Negatív egyenleg – A Fidesz-kormány négy éve zsidó szempontból
Negatív egyenleg
A Fidesz-kormány négy éve zsidó szempontból
Van-e értelme a magyar választási ciklus ideje szerint mérni a zsidóság életében történt változásokat? A közösségi élet szempontjából nem feltétlenül, mivel ennek ritmusa más, és fontosabb eseményei nem kötődnek szorosan az éppen regnáló kormányokhoz. Ám mivel a zsidóság a külső körülményekre, elsősorban a politikai változásokra roppant érzékenyen reagál, mégiscsak érdemes az elmúlt négy évet szemügyre venni.
Az Orbán-kormány, hatékony propagandagépezetét működtetve, roppant energiával dolgozott azon, hogy a magyar közéletet az általa alkotott ideológiai konstrukció szerint rendezze át: a mi oldalunkon a nemzet, a haladás, a jövő; a másik oldalon a múltat képviselő, levitézlett bolsevikok és szövetségeseik. Miközben igent mond az európai integrációra, vágyképei valamilyen – technikailag korszerű – konzervatív, korporatista, tekintélyuralmi rendszert formáznak.
A gyakran antidemokratikus, nemzeti, konzervatív hangvétel természetesen a Horthy-korszakot idézi fel: az akkori politikai kurzus idején sem voltak éles határok mérsékelt és szélső-jobboldal között. Vasárnapi Újság („a miniszterelnök kedvence”), Pannon Rádió, szélsőséges hangoknak teret adó Magyar Nemzet, aluljárói könyvesboltokat elöntő náci „irodalom”, MIÉP-térnyerés az egyetemeken – néhány adalék a szélsőjobb izmosodásához a mai Magyarországon.
Miközben azonban a kormány a honi konzervatív tábor dinamikája szerint a neobarokk korba csúszik vissza, nem hagyhatja figyelmen kívül az EU követelményeit sem: piaci liberalizálás, kisebbségvédelem, holocaust-megemlékezés, demokratikus együttműködés a szomszéd országokkal – ezek a szólamok járják, ha az EU-lemezt kell föltenni. Mindez nem okoz gondot a Fidesz-gárdának, amely a hatalom iránti pragmatikus vágyból váltott át liberálisról nemzeti konzervatív irányra: ők mind a kétféle frazeológiát jól ismerik.
Az egyszerre EU-konform és tekintélyelvű politika szép példája a Lungo Drom cigányszövetség felvétele a választási koalícióba. A roma körökben is kétes legitimitású szervezetet ezzel korporatista alapon beemelték a kétpólusú politikai világképbe. Hasonló dinamika áldozata lett a Zsidó Közéleti Unió is: a szervezet azzal a vállalható céllal alakult, hogy a honi zsidóság egyoldalú baloldali kötődésén lazítson, és konzervatív politikai hagyományokkal gazdagítsa a közösséget. Egy állami pénzből szponzorált konferenciától eltekintve azonban nem fejtett ki érdemleges hatást, és egyetlen látható tevékenysége az volt, hogy a kormány nyomására bevonult a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány (Mazsök) kuratóriumába. Alapítóinak ekképp a tekintélyes konzervatív zsidók helyett a kormánypárti zsidók kevésbé előkelő imázsát sikerült kialakítaniuk. A ZSKU marginális jelentőségű maradt a zsidó közösségen belül, melynek megmaradt a jobboldal iránti zsigeri idegenkedése. A kormány korporativista stratégiája a zsidó közegben nem volt sikeres. Alighanem ennek is szerepe volt abban, hogy a kormány, a Mazsök-kuratórium megújításáról tárgyalva egy éven át hallgatásba burkolózott. A kuratórium működésképtelensége, a Mazsök-iroda költségeinek szinten tartása volt a következmény.
Jó példája a kettősségnek a holocausthoz való viszony is. Az elmúlt 10-15 évben a holocaust hatalmas, már-már fojtogató súlyú eseménnyé hatalmasodott a nyugati országokban. A náci népirtás áldozatai előtti főhajtás elemi gesztus minden országban, amely a nyugati kultúrkör része kíván lenni. Ennek megfelelően a magyar kormány is kötelezettséget vállalt az egykori auschwitzi tábor területén lévő magyar pavilon felújítására, bevezette a holocaust-emléknapot az iskolákban, és 350 millió forintot hagyott jóvá holocaust-múzeum kialakítására a Páva utcai zsinagóga területén. Ám az auschwitzi pavilon forgatókönyve zsidó körökben és a történész szakma berkeiben is felháborodást keltett, mivel a korabeli magyar államot és társadalmat javarészt fölmentette a felelősség alól; a holocaust-emléknapot ellensúlyozta a kommunizmus áldozatainak emléknapja; a meg nem épült holocaust-múzeumot időben megelőzve rohammunkával, másfél év alatt, 2.9 milliárd forintért elkészült a Terror Háza, melynek túlsúlyos mozzanata ugyancsak a kommunizmus rémségeinek bemutatása.
A kormány antikommunista, nemzeti retorikája reménységgel tölti el a szélsőjobboldalt, a zsidókban pedig félelmet gerjeszt, amit igen kevéssé ellensúlyoznak a kormány egyéb gesztusai. (Orbán Viktor miniszterelnök két éve ellátogatott az újpesti zsidó szeretetotthonba. E lépés nem kapott túl nagy nyilvánosságot, ellentétben a Vasárnapi Újság szerkesztőségében tett többszöri miniszterelnöki vizitációval, mely persze azonnal a média érdeklődésének homlokterébe került.)
E fejleményekre válaszul, a túlnyomórészt asszimiláns pesti zsidóság a nyugati demokratikus értékek és az antifasizmus zászlaja körül gyülekezik. A félelem mostani légkörében a „zsidó” szó megjelenése a nyilvánosságban önmagában elegendő a rossz reflexek beindításához: akár zsidó író, akár antiszemita politikus beszél „zsidó érdekről”, össztűz zúdul rá az antifasiszta állásokból. Bizonyságul szolgálnak erre azok a hisztérikus hangú olvasói levelek, amelyek a gettó-megemlékezést követően láttak napvilágot a Magyar Hírlapban. „Semmiféle zsidó érdek nincs” – mondják e levelek írói, és a rossz emlékű zsidó tanács tagjaihoz hasonlítják azt, aki ellenkező véleményen van.
E közegben a zsidó témának egyetlen dimenziója marad: az antiszemitizmus. A jobboldali nyomulás a régi reflexeket hívja elő: mi épp olyan magyarok vagyunk, mint akárki más, és aki zsidónak nevez bennünket, az kirekesztő. Ez teljesen érthető reakció, de nem a legkedvezőbb az asszimiláns logika megtöréséhez, ami pedig előfeltétele a zsidó közösség megújulásának. A kormány által gerjesztett szellemi lövészárok-háborúban hallgatnak a múzsák, s így azok is, akik elmondhatnák, hogy a zsidóság ma egyszerre nép, kultúra, hagyomány, nemzet, vallás és ezek sokféle ötvözete.
Ezen egydimenziós világkép következtében vetett hatalmas hullámokat a „zsidókérdés vita” is 1999-ben. Kövér László (akkor a titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter) egy vitaesten megemlítette, hogy a MIÉP retorikája miatt nem lehet olyan kérdésekkel nyugodtan foglalkozni, mint Trianon vagy a zsidókérdés. A szélsőjobboldali, kormánypárti publicisták tevékenységétől borzolt idegzetű ellentábor azonnal lecsapott, és azzal vádolta meg a szónokot, hogy „foglalkozna a zsidókérdéssel”. A kormány részéről sértett elutasítás volt a válasz, a szélsőjobboldal tollforgatói pedig vérszemet kaptak: ha a kormány szerint az ellenzék hazug módon vádaskodik antiszemitizmussal, akkor szabad a pálya. Egyes publicisták retorikájukban újabb mélységekbe jutottak, ami persze ismét bizonyíték volt a másik oldal számára.
(Előfordul néha azonban, hogy az elmaradottság áldást jelent. Nyugat-Európa országaiban, ahol a szélsőjobboldali, kirekesztő, nacionalista diskurzus általában szalonképtelen, az Al Aksza intifáda kitörése óta kötelező normává vált a mérsékelt hőfokon tartott Izrael-ellenesség. A mértékadó nagy nyugati napilapok és tévéállomások naponta sulykolják a palesztin polgári lakosság ellen harcoló brutális izraeli hadsereg kliséjét. Magyarországon viszont a jó egészségnek örvendő szélsőjobboldali média lenyúlta az Izrael-ellenességet, és beépítette saját antiszemita érvkészletébe. Ennek következtében a mértékadó magyar sajtó e témában sokkal visszafogottabb, hisz nem akar a szélsőjobbal egy platformra kerülni. Így jön létre az a paradox helyzet, hogy a balliberális média nem veszi át az – egyébként mintaképnek tekintett – Le Monde vagy Guardian agresszív Izrael-ellenes retorikáját.)
Mivel a szellemi lövészárok-háborúban a zsidóság modem, pluralista definíciója nem nyer polgárjogot, a magyar zsidóság hivatalos képviselője, a Hitközség is a régi logika szerint működik. Minden alkalommal azt látjuk, hogy a Mazsihisz elvi politikájának alfája és ómegája a Holocaust. Eme – valóban hatalmas morális súlyú – fegyver birtokában egyáltalán nem törekszik komoly, megfontolt és hiteles választ adni a kihívásokra. Vezetői ezt a fegyvert, mint valami bunkót forgatják, bármilyen vélt vagy valós sérelem esetén. Öt évvel ezelőtt, mikor a „krisztushívő zsidók” nem túl ízléses reklámkampány keretében invitálták a nagyközönséget egyik rendezvényükre, a Mazsihisz vezetése a „hatszázezer mártír nevében” tiltakozott. Három éve, amikor a Miniszterelnöki Hivatal a Horthy-rendszert mentegető kiállítást akart berendezni az auschwitzi magyar pavilonban, a hitközségi vezetés „nemzetközi botránnyal” fenyegetőzött, biztosra véve, hogy e téren minden megnyilvánulása azonnal nemzetközi visszhangot vált ki.
Mindez természetesen csak azért lehetséges, mert a Mazsihisz tagsága sem mutat komoly törekvést e politika megváltoztatására. A nem túl színvonalas eredményt persze észlelik, a közgyűléseken emiatt rendszeresen morognak, de azt nem látják át, hogy ennek megváltoztatása milyen feladatokkal járna. Mivel pedig alternatívát nem tudnak felmutatni, a morgolódókat a vezetés ígéretekkel könnyen leszereli.
A Hitközség e tekintetben kétségkívül hasonlít a másik három történelmi egyházra: egyelőre csak az intézmény- rendszer bővítése folyik, szellemi megújulás, demokratizálódás nélkül. A döntéshozatal demokratikus kontroll hiányában továbbra is ellenőrizhetetlen, személyes-informális szinteken zajlik. Ennek következménye, hogy a közösség gyakran még a kormány pozitív gesztusait sem képes hasznosítani: a Holokauszt-múzeum céljaira megajánlott 350 millió (majd később 1.5 milliárd) forint 2000 júniusa óta érintetlenül hever – a hitközségi vezetés egynémely technikai akadályokat nem volt képes elhárítani. A zsidó közösség nem kapott tájékoztatást arról sem, hogy a holocaust áldozatai után fizetendő (30 ezer vagy 300 ezer forintos?) kárpótlás végére miért nem tettek pontot a mai napig sem. Kinek a hibája?
A kárpótlás ügyeit intéző Mazsök szintén szomorú tanúbizonysága a változatlan állapotoknak. A közalapítvány kuratóriuma eltávolította az irodán dolgozó két szakembert, akik önállóan, szakmai szempontok szerint intézték a kárpótlás ügyeit. (Lásd: Szombat, 2002. január-február) A folyó ügyek lezárását is veszélyeztetve tették ki a szűrüket. Mivel a 18 fős kuratóriumban nem csupán a hitközség, hanem a többi zsidó szervezet, valamint a kormány képviselői is jelen vannak, az erőviszonyok jól kivehetők: a menesztés mellett szavazó 14 fő a régi, jól bevált, háttérben történő politizálás mellett voksolt a korszerű, szakmai szempontok ellenében. Közösségünk döntéshozói ilyen mértékben tartják fontosnak a felkészült, modern politizálást.
*
A Fidesz-kormány elmúlt négy évét erőteljes gazdasági fejlődés és technikai modernizáció jellemezte, miközben a jobboldali gyűjtőpárt dinamikája konzervatív, nacionalista, korporativista irányba sodGadó Jánosorta a politikai elit egy részét. Az erre rendkívül érzékeny zsidók sündisznóállá- sok kiépítésével reagáltak, ami érthető reakció, de a közösség szellemi modernizációját, demokratizálódását egyértelműen gátolta. Az elmúlt négy év egyenlege zsidó szempontból inkább negatív.
Címkék:2002-04