Nem csak egy könyvről van szó
(Béri-Lichtner János: Együttélés.
A zsidóság szerepe Magyarország legújabbkori történetében, 1790-1918. Budapest, 1995, Argumentum Kiadó, 409 oldal, 520 forint)
Ez a könyv fontos könyv, különösen a mi évtizedünk hazai politikai viszonyai között az. Fontos, noha sok újjal nem gyarapítja a tudományt – nem is akarja (mindamellett számos új megállapítást tartalmaz). Nem történelmi monográfia, hanem esszé, sőt részben vitairat, mely e műfajban talán szokatlanul sok adatot közöl, de hogy hatékonyabban szánhasson szembe történelmi-politikai előítéletekkel, nem mondhat le róluk.
A szerző Bázelben és Jeruzsálemben élő magyar-zsidó történész. Könyve a szakirodalom eredményeinek jó szintézise, de ennél több is egyben: a magyar-zsidó és a magyar történelmi önismeretet formáló, tisztázó, erősítő munka. Pontosabban: az lehetne, ha…
Ha legalább a kiadó felismerte volna ezt a jelentőségét, ha kellő publicitást kapott volna, ha a hazai zsidó nyilvánosság felfigyelne rá, ha a szakmai közvélemény formálói annak tudatában méltatnák, hogy egy történelmi munkának más funkciói is lehetnek, mint a részlettények tömegének a gyarapítása.
A könyveknek megvan a maguk sorsa, ebben az esetben viszont inkább egy könyv balszerencséjéről beszélhetünk, ami – remélhetőleg – nem válik a végzetévé. Mert nem történelmi helyzet, nem szükségszerűség okozza, hanem csak hanyagság és értetlenség.
Gazdasági vagy történelmi szerep?
Közhely ma már, hogy a magyarországi zsidóság kimagasló szerepet, sőt ennél is jelentősebb, nélkülözhetetlen szerepet töltött be a 19. században a modem polgári Magyarország létrejöttében. Az is közhely, milyen arányú volt részvétele a magyar polgári kultúra kialakításában. Béri-Lichtner könyve azonban bebizonyítja: a zsidóság nem csupán a fejlődés bizonyos részterületein működött közre, hanem magyar nemzeti történelmet csinált. Rámutat: a magyar zsidók nemcsak a gazdaságot modernizálták, hanem sok tekintetben a magyar műveltséget, a magyar jogot, a magyar munkásmozgalmat is, és döntően hatottak a soknyelvű ország és Budapest elmagyarosítására, a magyar demográfiára.
Béri-Lichtner csak elfogadott igazságokat akar kimondani, de egyben a teljes igazságot fogalmazza meg és teszi sokoldalúan szemléletessé. Könyve nem gazdaságtörténet, amint a magyar zsidóság történelmi műve sem szorítható a gazdaság kategóriáiba, hanem a nemzeti, magyar történelem egy nagy fejezete.
Nem szerencsés a kötet címe, amelyet a kiadó adott a szerző szándékait nem követve, hanem félreértve. Nem csupán együttélésről van szó (persze a fajvédőkkel szemben már az együttélés elismertetése is eredmény), hanem arról, hogy a magyarországi zsidóság a magyar nemzet szerves részévé vált, és egy világtörténelmileg fontos periódusban egyúttal a magyar nemzetet és történelmét alakító tényező volt.
„Eltitkolt történelem” és a jobboldal vesszőparipái
Béri-Lichtner a magyar-zsidó történelmi szintézist a történettudomány szilárd eredményeinek szintézisében bemutató esszéje egyben vitairat. Mert a nagyközönség sok mindenről nem tudott, amit a történészek tudtak, és amit mind az 1945 előtti jobboldali rezsimek, mind a későbbi pártállami rendszer igyekezett a nemzet történelmi tudatán kívül rekeszteni.
Különösen azonban a jobb- és szélsőjobboldali szemlélet ellen kívánt a szerző fellépni. Hiszen a rendszerváltás óta meggyőződhetett: a jobboldal (és a mai antiszemitizmus) még mindig azt a muníciót pufogtatja, amit Szekfű Gyula Három nemzedéke, Prohászka Ottokár retorikája, Szabó Dezső és Németh László munkássága szállított neki századunk első felében. Könyvét ellen-Szekfűnek, ellen-Prohászkának, ellen-Csurkának szánta, és már csak azért is ki kellett térnie a magyar zsidóságnak a magyar műveltségben játszott modernizáló szerepére, mivel az említett mestergondolkodók kedvelt vesszőparipája (volt) a magyar zsidóság „kulturális kártékonysága”, „nemzetidegen” volta. Márpedig Magyarországon a jobboldal kenyere 1918 óta mindenekelőtt az antiszemitizmus.
Újszerű szemlélet, új fogalmak
Noha Béri-Lichtner nem kívánt új kutatási eredményekkel szolgálni, könyve mégis több tekintetben újat hozott. Elsősorban szemléletével: magyar zsidó szempontból elemez és mutat be magyar történelmet. Újszerű az a megállapítása is (és ez hiányzik a magyar történelmi tudatból), hogy a zsidók teremtették meg a Világos utáni felemelkedés és a kettős Monarchia megszületésének belső feltételeit, továbbá, hogy már ezt megelőzőleg a reformkor nagy felpezsdülésének lényeges anyagi feltétele volt a zsidók által megvalósított kereskedelmi forradalom és a magyar mezőgazdaság ezáltal indukált forradalma. Magát e kettős gazdasági forradalom fogalmát is Béri-Lichtner vezeti be.
Nem dönget nyitott ajtókat akkor sem, amikor a 19. század utolsó harmadának állítólagos nagy galíciai zsidó bevándorlásával kapcsolatban elterjedt vélekedéseket cáfolja. Újdonságot hoz a történelmi köznemességtől a dzsentrin át a keresztény úri államosztályhoz vezető út részletes elemzésével, valamint a magyar irodalom és műveltség fejlődéséhez való közvetett és közvetlen zsidó hozzájárulás részletezésével.
Balszerencsék sorozata vagy több?
Béri-Lichtner könyve bizonyára nem hibátlan mű, és az elmondottakkal nem is mértéktelen feldicsérése volt a célom, hanem csak érzékeltetni kívántam: a szakmai és a szélesebb közvélemény figyelmét megérdemelte volna. Tudtommal azonban eddig jószerint csak Szita Szabolcs méltatta alaposabb figyelemre és bírálatra, Schweitzer Gábor (az ÉS-ben) nemigen tudott érdemeket felfedezni benne, a zsidó folyóiratok pedig jobbára nem találták (még?) említésre méltónak.
Ezt a méltatlan fogadtatást csak részben magyarázza meg a könyv publicitásának teljes hiánya. Megjelentekor a kiadó nem tartott sajtóbemutatót, és egyetlen hirdetés sem propagálta a művet. Amelyből egyébként nem kapott egy olyan – a zsidó kultúra alkotásainak népszerűsítésével foglalkozó – bolt, mint Raj Tamásnéé, a zsidó tárgyú könyvek egyik legismertebb lelőhelyén pedig, a Láng Tékában hiába kérdeztem a könyvről az eladót, nem tudott róla.
Ami a kiadót illeti, nem válik dicséretére az a legalább ötven többé-kevésbé súlyosan értelemzavaró sajtó- és tördelési hiba, ami a könyvet rontja. Amikor a szerző a könyv piacra hozatala után látta ezeket és hibajegyzéket küldött a kiadónak, az nem sokszorosította és nem küldte szét a kötetek után a boltokba. Az alaposabb kiadói és nyomdai előkészítéshez pedig meglett volna az idő, hiszen az Argumentum közel két évig dolgozott a kéziraton. (Mellesleg: a szerző szándéka ellenére egy fontos függelékkel is megrövidítve azt.)
Remélem, a szerző mindezek ellenére sem veszíti el kedvét, és a magyar olvasók elé bocsátja majd könyve második részét is, mely 1990-ig tárgyalja a fejleményeket.
Címkék:1996-09