Nekifutások, túlfutások
Peer Krisztián
Volt ez a telefonos megkeresés, és utána a közismert lépcsőház-effekt, a későn beugró frappírozott válasz, hogy: „Honnan veszik, hogy nem vagyok zsidó?!” A név? A fiziognómia? Érződik a mondataimon? Vagy azért ezt úgy lehet tudni? Honnan, ha nem tőlem? Azt hittem, ma Magyarországon nem zsidónak lenni is csak a nürnbergi törvények értelmében lehet. Hogy egy fogalomnak csak akkor van visszája, ha színe is van. Magyarul: soha nem gondoltam még magamra úgy, mint nem zsidó íróra, és bár nem vagyok zsidó író, nem zsidó író sem vagyok. Mi más lenne a (vallási, etnikai, szocio-kulturális) identitás, mint szabadon választott gyakorlat, amire akkor én a magam részéről azt mondanám, hogy: kösz, kihagyom. Ha nincs, akkor kár kreálni.1
* * *
Még egyszerűbben azt mondhatnám, hogy véleményem nincs, csak válaszom. Merthogy – ha már nekem szegezték a zsidókérdést – illik válaszolni valamit. Aki magyarul ír, az magyar író, ha fontos számára a származása, és ezt tematizálja is, ám legyen, lelke rajta, de ha neki nem fontos, helyette másnak se legyen az. (A magyar írót eszerint könnyebb azonosítani, mint általában a magyarokat – magyar az, aki magyarul él, magában magyarul számol és magyarul lábtengózik stb.) Ez lenne az ideális állapot. De huszonhat éves fejjel naivitás lenne azt képzelni, hogy ilyen álnaiv módon, az ideális állapotot adottnak tételezve, előidézhetnénk azt. Az álnaivitás lehet kitérő válasz, és lehet provokáció, de ha már feltették a kérdést, nem válaszolhatjuk azt, hogy ez nincs, nem kérdés. Íme egy újabb példa az álnaivitásra: a kérdés azért létezik, mert felteszik. Mire e nagy hárítás? Uramisten, mielőtt írni kezdtem, teszteltem, amit le fogok. Illetve rájöttem, hogy tesztelem, mert kinek mesélem. Már tudom, ki zsidó, ki nem az, közös szégyenünkre. Kimagyarázom: ezt a bon mot-t Esterházytól loptam. Ennyiben közös. Tényleg, miért kell nekem most válaszolnom? Ma a Magyar Demokrata kérdez körbe, evidens, hogy nemet mondok, a Szombatnak meg csak azt, hogy sürgessenek, mert lusta vagyok – de hát egyik lapot sem olvasom. Miért, nem ugyanazt imám? Véleményem nincs, csak ellenvéleményem, kérést gyanítok a kérdés mögött, annak válaszolok, aki kérdez, arra ügyelek csak, hogy provokáljam? Tehát ez most nem is válasz, hanem magyarázkodás? De kinek kéne magyarázkodnom, miért, és kinek a nevében? Világos: a nem zsidók nevében, hiszen mint nem zsidó vagyok megszólítva. Ahogy a kollégiumi tréfában: Figyelj, Köcsög! – Mi van, hallgatsz a nevedre? A zsidósághoz fűződő viszonyomról nem beszélhetek szimpla íróként, csak nem zsidó íróként. (Ily módon az egyetlen dolog, amit mint identitást hajlandó vagyok vállalni, mert nem rám osztották, hanem én választottam, vagyis hogy író lennék, önként zárójelbe teszem, ennyi erővel lehetnék nem zsidó írnok vagy fogalmazó is.) A dán király zsidó lett attól, hogy kitűzte a sárga csillagot, mikor ki kellett? Ugye hogy nem. Ha valakit lezsidóznak, védekezhet-e azzal, hogy nem zsidó? Miért védekezne? Ha egy kocsmaasztalnál viccmesélés előtt elhangzik a rossz ízű kérdés: van közöttünk érintett? – akkor ugye egyfelől hülyén venné ki magát, ha azt mondanám: van, az ellen meg a jó ízlés tiltakozik, hogy azt mondjam: nincs, inkább hallgatok. Jobb az ilyen kérdéseket nem megérteni. Pedig érintett vagyok: ott ülök. És értem, és nem állok fel. Fel kellene állni, de nem állok. nem ügy lett kérdezve. Centizés. Nem úgy gondolja, ahogy kérdezi. Kérdezze halkabban!2
* * *
Mi lehet ennél (annál) árulkodóbb, mint hogy én, aki mindig kerülni igyekeztem a körültekintő fogalmazást, ez ügyben fejben is köntörfalazok. Egy lépéssel nem jutok előrébb. (Közelebb eleve nem juthatok, az azt jelentené, hogy van válasz, tehát mégiscsak érvényes a kérdés.) Két mondat között húsz percet tetriszezem. Azt akarom, hogy értsenek, miközben máskor éppen hogy a félreérthetőség a cél. Ez valami félelem lenne, félelem szülte pontosság? Idétlen mozdulat, ahogy két-két ujjammal mint nyuszifület jelzem az idézőjeleket, nem beszélhetek idézőjelek nélkül, mert mindent, amit ezzel kapcsolatban gondolok, azt loptam, és joggal olvashatják majd a fejemre, mint a kilencvenes év egyik vérre menő politikai vitája után becsengetéskor a partnerem, hogy: „de jól elbeszélgettek most a szüleink”? Akkor meg minek beszélek? Mert kérdeztek. Újat mondani nem tudok, csak viszonyomat a már elmondottakhoz, csak magamról beszélhetek, az meg kit érdekel, nem vagyok kivétel, nem vagyok példa.
* * *
Tehát most, miután általánosságokkal körülvattáztam, elmondom, hogy én hogyan. Dorogon nem voltak zsidók. Egy fiú azért volt az általánosban, akit nem engedtek úttörővé avatni a szülei, az osztálytársai szerint azért nem, mert zsidók. Ez mai ésszel valószínűtlennek tűnik. Olvasmányélményeim voltak. Az Ivanhoe Rebekája, ifjúsági regények (pl. Egy marék játékgolyó), A nagy utazás (a történelem tanárnőm olvastatta el velem hatodikban, azóta se olvastam újra, és csak arra emlékszem, hogy szegények a vagonban az összegyűjtött pisiben mosták az arcukat – a Semprun nem is zsidó, mondja a mai eszem) és Anne Frank naplója. Mivel ekkortájt legtöbbet a lányokon gondolkodtam, és leginkább olyan összefüggésben, hogy hogyan fogom majd megvédeni őket a nyolcadikosoktól vagy valami még rosszabbtól, a zsidósághoz való viszonyomat is ez határozta meg: egyfelől ott volt az arctalan és fegyvertelen „- ság”, ott volt köztük Anne (ezt az e-t nagyon megjegyeztem, azt hittem, ettől zsidó), másfelől ott voltam én, pisztollyal, és ott voltak a nácik. Nem haboztam: lőttem. Aztán, mivel biológus akartam lenni, 1989-től a Trefort Gimnázium tagozatos osztályába jártam, és ott elég hamar kiderült, hogy az emberek túlnyomó többsége zsidó. Mindenki az. Jókat beszélgettünk.3 A hangalak jelentéssel telítődött, zsidó: fekete hajú, okos, karikás szemű lány. (Tehát: a szerelmem; bár a típusba még kisgyerekként szerettem bele, a nagynéném volt fekete hajú, okos és karikás szemű nem zsidó.) Meg is kérdezte valaki egy autóstop alkalmával: „Az egy zsidó iskola, mi van, te is zsidó vagy?” Nem szálltam ki az autójából. Szerettem volna az lenni. Rájött ő is a tévedésre hamar, maradhattam. Kutattam a családfát, hátha. (Erről a goj-para motiválta igyekezetről nálam szebben és pontosabban beszél Ungváry Rudolf a Kornis-féle Naplóban.4) Mi vonzott akkoriban, miért akartam asszimilálódni? Életemben először találkoztam identitás (és nem hobbi) alapján szerveződött kvázi-közösséggel. Az okos, szakállas ellenállók zsidók voltak vagy legalábbis lezsidózottak, csakúgy, mint a szerintem legnagyobb élő költő, a szerelmeim szintén, a barátaim az okos, szakállas ellenállók fiai, én meg afféle első generációsként próbáltam dolgozni, ledolgozni, lázadtam, és okoskodtam, és gyűjtöttem a könyveket válogatás nélkül, csak hogy legyen. Aztán, ahogy megjósolható volt, jött a kijózanodás: bőven nem mindenki zsidó, plusz vannak félzsidók is, bonyolult ez, nagyon bonyolult. Tizenöt-tizenhat éves voltam, ha nem is ki-, de eléggé megnyílt a világ (magam is nyúltam), új emberek kellettek, hogy megismerjenek, miközben én is – mintegy a közbeszéddel párhuzamosan – ismerkedni kezdtem egy szóbokorral. Zsidó, zsidók, zsidózik (ikes), lezsidóz. Nem volt könnyű dolgom, mert nem volt hozott értelmezés, anyukám nem zsidózott, nem cigányozott, nem köpött ő semmilyen irányba, se fel, se le, ezért fogadom mindig kétkedéssel, mondhatni köpni-nyelni nem tudok, ha pesti (nem, budai) barátaim a vidék antiszemitizmusáról értekeznek, mert e vidéket nem ismerem ugyan jobban, de több jogom van ismerni; az én anyukám még azt sem mondta, hogy mi svábok vagyunk, szerintem nem is gondolja, mért is gondolná. Nem volt könnyű dolgom, mióta az eszem tudom, hajlok a paranoid gondolkodásra: egy másodpercre nem tudtam még felfüggeszteni a belső párbeszédet, legalábbis ébren; mire kimondom, rájövök, hogy másképp is érthető, másokkal szemben meg én űzöm a félreértés-játékot; az autóban addig adom a félőst, míg annyira belelovalom magam, hogy elhiszem, akkor már abbahagyhatom, mindenki elhitte rólam, hogy félős vagyok, az utastársak fölöslegesen nyugtatgatnak, a sofőr felelőtlenül ijesztget, aztán erről mesélek a következő autóban, de leintenek, hogy ne féljek, meg ilyesmi. Szóval nem volt könnyű dolgom a szóval. Akkor találtam ki az álnaivitást, hogy majd ezt alkalmazva hárítok és provokálok, hogy szűz maradok és szűz marad a szó, nem ismerem a konnotációit, érteden maradok és kíváncsi, ha valaki beszélgetésünk tárgyául ajánlja, hagyom addig beszélni, míg rá nem jön, hogy milyen hülyeség erről, pontosabban: ezt meg; máskor meg, a legváratlanabb pillanatokban én hozom majd szóba.5 Mondok példákat, és ezzel ugrok egyet az időben. A hordó-ügynél még azon értetlenkedtem, miért szabad azt, hogy szónoknak, és miért nem szabad azt, hogy zsidónak – a zsidó csúnya szó lenne? Kilenc évvel később az SzDSz honlapján az Istóczy Győző (ál)nevű felhasználó Göncz Fasszopó Árpád címet viselő topikjához (tizenharmadikként – ó, félreértett tolerancia) így szóltam hozzá: Szép szó, de összetett: „faszszopó” – aki nem tud magyarusul stb.6 Nem sokkal később (lelkesedésem nem lohadt) a kurziválás-hisztiről glosszát akartam írni, mivel a zsidózás (amiről mindenki beszélt akkoriban) ez esetben csak a harmadik lehetséges olvasata a szövegnek, fontosabb ennél az irigység (hogy ők miért, és én miért nem), de persze mint minden, ez is Esterházy Pintájából bújt elő: „fia valamiről nem tudjuk eldönteni, magyartalanság vagy nyelvi lelemény: kurziváljuk!” – aztán nem írtam, mert pontatlanul kellett volna idéznem benne a Mestert. (Amiként az imént ez meg is történt.) A harmadikat és legjellemzőbbet nem én találtam ki, csak terjesztem: Amikor Funarék a Petrovics-szobor felállítását tervezték, tiltakozás helyett nem inkább az Eminovics-szoborra kellett volna gyűjteni? Az álnaivitás tehát nem álláspont, hanem bohóctréfa. Bohóckodásból szoktam olyasmiket mondani, hogy „derék magyar antiszemiták”, meg „zsidóvircsaft”, de úgy látom, humorérzékben nincs különösebb különbség zsidó és nem zsidó ismerőseim között, egyformán tudják, hogy bohóckodom, humortalanok csak az idegenek között vannak, idegennek pedig azt nevezzük, akit nem ismerünk, hat megállón keresztül ül velünk szemben, de nem szólítana meg, sok ilyen idegennel lehet találkozni a villamoson, ha már úgysem beszélgetünk, találgatom, melyik lehet író.
* * *
Néhány napja egy barátom (származásáról nem tudok biztosat) mesélt egy Disraeli-regényről (zsidó szerző, egyikünk sem olvasta), melyben a zsidó nép világ- és üdvtörténeti szerepe összeesküvésként és világuralomként tematizálódik, méghozzá hangsúlyos helyen, ám a barátom által olvasott visszaemlékezésből, melyben Disraeli e műve is megemlíttetik, nem derül ki, hogy a regény állítólagos kulcsmondatát: „A kereszténység zsidóság a népnek”, melyik szereplő mondja, az isteni kinyilatkoztatásért a Szentföldre zarándokló űjkeresztes vagy szerelme, a fajának fensőbbrendűségét valló, okos és titokzatos zsidó lány. Szerinted melyikük mondhatta? – kérdezte a barátom. És megnyílt a paranoia szakadéka (az ellenfél először az eldöntendő kérdéseit kényszeríti rád, ha válaszolsz, elvesztél), hisz akárhogy tippelek, választásom nem lesz regénypoétikai érvekkel alátámasztható, bármit mondhatok, mindenképp az fog kiderülni belőle, hogy másképp gondolkodom, mint ahogy azt eddig gondoltam. A válaszom majd arról árulkodik, milyen előítéletek uralják a gondolkodásomat. És ez maga a paranoia, hogy nem tudhatjuk, mi lakik bennünk, miféle titkos mozgató. Mi ebből a tanulság? Talán hogy ilyen-olyan viszonyba kerülni én csak egyes emberekkel tudok, népekkel, szavakkal, vérrel és szellemmel nem. De jobb is így.
* * *
Ám eddig csak a nürnbergi törvények értelmében vett zsidóságról beszéltem, az ismerőseimről, és köztük csak elvétve akad olyan, akinek a zsidóság az az azonosságtudat lenne, amit én annyira irigyeltem egykor, és ami ma is, mint minden azonosság, irigységre gerjeszt és provokál (Akkor én meg elárulom, hogy nincs is Isten, beee…) – neki a Mógen nevű magyarvizslájáról csak egy év után derül ki, hogy a neve nem csillagot jelent; ő hazamenekül Iziből; ő meg nem is az, pedig azt hittem, vagy fordítva. Innen kívülről persze nem tudom eldönteni, hogy e barátaim zsidósága mennyiben hozott és mennyiben oktrojált, csak tippelni tudok, inkább az előző.
* * *
Kritikai észrevételként pedig úgy általában azt fogalmaznám meg, ha már muszáj valamit, hogy a hülye zsidók nagyképűek és paranoidak. Én nagyképű vagyok és paranoid, de nem vagyok hülye, tehát. Tehát ettől még lehetnék zsidó, de nem vagyok, és ezzel nem akarok állítani semmit, csak válaszolok, mert kérdeztek.
* * *
És hogy én is kérdezzek magamtól: Krisztián, biztos, hogy érdekel téged ez a téma annyira, mint amennyit a megajánlott igen karcsú díjazásért képes voltál összeírni itt? Nem. De majd eladom máshova is.
Jegyzetek
Erre meg azt válaszolja 1979-ben Ungváry Rudolf, hogy: „Zsidónak lenni nem olyan élmény, amely elől ki lehetne térni ma Magyarországon. Szükségképp nem zsidónak lenni is ugyanolyan meghatározó, [ugyanolyan?] […] hátrányos megkülönböztetések nélkül senki sem lehet ma – bármily hajmeresztőnek is hangozzék ez az antiszemita fülnek – zsidó, vagy – bármily hajmeresztőnek is hangozzék ez egy zsidó fülnek – nem zsidó.” [az, egy] Persze 1979, az egy másféle fojtottság. (Beszéljünk úgy, mint egy múzeumban!)
Mért kérdezné halkabban? Kinek lenne az jobb? Minden suttogó hang egyforma.
Az természetesen fel sem merült, hogy aki zsidó, az attól ne lenne magyar.
Egy meósom azt találta mondani, hogy ő erre a parára lenne igazán kíváncsi majd négyszemközt, megnéztem tehát újra az évekkel ezelőtt olvasott Ungváry-szöveget: szépen és okosan, de valami másról beszél. Az én történetem annyiban mutat hasonlóságot az övével, hogy – ebben is, abban is – szerepel egy magyarosított nevű, gyanús dédszülő, akiről némi nyomozás után kiderül, hogy mégsem volt zsidó (és ha az lett volna? mit számít egy dédszülő?). Az újra felismert evidencia, „Nem vagy te zsidó”, tehát nem az identitás-problémára adott válasz, hanem a „hely”, ahonnan kérdezni lehet. Meg hát miért is akarna az ember zsidó lenni? (A magyarság eleve adva van, nem kérdés, mert még soha nem volt kérdés.) Egyszerű: mert nem mindenki lehet az. Hogyhogy lehet? Mi lehetek, mi vagyok stb. – Elismerem, a „para” megtévesztő kifejezés, de nem tudok jobbat.
Tehát elhatároztam, hogy nem félek, se mástól, se magamtól. Vö. „Máig se tudnám megmondani, mitől féltem jobban: hogy amint zsidót látok, eszembe jut, hogy zsidó, és ezt észreveszik, vagy hogy az emiatt érzett bűntudatomra derül fény.” (Ungváry: i. m.)
Én meg – látom a korrektúrában – hosszú í-vel írtam, hogy naiv, na bumm. Az álnaivitást viszont következetesen rövid i-vel. Uff.
Címkék:2001-05