Megjegyzések egy pótvizsgához – Novák Attila írásához
Végre egy őszinte hang, amely szokatlanul markáns, és ebből fakadóan talán egyeseknek elfogadhatatlan.
Nyilvánvalóan kivívja hivatásos kisebbségvédőink azon agresszív csoportjának haragját, akik a különböző társadalmi problémákat kizárólag a „befogadók anyatejjel magába szívott rasszizmusából” vezetik le.
A Novák Attila válaszát kiérdemlő Vizsga című írás szerzője, Kartal Zsuzsa kizárólag érzelmi alapon, a saját maga által is eldöntetlen státusából és az ehhez Kapcsolódó neurózisától vezéreltetve kinyilatkoztat, sőt ítélkezik mások felett egy olyan bonyolult kérdéssel kapcsolatban, amilyen a roma kisebbség egy részének sajnálatos társadalmi helyzete és ennek megítélése.
Kartal látszólag szép gondolatokat fogalmaz meg, ezekkel elvben sok rendes ember egyetért, azonban sorai közül kihajlik a „többség és a hagyományos erkölcsi normák” elítélése. Mozaikszereién sorakoztat fel különböző életképeket az utca emberének előítélettől terhes hozzáállásáról, miközben saját maga is differenciálatlanul kezeli a kérdést. Az ilyen fogadatlan prókátorok a cigányok számára is veszélyt jelentenek.
Teljesen megalapozatlanul sarkítja a kisebbség-többség bonyolult viszony- rendszert
romákra, akik mint „éhező, iskolázatlan százezrek”, helyzetükből adódóan ugyan elkövetnek apróbb csínytevéseket, de alapjában csak egyszerűen áldozatok,
és az utca emberére: „becsületben megőszült kisnyugdíjasok” és más adófizető kispolgárok, akik féltik a pénztárcájukat – ezért rasszisták.
Talán a Btk. egyesekre másképp vagy egyáltalán nem vonatkozik?
Egyetértek Novákkal abban, hogy ez az elfogult, neurózissal és oktalan bűntudattal terhelt szemléletmód a meg- emésztetlen zsidóságélményből táplálkozik: vagyis zsidóság = holocaustáldozat. Egyetértek abban is, hogy meghatározó jellemzője ez a már holocaust után született „zsidó származású entellektüelek” jó néhányának.
Kinek a nevében beszél és ítélkezik Kartal?
Mint zsidó? Mint keresztény? Mint egyszerű magyar állampolgár? Úgy tűnik, hogy saját maga sem tudja eldönteni, hová is tartozik.
A régi zsidó tudóst, Hillélt idézi: „Amit magadnak nem kívánsz, azt ne tedd másnak – ez az egész Tóra.” Hillél szavainak kiforgatásával pedig a kereszténység egyik nemes, de gyakorlatban ritkán alkalmazott alapelvét fogalmazza meg: „Viselkedjünk úgy embertársainkkal, ahogy szeretnénk, ha velünk viselkednének.” Rettenetes időket élünk – teszi hozzá.
Először talán saját magával kéne tisztában lennie, mielőtt ítélkezik azon zsidó honfitársai felett, akiknek teljesítményét nem a radikális-emberjogi szervezetekben való fontoskodás fémjelzi. Úgy gondolom, ha egyesek a diaszpórában kívánnak tovább élni és egyidejűleg közéleti szereplőként jeleskedni, országos ügyekben részt venni, akkor illene tudomásul venni a játékszabályokat és a tét nagyságát. Véleményem szerint minden közéleti-zsidó felelősséggel tartozik a többi magyar-zsidó honfitársának.
Az a néha egyenesen hisztérikus hozzáállás, amelyet Novák bírál, hozzájárul a gazdasági és társadalmi problémáktól meggyötört ország lakosainak a zsidóság iránt érzett ellenszenvéhez.
Veszélyes tendencia ez azért is, mert toporzékoló kisgyermekként akarnak toleranciát kizsarolni a „többségtől”, miközben megfeledkeznek arról, hogy saját maguk is intoleránssá válnak. Természetesen nem az esetenként fellángoló valós diszkrimináció ellen harcoló szervezetek eredményeit kívánom csökkenteni és holmi zsidó struccpolitika irányába agitálni. Például: „gondolunk-e arra, hogy egy cigánynak télen a börtön is megoldás?” Azt hiszem, az efféle mondatokat joggal kikérheti magának az említett etnikum tisztességesen dolgozó, becsületes része. Véleményem szerint Nováknak sem ez a célja.
Azonban a túlzó, paranoid hozzáállás nem vezet jóra, nem a megbékélést szolgálja és elhomályosítja a tisztánlátást.
Nem értünk egyet a fenti levél stílusával, miként az előző havi számunkban közölt, a témával foglalkozó Szalai Pál-levél hangvételével sem. Ám a kérdés súlyos, s úgy tűnik, tagolatlan indulatokat kelt. E témával foglalkozik Novák Attila cikke is lapunk 3. oldalán.
(A szerk.)
Címkék:1996-12