Nem könyörgünk, nem bizonykodunk
AZ ORSZÁG TÁRSADALMA száz sebből vérzik, gondok sokasága gyötri, mégis: a közéletben, a sajtóban, a televízióban az úgynevezett zsidókérdés kap mind gyakrabban hangot a valóban létező és égető bajok helyett. Nem a zsidóság akarja ezt. A magyar zsidók beérnék azzal, ha törvénytisztelő, dolgos állampolgárokként élhetnék a maguk életét, munkálkodva családjuk és az ország javára. Nem kívánnak vezércikkek, kommentárok és viták tárgyává lenni, de szeretnék, ha minden vita és kommentár nélkül is természetesnek fogadná el a társadalom, hogy zsidók, mégis (helyénvaló itt az ellentétes kötőszó?), mondom, mégis korlátozás nélkül részt kívánnak vállalni az ország előtt álló feladatokból.
Úgy látszik azonban, a társadalom egy része, a magyar értelmiség némely képviselője nem tartja mindezt természetesnek. Ha nem vállalnánk a gondok ránk jutó részét, az lenne a baj, ha meg vállaljuk, azt vetik szemünkre. Vagy a „zsidó önzést”, elzárkózást, netán a „zsidó kozmopolitizmust” kárhoztatják, vagy pedig azért szólnak ránk, mert „idegenként” a nemzet ügyeibe ártjuk magunkat. Netán mert állítólag csak amúgy racionális módon, hűvös gyakorlatiassággal szólunk a nemzet gondjairól és nem érezzük át – úgymond – a magyar lélek fájdalmait.
Amíg csak gyalázkodó krétafeliratokat láttunk, amíg a festékszórókból primitív ákombákomok kerültek a falakra, csak legyintettünk. Nehezteltünk, amikor – az országgyűlési választások előtt – gyanúsan megsokasodtak ezek a firkálmányok, és mintha az ismeretlen kezek vonásai sem lettek volna már annyira kezdetlegesek. Fölháborodtunk, midőn vitatható vélemény gyanánt tűntek föl a sajtóban olyan nézetek, olyan rágalmak, amilyenek 1944 óta nem mertek a színre lépni. Ám aminek újabban és legújabban vagyunk kénytelenek tanúi lenni, az már nem egyszerűen fölháborító, hanem megdöbbentő, sőt elképesztő.
Félanalfabétáktól, a csordamentalitásban megrekedt szurkolóktól a gyalázkodások nem lepnek meg és nem is ütnek szíven. Huligán elemek szórványos erőszakosságai miatt sem vernénk félre a harangokat. De mit szólhatunk, ha a csőcseléknek úriemberek, tanult doktorok és literátorok szállítják a szellemi muníciót? Meddig kell beérnünk az olyan magyarázatokkal, hogy X „nem úgy értette”, Y „magánemberként mondta”? Megnyugodhatunk-e az „elhatároló nyilatkozatokban”, ha újra és újra szükségessé válnak, éspedig ugyanolyan „malőrök” miatt, ugyanazoknak a tollforgatóknak (és szemforgatóknak) a nagyon is egyértelmű politikai kétértelműségei miatt?
Most azonban már ott tartunk, hogy kétértelműség nélkül vádolnak bennünket, elvitatják lojalitásunkat, sőt képességünket is az együttérzésre. Ott tartunk, hogy alig burkoltan jelentik ki a legnagyobb ellenzéki pártról, mely egymillió szavazatot kapott, hogy zsidó párt és a zsidóság hatalomvágyához szolgál emelvényül. Ott tartunk, hogy a legnagyobb kormánypárthoz „közel álló” folyóirat jónak látja közölni a „judeokrácia” veszélyét és vádját hangoztató cikket, amikor még el sem ültek az előző számban közölt vádaskodás keltette fölháborodás hullámai.
Amennyire örvendetes, hogy akadnak – és nem is egyesével, de tízével-húszával – jóérzésű értelmiségiek, akik nyilvánosan szembefordulnak a kárhozatos véleményekkel, annyira elszomorító és aggasztó (nem a zsidóság, hanem a magyar nemzet szempontjából), hogy a kormánypártok alig-alig vagy sehogyan sem szólalnak meg ezekben az ügyekben.
Megmondom egyenesen: botrányosnak tartom, hogy sem pártja, sem felelős kormánytényezők nem utasították nyilvánosan rendre Csurka Istvánt a Vasárnapi Újságban elhangzó kijelentései miatt, de a Hitel szerkesztőit sem, noha a lap egymást követő két számában közfelháborodásra okot adó szövegeket jelentetett meg. Botrányosnak tartom, hogy a trianoni emlékmű-alapítvány irredenta eszmeiségét felvállaló Raffay Ernő államtitkárt nem menesztették. S a sort még folytathatnánk …
Mindezek szorosan összefüggenek, és itt már régen nem csak a magyar zsidóságról van szó, hanem – igaza van Hanák Péternek – arról, hogy netán a letűnt jobboldali konzervativizmus restaurálásáról szőnek ábrándokat egyesek. Tom Lantos, az amerikai törvényhozás magyar-zsidó származású tagja, aki nemegyszer bebizonyította már a magyar óhaza iránti elkötelezettségét, joggal mutatott rá: „… az új Magyarország egyszerűen nem tűrheti a gyűlölködés, a bigottság újrajelentkezését”, ami pedig a zsidóságot illeti, „tudomásul kell venni, hogy Magyarországnak különleges felelőssége van, mivel a múltban, a harmincas években, 1945 előtt gyalázatos események fordultak elő”.
A magyar társadalom egy része (nagy része?), és jelenlegi politikai vezető ereje – úgy tűnik – ezt a különleges felelősséget nem látja, nem kívánja elismerni. „Az önismeretre való készség hiánya, a századunk történetét illető önkritikus vélemények heves elutasítása, nemzetellenességként való megbélyegzése” – bizony ez aggasztó.
Nem az a kérdés itt, hogyan viselkedik a hazai zsidóság, hány tagját „delegálja” az írótársadalomba, a történettudományba vagy valamelyik szimfonikus zenekarba, avagy hogy csak józan elmével vagy pedig mélyen érző szívvel teszi-e magáévá a magyar nemzet gondjait, fájdalmait. Akik az eddigi sajtóvita során óvást emeltek Csoóri Sándor misztikus nemzetfogalomra, a nemzettudat ködös és emocionális felfogására épülő kirekesztőleges gondolatai miatt, azok már elég érvet soroltak és elég nevet említettek annak szemléltetésére, hogy a magyar zsidóság szellemi kiválóságai mind a mai napig Magyarország és a magyar kultúra felvirágzásán munkálkodtak, sőt e téren gyakran pótolhatatlannak bizonyultak.
Semmi okunk (és semmi kedvünk) hát teljesítményeink elismeréséért, a magyar kultúrába való befogadásunkért könyörögni, erre méltó voltunkat bizonygatni. Van azonban valami, amit külön szeretnék hangsúlyozni:
Elfogadhatatlan dolog azt firtatni, hogy mennyire asszimilált a magyar zsidóság vagy egy-egy képviselője Megalázó azt bizonygatni, hogy mi, magyar vagy magyarországi zsidók összességünkben és egyenként menynyire vagyunk (már) magyarok és mennyire (még) zsidók. Ha a demokrácia alapján áll, a nem zsidó többségnek egyenjogú állampolgárokként kell elfogadnia akár azokat a zsidókat is, akik elsősorban zsidókként kívánják meghatározni magukat és akik – uram bocsá’ netán valamiféle disszimilációra törekszenek. Más szóval: akik egy közösség számára – igenis – zsidó kultúrát akarnak kifejleszteni itt. A politikai nemzet dolgaiba való beleszólás joga, az állampolgári jogok összessége mindenkit megillet, aki e hazában él, s a kisebbségi lét nem lehet kizáró ok.
Tökéletesen egyetértek Kertész Imrével keserűségében és felháborodásában, ha nem is tudom követni az írót, a művészt individualizmusa számomra végletesnek tűnő ösvényén. Úgy érzem – és ezt a magyar kultúrához, nyelvhez, irodalomhoz való minden szoros kötődésem tudatában mondom –, hogy létezhet, sőt létezik és kell egy zsidó közösség ebben az országban, a társadalmon belül, és e közösséghez valamiképpen odatartozni nem jelent elfordulást a magyar társadalom egészétől, a politikai nemzettől. Még kevésbé jelent szembefordulást vele. Ezért nem értek egyet Mihályi Gábor Csoórival polemizáló cikkének azzal a gondolatával, hogy „csak a családi krónika, a családi magántörténelem szempontjából lehet összetartó szerepe annak, hogy a felmenők közül ki milyen felekezetnek volt tagja, ki kivel házasodott, ki mikor és honnan érkezett”.
Nem, egy közösség léte és fennmaradása szempontjából ezeknek is jelentőségük van. De nem kizárólagos a jelentőségük semmilyen értelemben, sem a közösség kritériumaként, sem az egyén értékének mércéje gyanánt.
Egy nép, egy társadalom sokféleképpen tagolódik, sokféle közösségből épül fel. Kívánatosnak tartom, hogy a magyar zsidóság is valamiképp közösséget alkosson. E közösségek közt nem állhatnak, nem is léteznek és nem építhetők falak. Egymásba átjárható közösségeknek kell lenniük, amelyek nem kizárják, hanem kiegészítik és gazdagítják egymást. „Mi az, ami a megtörtént asszimiláció ellenére is fenntartja a zsidósághoz való kötődés tudatát?” – teszi fel a kérdést az asszimiláns álláspontot képviselő Mihályi Gábor, de választ nem ád. Nos, hadd ne vizsgáljam itt a zsidóság mint közösség fennmaradásának okát, hadd mondjak csak annyit: semmi szükség rá, hogy akár zsidó, akár nem zsidó részről bárki is e kötődés, e közösség megszűntét szorgalmazza.
Jogunk van itt zsidóként élni.
Gadó György
Címkék:1990-11