Egy kiállítás képei
NOVÁK ATTILA
Egy kiállítás képei
Az újjáalakítandó auschwitzi magyar pavilon forgatókönyvének első (vagy második?) változata botrányosan rosszra sikeredett. Egy, a századot ennyire meghatározó és fundamentális eseményről szóló kiállítás sohasem pusztán önmagáról szól, hanem mindig felismerhetők benne az alkotók szándékai, vagy – hogy Ihász István muzeológusnak, a kiállítás szövegkönyve írójának/összeállítójának kedvenc szavajárásával éljek – a mindent (meg)magyarázó „korszellem.” A szövegíró (vagy írók) sok mindent ki akartak fejezni, és ami ebből érzékelhetővé vált: a pozitív országpropaganda szándéka, a magyar politikai elit felelősségének az elkenése („mindenről a németek tehetnek”), a numerus clausus törvény „megmagyarázása”, egyáltalán a Horthy-korszak apológiája (Teleki Pál, a két zsidótörvény idején regnáló miniszterelnök olajfestménye Auschwitzban!) és – felmentésül a bűnökre – az állandó hivatkozás a kommunistákra és a szovjetekre. Auschwitz tehát itt nem önmagát, azaz a (magyar) zsidók meggyilkolását – ezt a hihetetlen bűnt -, illetve a hozzá vezető utat jelenti, hanem eszköz egy „magasabb cél” érdekében. Az egymást követő és a haláltáborokban kulmináló események bemutatása itt nem szolgál másra, csak arra, hogy helyreállítsák „Csonka-Magyarország” megtépázottnak vélt „tekintélyét”, amit egyébként éppen hogy nem a „negatív” propaganda, hanem a bevagonírozás és a deportálás tépázott meg.
Ugyanakkor a kipattant botrány ismét rávilágít egy fontos problémára: a magyar történetírás egy vonulata és a társadalom jelentős része nem tudta és nem is tudja a vészkorszakot integrálni az ország és a saját privát történelmébe. Ha őszinték vagyunk, ennek az antiszemitizmuson és a történelmi felelősség elhárításán, valamint az ezzel összefüggő mentegetőzésen kívül azért más okai is vannak. Ezek olyan triviális történelmi és társadalompszichológiai tényezők, melyek – bár semmiképpen sem adnak menlevelet a szöveg írójának/íróinak, de némi magyarázatul szolgálnak keletkezésének körülményeire: ebből is látszik, hogy itt munkál a velünk élő történelem.
Magyarország a zsidók életére törő Harmadik Birodalom, azaz a náci Németország szövetségeseként vesztette el a második világháborút. Nem volt a rezsim és a náci megszállás ellen – a balul sikerült és felülről vezérelt kiugrási kísérlettől eltekintve – semmiféle belső felkelés vagy mozgolódás (hisz a több évtizedes Trianon-ellenes propaganda eredményeképpen az „elcsatolt területek” Magyarországhoz kapcsolása mindenért kárpótlást nyújtott), a deportálásokat a magyar hatóságok a lakosság nagy közönye mellett hajtották végre, és az ország zsidóságának jelentős része vagy koncentrációs táborokban pusztult el a határokon túl, vagy nyilasok gyilkolták le őket a határokon innen. 1945-ben azonban nem a demokrácia, hanem a zsidók életét megmentő szovjet hadsereg érkezett Magyarországra, így az országot nemcsak idegen katonák, hanem az ázsiai termelési mód meg a sztálinizmus is megszállta. A megszállt országból hadifogolyként vagy csak „málenkij robot”-ra százezreket vittek el a Szovjetunióba, akik közül sokan – ki tudja pontosan, hogy hányan – soha nem tértek vissza szülőföldjükre. Ráadásul a szovjet uralom egy, nemcsak a magyar közelmúlt politikai hagyományától (ez még akár jó is lett volna), de a demokráciáktól is idegen uralmat erőszakolt rá a magyar lakosságra, melynek politikai gondolkodása így (és főleg ezért) a fél évszázaddal ezelőtti szinten hibernálódott. Ennek a következményeit ma is bőven tapasztalhatjuk: jó példa erre a kiállítás szövegkönyve. A szovjet hadsereg bevonulását és jelenlétét, a kommunista uralmat a társadalom zsidó és nem zsidó tagjai (lásd egyebek között Kovács András tanulmányait) másként és másként élték meg. Ráadásul a magyar lakosságot a megszállók büntették, de nem nevelték, szemben Németország nyugati felével, ahol a szövetségesek először büntettek, ám azután neveltek és felvilágosult abszolutista módon demokratizáltak. Ennek következtében a német lakosság a saját gazdasági-társadalmi helyzetének emelkedésével, azaz a minél nagyobb demokráciával és jóléttel párhuzamosan emelte be a holocaustot a saját – immár a nyugati liberális demokrácia elvei által is – megtisztított történelmébe.
Magyarország históriája azonban más irányt vett, és a holocaust borzalmai egy, a lakosság nagy része számára a kezdetben kevésbé, majd később egyre inkább élhető, de roppant ellenszenves és önmagát baloldalinak nevezett diktatúra szűrőjén keresztül jutottak el a szélesebb tömegekhez. Több, a holocausttól személyében vagy családilag nem érintett generáció érezte azt, hogy a deportálások és a koncentrációs táborok magyar felelősségének hangsúlyozása, ugyanakkor a Szovjetuniónak a magyar lakosság (és a saját lakossága) ellen elkövetett bűneinek elhallgatása így, egyszerre és évtizedeken keresztül sértő a magyar lakosságra és Magyarországra nézve. Hiszen az elhurcoltakról egészen egyszerűen nem lehetett beszélni, míg a náci barbárság emlékezete, a róla való beszéd (bár a zsidók szenvedését annak „partikularitása” miatt a minimálisra szorították) nem a demokratikus tradíció, hanem a kommunista hatalom által közvetített, hivatalos antifasiszta hagyomány részévé vált. Súlyos következményei ennek, hogy a holocaust magyarországi túlélői az antikommunizmusban igen gyakran antiszemitizmust, míg a magyar lakosság jelentős része a harcos antifasizmusban az ország háborús vereségének ünneplését (mely sokak fejében nem a zsidók deportálását, hanem a szovjet megszállást jelenti) és a kommunista diktatúra áldozatainak lebecsülését is látta és látja. A téves és torz optikát, az egymást is kizáró történelmi empátiahiányt a már visszafordíthatatlan magyar történelem alakította ki: műtétet nem lehet végrehajtani, csak bízni az idő múlásában és abban, hogy a történelmi memóriát működtető mechanizmusok megváltozzanak.
Ráadásul a holocaustról folytatott és – a túlélők által – szüntelenül folyó monológot a holocaust által nem érintettek közül többen versenyhelyzetként fogták fel, és úgy érezték, hogy meg vannak fosztva a szenvedés privilégiumától és „élményétől”. A második világháborúban a Nyugat szövetségeseként harcoló szovjetek bűntettei úgyis alul voltak dokumentálva és értékelve, s Szolzsenyicin fellépéséig a Szovjetunióban és a Szovjetunió által elkövetett rémtetteket vagy a totális ignorancia, vagy – a nyugati baloldal rokonszenvének köszönhetően is – ezen tettek tagadása, illetve megmagyarázása („nem úgy volt, ahogy mondják”, „egy eredendően humanista eszme bocsánatos eltorzulása”) jellemezte. A szenvedések versenyében viszont – több oknál fogva – a holocaust a nemzetközi nyilvánosság, a tömegkommunikáció előterébe került, és ez a helyzet frusztrálta azokat, akik a kommunizmus áldozatai, s nem a vészkorszak elszenvedői voltak. Bár a koncentrációs táborokban nemcsak zsidókat, hanem szovjet és egyéb népek hadifoglyait, valamint – többek között – cigányokat is elpusztítottak, a vészkorszak „a népek” szemében egy sikertörténet kezdetét jelentette. A nyugati történelmi memóriába nemcsak a holocaust kataklizmája, hanem a zsidó történelem más és alapvetően sikeres eseményei és új jelenségei is betagozódtak: a létrejövő, önmagát sikeresen megvédő és virágzó Izrael, az amerikai zsidóság befolyása, amelynek legitimációja összefonódott a holocausttal. Talán most először fordult elő a világtörténelemben, hogy – az utólagos sikertörténet prizmáján keresztül – tömegek vágytak mások szenvedéseire. Ezért van az, hogy e században a népek, népcsoportok vagy a lakosság bizonyos rétegei ellen elkövetett bűnöket valamiképpen a holocausttal akarták és akarnák kapcsolatba hozni. A holocaust mérőeszközzé vált: rá vonatkoztatják a szenvedést, a megölt emberek számát, vele példálódznak egyesek, ha a saját szenvedésüket akarják felértékelni, a diktatúrák nem zsidó áldozatai pedig irigykedve nézik a zsidó túlélőknek juttatott kárpótlást.
Ez a fajta versenyhelyzet jól megfigyelhető az Auschwitz-kiállítás szövegében, hiszen láthatjuk, hogy a magyar kormányok jogsértéseit, diszkriminatív intézkedéseit és a nyilas-náci rémtetteket ellenpontozzák a „bolsevikok” és a kommunisták tetteivel. Bár a kiállítás felütésében előzetesen kinyilváníttatott, hogy a meggyilkolt zsidók magyarok voltak és „vallásukat tekintve sokuk keresztény”, de ez a megfogalmazás is mintha csak azt szolgálná, hogy végeredményben a zsidók szenvedéseit csökkentse és a magyar szenvedéstörténet részeként (melyet valóban, a szovjetek is okoztak), közvetítse a külvilág felé.
A holocaust integrálásának/integrálódásának az sem tett jót, hogy a már említett demokratikus évtizedek hiánya miatt nem zajlottak erről nyílt viták, és nem tudott kiforrni valamilyen ezzel kapcsolatos konszenzus (ami Nyugat- Európában így vagy úgy, de kialakult). Ráadásul a magyar történetírás is csak lassan lépett ki a régebbi historiográfia keretei közül, amely álláspont szerint a „Horthy-fasizmus” egyenesen vezetett a vészkorszakhoz, ami így a kommunista történetírás – Szabó Miklós által is bírált – logikus, ámbár egyoldalúan torzító kliséje. Ezt a klisét az egyik protestáló, a ma már nyugdíjas, több holocaust-kiállítást (köztük az auschwitzit) is rendezett Horn Emil is osztja, aki Tordai Péter Mazsihisz-elnökhöz írt levelében világméretű botránnyal és a nagy zsidó szervezetek felé tett feljelentésével fenyegette meg a kormányt, ami egy – részint szakmailag is jogosan sértett – holocaust-túlélő túlméretezett, ámde önmagában érthető, zsigeri reakciója. E levelet, a hitközség vezetőjének/vezetőinek hasonló tartalmú levelével együtt – amely „burkolt antiszemitizmussal” vádolta meg a szövegkönyvet, és Horn Emilhez hasonlóan nagy nemzetközi botránnyal is fenyegetett – kormányoldalról úgy lehetett felfogni, hogy a velük „ellenséges zsidók” már megint „leantiszemitázzák” őket, az országot reprezentáló szimbolikus erőt. Horn Emil és a hitközség a mindent átható s a történelmet átíró antiszemita kurzustól, a kormány pedig a „zsidók hatalmától” tart(hat) abban a helyzetben, amikor a semmit sem jelentő, és soha senki által nem definiált „zsidókérdésről” folyik a magyar sajtóban terméketlen, ámde az összes résztvevő által nagyon is tudatosan fenntartott vita. (Lásd erről lapunk szerkesztőinek írását a Mancs 1999. szeptember 9-i számában.)
Bibó István szögezte le: demokratának lenni annyit tesz, nem félni. Csak most derül ki, vajon Magyarország kormánya és a zsidó közösség vezetői a bibói értelemben mennyiben tekinthetők demokratáknak, hiszen úgy tűnik, mintha a felek még mindig a diktatúra szellemi állapotában lennének. A zsidó vezetők azért, mert fogva tartja őket a totális antiszemitizmustól való félelem, a Kormány pedig azért, mert egy kiállítás szövegkönyvével nem az elpusztult magyar zsidóknak akar méltó emléket állítani, hanem – egy apologetikus és egyben defenzív történelemszemlélet foglyaként – az ország vélt „hadállásait” akarja megvédeni. Szabad emberek szabad országban így nem viselkednek.
Ha a felelősséget keressük, az első minden szempontból a kormányé. Képviselői több hibát is elkövettek: mivel Magyarországról Auschwitzba és más koncentrációs táborokba többségében zsidókat deportáltak, ezért a zsidóság szempontjait és érzékenységét messzemenően figyelembe vevő anyagot, és nem egy anakronisztikus, magyarázkodó és kétértelmű kitételeket is tartalmazó szöveget („a korabeli média” etc.) kellett volna szakértőiknek letenniük az asztalra. Nem így történt, és itt a kabinet által felkért történész (maradjunk jóhiszeműek) akkora érzéketlenségről tett tanúbizonyságot, amit csak azzal lehetne összehasonlítani, mintha valaki a Gulág magyar áldozatai emlékére tervezett kiállítási anyagban „korszellemről”, meg „nehéz gazdasági viszonyokról” értekezne, és persze mindenki azt érezné – jogosan -, hogy a szovjet rendszer mentegetéséről van szó. Az a fiktív kiállítás sértené a magyar halottak emlékét, ez a tárlat pedig sérti a láger(ek)ben meggyilkolt magyar zsidók emlékét. A kiállítás egyébként a nem zsidó magyarokat is sérti, mert felmentést ad a több százezer magyar katona haláláért felelősséggel tartozó magyar kormányoknak azzal, hogy a szovjet hadseregre fogja a halálukat, noha nem a szovjetek üzentek hadat Magyarországnak, hanem fordítva.
Némileg – bár jóval kisebb mértékben – hibás egy-két zsidó részről felvonultatott szakember és illetékes (elsősorban Horn Emil levelére és a hitközség állásfoglalására gondolok), amikor ahelyett, hogy megmondták volna, mi és miért rossz a szövegben, rögtön egy eljövendő „antiszemita kurzusra” gondolva, fenyegetőzni kezdtek, és – éppen a holocaust hatására – a dialógusban és a meggyőzésben nem bízva, azonnal nemzetközi beavatkozást sürgettek. Ez a hangnem – bár protestálásuk tartalmában igazuk volt – egy rendkívüli módon eldurvult és paranoiás közegben nem föltétlenül célszerű, hiszen a kormánypártokat és holdudvarukat (ahol vannak antiszemiták, de azért mások is!) csak megerősíti előítéleteikben. Ez túlméretezett reakció volt. Ilyen lépést csak végső esetben (amikor tárgyalásokkal már semmit sem lehetett volna elérni) lett volna szabad alkalmazni.
Sajnos, Magyarországon az utóbbi hónapokban olyan kommunikációs tér keletkezett, ahol az ellenségkeresés és -képződés éppen a – komoly hagyományra visszatekintő – zsidózásban és az antiszemitázásban éledt újjá. A Fideszt (elsősorban szövetségeseire gondolva) még a választások alatt, majd utána sorozatosan nacionalizmussal és antiszemitizmussal vádoló cikkek (lásd egyes magyar napilapok, valamint a Hetek című, a Hit Gyülekezete által fenntartott, főleg liberális és baloldali publicistáknak helyt adó orgánumnak a két választás közötti cikkei etc.), azután Kövér László titkosszolgálatokért felelős miniszternek a Magyar Nemzetnek adott, a zsidókkal foglalkozó és a „zsidóproblematikát” kormányszintre emelő interjúja, Elek István közíró és miniszterelnöki tanácsadó meg-megújuló, szerencsétlen és a „zsidókérdést” továbbra is állandóan felszínen tartani kívánó kommentárjai, Tamás Gáspár Miklósnak, Magyarország egyik legtehetségesebb, de egyben legrosszabb nyelvű (lason-ha-ra) publicistájának néhány szösszenete, a szélsőjobboldali és a jobboldali sajtó (Demokrata, Magyar Fórum, Magyar Nemzet) által már régtől támadott Soros Alapítvány vezetőjének, Vásárhelyi Miklós lányának, a sértett Vásárhelyi Máriának érthető, ámbár túlzott, a „médiaegyensúly” megteremtésére törő kormányzati szándékot az első zsidótörvénnyel egybevető reakciói, vádaskodásai, Bayer Zsolt millenniumi főtanácsadó szabódezsői stílű, antiszemita (és egyben antiliberális), gomolygó paranoiája, Kaján Tibor Elek Istvánt Imrédy Bélával párosító – az ötvenes éveket idéző ízléstelen karikatúrája: nos, mindezek együtt ki is fejezték, de maguk is alakították az egyre inkább rossz irányba haladó magyar politikai közgondolkodást, rontották az értelmiség és a zsidók közhangulatát, s nem sok jóval kecsegtetnek a jövőre nézve. A magyar zsidó értelmiség jogos érzékenysége és indokolatlan túlérzékenysége, pár ellenzéki publicista és közéleti orgánum állandó antiszemitázása néhol vádaskodásba és gyűlölködésbe megy át, ami persze új életet lehel a magyar „konzervatív-jobboldali” tábor egy részében meglévő antiszemita érzelmekbe és a politikai közép megszűnésével, illetve jobbra tolódásával összenő, ami egyébként nem tartozik össze. Végül valóban manifesztálódik a mainstream antiszemitizmusa és persze az antifasiszta összefogás is. A magyar jobboldalon ellenfeleiket zsidókként azonosítják, az ellenfelek pedig a jobboldaliakat fasisztáknak tekintik, és így együtt támaszai egy nagy múltra visszatekintő destruktív, sehová sem vezető ellentétnek, amelyet egyébként – a már említett szempontokon túl – sanda politikai számításból is fenntartanak. Régen ezt „népi-urbánus” ellentétnek nevezték: ma – többek ügyködése „eredményeképpen” – ugyanaz, ami eredetileg is volt: zsidó-nem zsidó szembenállás. A fentebb is említetteknek köszönhetően a magyar politika jobb- és baloldalát – részben – ismét a zsidósághoz és az antiszemitizmushoz való hozzáállás választja el egymástól, amely mind a két fél – bár eltérő mértékű – történelmi felelőssége és bűne. Mert lehet, hogy „ez Kelet-Európa” (TGM), de akkor itt rendes és normálisan működő politikai demokrácia és közélet sohasem lesz. Pedig az egész „vita” csak a magyar értelmiségi közgondolkodás torz szemantikai rendszerében értelmezhető: azt mondod: „médiaegyensúly”, azt mondom: „zsidótörvényt akarsz”, azt mondod, hogy „fasiszta vagyok”, azt mondom, hogy „mivel te is zsidó vagy, ezért a zsidóság nevében vádaskodsz”, aha, „szóval zsidózol”… És így megy ez tovább és tovább, felszámolva a normális beszédet és a józan hangot. Az egymással szoros korrelációban lévő fogalmi hálókat és összefüggéseket, a szavak mögötti jelentéstartományokat már megformálta a múlt. Ha egy-egy elemét „működésbe hozzuk” („zsidókérdés” alias Judenfrage etc.), a többi erre rögtön rezonálni kezd, és az alapvetően bipoláris logikájú rendszer (egyes publicisták és egyes politikusok nagy örömére) élettel telik meg.
A kiállításra visszatérve: e szöveg írója értetlenségének és döbbenetének ad hangot, hogy a kormány egy marginalizált s nem a történészszakma bizalmát bíró, ráadásul a Horthy-kor apologetikáját maradéktalanul végrehajtó történészt bízott meg a forgatókönyv összeállításával, akinek a tevékenységéről – ismerve a közeget – már eleve lehetett tudni, hogy nagy botrányt kavar. A kabinetnek csakis olyan és a szakma által is respektált szakembereket lett volna szabad felkérnie a munkára, akik a magyarországi holocaust-történetírás (amely, bármily furcsa is, ma már nemcsak érzelmi, hanem szakmai kérdés is) legjobb szakértői: így – többek között – Karsai Lászlót, Szita Szabolcsot (akik viszonylag korrekt bírálatot írtak a forgatókönyvről), s valódi döntéshelyzetbe hozni, nem bábuszerepre kárhoztatni a kiegyensúlyozott világlátású Stark Tamást. Rajtuk kívül fel kellett volna kérni külső szakértőnek például Randolph L. Braham professzort is. Ezek a történészek bízvást kiegyensúlyozott, ugyanakkor a korábbi évtizedek kommunista történetírásától gyökeresen eltérő verzióval álltak volna elő és blokkolták volna egymás esetleges hibáit. Az együttes munka ráadásul nemcsak egyfajta konszenzus kialakítására, hanem arra is alkalmat szolgáltathatott volna, hogy a legújabb kutatási eredményeket és múzeumi eljárásokat is bemutathassák és alkalmazhassák. A kendőzetlen szembenézés a múlttal jobban növelné Magyarország kormányának hitelét, mint az ostoba, a halottak emlékét semmibe vevő és egyben anakronisztikus magyarázkodás.
Ez az igény a koordinátor történész, a jelenleg miniszterelnöki főtanácsadó Schmidt Mária Kollaboráció vagy kooperáció? című – közel egy évtizede megjelent – könyvével is összhangban áll, mely akkor a magyar történelem „örök szégyenének” nevezte a hihetetlen gyorsasággal végrehajtott magyarországi deportálásokat. Hogy azóta mi történhetett, nem tudjuk, csak sejthetjük, hogy – köszönhetően a kölcsönös előítéleteknek és félelmeknek, valamint a kormánynak a régi magyar nemzeti jobboldalhoz való asszimilációjának, az Auschwitz-kiállítás az aktuális bal- és jobboldali szembenállás jegyében átpolitizálódott és egy újabb belpolitikai front részét képezi. Pedig Auschwitz ugyanúgy nem lehet pártügy, mint ahogy a Gulág sem lehet az.
Címkék:1999-10