nem részei a társadalomnak.
– Nem akarok a „túlélők gyermeke” lenni, nem akarok áldozat lenni, nem a holocaust emlékképeire akarom építeni az életemet, nem én döntöttem úgy, hogy visszatérek Ausztriába, hanem a szüleim, és az ő generációjuk. Most ezek az emberek, akik meggazdagodtak a gyilkosokkal kötött üzleteken, rossz szemmel nézik, amikor a gyilkosok gyerekeivel egy új Ausztria felépítésén dolgozom.
Maxim Biller író úgy véli, hogy Sichrovsky talán ügynök Haider mozgalmában s majd egyszer könyvet ír róla. „Ha valóban erről van szó, akkor nem mondhatok mást, mint hogy érdekes vállalkozás. Lehet, hogy eredetileg nem így gondolta, de közben rájött, hogy másképp aligha mászhat ki ebből a csávából.”
Doron Rabinowici, a bécsi zsidó író és történész sötétebb képet fest. Szerinte elképzelhető, hogy Sichrovskyból öngyűlölő zsidó válik. „Sichrovsky azért csatlakozott Haiderhez, …mert a figyelem középpontjába akar kerülni. De ez az önimádat könnyen öngyűlöletbe fordulhat. Elképzelhető, hogy “bizonyítania” kell, s ezt csak a zsidók elleni támadással érheti el. Ez akár tragédiába is torkollhat”
Azáltal, hogy az ausztriai politikai élet legellentmondásosabb mozgalmához csatlakozott, Sichrovsky kitört önként vállalt marginális helyzetéből, amely a német és osztrák zsidóságot jellemzi. Ám a helyzet iróniája, hogy ezzel a szélsőséges lépéssel megkérdőjelezi azt a premisszát, mely szerint a zsidók képesek méltó életet élni Ausztriában vagy Németországban.
Kritikusai szerint Sichrovsky opportunizmusa az egyik lehetséges válasz a holocaustra: ő az a túlélő, akinek mindent szabad. Ugyanígy az ő személyes holocaustörökségének része az a szembeszökő élvezet, amivel áthágja a szabályokat. Apját egy Gestapo-ügynök mentette meg, anyját pedig egy pap, aki hamis keresztlevélhez juttatta. Könyvében erről így ír: „(Szüleim megmenekülése) egy gestapós árulásának … és egy pap árulásának köszönhető. … Én azért születhettem meg mert két ember nem engedelmeskedett a szabályoknak. Ez az én életem alapja.”
A Jerusalem Report 1996. november 28-i számában megjelent riport alapján
Címkék:1997-01