Párbeszéd a monológ helyett – Zsidó Közösségi Fórum
November 17-20. között, a Magyar Tudományos Akadémián tartott előadásokkal, szekcióülésekkel, vitákkal, a helyszínen és az A38 hajón tartott koncertekkel mutatkozott be több száz fős közönség állandó jelenléte mellett a Zsidó Közösségi Fórum.
A zsidó szervezetek eszmecseréjét még Mazsihisz- elnöksége idején Heisler András kezdeményezte. A Párbeszéd a zsidóságról című konferencia tizennyolc – köztük nagy számban ifjúsági – szervezet aktivistái közreműködése révén, döntően a Joint, kisebb részben a Mazsihisz, a Szochnut és a tagszervezetek hozzájárulásával jött létre. Az új típusú közösségszervezői munka, melyet az Amerikai Joint Magyarország munkatársai – Jorge Diener vezetésével – néhány éve megkezdték, termékenyítőén hatott, és úgy tűnik, partnerekre-talált a honi zsidó szervezetekben is.
A konferencia megnyitóján Göncz Árpád, a rendezvény fővédnöke, levélben küldte el üdvözletét. Izrael közbiztonságért felelős minisztere, Gideon Ezra örömmel fogadta, hogy Magyarországon ilyen pezsgő zsidó élettel találkozhatott. Heller Ágnes – aki szerint valahol minden zsidó vallásos – arról elmélkedett, mi tarthatta meg a zsidóságot több ezer éven át, a rendezvény elsőrendű céljaként pedig a vitát említette. „Vesszenek össze!” – javasolta, hangsúlyozva, hogy a konfliktus az, ami élővé tesz egy közösséget.
A megnyitót követő díszvacsorán, az ötletadó volt Mazsihisz-vezető mellett, a jelenlegi elnök, Feldmájer Péter is beszédet mondott, s a Joint igazgatójával közösen díjazták mindazokat a magánszemélyeket, akik az egyes szervezetek mellett, személyes csatlakozásukkal és adományaikkal járultak hozzá a ZSKF létrejöttéhez.
E tudósításban nem adhatunk teljes körképet, csak ízelítőt a rendezvényről, amely bizonyosan változást hoz a magyar zsidó közéletben, ám hogy milyen mélyreható ez a változás, ma még nem mérhetjük fel pontosan. Ami bizonyos: sokszínűség, felszabadultság és derű jellemezte a rendezvényt, amely színvonalában nem különbözött a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban megszokott hasonló találkozóktól. Világosan érezhették a jelenlévők: a magyar zsidóság életében valami új kezdődött el.
*
A magyarországi zsidóság jövőjével foglalkozó plenáris ülésre Konrád György nem tudott eljönni, helyette Heller Ágnes foglalt helyet a pódiumon. A Dési János által moderált fórumon Heisler András a Zsidó Közösségi Fórumot, Egri Oszkár pedig a Mazsihiszt képviselte. Heisler bevezetőjében arról beszélt, hogy azért fontos e rendezvény, mert a mai magyar zsidóság problémái kibeszéletlenek, a Mazsihisz nem megfelelő fórum erre, és az első lépés a dialógusé. Egri Oszkár szerint viszont a magyar állam csak úgy tárgyal a zsidókkal, ha azoknak egységes képviseletük van, ez pedig a Mazsihisz, amely egyébként is „történelmi egyház”. Kádári reminiszcenciáktól sem mentes beszédében azt is mondta, hogy „nem titok, hogy minden fórumon fellépünk és megvétózzuk a kisebbségi kezdeményezést”. Egri egy hasonlatára, amely a Mazsihiszt egy félig nyitott ajtóhoz hasonlította, Heisler leszögezte, hogy a Mazsihisznél még félig sincsen nyitva az ajtó, hanem zárva van, „a kulcsot pedig ellopták”.
Egri dr. erre azzal replikázott, hogy „Orbán Viktor segítségével” akarják betörni ezt az ajtót. A vita során Heller Ágnes leszögezte, hogy „a Mazsihisz hegemóniája rossz a zsidóság számára”. A zsidóság ugyanis – történelmi szempontból nézve – pluralisztikus, és nem monopolisztikus közösség.
Heller Ágnes ugyanakkor az etnikai kisebbségi törekvésekről sem volt jó véleménnyel, hiszen a nemzeti kisebbség fogalma a nemzetállamok korából eredeztethető és a zsidóság régebbi ennél. De ezen kívül sem írja le a nemzeti kisebbség a zsidóságot, hiszen szociológiailag sem egységes, nem beszél zsidó nyelven, nem lakik elkülönült helyen.
A szenvedélyes hozzászólások egyikében Korn József, a BZSH volt elnöke kijelentette, hogy a hitközség „ lefizeti a szervezeteket”, és változtatni kell a hegemón helyzeten. Heisler Andrást többször is hosszan ünnepelték, míg a Mazsihisz képviselőjének szavai többekből is a döbbenet érzését váltották ki.
Érdekes és újszerű gondolatok hangzottak el Seres László, a www.hirszer- zo.hu internetes hír- és véleményportál főszerkesztője, a Szombat szerkesztőbizottsági tagja, és Somogyi Zoltán, a Political Capital igazgatója Zsidóság a nyilvánosságban című előadásában. Seres László egy 1989-es Szombatot fellapozva ugyanazokat a problémákat tartotta fontosnak ma megemlíteni, mint az akkori lap: az ötezer hitközségi adófizető és a százezer magyar zsidó között nincs komolyan veendő kapcsolat. A mai vitákra kitérve ugyanakkor Seres elutasította a zsidóság etnikai-kisebbségi önmeghatározását, szerinte ugyanis a zsidóság nemzeti kisebbségi meghatározása nem korrelál a valós helyzettel.
Somogyi Zoltán a zsidóság médiabeli kommunikációjával foglalkozott. Tizenkét újságírót kérdeztek meg zsidó témákkal kapcsolatosan és a gyűlöletbeszéd törvény módosításának hitközségi kommunikációját vizsgálták meg. A prezentáció alapján az derült ki, hogy a mai magyar zsidóság főképpen holokauszt-központú közösség és a külvilág is erről, valamint a kárpótlási tárgyalásokról különbözteti meg őket a többi magyar állampolgártól. A nagy napilapok és internetes portálok újságírói Zoltai Gusztávot nevezték meg a legismertebb zsidó személyiségnek, utána Feldmájer Péter következett. A legismertebb zsidó sajtótermék – körükben – a Szombat volt. Somogyi szintén problémásnak nevezte a nemzeti kisebbségi törekvéseket, hiszen ha a két nagy párt egyike az Önkormányzatokban nem tud győzni, kisebbségi képviselőkhöz folyamodik. így az V. kerületben (ez a történet a konferencián a kisebbséggé nyilvánítást ellenzők kedvenc példája volt), ahol Fidesz-MIÉP-bolgár kisebbségi jelöltekből álló jobboldali többség alakult ki az önkormányzatban. Somogyi a kisebbségi törvényt tartja ludasnak a dologban.
Mind a két előadó többször is leszögezte, hogy a mai magyar zsidóság politikailag a baloldali-liberális táborhoz kötődik, és sajnálatos, hogy nem jött létre egy liberális-konzervatív, nyugati értelemben vett jobboldali zsidóság.
*
Néhány programnak, így Kovács András szociológus a zsidóság XXI. századi önmeghatározásai problémáit vizsgáló előadásának is, különös jelentőséget biztosított a „kisebbségi vita”. Miután röviden vázolta az elmúlt évszázadban született önmeghatározási kísérleteket, rámutatott arra, hogy manapság – a „svédasztal-judaizmus” korában – nem létezik olyan egységes szempontrendszer, amivel mindenki azonosíthatná magát, hiszen még a csoportképzést, a mi-ők alapállás kialakítását segítő szimbólumok is gyakran kiüresedettek, vagy csak eltérő. szubjektív módon értelmezhetők. Gyakran éppen a származás titkolása végett kialakított élettechnikák tették azonosíthatóvá egymás és a külvilág számára a csoport tagjait, de tulajdonképpen már az is igazolhatja egy csoport létezését, ha vitái egy releváns, a pozitív identitásigényt kifejező kérdés körül bontakoznak ki. Kovács szerint a zsidóság nemzeti kisebbséggé nyilvánításáért folyó vitában mindkét fél fel tud sorakoztatni számos, valóban fontos érvet, személyes véleményét kifejtve mégis óva intett attól, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás keretei között erre sor kerüljön.
*
A magyarországi zsidóság mai kihívásaival foglalkozó beszélgetésen Raj Tamás rabbi és Engländer Tibor pszichológus, a Magyarországi Cionista Szövetség elnöke vett részt. Raj Tamás zsidó feladatként említette a magyar ajkú zsidóság összetartozásának kinyilvánítását, s élesen elutasította a zsidóság nemzeti kisebbséggé való nyilvánítását, hiszen álláspontja szerint az identitás megélése nem a politikára, pláne nem a parlamentre vagy az önkormányzatra tartozik. Engländer Tibor, Peresztegi Ágnes moderátor kérdésére reflektálva kifejtette, hogy nem tudja, mit is jelent az „európai zsidóság” kifejezés, hiszen a zsidóság globalizálódott, ugyanakkor „központja Jeruzsálemben van”. Azt is kifejtette, hogy a magyarországi zsidóság fogyasztói szemléletű, konzumálja a különféle zsidó kulturális termékeket, ám nem cselekszik a zsidóságért és nem vállal anyagi áldozatot sem érte, az Izraelnek juttatandó anyagi felajánlások terén pedig ez a közösség jóval elmarad a többitől. Beszélt a vegyes házasságok problémájáról, hogy a zsidóság fennmaradása szempontjából nem szerencsés. Engländer azt is kifejtette, hogy a zsidókról, a zsidó identitásról folytatott beszéd eltekint attól a legfontosabb kérdéstől, hogy a zsidók mit tartanak magukról, milyen imágójuk van saját magukról.
*
Gerő András történész, Gyáni Gábor történész, Kende Péter szociológus (Párizs) és Kovács András vett részt azon a hatalmas érdeklődést kiváltó, vasárnap délelőtti beszélgetésen, mely a Zsidó – Kérdés? címet viselte, s amelyet Szalai Ágnes moderált. A vélemények meglehetős egységet mutattak arról, hogy van-e zsidókérdés a társadalomban. Gyáni Gábor szerint nincsen, Gerő András véleménye az volt, hogy ez a többségi társadalom problémája, míg Kende azt fejtette ki, hogy eltérően a nyugati országoktól, itt számon tartják a közszereplők zsidóságát vagy éppen nemzsidóságát. Kovács András szerint – felmérésekre hivatkozva – kifejtette, hogy nem csak a nem zsidók, de a zsidók is megkülönbözetéssel élnek. Álláspontja szerint, a distinkció önmagában nem jelent antiszemitizmust, sőt problémát sem okoz.
*
Gorka Sebestyén biztonságpolitikai szakértő, Medgyesi Csilla, a Magyar Hírlap külpolitikai rovatvezetője, Novák Attila történész, a Szombat szerkesztője és Seres László beszélgetett Izrael magyarországi médiareprezentációjáról. Szó esett arról a gyakorlatról – ezt Seres László explikálta leginkább -, hogy a nagy lapok szerkesztőségében „unják” az izraeli tematikát (ezt Medgyesi Csilla is megerősítette), ráadásul sokszor a zsidó származású szerkesztők is túlkompenzálnak, nehogy azonosítsák őket a „zsidó üggyel”, jelen esetben a zsidó állammal. Novák Attila szerint az izraeli valóság bonyolultságának nem sok köze van a nemzetközi médiareprezentációhoz, hiszen azok elemelkedtek a valóságtól és vagy a baloldali, poszt-’68-as Izrael-ellenesség vagy a muzulmánellenes keresztes háború alapfogalmait használják az újságírók. Amikor Seres László Arafatról, a „terrorista^vezérről” beszélt, Gorka Sebestyén közbevágott azzal, hogy Begin is terroristaként kezdte tevékenységét. Gorka azt is leszögezte, hogy világosan ketté kell választani a terrorista és a szabadságharcos fogalmát, és egyetértett Seres Lászlóval abban, hogy a nemzetközi média túlnyomó része baloldali. Egy hozzászóló kérdésére, aki arról kérdezett, hogy a magyar média miért nem foglalkozik a Magyarországon működő izraeli ingatlan-befektetőkkel, Novák Attila megjegyezte, hogy a magyar társadalmi valóságból kiindulva jobb is, hogy nem teszik, mert ezt sokan rögtön antiszemitizmusnak értenék. Gorka kijelentette, hogy „a magyar jobboldali sajtó foglalkozik ezzel, de negatív módon”.
*
A záró plenáris ülésen Feldmájer Péter, egyéb elfoglaltságai miatt, nem tudott megjelenni, ám levelében azt írta. „olyan zsidó ifjúságra van szükség”, amelyik tető alá hozta ezt a konferenciát, illetve abbéli reményének is hangot adott, hogy minél előbb sikerül egy hasonló találkozó megszervezése. Jorge Diener záróbeszédében különböző statisztikákat mutatott a közönségnek arról, mennyire elégedett – vagy elégedetlen – a zsidóság a zsidó intézmények tevékenységével, milyen mértékben kötődnek Izraelhez, stb. A zsidó vezetőkre – mint mondta – hatalmas feladatok várnak, a konferencia legnagyobb eredményének mégis annak szellemiségét tartotta, vagyis hogy kiderült: nem léteznek kizárólagos válaszok, és a fontos dolgokról sem csak a folyósokon esett szó. Heisler András azt szeretné mihamarabb elérni, hogy a ZSKF önfenntartóvá váljon, s röviden összegezve a négynapos rendezvényt, csak annyit mondott, „itt jó volt zsidónak lenni”. A konferencia – amely véleménye szerint a zsidó szempont mellett mindvégig szem előtt tartotta az egyetemes emberi értékeket is – zárónyilatkozatának legfontosabb pontja talán az volt, amelyik a folytatásról biztosította a közönséget.
*
Színes programja volt a fórumnak az a világzenei rendezvény, amelynek szombat este a népszerű A38 hajó adott helyet. A koncertek közül a Di Naye Kapelye és Michael Alpert, illetve a Besh o d’roM és Sophie Solomon fellépése volt talán a legsikeresebb.
A Zsidó Közösségi Fórum tagszervezetei:
Amerikai JOINT Magyarországi Irodája, Bálint Zsidó Közösségi Ház, Bnei Akiva Magyarország, B’nai B’rith Budapest, Hagshama, Hasomer Hacair Magyarország, JMPoint a Zsidó Közösségért Alapítvány, Kidma Zsidó Diákszervezet, Maccabi Vívó és Atlétikai Club, Magyarországi Cionista Szövetség, Marom Egyesület, Mazsihisz, Mazsike. Pesti Súl Egyesület, Szim Salom Progresszív Zsidó Közösség, Szochnut – The Jewish Agency For Israel, UJS – Zsidó Fiatalok Magyarországi Egyesülete, WIZO Hungary Egyesület.
Címkék:2005-12