Midrasz — lengyel zsidó folyóirat
„Lengyelországban már nincsenek zsidók.” A közhelyszámba menő kijelentés nem sokat árul el a mai lengyel valóságról. Tény, hogy a háború előtti három és fél millióhoz képest ma huszonöt-harmincezer magát zsidónak valló (a halákha szerint nem feltétlenül zsidónak számító) ember él Lengyelországban, ami egy harmincnyolcmilliós ország esetében csepp a tengerben – bár mifelénk talán még ez az alacsony szám is meglepetést okozhat. Azonban úgy tűnik, nemcsak az antiszemitizmushoz nem kellenek zsidók – hogy egy újabb közhelyet idézzünk -, hanem a zsidó „jelenléthez” sem (az előbbi mellesleg feltételezi az utóbbit). Talán sehol Európában nincsenek jelen” a zsidók olyan mértékben, mint éppen Lengyelországban, és itt nemcsak a holocaust hat évének nyomasztó emlékére kell gondolnunk, még csak nem is csupán a négyszáz éves lengyel-zsidó együttélés máig sem egészen felfeslett szövedékére, a lengyel közvélemény páratlan érdeklődésére minden iránt, ami zsidó, legyen az film, zene, színház, irodalom vagy imponáló mennyiségben megjelenő tudományos monográfia – hiszen mindez tekinthető akár a múlt hordalékának is. Ami ennél furcsább, az a mai lengyel zsidó jelenlét a mai lengyel kultúrában és közéletben, aminek egyik érdekes megnyilvánulása a Midrasz című, fejléce szerint „zsidó folyóirat”.
De mi a zsidó most? teheti fel Berzsenyivel a kérdést az olvasó, és a lap szerkesztői elébe is mennek a kérdésnek. A magyar zsidók számára közel egy évszázada létező probléma Lengyelországban viszonylag újdonságnak számít, még akkor is, ha a közkeletű mítosszal szemben már a két világháború között komoly asszimiláció ment végbe a lengyel zsidóság körében. Az újszerűség talán azzal magyarázható, hogy egészen a függetlenség visszanyeréséig olyan tökéletes különbség választotta el a lengyelországi zsidókat a lengyelektől, hogy még századunk közepe táján sem jelenthetett olyasfajta gondot a „lengyelség” és „zsidóság” közötti határ meghúzása, mint nálunk a „magyarság” és „zsidóság” között. A holocaust, a 68-as antiszemita kampány s végül a rendszerváltással együtt járó nyitás után viszont mára világossá vált: az, aki mindezek után Lengyelországban maradt, az végérvényesen elkötelezte magát a lengyel identitás mellett, azazhogy, hasonlóan a magyar zsidók többségéhez, amellett is.
Az 1997 óta megjelenő Midrasz ennek a megváltozott lengyel zsidó azonosság-tudatnak egyfajta tükre. Talán a lap főszerkesztőjének, Konstanty Gebertnek, a Gazeta Wyborcza újságírójának köszönhetően a cikkek zöme szellemiségét és színvonalát tekintve akár a Gazeta Wyborcza egy zsidó tárgyú hétvégi mellékletében is szerepelhetne. A lap szükségszerűen közöl izraeli tárgyú cikkeket is, ám ez csupán egy téma a sok közül, s talán nem is leglényegesebb vagy legjellemzőbb. A fő válogatási szempont a lehető legszélesebb értelemben vett aktualitás; a lapban nem különülnek el élesen egymástól a múlttal és jelennel foglalkozó írások, nincsenek ilyen jellegű rovatok sem; a szerkesztőket minden érdekli, ami a hangsúlyozottan lengyel zsidók számára itt és most mondanivalóval bír.
A lap legfőbb nóvuma az identitáskeresés. A szerzők többsége elutasítja mind a szocializmusban „lengyelországi lakossá” vált gyökértelen, mind a kizárólag saját múltjában élő lengyel zsidó hagyományos szerepét. Az identitáskeresés előbbi típusa a zsidóságtól független, általános jelenség, igazi meglepetéssel inkább az utóbbi szolgál. Katarzyna Jutkiewicz az amerikai zsidó fiatalok lengyelországi zarándokújáról beszámoló cikkében leírja, miképp jellemzik az amerikai-izraeli szervezők ismertető brosúrájukban a mai Lengyel- országot: „Lengyelországi és izraeli utunk egyfajta kontrasztot képez. Lengyelországban az ember azt a világot keresi, amely már nem létezik. Rájön, hogy a több száz zsidó iskolából, zsinagógából és intézményből, ami a háború előtt Varsóban működött, csak egyetlen, ritkán látogatott zsinagóga és a régi zsidótemető maradt.” Ezzel szemben, ahogy Jutkiewicz írja, „Arról, hogy Lengyelországban feltámadóban van a zsidó élet, hogy új intézmények alakultak, hogy a zsidóknak saját színházuk, iskolájuk, újságuk van, hogy rendszeresen összejárnak Sábeszkor, az ünnepeken vagy a héber tanfolyamokon, egyetlen szó sem esik.”
Mi ez ahhoz képest, mondhatná az ember.
A Midrasz célja viszont éppen nem az, hogy úgy tegyen, mintha hatvan éve mi sem történt volna Lengyelországban. Éppen nem a zsidó múltra igazán kíváncsi – aminek az amerikai brossára szerzője számára Lengyelország a megtestesítője, szemben Izraellel, mely úgymond „jövőnk reménye”, nyilván igazságtalan lenne összehasonlítani a háború előtti és a mai lengyel zsidó közéletet. Mindenesetre tény, hogy Lengyelországban a mai napig ritka az a kicsit is komolyabb beszélgetés, amelynek során előbb vagy utóbb, így vagy úgy szóba ne kerülnének a zsidók. Mint ahogy tény az is, hogy símig akadnak Lengyelországban mindegy, hogy minek tekinthető emberek, akik arról vitatkoznak, mik is ők tulajdonképpen, lengyelek vagy zsidók, és mit jelent ma lengyel zsidónak lenni, addig bízvást kijelenthetjük: vannak zsidók Lengyelországban.
Címkék:1999-04