„Nyomul” az ortodoxia
JÖN A „BÜNTETÉS”? Az ortodox vallásos pártok sosem látott sikere az izraeli választásokon igen mérsékelt örömmel töltötte el a döntő többségében konzervatív és reform irányzatokhoz tartozó amerikai zsidóságot. Az ortodoxiával szemben táplált fenntartásaik nem új keletűek, előbbiek ugyanis egyebek közt megpróbálták elérni (sikertelenül), hogy ne vándorolhasson be az országba olyan személy, aki a reform vagy konzervatív közösségek szabályai szerint tért be a zsidóságba. (Lásd: Szombat, 1996. február) Az intranzigensnek tartott ortodoxia politikai befolyásának növekedésétől félve az amerikai zsidók most Izraelnek szánt adományaik visszafogását fontolgatják. Megfigyelők attól tartanak, hogy az adományok begyűjtését végző United Jewish Appeal költségvetésében ez hamarosan érzékeny csökkenést okoz majd.
A FŐRABBI BOTRÁNYOS SZAVAI Ez év júliusában nagy vihart váltott ki Elihu Baksi Doron izraeli szefárd főrabbinak a Tóra hetiszakaszához fűzött kommentárja. Baksi Doron fölidézte a bibliai Zimri történetét, aki idegen asszonyt vitt a sátrába és ezért Pinchasz, Áron főpap unokája leszúrta őt.
Pinchaszt tettéért megjutalmazta az Úr. Zimri volt „az első reform-zsidó” – mondta a főrabbi, akit ezért Uri Regev az izraeli reform-zsidók vezetője gyilkosságra való felhívással vádolt. David Saperstein, az USA zsidóságának legnagyobb közösségét tömörítő reformmozgalom képviselője „katasztrofálisnak” minősítette Baksi Doron szavait és állásfoglalásra szólította fel Netanjahu miniszterelnököt. A Forward című New York-i zsidó hetilap felidézte a Rabin-gyilkosságot, egyértelműen utalva arra: milyen következményei lehetnek az ilyen szavaknak. A botrányt látva a főrabbi kijelentette: nem hívott föl senkit gyilkosságra, viszont fönntartotta, hogy a szélsőséges cselekedetek időnként hasznosak és ezeket az orvos beavatkozásához hasonlította, aki eltávolít egy beteg testrészt az élet érdekében.
CSATA A BAR ILAN UTCÁÉRT A fent nevezett utca Észak-Jeruzsálem egyik fő közlekedési útvonala, melynek lakossága az elmúlt években nagyrészt kicserélődött és ma 90 százalékban ortodoxokból áll. Az ortodoxok az utca szombatonkénti lezárását követelik, hivatkozva a város előző polgármestere, Teddy Kollek idején kötött megállapodásra, amely szerint sabatkor lezárhatók azok az útvonalak, amelyek legalább 80 százalékban ortodoxok által lakott negyedeken vezetnek keresztül. E megállapodás már ma is mintegy 300 utcát érint. Jichak Lévi, a Nemzeti Vallásos Párthoz tartozó közlekedési miniszter már elrendelte az utca 1 kilométeres szakaszának lezárását a szombati imák idejére, de a legfelsőbb bíróság ezt a döntést felfüggesztette. A baloldali Merec párt képviselői úgy érvelnek, hogy a kérdéses utcáról még lemondanának, de az ügy precedens értékű, az ortodoxia „nyomulásának” gátat kell szabni, hiszen így egyik utca jön a másik után, aztán következnek majd a szombaton nyitva tartó mozik, kávéházak stb. Ezért egy júliusi szombaton a Merec autós felvonulást rendezett a Bar lián utcán, amire a felbőszült „haredi” hívek kőzáporral válaszoltak. Az összecsapásnak a rohamrendőrség vetett véget.
IZRAEL „REJUDAIZÁLÁSA” „Izrael raison d’etreje az, hogy a zsidók állama és zsidó állam legyen minden lehetséges módon, kulturálisan és vallásosan” – mondta Rafael Grossmann rabbi, az amerikai Ortodox Rabbik Tanácsának elnöke egy ez év júliusában Jeruzsálemben szervezett rabbikonferencián. Méltatta azt a lehetőséget, amelyet Benjamin Netanjahu miniszterelnökké választása nyújt az országnak, majd a diaszpórában tapasztalható asszimilációról szólva kijelentette: „Hogyan fogadhatnák el a zsidók Izraelt bárhol is, amikor az ország a nyugati dekadencia szakadékaiba asszimilálódik?”
„SZÍVESSÉG” A CSALÁDNAK Ez év júniusában Szderot dél-izraeli kisvárosban a helyi rabbi, David Bar Hen elállta egy temetési menet útját, amely egy két és fél éves kisfiú földi maradványit vitte a végső nyughelyre. A gyerek anyja a halacha előírásai szerint nem zsidó – adta a gyászmenet tudtára, így a gyerek sem az. A kisfiút így a temető falán kívül temették el. „Végül is szívességet tettem a családnak – magyarázta később Bar Hen rabbi -, hiszen elküldhettem volna a holttestet a Beér Seva-i keresztény temetőbe is.” Az ügy nagy visszhangot váltott ki az izraeli sajtóban, mert ismét rávilágít állam és zsinagóga szétválasztásának kényes kérdésére – Bar Hen rabbi ugyanis teljes joggal felruházott hivatalnokként intézkedett, mivel a temetők mind az ortodox rabbinátus felügyelete alatt állnak. Az országban nincsenek szekuláris temetők, így máig megoldatlan az ortodox ismérvek szerint nem zsidók temetése. Az ez ügyben a legerősebben érintett orosz zsidókat képviselő Iszrael Ba’alija párt képviselői nemrég találkoztak az ország két főrabbijával, akik megígérték, hogy bizottságot állítanak föl a kérdés megvizsgálására.
Címkék:1996-09