A nagy népi hurál
A nagy népi hurál
Az Egyesült Államokat ért terrortámadás óta eltelt idő azt bizonyította, hogy semmi sem múlhat el nyomtalanul az időben. A füstölgő tornyok képe a közép-kelet-európai történelmi emlékezet különféle rétegeit mozgatta meg, és robbantotta fel az addig már betemetettnek hitt históriai aknákat. Magyarországon és az egész világon az utca szegény polgárainak és az értelmiségi közvélemény véleménye sokban egybecseng. Nem akarván figyelembe venni a történés komolyságát, és az egyre nagyobb civilizációs kihívást, valamint irigységből és előítéleteiktől vezéreltetve, sokan (titokban) örülnek az amerikaiakat ért tragédiának, és önvédelmi reflexeik lassú elhalásával párhuzamosan kárhoztatják a terror elleni katonai fellépést.
Az okok szerteágazóak, de korántsem bonyolultak. A magyar történelmi emlékezet mind a mai napig nem emésztette meg a második világháborús magyar részvétel és a holocaust „eseményét”. A világháborúban a magyar hadsereg a szövetségesek ellen harcolt, az amerikaiaknak is hadat üzent, akik ezért megtorlásul bombázták az országot. A Magyarországot felszabadító szovjet csapatok nem a demokráciát, hanem egy újabb diktatúrát szabadítottak az országra, amely az Egyesült Államok tudtával és beleegyezésével került a szovjet érdekszférába. Ráadásul 1956-ban „a” Nyugat és Amerika – hiába lelkesített, olykor hamis illúziókat keltve az amerikai állami pénzből működő Szabad Európa Rádió és az Amerika Hangja adó – végül is nagypolitikai megfontolásokból nem avatkozott be a harcba magyar felkelők oldalán. A magyar közvélemény így az amerikaiakat sem különösebben szívlelte.
Az ország elzártságával, a szovjetizáció előrehaladtával Amerika a köztudatban az alternatív, a szabad világ szimbólumává lett, az angolszász popkultúra és irodalom terjedése a fiatalabb generációkban pedig már jelentősen csökkentette a hidegháború által is táplált Amerika-ellenességet. E nagyon is háborús, és minden szempontból reakciós reflexekre azonban más tudattartalmak is ráépültek. A korszak baloldali gondolkodása sokakat áthatott, a világban meglévő alapvető, s éppen a globalizáció és az amerikai tömegkultúra következtében mindenkihez eljutó gazdagság és szabadság (meg szabadosság) képe sokakban ellenérzést keltett. A baloldali gondolkodás más károkat is okozott: a fogalmi absztrakció logikája ugyanis nem tesz különbséget a valóság különféle eseményei között: az egy emberen elkövetett igazságtalanság és a százezreken, esetleg milliókon elkövetettek ugyanabba a kategóriába tartoznak. így mosódnak el az alapvető különbségek tettes és vétlen szenvedő alany között, hiszen úgymond mindegyikünkben ott rejlik az „agresszivitás”, vagy ahogy nemrég az egyik publicista merészen állította: „mindannyian bűnösök vagyunk”. Szintén a nyugati gondolkodás tett támadhatatlanná minden harmadik világbeli országot, mivel a gyarmati múlt ténylegesen elkövetett kegyetlenségei mellett eltörpültek a kolonizáció civilizatórikus hatásai is.
Paradox módon, a politikai korrektség gondolatszabadságot sárba tipró új rendszere éppen az Egyesült Államokból terjedt el. Eszerint a kultúrák közti bárminemű különbségek tételezése „megsérti” az emberi egyenlőségről szóló tanítást, ergo, ami „morálisan” nem létezhet (kulturális különbségek), az a valóságban sem létezik. A valóságidegenség azonban átüt az érvelésen, ha magával a valósággal szembesülünk. Lehet hangoztatni a globális összefogás szükségességét akkor is, ha bolygónk jó része nem a mi normáink szerint gondolkodik, és nem a mi normáink szerint „globális”. Chamberlain miniszterelnök és Adolf Hitler találkozója is létrejött Münchenben, tehát megvalósult az „összefogás”, de ugyan mi végett, és a náciktól eltekintve, ugyan kinek használt? Szintén lehet óvni a Nyugatot az arabellenes hisztéria kitörésétől, ugyanakkor hiba nem észrevenni azt, hogy éppen az iszlám világban uralkodik Nyugat-és Amerika-ellenesség, éppen az iszlám világban élő és dolgozó nyugatiak vannak fokozott veszélyben: őket ugyanis nem védi a jogállam, és önvizsgálatra hajlandó polgárok hada sem áll készenlétben. Jó pár éve annak, hogy II. János Pál pápa, egy nagy ívű gesztussal áldását adta Európa egyik nagy mecsetének felépítésére Rómában. Próbáljon valaki (kölcsönösségi alapon) bazilikát építtetni Pakisztánban, Szaud-Arábiában vagy Szu dánban. Az eredmény borítékolható: a Nyugatnak kötelessége eltűrnie saját iszlamizálódását, de el kell fogadnia, hogy kulturális értékeit (nem a hollywoodi tömegkultúra termékeit) nem terjesztheti.
Az izraeli parlament arab tagjai (a szólásszabadság nevében) gyakran vesznek részt palesztinok Izrael-ellenes tüntetésein. Nemrégiben egyikőjük Szíriában a Hezbollah iszlám fundamentalista szervezetet Izrael-ellenes akcióinak fokozására szólította fel. Az alig Dunántúlnyi nagyságú és több szomszédjával hadiállapotban álló, végső soron még mindig az elfogadtatásért küzdő Izraelben – a szólásszabadság „szentsége” miatt – az illető uszító urat, aki gyakorlatilag a zsidó állam megszüntetésére buzdított, nem ítélték el (bár mentelmi jogát felfüggesztették). Izraelen belül és kívül a jogállam megnyilvánulásának tartják az illető úr megnyilvánulását, pedig a zsidó állam egyáltalán nem jogállami környezetben helyezkedik el. Itt sincsen viszonosság: az arab világ élesen zsidóellenes sajtóját, elnyomó rendszereit, tömeggyilkosságait nem lehet „belülről” bírálni, és a Nyugat ezt tudomásul veszi, mert az „más” kultúra és ezért tisztelni kell. Ritkán fordul elő, hogy a nagy nyugati egyetemek hivatalból is „haladó” értelmiségijei fejlődő országokat is bíráltak volna. Talán Kína az egyetlen kivétel, de ez is csak azért, mert a tibeti buddhizmus nyugati terjedése sok „haladó” értelmiségit is magával sodort, és ez legalábbis földrajzi értelemben világképüket is tágította. Itt lepleződik le egyébként a politikailag korrekt, hivatalból haladó gondolkodás tényleges rasszizmusa: kétféle mércével mérik a nyugati és a fejlődő világot. Ami az egyiknek szabad, az a másiknak nem, amit az egyiktől elvárnak, azt a másiktól nem.
Aki gazdag, aki hatalmas, annak biztos nincs igaza, és mindennek racionális oka van, mondják bal felől. Aki bombázott „minket”, aki ellenségünk volt a második háborúban, aki támogatja a zsidó államot, és aki most is bombázza szakadatlanul a „szegény” tálibokat, annak történelmileg nem lehet igaza, állítják jobb felől. Egyébként pedig, mondják (kárörömmel) a Világkereskedelmi Központ romjaira tekintve, nem lehet mindenből büntetlenül kimaradni szavalják kórusban balról és jobbról, nyolcvanas, második világháborús veteránok, egyébként szerény kisnyugdíjasok, és azóta kissé már megőszült, „megkopott” hatvannyolcasok. És összeborulnak a nagy népi hurálban.
Novák Attila
Címkék:2001-12