„Meg kéne tanulni a vallásosak nyelvét”
Beszélgetés Tatár György filozófussal
Tatár György ösztöndíjasként egy évet töltött Izraelben, ahol alkalma nyílt megismerkedni a társadalom legkülönbözőbb rétegeivel. Benyomásairól kérdeztük az alábbiakban.
Mennyire szétszakított társadalom az izraeli? Mennyire tűnnek valószínűnek azok a katasztrófa-forgatókönyvek, amelyek a demokrácia fölszámolásáról, jobboldali hatalomátvételről, az ország kettészakadásáról és egyéb drámai fejleményekről prófétáinak?
Az izraeli társadalom roppant megosztott és nem két irányba, hanem sok száz irányba. Engem leginkább a vallásos-nem vallásos szembenállás foglalkoztat, ami sokkal élesebb, mint ahogy az kívülről látszik, nekem úgy tűnik, ennek valójában más az értelme, mint ahogy a világsajtóban tükröződik.
Izraelben jöttem rá fokozatosan, hogy az ország mai politikai, társadalmi életéből csak akkor fogok valamit megérteni, ha alaposan áttanulmányozom az ókori Izrael végóráit. Ennek analógiájára nagyon sokféle, akár katasztrofális alternatíva is elképzelhető. Ezenkívül ugyanis nincs hova visszanyúlnunk történelmi előképért. A zsidó állam újkori létrehozásakor volt egy probléma, amit – úgy tűnik – senki nem próbált meg igazán átgondolni (de lehet, hogy nem is átgondolható): az ókori Izrael és még a Makkabeus állam is olyan korszaka a történelemnek, amit joggal nevezhetünk „izraelita korszaknak”. Ami a Szentély pusztulása és a szétszóratás után kialakul, azt nevezzük judaizmusnak. Az ókori Izrael valamint a későbbi zsidóság között tehát fennáll egyfelől egy kontinuitás, másfelől egy nagyon súlyos diszkontinuitás. Az újkori Izrael megszületésével teljesen egyedi helyzet állt elő: a judaizmus és az állam egyidejűleg jelennek meg, holott ezek világtörténetileg elválasztva jöttek létre. Ez roppant súlyos kérdés, nem is tudom minden implikációját végiggondolni.
De hát a modem Izrael szekuláris államként jött létre, vallási legitimációja abban a korban teljesen másodrangú kérdés volt.
Ez a szekuláris Izrael nézőpontja. Ám a lakosságnak egy kisebb, de csöppet sem elhanyagolható része éli a maga vallásos életét mélyen a judaizmusba, annak legkülönbözőbb ágaiba beágyazva. Az ő számukra már az is probléma, hogy a halachikus jogszolgáltatás miként egyeztethető össze egy intézményesült világi igazságszolgáltatással. Mert a halacha egész rendszere „nem erre lett kitalálva”, hanem kifejezetten az állam utáni korszak körülményeire alkalmazva született meg, amit Heine óta „hordozható hazának” nevezünk. Ezt a hordozható hazát itt le kellene horgonyozni egy nem hordozható hazába. Ebből számtalan konfliktus adódik.
E két dolog egy rövid történelmi pillanatra egyesült a Hatnapos Háború idején. Izraelben jöttem rá, hogy ennek a háborúnak a jelentősége sokkal mélyebb, mint azt eddig hittem. Kínálkozik egy analógia: vajon az ókori Athén fénykora után miért ment tönkre? Erre rengeteg magyarázat létezik, de szerintem igazán átfogó választ erre a kérdésre eddig egyedül Nietzsche adott, aki azt mondta: Athén azért ment tönkre, mert megnyerte a görög-perzsa háborúkat. A rációt világra hozó görög kultúra nem tudta megmagyarázni, hogyan nyerhette meg ezt a háborút. Minden racionális érv amellett szólt, hogy a tízezer görögnek Marathonnál veszítenie kellett volna a hatalmas túlerejű perzsa hadakkal szemben. (A perzsák ráadásul ekkor már a legtöbb görög poliszt a szövetségesükké tették.) Van tehát egy csodás mozzanat a dologban, amit nagyon nehéz feldolgozni. Az athéniak ezt úgy dolgozták föl, hogy azt mondták: úgy látszik Athén világbirodalom, mint a perzsáké. Hogy megmagyarázza, ami történt, nem a poliszkultúrához illő szerepet vesz föl. Meg is próbálnak világbirodalmat csinálni, és ettől kezdve a görög kultúra pusztulni kezd. A város belesodródik a peloponnészoszi háborúba, amelyben alulmarad.
A Hatnapos Háborúnak van egy csomó hasonló mozzanata. Természetesen van racionális magyarázat is arra, hogy miként nyerhette meg Izrael a háborút valamennyi ellenségével szemben mindössze hat nap alatt, de mindezek nem adnak kimerítő választ Az izraeli társadalom, de az Izraelen kívüli zsidóság is a dolog csodás elemét érzékelte. Még a teljesen szekuláris közösségeknél is feltűnt egy új elem, amit én a „hadijelentések nyelvének” nevezek. Egy teljesen szekuláris társadalomra hirtelen elkezdenek zuhogni a hadijelentések, amelyek nyugodtan visszahelyezhetők bibliai kontextusba. A legközismertebb példa: mikor Mota Gur tábornok ejtőernyősei elfoglalták Kelet-Jeruzsálemet, ezt a (teljesen világi beállítottságú) tábornok így közölte a főhadiszállással: „Har Ha-Bajt bejadénu.” (A Szentélyhegy a kezünkben van.) Pedig bármilyen semleges tartalmú szöveget is megfogalmazhatott volna. Az izraeli hadsereg győzelmet győzelemre halmozott egy olyan területen, amely a tulajdonképpeni bibliai terület volt, hiszen az 1967 előtti határok között hajdan a filiszteusok földje terült el. Ez a tény, megfejelve a győzelem csodás elemével, megterhelte az izraeli társadalmat, amit kívülről nézve nacionalista hullámnak is nevezhetnénk, de én inkább vallási eufóriának mondanám. Ez persze a vallásos embereknél nyilván erősebb volt. El tudom képzelni, hogy még a zsidó vallási fundamentalizmus előrenyomulásának is van köze a hatnapos háborúhoz, az azt követő eufóriához.
De a győzelem a társadalom világi részében is okozott kvázi-eufóriát, szinte magával rántva azt. Ez ma, harminc évvel később, a visszaemlékezések módjából világosan érzékelhető. A Szentélyhegy, Hebron, ahol Dávidot királlyá kiáltották ki – mindezek egy olyan dimenziót is megmozgattak az emlékezetben, amelyről a világi társadalom azt hitte, hogy neki ilyen nincs is.
Ezt talán úgy is lehet mondani, hogy az izraeliek visszafoglalták a történelmüket. Az az ultrabaloldali gondolat. amelynek szerepe oly meghatározó volt az állam létrehozásában, végre valahogy „lehorgonyzott a történelmében”. Ez nem feltétlenül patologikus jelenség. A nép visszanyeri a történelmét, amint az Magyarországon is történt például 1989-ben Nagy Imre újratemetésével.
Ez igaz, de Izrael esetében a következmények mások. Ámosz Oz interjújából is látni, hogy a szekuláris zsidó társadalom éppúgy nem beszéli a vallásosak nyelvét, mint ahogy a vallásosok nem beszélik a szekuláris nyelvet. Valóban úgy tűnik, égig érő fal emelkedik a két csoport között Amikor három éve egy esztendőt tölthettem Jeruzsálemben, barátaim jóvoltából ki-be járhattam a héber egyetem értelmiségi közege és Meá Sárim negyed ultra-ortodox világa között. Ez számomra egészen drámai élmény volt: mindkét fél teljes értetlenséggel figyelte „ingázásomat”. Mindkettő esetében tapasztalható volt, hogy oly mértékben nem tud semmit a másikról, hogy néha úgy éreztem, bármilyen középkori ostobaságot elhitethetnék velük. Még talán azt is elhitték volna, ha azt mondom: a másik fél csecsemőket gyilkol.
Ámosz Oz arról beszél, hogy Izrael jövője attól függ, képes-e belesimulni a nemzetek közösségébe, képes-e olyan ország lenni, mint a többi. Roppant súlyos probléma ez, a világ összes államai közül egyedül ennek az országnak az esetében, mert az ő történelme egyedülálló és ősidők óta meg is van az a tudata, hogy különbözik a többitől.
De a cionista ideológia éppen azzal az igénnyel lépett föl, hogy a zsidók is legyenek olyan nép, mint a többi. Legyenek zsidó földművesek rendőrök, stb. Én úgy látom, az izraeliek többsége kontinuitást képvisel az alapító atyák gondolataival. És az izraeli társadalom is ezen az úton jár, fejlett gazdasággal, egyre növekvő jóléttel.
Valóban így van, és éppen ezért fenyeget az a veszély, hogy a történelmi zsidó identitás úgy kettészakad, amire kétezer éve nem volt példa: egy izraeli identitásra, ami épp olyan, mint bármelyik nemzeté, csak itt történetesen héberül beszélnek; és egy zsidó identitásra. Ez egészen egyedülálló helyzet, ilyen még nem volt. A zsidó háború analógiájával élve: az állami értelemben vett zsidóság lenne az ókori Izrael (vallástalan) megfelelője. Hellenizált zsidóság, a maga makkabeus állami intézményei között. Másfelől pedig ott a judaizmus, amely azért jött létre, hogy a zsidóság akkor is megmaradjon, ha nincs állama. A kettő egyidejű meglétének nagyon súlyos következményei lehetnek. Hiszen a zsidó háború, amelyről Flavius Josephus beszél, végeredményben e kérdés körül forgott. Itt a szekularizált zsidóságnak a hellenizált zsidóság felel meg, amely szembekerül a tág értelemben vett zelóta mozgalommal. Utóbbi egyszerűen csak radikálisan vallásos. (Ennek ma már komoly irodalma van, amely szerint ez a háború vallásháború volt és egyáltalán nem a világi értelemben vett szabadságért folyt.) Roppant nehéz tudomásul vennünk hagyományos felfogásunkkal, hogy a zsidóság háborúi az ókor végén egyben polgárháborúk is voltak, a háborút kirobbantó és lefolytató vallásos közeg és a hellenizált réteg, a „békepárt” között. A zsidóság önképébe ez nehezen fér bele, hiszen „zsidó nem ölhet zsidót”. Ez a felfogás a Rabin-gyilkosság kapcsán is megmutatkozott.
Ámosz Ozétól az én véleményem abban tér el, hogy noha én is azt gondolom, politikailag csak Rabin útja járható, de én értem a másik felet is. Én sem beszélem azt a nyelvet, amellyel feléjük közeledni lehetne, de értem, mit jelenthet nagyon sok vallásos zsidó számára az, hogy bibliai szent helyekről kell kivonulnia. Amire halachikusan valóban mindenféle büntetés kiróható, ha a zsidó törvényt így értelmezik. Hagy előrelépés lenne, ha el lehetne érni, hogy elgondolkozzanak: vajon a halachikus megoldáson belül van-e más alternatíva. De ehhez meg kéne tanulni az ő nyelvüket. (Fordítva a dolog nehezen képzelhető el: a vallásos közegtől nemigen lehet elvárni, hogy a szekuláris felfogás felé közelítsenek.) Sem reálisnak, sem erkölcsileg teljesen elfogadhatónak nem tartom Oz álláspontját, aki elutasítja a zsidóságnak ezt a részét és végső soron a létjogosultságát is kétségbe vonja. Fölmondja velük a szolidaritást, úgy viselkedik, mintha ez egy másik nép lenne.
Címkék:1996-03