Nyitott kérdések
Tavaly december 24-e estéjére, ami akkor mocáé sabeszra, egy szombat kimenetelre esett, az akkor néhány hónapja üzemelő Zsidó Közösségi Ház zenével, filmvetítéssel kecsegtető programot szervezett. El is készítették már az év utolsó programfüzetét, majd egy váratlan fordulattal a meghirdetett s a karácsony estéjével egybeeső rendezvényt a hitközség vezetése ezért betiltotta, a hírlevelet visszavonták, újat nyomtattak, melyben űr tátongott a kérdéses időpontban.
Tekintettel arra, hogy a háznak az idő tájt tanácsadó testülete is volt már (mely – mint a testületben való részvételre szóló felkérés fogalmazott – a kultúrközpont programját hivatott felügyelni), s jómagam is a felkért résztvevők között voltam, levélben fejeztem ki megütközésem a „diktatúra kézi vezérléses” módszere ellen. A Joint igazgatója elhárította a számonkérést: azt mondotta a következő kuratóriumi összejövetelen, ő a hitközség ügyvezető igazgatója figyelmeztetésére döntött úgy, hogy tudomásul veszi a helyi félelmeket és a politikai érzékenységet.
A dolog lényegét tekintve rövidlátónak és zsigeri szorongásból eredőnek tartottam a döntést, mert – mint oly sokszor már – fölöslegesen túlbuzgó, a külvilágnak megfelelni akaró attitűd sejlett fel mögüle, melyen a diaszpóra zsidóságának folyamatos önterápiával kellene túltennie magát; az eljárás formája pedig megdöbbentett: milyen alapon nyúl át egy, a ház szakmai működésének felügyeletére verbuvált „népfrontos” jellegű testület feje fölött a testület egy tagja?
Levelemben úgy fogalmaztam: a karácsony problematikus sokaknak, ezért a maguk zsidóságát újrafogalmazok számára segítség, ha egy ilyen alkalommal a tömegvonzás ellenében kapnak némi kapaszkodót, hogy a kihalt városban legyen egy hely, ahol esti programként együtt lehetnek, hátukat egymásnak vethetik, míg a körülvevő világ saját ünnepével foglalkozik. Az ügy paradigmatikus – érveltem benne, mint cseppben a tenger, a zsidó jelen súlyos dilemmái öltenek alakot.
Beadványomra érdemi választ nem kaptam, a tanácsadó testület azóta egyszer ülésezett – tavasszal s ott olyan hihetetlenül súlyos kérdések miatt, mint például a közösségi ház logója, nem jutott idő sem az általam vitatott döntés érdemi, sem pedig formai hiányosságaira.
Nem írtam volna le mindezt közel egy esztendő múltán, ha nem pillantok bele az őszi ünnepek előtt az 5756. év luahjába, ahol azt látom, az idei chanuka valamennyi gyertyáját december 24-én, vasárnap este kell meggyújtanunk.
Nyitott kérdés, hogyha alkalom kínálkozik, nem nagy lehetőség-e a nyolcadik gyertyát gyújtani közösen, s a szokásos bálokat arra az estére szervezni, amikor az utolsó láng fellobban, s a chanukai csoda kiteljesedését hirdeti?
Nyitott kérdés, van-e olyan vonzereje az alkalomnak, hogy megéri érte odahagyni a tán már némi lelkiismeret-furdalással felállított fenyőfát, netán idén már meg se venni, helyette inkább kifényesíteni és színes gyertyákkal megtűzdelni a dédszülői örökségből származó nyolcágú gyertyatartót?
Nyitott kérdés, lesz-e idén több megfontoltság és bátorság azokban, akik határoznak a bálok időpontjáról; s nem csábítja-e el a döntéshozókat a „biztonságos” előző este?
Nyitott kérdés, mit akarnak ők, s mit akarunk mi, valamennyien?
Nyitott kérdés, hogy ki merjük-e mondani, ahhoz, hogy újrafogalmazódjék saját zsidóságunk, nem kerülhetünk el bizonyos disszimilációt. Én vagyok, te vagy, ők vannak, de vajon mi vagyunk-e? Vannak ünnepeik, és nekünk is vannak ünnepeink. Ahhoz, hogy kollektívumként integrálódni tudjon a szélesebb társadalomba, egy közösségnek előbb valamiképpen el kell különítenie attól magát.
December 24-e chanuka. Hic Rhodus, hic salta!
Címkék:1995-10