Olvasóink írják
Olvasóink írják
Természetes a kötődés
A magyar társadalom (zsidók és nem zsidók) ma egyértelműen nem vallási alapon azonosítja a zsidóságot. Tanúsítja ezt az a tény, hogy olyan emberek zsidóságát is számon tartja – és nem feltétlenül pejoratív értelemben -, akiknek közük nincs a zsidó valláshoz. Sőt, olyanokat is tarthat zsidónak, akik más vallásúak, akik akár már generációk óta nem a zsidó vallási felekezethez tartoznak.
A helyzet az, hogy a magyar társadalom de facto olyan nemzeti kisebbségnek „érzékeli” a zsidóságot, amelynek saját vallása is van (mint ahogy tudomásul veszi, hogy a szerb, görög, ukrán stb. kisebbség a kereszténység ortodox ágazatát tartja saját „nemzeti” vallásának, függetlenül attól, hogy vallásos-e vagy sem). Soha senki nem firtatja a szerb vagy a görög nemzetiség viszonyát anyanemzetéhez. Természetes a kötődés. Ehhez hasonlóan soha, senki nem firtatná a zsidó nemzetiség viszonyát Izraelhez…
Tehát a zsidó nemzetiség felvállalása a befogadó nemzettel való viszonyt egyértelműen rendezné. Természetessé válna, hogy aki zsidó nemzetiségű és vallásos, az természetes módon (de nem feltétlenül) zsidó vallású is.
A maga zsidóságát – pusztán – vallásként megélni akarónak viszont egy sereg olyan dolgot tudomásul kellene vennie, amely nagyon komoly konfliktusokat okozna. Például tisztáznia kellene, hogy mi a viszonya
-
a nem vallásos zsidókhoz, és a nem vallásos vagy nem zsidó vallású izraeli állampolgárokhoz (hiszen nem tekintheti őket vallási értelemben zsidónak),
-
Izrael világi államához, a cionizmushoz (Izraelt csak mint egy jelentős lélekszámú zsidó vallási közösséget értelmezhetné).
Számára a (zsidó) nemzetiség és a vallás naturális összetartozása is megszűnik. Egy görög nemzetiségű nem tartja feltétlenül görögnek (hanem például magyarnak, szerbnek, orosznak stb.) azt, aki a görögkeleti ortodox egyház tagjának vallja magát.
Szerencsétlen szituáció. De akármilyen szerencsétlen, szembe kell néznünk vele. Természetesen az egyén mentális terhelése akkor a legkisebb (pszichikailag a legszerencsésebb), ha valaki mindkét identitását felvállalja (a judaizmus történetileg igazolt értékei, bölcsessége, a vallási dogmákon való túlmutatása erre lehetőséget adnak).
Simon Iván
Budapest
A Pesti Központi Kerületi Bíróság 17.P. 88.498/2000/4. szám alatti bírósági meghagyásával megállapította, hogy Ács Gábort személyhez fűződő jogában, becsületében megsértettük azzal, hogy a „Szombat” című havilap 2000. május (XII. évfolyam) 5. számának „Olvasóink írják” rovatában „Gusztustalan” címen megjelent cikkben az alábbiakat adtuk közre, személyére utalva:
„Akadnak zsidók, akik annyira utálják a zsidó közösségek, szervezetek valós, vagy vélt visszáságait, hogy elszegődnek radikálisan jobboldali orgánumok vagy szervezetek házizsidainak”.
„Ács Gábor, akit a Vasárnapi újság riportere „zsidókönyvek szerzője és zsidó könyvek” kiadója gyanánt mutatott be a hallgatóságnak az egyik februári adásában,”
„Annak idején a nácik kijelölték a kápókat a häftlingek közül, ezt elutasítani nem lehetett (lehetett viszont tisztességesen vagy gazember módjára viselkedni). De kápónak nem jelentkezett az ember önként. Pedig aki ma a szélsőjobboldal alibi-zsidójának, házi. zsidajának a szerepét elvállalja, az valami ilyesmit cselekszik”.
Mindezekre tekintettel Ács Gábornak elégtételt adunk azzal, hogy cáfoljuk a fent írt állításokat.
Címkék:2005-12