Minden, amit a szexről tudni akartál, de féltél megkérdezni a rabbitól
ÍGY IS NEVEZHETNÉNK az amerikai zsidóság konzervatív* ága által készített tanulmányt, amely arra szólít fel, hogy alapjaiban kell újra vizsgálni a homoszexualitással kapcsolatos meglévő tiltásokat, hogy Isten szemében mi számít és mi nem „ utálatosnak”. Az egy tucat rabbiból álló bizottság új jelentése más szexuális tabut is szeretne ledönteni, így pl. javasolják a maszturbációt kamaszoknak és egyedülállóknak házasság előtti, illetve házasságon kívüli szex helyett.
Éles viták
A „Zsidó Pásztori Levél az Emberi Szexualitásról” című jelentés várhatóan nagy vitát vált ki, amikor bemutatják a Rabbigyülekezet szokásos évi találkozóján Catskillben. Az elmúlt néhány évben a mintegy 1400 konzervatív rabbit tömörítő Rabbigyülekezet heves vitát folytatott arról, hogy legitimizálják-e a homoszexualitást. Arról is szó volt, miként lehetne a heteroszexuális párokat házasságra, gyermekvállalásra ösztönözni, ezzel biztosítva a zsidóság kontinuitását.
„A Talmud nem prűd” – állapítja meg a hol ünnepélyes, hol igencsak szókimondó fogalmazvány, hozzátéve, hogy a házasság korlátain belül „a párok bármilyen, nekik tetsző módon élhetnek szexuális életet a zsidó hagyományok szerint”, feltéve, ha mindkét fél akarja.
A jelentést az Emberi Szexualitás Bizottsága készítette elő. Két éven keresztül különböző szakértőkkel beszélgettek, a híres Kinsey Intézet dolgozójától kezdve homoszexuális aktivistákon keresztül pszichoanalitikusokig, sőt, még egy tábori lelkészt is megkérdeztek. Az eredeti szövegből sok mindent kihagytak. A végleges forma óvatos kísérlet arra, hogy besoroljon a két irányzat közé; akik úgy vélik, a konzervatív zsidóságba beletartoznak a homoszexuálisok is, illetve akik szerint ez már a bibliai törvény, a halacha áthágását jelentené. „Ez jellemző a konzervatív mozgalomra és régi trükkjeire” – nyilatkozta egy kiábrándult homoszexuális aktivista, aki nem rabbi.
„Akik haladást szerettek volna ebben a kérdésben, azok jobban örültek volna egy nagyobb előrelépésnek”, mondja a bizottság egyik tagja, Elliot Dorff rabbi, hozzátéve, hogy akik minden „radikális haladást” elleneznek, azoknak már ez a jelentés is gondot okoz. „A jelentés egyik tábort sem elégíti ki” – folytatja a rabbi, hozzáfűzve, hogy ugyanakkor örül a feltehetően azonnal komoly vitát kiváltó írásnak.
Támogatott maszturbáció
Gerald Zelizer rabbi, a bizottság elnöke, üdvözli a jelentést: „A konzervatív rabbinátus elsőként fogalmazza meg a XXI. századra szóló szexuális etikát.” Négy részlet a pikáns tanulmányból: Az első három a jelentéstervezetből, a negyedik a végleges írásból származik.
Az erényről:
„…megjelenésünk soha ne hangsúlyozza testünk genitális (nemi) részeit. A rövid ruha, a szexuálisan ösztönző fürdőnadrág illetve fürdőruha nem felel meg a zsidó érzékenység megtartásának.”
A házaséletről:
„A párok bármilyen nekik tetsző módon élhetnek nemi életet a zsidó hagyományok szerint. A közösülés minden formája törvényes – mondja a Talmud. A későbbi zsidó forrásokat némileg zavarba hozza ez az engedékenység, de a törvény megmarad. A Talmud nem prűd.”
A maszturbációról:
„A tizenéveseknek különösen éretteknek kell lenniük, hogy elkerüljék a nemi érintkezést… Ezért a reális alternatíva vagy a házasságon kívüli szex vagy a maszturbáció… Mi, a hagyományt modern ismerettel és körülményekkel egyesíteni kívánó rabbik, ezért azt tanácsoljuk, hogy jobb maszturbálni, mint házasságon kívül élni nemi életet. Azoknak a kamaszoknak, akik még nem tudják a házasság, a család kötelezettségeit vállalni, de magas hormonszinttel rendelkeznek, ez különösen fontos útmutató a hagyományból.”
A homoszexualitásról:
„A zsinagógában, iskolában tanítók iktassanak be a tananyagba egy, a szexualitásról és ezen belül a homoszexualitásról szóló részt. Ezeken az órákon világossá kell tenni, hogy bár a szexuális tevékenység mindenki életének fontos része, de nem minden. Ebből következik, hogy a zsidó homoszexuálisokra, csakúgy, mint a zsidó heteroszexuálisokra nem szabad ferde szemmel nézni, mint bizonyos szexuális aktivitást űzőkre, hanem úgy kell tekinteni rájuk, mint emberekre, zsidókra…”
Az egyik korai tervezet, mely a tinédzserek szexualitásával foglalkozik, külön megjegyzésben támogatja a maszturbációt, mint a házasság előtti nemi élet egyik alternatíváját. Ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy a „zsidó tradíció, kezdve a Talmuddal, görbén nézett a maszturbációra”, mivel úgy hitték, „hogy csökkenti az ember életerejét, fizikai legyöngüléshez vezet, sőt, akár az őrületbe is kergethet”. A tanulmány megállapítja, hogy a modem kor új látásmódot kényszerít ki. „Mi a hagyományt modem ismeretekkel és a mai körülményekkel összehangolni kívánó konzervatív rabbik, ezért azt tanácsoljuk, hogy jobb maszturbálni, mint házasságon kívül élni nemi életet.” Ez a tinédzsereknek és az „egyedülállóknak” szól. Bár ezt a részt végül is kihúzták a végleges szövegből, levelet küldtek a Rabbi Gyülekezet Törvény és Szabályok Bizottságának kérdve: „Az autoerotikus viselkedés (értsd: maszturbáció) engedélyezett-e, mint a nemi közösülés helyetti szükséges pótlék?” A bizottság, mely a halacha prizmáján keresztül vizsgál meg minden kérdést, válaszolni fog erre és más témákra is.
A hagyomány kötelékében
A bizottságot megkérték egy másik érzékeny kérdés megvizsgálására is, nevezetesen arra, hogy „utálatosság”-e a homoszexualitás? Ez egyike a legrobbanékonyabb témáknak, mellyel a konzervatív judaizmus napjainkban szembenéz. A szervezet számos tagja harcol a homoszexuálisok, leszbikusok szélesebb körű elfogadásáért, beleértve jogukat a rabbivá avatáshoz vagy házasságkötéshez. A Dorff rabbi által vezetett liberálisabb vonal azon dolgozik, hogy a mozgalom nyíltan jelentse ki, a homoszexualitást már nem tekintik gyűlöletesnek, „újra szent a monogám és szerelmet tartalmazó szex, akár heteroszexuális, akár homoszexuális”.
A jelentéstervezet 12 pontban határozza meg, miként lehet előmozdítani a homoszexuálisok, leszbikusok zsidó közösségek általi elfogadását. Ide tartozik a zsinagógák biztatása, tartsanak sabbat vacsorákat a számukra, ahogy „teszik ezt az egyedülállók számára” vagy a homoszexualitást elítélő bibliai szakaszok kihagyása a hagyományos Jóm Kippur-i szövegből, „vagy olvassuk olyan halkan, ahogy a Tóra büntetésről szóló szakaszát olvassuk”.
A végleges szövegből kimaradtak ezek a specifikus intézkedések, s helyükbe általánosabb, kevésbé vitatható irányelvek kerültek, beleértve a rendelkezést, hogy „tegyék a gyülekezet tagjait érzékennyé a zsidó homoszexuálisok, leszbikusok és azok családjai iránt, akik nem egy kívülálló csoport, hanem közösségünk részei”.
Míg a reformot támogatók csalódottak, Dorff rabbi szerint irreális volt többet várni egy olyan időszakban, amikor a konzervatív zsidóság még mindig ezekkel a kérdésekkel „birkózik”.
„Nem hiszem – véli Dorff -, hogy ennek a bizottságnak szándékában állt megoldani ezeket a problémákat, mert a konzervatív mozgalom nem elég érett a problémák megoldására – úgy tekintjük magunkat, mint akiket jogilag köt a hagyomány.”
Szolidaritás a homoszexuálisokkal
Egy másik prominens rabbi aggódik, hogy esetleg úgy tűnik, a Rabbigyülekezet támogatja a homoszexualitást. Erről szó sincs – fejti ki -, az elfogadás ellen szóló hagyományos érvek végül győztek, s a jövőre nézve is ezt jósolja.
A jelentéshez csatolt hivatalos levél egyfelől kifejezi szolidaritását a homoszexuálisok és leszbikusok iránt, akik „másságuk miatt üldözöttnek érzik magukat, és tiszteletre, nyílt, stigma nélküli életre vágynak”, másfelől hangsúlyozza a homoszexualitással kapcsolatos vallási tilalmakat. „A bizottság minden tagja elismeri a hagyományunk forrásaiban található tilalmakat a homoszexualitásra vonatkozóan. …Egyikünk sem hajlandó ezen az állásponton átgázolni.”
Joel Meyers rabbi, a Gyülekezet ügyvezető alelnöke, bár nem kívánt a jelentésről beszélni, dicsérettel szólt a „hatalmas eredményről, mely a rabbik kooperációs készségét, a köztük lévő véleménykülönbségek tiszteletét bizonyítja”.
Forward 1994. április Markó Beáta fordítása
* Az amerikai zsidóság „konzervatív” ága áll a legközelebb a Magyarországon túlnyomó súllyal rendelkező „neológ” irányzathoz.
Címkék:1995-01