Mit ér a rabbidiploma, ha magyar?
Mit ér a rabbidiploma, ha magyar?
Ez év júniusában – hét év szünet után – ismét rabbit avattak Magyarországon. Radnóti Zoltán és Verő Tamás az eddigi hagyománytól eltérően nem a Rabbiképző Intézet templomában, hanem – újkori történelmünkben először – a nagyobb presztizsű Dohány utcai zsinagógában vehették át rabbidiplomájukat. A helyszín, és az azt megtöltő mintegy kétezer ember (ennyien csak nagyünnepen jönnek el a Dohány utcába), valamint a jelenlévő notabilitások egyszerre tanúskodnak a honi zsidóság megnövekedett öntudatáról és a rabbiavatás kivételesen ritka mivoltáról. Hét évnyi szünet – talán a vészkorszakot kivéve – még sosem telt el két avatás között.
Az örömteli ünnepségen természetesen nem a gondokon volt a hangsúly, így nem esett szó arról, hogy a fiatal rabbik diplomájának hagyományos héber nyelvű szövegéből hiányzik két szócska (jadin jadin – ítélete ítélet), amely a halachikus kérdésekben való döntéshozatalra jogosítaná föl őket. Ez a gyakorlat ismert a zsidó hagyományban, noha a pesti Rabbiképző 1945 után felavatott végzettjeinek oklevelén még szerepelt e formula. Schőner Alfréd, a Rabbiképző Intézet igazgatója szerint az erről szóló döntés nagy tekintélyű izraeli és amerikai szakemberekkel való egyeztetés után született, és konzultáltak az Intézet rabbitanáraival, valamint Schweitzer József országos főrabbival is. Egybehangzó volt az álláspont: el kell hagyni a „jadin jadin” kifejezést.
Miért volt szükség e lépésre? Föltehetőleg a hullámvölgyből való mielőbbi kilépés szándéka motiválta az Intézet vezetőit: a Rabbiképző tekintélye csorbulna, ha oly sok éven át egyetlen végzett növendék sem hagyná el az alma matert, ám az Intézet által nyújtani tudott, illetve a végzettek által elsajátított ismeretanyag – józan megítélés szerint – nem elegendő, hogy a diploma birtokosa vallásjogi kérdésekben dönthessen.
A halachikus felkészültség korlátozottsága a két fiatal rabbi számára amúgy sem lesz akadálya, hogy a gondjaikra bízott közösségben helyt álljanak. A neológia igényeire a XX. század első felében sem volt már jellemző a vallásjog mindennapos alkalmazása, és a kortárs honi közösség elsődleges gondjai sem itt, hanem az asszimilációban, a hagyomány terén mutatkozó tudatlanságban, a széteső, gyenge közösségekben keresendők. E folyamat megfordítására, vagy legalább feltartóztatására elkötelezettség, szervezőkészség kívántatik, a modern világ dolgaiban járatos ifjú nemzedék nyelvének ismerete, szintetizáló képesség a modern szellem és a zsidó hagyomány között. A halachikus kérdések iránt e pillanatban csekély érdeklődést mutató magyar zsidóság (mely abban az állapotban van, mint a hagadabeli negyedik fiú, aki még kérdezni sem tud), elsődlegesen a közösségépítő személyes vonzerő hiányával küzd. A hitközség álltai uralt honi közeg azonban nemigen alkalmas karizmatikus zsidó vezető kitermelésére. (Halachikus tudás és karizma persze gyakran feltételezi egymást, és az ideális valóban az lenne, ha e tulajdonságok összességével rendelkező személyiségek is jelen lennének a közösségben.)
A most végzettek aligha ismerik kevésbé a zsidó hagyományt, mint a közelmúltban felavatott kollégáik, csupán a körülmények változtak meg, és az Intézet új rektora, fölmérvén a honi szellemi kapacitást, valamint az azóta megnyílt világ magasabb elvárásait, megszigorította a mércét. Schőner Alfréd egyébként optimista: véleménye szerint, noha a rabbidiploma megszerzése után még évekig kell tanulniuk, hogy a „paszkenolás” (halachikus döntés) jogát megszerezzék, a két fiatal rabbi előtt ígéretes jövő áll.
*
A külvilágtól évtizedekig elszigetelten működő Rabbiképzőre váró legnagyobb kihívás a Zsidó Egyetemmé váló átalakulás. Az intézmény ugyan már büszkén viseli e nevet, de az állami akkreditáción még nem esett át – ez az elkövetkező évben esedékes. A szocializmus idején vallási gettóba szorított intézet, falai közt néhány diákkal és néhány oktatóval az új rektor munkába állása után „felfutott”. Jelenleg két karon, ezen belül öt szakon folyik az oktatás. A diákok létszáma kétszáz körül jár, a rabbinövendékek száma hat. Schőner Alfréd tájékoztatása szerint már öt tanszék és egy nyelvi lektorátus működik. Az intézmény azonban még rendkívül képlékeny állapotban van. Komoly nehézségekbe ütközik az akkreditáció követelményeinek teljesítése, a karok és transzékek feltöltése a megfelelő kvalifikációval rendelkező oktatókkal. Szakirányú tudományos fokozattal rendelkező, főállású oktatóból csupán néhányat tud felmutatni az intézmény, és az egyetemi státuszhoz megkövetelt kutatások is nehézkesen indulnak be. A Zsidó Egyetem oktatói között felmerült már Popper Péter és Heller Ágnes neve is, akik óraadóként bizonnyal szívesen jönnének az intézménybe, főállású tanárként azonban aligha. Ez ismét rávilágít a Szombat hasábjain már számos alkalommal felemlegetett tényre: az asszimiláns zsidó értelmiséget és a hivatalos zsidó közösséget elválasztó mély szakadékra. Egy 1993-as, az egyházak nyomására létrejött jogszabály elismeri ugyan PhD helyett az annak megfelelő egyházi tudományos fokozatot, ami javíthatja az akkreditáció esélyeit, ám így az egyetem csak saját egyházi közegén belül működhet: végzettjeinek diplomája ezen a körön kívül nem lesz konvertibilis. így tehát a judaisztika tanári szakon végzettek vallástanári diplomát kapnak majd, ami „házon belül” érvényes, nem egyenértékű az állami tanárképzők által kiadott oklevéllel. Hasonló a helyzet a szociális munkás-képzéssel, amit az állami szervek a hiányosságok miatt nem ismertek el, így most az intézményben hivatalosan „zsidó közösségi munkásokat” képeznek.
Az adminisztratív elismerés hiánya ugyanakkor nem jelent feltétlenül gyenge színvonalat, és a zsidó közösségen kívüli elhelyezkedést sem teszi lehetetlenné: a Zsidó Egyetemen végzett szociális munkások alighanem találnak majd munkát a közösségen kívül is, legfeljebb a megfelelő fizetési kategóriába való besorolásuk okoz majd gondokat.
Amilyen örvendetes tehát az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem feltámadása tetszhalálából, oly messze van még integrációja a magyar felső- oktatásba, bekapcsolódása a magyar szellemi élet információs áramába. Egyelőre azon az úton jár, amelyen az egész hivatalos magyar zsidóság: a technikai, intézményi regeneráció korszakát éli. Alig tíz éve hagyta maga mögött a hivatalosan kikényszerített igénytelenség korát: szellemi műhellyé válni ilyen rövid idő alatt nem is igen lehetséges.
Címkék:1999-09