Nemzetgyűlési beszéd
Vázsonyi Vilmos Párizsban élő, azonos nevű unokája mellékletünkhöz kapcsolódva az alábbi részletet juttatta el szerkesztőségünkhöz nagyapja, az egykori igazságügyi miniszter, a beszéd elhangzásakor képviselő 1921. május 21-én elhangzott parlamenti felszólalásából.
„Ám azt is természetesnek találom, hogy a háború és bolsevizmus után olyan irányzat nyomul előtérbe, amely erősen hangsúlyozza a vallás szerepét az emberiség nevelésében. Természetesnek találom, mert amint a háborúban tobzódott a kapitalizmus, a bolsevizmusban tobzódott az állami kapitalizmus, mert hiszen a materialista felfogás – vagy nevezzük történelmi materializmusnak Marxszal, vagy hagyjuk el a történelmi jelzőt – egy a szocializmusban és egy a kapitalizmusban, mert a kapitalizmus nem egyéb, mint a kevesek szocializmusa, hogy paradoxonnal szolgáljak, és a szocializmus nem egyéb, mint a tömegek állami kapitalizmusa. Ezzel szemben a vallás szerepének hangoztatása azt jelenti, hogy a materializmus az embereket nem tudja jobbakká tenni, nem tudja nemesebbekké tenni, hogy az úgynevezett technikai civilizáció az ember lelkét nem viszi előbbre, mert mi az, amit mi tudunk: az csak mások tudásának és mások alkotásának eredménye, amelyet mi gépiesen elsajátítunk. Kevesek azok, akik tudnak. Kevesek azok, akik alkotnak. A többi csak recipiálja és elfogadja azt, amit más tudott és alkotott. Egy gyermek, aki telefonálni tud, még nem kulturáltabb, mint Aristoteles, akik nem tudta, mi a telegráf és mi a telefon, aki a technika vívmányait nem ismerte.
Természetesnek találom a visszahatást, amikor kiderült az, hogy a kapitalizmus az embereket nemesebbekké, jobbakká, boldogabbakká nem tehette, és nem tehette a szocializmus sem, a bolsevizmus sem; hogy ezzel szemben egy vallásos irány nyomul előtérbe, amely az emberekben az etikát erősíteni kívánja, hogy etikai erővel tegye őket jobbakká és nevesebbekké, mert különben a technikai civilizációval, a technikai vívmányokkal nem lesznek egyebek, mint a technika vívmányaival felszerelt veszedelmes bestiák. Mert képzeljünk el tigrist, amely telefonálni tud, egy tigrist, amely automobilon tud zsákmánya után menni. Köszönöm a civilizáció ezen magasztosságát. A tigris ezen kultúrával is csak tigris és bestia marad, de meglehetősen veszedelmesebb állapotban. Ha elismerem annak igazságát, hogy a vallásnak erkölcsi, etikai momentuma az, amelynek a materializmus ezen nagy bukása, kataszrófája után előtérbe kell nyomulnia, akkor azonban, azt hiszem, minden vallásnak lényege ne a gyűlölködés, hanem a szeretet legyen, s akkor a vallásokat nemes versenyre kell bocsátani abban, hogy neveljék jobbakká és nemesebbekké az embereket, és akkor a vallások ezen versenyéből az Ótestamentum vallását sem szabad talán kizárni.”
Címkék:1997-10