Mit tehetnénk az antiszemitizmus ellen?
Kérdésükre sajnos nem tudok válaszolni, mert nem hiszek benne, hogy valamit is tehetnénk – sem mi magunk, sem azok a nem zsidók, akiknek ez épp olyan fontos, mint nekünk, zsidóknak. Tudom, hogy lesznek olyanok, akik ezért a kijelentésemért apatikusnak, túlzottan reménytelennek vagy gyávának is fognak tartani. Azzal a primitív váddal is illethetnek, hogy a rosszat mint megváltoztathatatlan emberi tulajdonságot fogadom el. Érthetik ezt lélektani vonatkozásban is – véleményemnek nem ez a magja.
Hiszek abban, hogy az emberi lélek jobbá tehető, és ha megszabadítjuk a magánytól, a megalázottság és a szorongás szenvedésétől, akkor az erőszakosság irracionalitásától is megszabadulhat. Érthetik úgy, mint egy metafizikai végzet elfogadását – vagy akár mint egy ál-végzet áltudatát (a gondolatot Bibó Istvántól kölcsönöztem) -, de akkor sem fogják indokomat megérteni.
Kétségtelen, hogy a zsidó lélek Isten-közelségében, a választottság tudatában nem lázadozik sorsa ellen – ez azonban nem jelenti a józan ész hiányát, és van a zsidóságnak egy rétege, mely éppen történelmi, társadalomtudományi és filozófiai műveltsége alapján ismeri annyira az antiszemitizmus indítékait, hogy ez a tudás segíthetné annak korlátozásában. Hitetlenségem nem is alkatomból és sorsom megpróbáltatásaiból fakad. Egyszerűen az elkövetkező évek olyan kuszaságától félek, amelynek egyáltalán nem az antiszemitizmus lesz a legfontosabb tényezője (legfeljebb egyik lényeges mutatója). Mindaddig, amíg a gazdasági, politikai és társadalmi viszonyok olyan bizonytalanok és ingatagok, mint a közeljövő Közép- és Kelet-Európájában várhatók, addig ebben a térségben az antiszemitizmusnak nem csökkenése, hanem inkább növekedése valószínű.
A magam számára aktuális kérdés így szól: hogyan éljünk az antiszemitizmus fenyegetettségében – amiben jelenleg nem fizikai, de nem is feltétlenül anyagi veszélyeztetettséget és még csak nem is kulturális lehetőségeink korlátozását érzem. Sokkal inkább azt a lélekmérgező, szellemi aktivitásunkat módosító erőt, amely akaratunk ellenére bennünket is megront: gyanakvóvá, sértődékennyé, nemegyszer agresszívvá tesz és az érzelmi-egzisztenciális szorongás lelki kiterjedésével gondolatainkat is megbénítja.
Ha nem fogadjuk el, végső konzekvenciaként, az Izraelbe település lehetőségét, akkor egyetlen megoldásnak – a magunk emberi tartásának megőrzésére, hivatásunk gyakorlására és a külső világ csöndes, felszín alatti befolyásolására – a hitetlenségen túli hit, a bizalmatlanságon túli bizalom marad. Nekünk, a többedik generációs emancipált zsidó értelmiségnek nincsenek olyan tradícióink, amelyek érzelmi melegükkel segíthetnének. Kereshetjük hagyományainkat tanulással, zsidóságunk elfogadásának tisztességes értelmezésével, ám nem biztos, hogy ezek segítségünkre lesznek. Mégis meg kell próbálnunk. Közösséget kell keresnünk a közösségen kívüliek közösségében azért, mert szabad emberi integritásunkat csak akkor őrizhetjük meg, ha ezt mint egy talán nem is létező, de lehetségesnek remélt közösség tagjai gyakoroljuk. Hinnünk kell a közösségben: alighanem éppen annyira a zsidóság Istentől rendelt közösségében, mint abban, ami ezzel látszólag ellentétesen sem a vallási, sem a faji korlátokat nem ismeri.
Abszurditásban élünk és el kell viselnünk ezt az abszurditást. Szabadságunkat kell megőriznünk. Annak kell ellenállnunk, ami ezt nyomná el: a félelemnek, a gyanakvásnak, a bosszúvágynak. Nem kell mindent: uszítást, gyűlöletet, megalázást elviselnünk, de csak addig és úgy szabad küzdenünk ellene, hogy ez a küzdelem ne saját tisztaságunkat sértse meg.
Nem tudok politikai véleményt mondani. Nem hiszem, hogy bármit is tehetnénk az antiszemitizmus ellen. Hiszem, hogy elviselésével fölébe emelkedhetünk.
Beney Zsuzsa
Címkék:1990-11