Németország, USA, Izrael – mit tanulnak a holocaustról az iskolában? (P.K.)
Németország, USA, Izrael
Mit tanulnak a holocaustról az iskolában?
A mai Németországban minden diák iskolai pályafutása alatt legalább egyszer szembesül a német múlttal. Először többnyire a 6. vagy 8. osztályos olvasókönyvben találkoznak a történtekkel, amikor Anna Frank Naplóját, vagy hasonló témájú novellákat olvasnak az irodalomórán. Történelemből 9-10-ben tér vissza a téma, majd a gimnáziumban, újra előkerül a 11-13. osztályban.
A jelenlegi történelem tananyag átlagosan 16-20 (45 perces) órát szentel a náci periódusnak, a németországi terrornak, a II. Világháborúnak és a holocaustnak, kötelező jelleggel. Ezen túlmenőleg, mivel ez az órakeret szűkös, sok tanár további tanórákon is foglalkozik a korszak speciális aspektusaival, közöttük a zsidók megsemmisítésével is.
A szövetségi kultuszminisztérium koordinálja az egyes tartományok Holocaust-oktatását, és egy irányadó könyvecskét is kiadott – angolul – a téma iskolai oktatásának kívánalmairól.
(Sekretariat der Standigen Konferenz des Kultusministeriums in der Bundesrepublik Deutschland, Ed. 1991. On the Treatment of the Holocaust at School – A contribution from the Lander, Bonn.)
A tanárok szabadságot élvének a felhasznált forrásokat és a tananyag feldolgozását illetően.
Ellentétben az izraeli és az amerikai szemlélettel, a német iskolákban nem fektetnek hangsúlyt az érzelmi és morális megközelítésre, nem támaszkodnak például a túlélők tanúságtételére sem. Ezzel szemben a történelmi tények és a statisztikák dominálnak, a kérdések etikai szempontú felvetését kikerülik. A Dachau Múzeum meglátogatása is hozzátartozik a Holocaust tanítási programjához.
USA
A holocaust a legjobban dokumentált és a legalaposabban kutatott területe a XX. század történelmének – könyvtárnyi az angol nyelvű történelmi munka és tananyag mennyisége. Végtelenül sok irodalmi anyag, film, dráma-játék, tananyagvázlat stb. is segíti az iskola munkáját. 1993-ban nyílt meg az U.S. Holocaust Memóriái Museum Washingtonban, amely nemcsak kiállításaival, de oktatási centrumával és tanárképzésével is várja a diákokat, oktatókat. Los Angeles-ben a Simon Wiesenthal Center végzi ezt a feladatot.
Mindezek ellenére, egyes iskolákban könnyedén elsiklanak a holocaust témája felett, illetve nem szentelnek rá elég figyelmet. Az okok: a II. világháborút átélt generációt még túl érzékenyen érinti ez a téma. Mások pedig úgy gondolják, a holocaust csak a németeket, a zsidókat és a háborús veteránokat érintette, így csakis rájuk tartozik. Moha az Egyesült Államokban senki sem vitatja tevőlegesen a holocaust-oktatás szükségességét, hallani olyan hangokat, miszerint egy nem német és nem zsidó származású gyereknek felesleges elmélyülnie annak tanulmányozásában. (Amerika multikulturális ország, az iskolások között egyre nagyobb az afrikai, ázsiai, latin-amerikai és indián származású gyerekek aránya.) Moha az említett ellenvetésekből kiderülnek a tanítás és a tankönyvírás nehézségei, nyilvánvaló, hogy általános érvényű tanulságok vonhatók le a holocaust tanulmányozásából.2
Két, az USA-ban használatos, középiskolai tananyagról – röviden:
1. ÉLET EZ? (LIFE UNWORTHY OF LIFE)
A tananyag választ keres a rasszizmus, az intolerancia, az erőszak és a társadalmi előítéletek problémáira is. Beleépíthető a világtörténelem, a modern történelem vagy a társadalomtudomány tantárgyakba. A rugalmas program tanítható 5, 11 vagy 18 órás blokkban. A program lehetőséget ad a tanároknak, hogy az aktuális politikai kérdéseket és a demokratikus értékeket tanulmányozhassák a diákjaikkal. A diákoknak lehetővé teszi, hogy etikai/erkölcsi döntéseken gondolkozzanak, hogy felvessék a felelősség kérdését, hogy csökkenjen az előítéleteik száma.
A tanárok felkészítését és a tanulmányok eredményességét egy országos szervezet, a National Duffusion Network biztosítja, ill. ellenőrzi.3
2. HOLOCAUST TANULMÁNYOK – FÜGGETLEN TANULMÁNYI PROJECT
(Holocaust Studies Independent Study Project (ISP)), a Thornhill-i Középiskolában
A project-munkára alapuló program a diákoktól önálló kutatómunkát, elemző- és szintetizáló készséget, gondolati függetlenséget és a munka iránti elkötelezettséget vár. A diák maga választ egy, a Holocausttal kapcsolatos témát, melyet megbeszél a tanárával. Különösen ajánlottak az olyan témák, amely iránt a diák esetleg személyes okokból is érdeklődik. A különlegesen ambiciózus témákért a munka értékelésekor külön bónuszpontot is lehet kapni. A diáknak a témazáró dolgozattal kell bizonyítania, hogy kutatásai során kritikai érzékre és fejlett kifejezőkészségre tett szert.
Az iskolai órán tanulmányozott fő problémák, melyekre a project-munka támaszkodik:
a Az antiszemitizmus története
b. A Náci Párt és Hitler hatalomra kerülése
c A Villámháború és Lengyelország
d. A „Végső Megoldás”, ezen belül:
-
A táborok
-
Az áldozatok és az agresszorok lélektana
-
A Holocaust ábrázolása: irodalom/film/képzőművészet
-
Orvosi kísérletek
-
Erkölcsi problémák4
Izrael
A diákok formálisan a gimnázium utolsó előtti osztályában kezdenek a Holocausttal rendszeresen foglalkozni – ám természetesen a Holocausttal való szembenézés Izraelben nem az iskolai tanórán kezdődik. A téma szerves része az érettséginek is, a Cionizmus nevű tantárgyon belül. Párhuzamosan tanulják a diákok a XX. század történelmét is.
Az alacsonyabb évfolyamokon is foglalkoznak a holocausttal, de ott inkább érzelmileg, erről irodalmi anyagokat olvasva nem történelmi megközelítésből tárgyalják. Az állami (nem vallásos) iskolákban 30 óra az erre előirányzott időkeret, a tanárok többsége azonban ennél nagyobb óraszámot szán a témának: a történelmi tényeken túlmenően, az osztályban a lélektani és etikai problémákat is megvitatják
Először kronologikus sorrendben tárgyalják a témát, majd meg-megállnak egyes tematikus kérdéseknél. Kitérnek pl. az áldozatok problémáira: a zsidó élet/gettó bemutatására, a mentési kísérletekre, a lázadásokra, a zsidótanácsok dilemmáira, az egyes emberek választási lehetőségeire, stb. Ezekben a tematikus blokkokban sok képet, filmet és irodalmat használnak, és ha mód van rá, meghívnak az órára Holocaust-túlélőket is.
1980-ig nem volt tankönyv – azóta jobbnál jobbak születnek. Foglalkoznak az órán olyan fontos filozófiai, etikai és lélektani kérdésekkel is, mint pl.: hogyan lesznek a „normális” emberekből tömeggyilkosok? Miért engedte meg a népirtást a „haladó, demokratikus világ”? Mit tehetünk a holocaust-tagadók és a neonácik ellen?
Minden iskolás eljut a Jad Vasem kiállításaira és könyvtárába; minél több gyereket igyekeznek elvinni egy Auschwitz-zarándoklatra is.
A jelenleg készülő, új tananyag a világtörténelem és a holocaust tantárgyakat szorosabb kapcsolatba akarja egymással hozni; további terv, hogy az Auschwitz-látogatás előtt a diákokat nem csupán annak borzalmaival, hanem a hajdani, európai zsidó élet mindennapjaival és szokásaival is megismertetik. Ehhez a most készülő, új könyvek sok régi képet és fotót is felhasználnak.
A holocaust témájával Izraelben nem sokkolni akarnak, és nem is a gyűlöletre nevelni, hanem éppen fordítva: bemutatni, hogy a gyűlölet mire képes kárhoztatni „anyaszülte embereket”.5
P. K.
Jegyzetek
1 Forrás: Holocaust Education in Germany: Transatlantisches Klassenzimmer, Internet; Sidney Bolkosky: How do German Schools deal with the Holocaust
2 Teaching the Holocaust in a Multicultural Society, Gordon R. Mork előadása, e-mail-formában
3 WWW, © Peter Lutz
4 Lewis B. Fried tanár szíves közlése, e-mail-en
5 Chava Baruch a Jad Vasem kutatója, tanár szíves szóbeli és e-mail közlése, magyarul
Források
I Anyagunkat e-mail-en folytatott interjúkból, illetve az internetre feltett információkból állítottuk össze
II Forrás: 1. Holocaust Education in Germany: Transatlantisches Klassenzimmer
2.Sidney Bolkosky: How do Germán Schools deal with the Holocaust
III Teaching the Holocaust in a Multicultural Society, Gordon R.Mork előadása
IV WWW, © Peter Lutz
V Lewis B. Fried tanár szíves közlése
VI Chava Baruch tanár, a Jad Vasem kutatójának szíves közlése, magyar nyelven
Címkék:1998-03