Mozaikrészecskék egy Egészhez
Tábor Béláról
Valamelyik éjszaka álmomban benyitott az ajtón, nagyon komoly arccal nézett rám, mint mindig, amikor fontos dologról akart beszélni. Csak a mutatóujjával intett némán, hogy jöjjek át a szomszéd szobába.
Azután felébredtem. Sokat töprengtem az álom értelmén. Minden interpretáció önkényesnek tűnt. Azt hiszem, ma rájöttem. Csak annyit akart mondani: Ne írj rólam. Ez a spontán adódó gondolat így került a bevezető elé, amit a Tábor Béla szellemi hagyatékából készült válogatáshoz szántam. De nem tudtam már abbahagyni az írást, amit valójában megkezdeni volt a legnehezebb. A váratlan jelenés talán csakugyan tiltás volt. Vagyis az én tudattalanom rajta keresztül szöktette fel a valóságos tényt: a lehetetlenre vállalkozom. Mégis folytattam ezt a bevezetőt, ami eredetileg így indult:
„A szellem ott kezdődik, ahol a nárcizmus véget ér. Vagy általánosabban kifejezve: ahol egy létező kilép önmagába zárt létezéséből. Ez azt is jelenti, hogy a szellem a szeretet drámája, mint identifikációs dráma.”
Tábor Béla ezzel a gondolatmenettel élete utolsó évében mintegy lehetővé tette számomra, hogy egyáltalában megszólalhassak. Csak aki mindennapjait folyamatosan a szellem szintjén tudja tartani, az indíthatja el a másikban azt az identifikációs drámát, amely talán feloldozhat a nárcizmus óhatatlan elfogultsága alól. Ami persze nem jelentheti azt, hogy maga a szubjektum teljesen kikapcsolódik, hiszen ebben az esetben nem is jöhetne létre az identifikációs dráma. Mivel a dráma még így is kétpólusú.
Ilyen módon életrajzot írni is roppant nehéz. Élettörténet és életforma jellegzetes ötvözete, szellemi magatartás, személyes látásmód megjelenítése lehet a cél. De egyidejűleg mégis fel kell villantani a biográfiai mozzanatokat, hogy a kibontakozás útja is követhető legyen. Tükörkép ezek szerint nem létezik. A helyett itt van az életmű.
1943-ban, a Komlós Aladár szerkesztette Ararát című zsidó évkönyvben jelent meg Tábor Béla egy rövidebb tanulmánya, a Szakzsidóság vagy zsidó világnézet. Szerzője valahol az országúton éppen a Don felé tartott, ahová 1200 kilométeres gyaloglás után érkezett meg századával, a rekkenő orosz nyárban. Az első tűzvonalban azután hirtelen rájuk tört a 30 fokos doni tél.
Ezen a vészjósló utolsó szentendrei nyáron hosszú beszélgetéseket folytattam Szabó Lajossal, akitől megkaptam Tábor Bélával írott közös művüket, a Vádirat a szellem ellen-t. A szó eredendő értelmében forradalmi szellemű könyv sokféle belső készülődésemnek iránytűt adott. Később megkaptam az Évkönyvet is. Egy nap átruccantam a túlsó partra. Szigetmonostoron nagyot úszva a Dunában, majd leheveredve a fűben, olvasni kezdtem. Ez az Ararátbeli írás eldöntött bennem valamit. Nem szeretném misztifikálni. Meg akartam ismerni Tábor Bélát. Ő azonban akkor éppen a frontról a szétszórt munkaszolgálatosokkal tartott hazafelé. Végül aztán 1944 karácsonya táján társaival együtt átadták a németeknek. Még két év múlt el tehát, én már túl voltam Auschwitzon, ő három KZ-et vészelt át, míg végül Theresienstadtban szabadult. Ott a Kinderheimet vezette, és egy sereg hontalan gyerekkel érkezett haza, 1945. június 22-én, Budapestre.
Én májusi hazajövetelem után, néhány napos balatonboglári pihenőm alatt kiírtam magamból a korszak rám eső traumáját. Egy halott álmai címen kellett volna megjelennie az Anonymus könyvkiadónál. De mire nyomdába került, a kiadókat egy csapásra államosították. A téma, tudjuk, hosszú időre tabu lett. A kézirat azóta sem jelent meg. Mivel azonban 1945. augusztus elején szükségem volt kéziratom másolatára, visszakértem Szabó Lajostól, de ő addigra már továbbadta Tábor Bélának. Akkor találkoztunk először. Kiderült, hogy egy háztömbben lakunk. Szeptember 22-én Tábor Béla átköltözött a háztömb másik oldalára. Az Apponyi tér 4.-ből a Haris köz 5.-be. Esküvő után öt napot egy zugligeti panzióban töltöttünk.
Amikor onnan visszatérve, leszálltunk a buszról, az újságárusok váratlan kiáltása fogadott: „Meghalt Bartók Béla!” Felsejlettek akkor az utolsó kompozíciók, amiket az emigráns Bartók csak az OMI- KE részére küldött haza. Ott hallottuk őket Magyarországon először.
„Aki a teremtést egy napra elhagyja, azt a teremtés két napra hagyja el.” Ezek a Tábor Béla által sokszor idézett szavak valójában létmottóját jelentették. Hogy mindig a szellem szintjén élt, szó szerint értendő. A legsajátosabb példa erre, hogy kint a fronton, állandó veszélyek és a kimerítő fizikai munka közepette is szüntelenül „fejben dolgozott”. Minthogy mindig a teoretikus gondolkodás volt számára a természetes állapot, ez ott is átsegítette a legkritikusabb helyzeteken. Vékony, gyenge testalkatával minden bizonnyal így volt képes átvészelni a legsúlyosabb megpróbáltatásokat is. Jellemző az is, hogy ő maga ezekről többnyire humoros elbeszélő modorban számolt be.
A kiütéses tífusz idején például, mesélte, tizenheten feküdtek a gyér szalmával felszórt puszta földön, és ő éppen a sor közepén helyezkedett el. Az orvos időnként óvatosan bekukkantott, és hol jobbról, hol balról kezdve végiglátogatta a nyolc-nyolc beteget. Így rá ott középen egyetlenegyszer sem került sor. Talán ennek tulajdonítható, hogy miközben körülötte annyian belepusztultak, ő még a tífuszt követő polineuritiszből is teljesen felgyógyult. – Máskor meg arról szólt az „anekdota”, hogy miután visszafelé az úton hétszer rabolták ki a németek, ruháitól teljesen megfosztva, egy szál jégerben volt kénytelen róni az utat, míg csak valahol nem kapott valami ruhát.
Társai hamar felismerték, hogy nem éppen az élelmesség a fő erőssége, ellenben volna mit mondania számukra. Ezért aztán a hosszú téli estéken gyakran kérték, hogy beszéljen nekik arról, ami foglalkoztatja. Egy alkalommal pedig parancsra sereglettek össze a többi muszosok is, hogy tartson nekik filozófiai előadást. A pusztán egy kőre ülve, hosszan beszélt sok mindenről, időközben néhány magyar tiszt is a hallgatóság közé vegyült, s a távolabbról odatódult tömeg persze végleg egy kukkot sem hallott az egészből.
De ha visszapillantunk gyermekkorára, máris nyilvánvaló, hogy az alkotni akarás kezdettől fogva meghatározó tulajdonsága volt 11 éves, amikor elkezdi írni a Családi Kör című újságot. Az igazi napilapok mintájára szerkesztett, apró, kézzel írott nyomtatott betűs újság a legkülönbözőbb családi eseményektől kezdve az akkori politikai s egyéb történésekig egyaránt beszámol mindenről, szűkös napi menüktől a gyakori tüzelőhiányig. Mottója: „Vegyük át a terhet!” Pl. „III. évfolyam, Budapest, 1920. szeptember 1., 34. szám. Családi napilap. Megjelenik szombat kivételével. – Felhívás! Munkára! Égetően szükséges a Családi Tanács megalakulása. F. hó 1-jén tartsuk meg az alakuló gyűlést. Mindenki ott legyen!”
Ez persze a testvéreknek szólt. Édesanyjuk (sz. Lebovicz Éva) nyolc gyermeket hozott a világra. Három közülük csecsemőkorban meghalt. Öten voltak tehát: Tivadar, Jóska, Margit, Béla, Zoltán. – Béla és Zoltán között 3 év volt a korkülönbség. Ők ketten szoros szimbiózist alkottak. Így Zoltán bátyja hatására két év múlva maga is íráshoz fogott. Tízévesen kezdte el naplóját, ami Béla számára mindvégig a legmegrendítőbb „belső” olvasmány maradt. Zoltánt a buchenwaldi koncentrációs táborban egyetlen injekcióval megölték. 33 éves volt. naplójában 1921. július 31-én ez áll: „Változik az idő, gyengül, ami erős és erős lesz, ami gyenge volt azelőtt” (Toldi estéje). Istenem, mennyire igazak ezek a szavak, ha végigtekintünk a múlton, látjuk, milyen szeszélyes a sors. Minálunk is öröm volt… De minden reményeket romba dönt egy nap, 1921. július 30. Ugyanis a dolog úgy történt: július 29-én este a mama elaludt… aludt, elaludt, de fel sem kelt többé, meghalt.” „1921. augusztus 2. Tegnap volt a temetés. Édes anyánkat eltemettük a rettenetes mélységbe”, „Most minden reggel és este megyünk templomba és fájdalmas szívvel mondjuk el a kaddist a föld alatt porladozó holttest örök, nyugodt pihenéséért… De én hiszek Istenben.” – Ugyanez a sorsforduló Béla Családi Körében valamivel később, másképpen, felnőtt tárgyilagossággal tétetik közzé: „1921. augusztus 28. Az idén a nyár nagyon szomorú volt Elvesztettük a család lelkét. – És egyben megnyilvánul a mindig újrakezdő, bizakodó természet aktív optimizmusa is: – Az ősz remélhetőleg nem bút, bajt hoz, mint eddig hanem vigaszt, jólétet. Az ősz a munka hónapja lesz!… Járjunk héber kurzusra!” S egy másik számban a jelentés: „Béla és Zoltán mindennap templomba mennek kaddist mondani.”
A további beszámolókból kiderül, hogy a család gondos kismamája a rendkívül hozzáértő, csupa szív Margit lesz, aki mindössze három évvel idősebb Bélánál. – Későbbi szomorú hír a papa betegségének (tbc) romlása, majd egyik lábának amputálása. Ám a papa nagy lelkierővel viseli mindezt, nemsokára műlábat kap és kijárogat a Városligetbe.
Grünberg Farkas (1860-1935) gyermekként jesivában tanult, majd kilépett az ortodoxiából, s autodidaktaként több nyelvet is elsajátított. Később Szinnáról Budapestre költözve, jó ideig az Egyenlőség című zsidó lap nyomdai korrektoraként tartotta el családját. Gyermekeit nagy odaadással, de kevés szóval nevelte. Világnézetét jól megvilágítja az a jelmondat, amit iskolába induló nebulóival a füzet első oldalára íratott: „Tetőtől talpig magyar, testestől-lelkestől zsidó.”
A Grassalkovich utcai csodálatos kis nyomortanyán a papír a legfőbb kincs. Mert itt mindenki mindig írni akar. „Családi Kör. 1921. július 10. Szerkeszti Ignotus Anonymus. Főmunkatárs: nincs Kincs. – Egy-két szó a héberről, nem veszett még el reményünk – mondja a zsidó nemzeti himnusz. És mi is tudjuk, hogy él még a zsidóság, mert él a nyelve, a héber nyelv… Mondják, hogy a zsidó vallási imák, szertartások és szokások elég kapcsolatot teremtenek. Ez igaz is, de nem egészen. Ennek ui. két hátránya van e szempontból. Először is az ima, szertartás, szokás csak arra nézve értékes, aki azokat átérzi és megérti. Aki naponta imádkozik, de az imát meg nem érti, annak mindegy, hogy valóban imádkozik-e vagy chinai dalt mond.”
Tábor Béla 14 évesen ebben a néhány sorban már kifejezi a hit lényegét és előrevetíti 32 évesen írott alapművének, A zsidóság két útjá-nak centrális eszméjét. – A közbenső másfél étvized alatt azonban több fejlődési fázison át bontakozik ki és érlelődik szilárd világképpé a csírájában már itt felfedezhető vezérmotívum. A század e forrongó korszakában magától értetődően baloldali családból a világba kilépő 18 éves fiút a kereskedelmi akadémiai érettségi után iskolája egyetemre akarja küldeni. Ő azonban nem fogadja el az ajánlást Szabad szellem, kereső alkat, aki nem hagyja magát semmilyen irányban „intézményesíteni”. Érettségi után pár évvel elköltözik hazulról. Munkát vállal, nyelveket tanul, egyik állásból a másikba megy. És rengeteget olvas. Miután még középiskolai évei idején perfekt gyorsíróvá képezte magát és versenyeken is részt vett, végül hosszú ideig angol-német levelezőként helyezkedik el.
1930-ban találkozik Szabó Lajossal (1902-1967), aki ekkor már túl van illegális kommunista kezdetein és Karl Korschnál töltött tanulmányútja után a hazai oppozíció egyik szellemi vezetője lesz. Az oppozíció, az egyidejűleg antikapitalista és antibolsevista politikai mozgalom során kezdődik Béla és Lajos életre szóló barátsága és együttműködése. Bélánál ekkor kezdtek háttérbe szorulni szépírói ambíciói. Első novellái még az Újságban s más lapokban Szinnai Béla néven jelentek meg. (Ezt az írói nevet akkor persze bátyját, Szinnai Tivadart követően vette fel. Teoretikus munkásságát azonban már Tábor Béla néven kezdte meg. Ezt a nevet azért választotta végérvényes vezetéknevéül, mert a „tábor” szónak egyaránt van magyar és héber jelentése is. Héberül: „hegy”.)
Ám nemcsak a szépirodalmi indulás, hanem a mozgalmi évek pezsgése is csakhamar alábbhagy. A két „oppós” mozgalmár felfedezi a pszichoanalízisben, a buddhizmusban, Nietzschében, a klasszikus német filozófiában szellemi törekvéseik mélyebb forrásait. Ezen az úton jutnak el a Bibliához. És ámbár az öt évvel fiatalabb Tábor Béla mindig Szabó Lajos tanítványának vallotta magát, valójában itt már nem a mester-tanítvány viszony, hanem két egymásra ható kortárs gondolkodó közös és szuverén munkássága volt a jellemző. – Amikor 1936-ban megjelenik közös művük, a Vádirat a szellem ellen, már jó ideje a biblikus világnézet kútforrásából merítve fejtik ki valóban újszerűén ható mondanivalójukat. „Büntetlenül nem lehet keveset akarni – olvashatjuk a Vádiratban (2. kiadás, 1991, 34-35. old.). – Ha a szellemet egyszer lefokoztuk kultúrává, csak idő kérdése, hogy a kultúra minél szűkebb értelme győzedelmeskedjék.”
Címkék:1995-12