Macesz-mizéria
Lugosi Viktória
Elmúla a pészah és oda a macesz-mizéria. A szőnyegről feltakarítottuk a makacs morzsákat, a lakás szerte hallható ropogás zaja elült. Nem rágcsál a gyerek a frissen áthúzott fotelben, és a kutya sem rágcsálja az odavetett darabokat a féltve őrzött szőnyeg kellős közepén. A tanulságok azonban megmaradtak. Mert hát miben különbözött ez a pészach a többitől? Mert hogy különbözött, ahhoz kétség sem fér. Olyannyira, hogy én bizony elmondom a fiamnak!
A történet az ezredforduló évének Budapestjén kezdődik, amikor is az Örökkévaló meghallgatta a vallásos zsidók sirámait arról, hogy ebben a bűnös városban senki sem tartja meg az ünnepet. Hogy ez tévedés, az eddig fel sem tűnhetett. De az Örökkévaló nagy bölcsen úgy döntött, próbára teszi a népét, és bezáratta a pászkagyárat. Valljuk be, ezúttal könnyebb dolga volt, mint holmi sáskákkal meg dögvésszel. A gyárban ugyanis 1901 óta kattogtak a gépek, úgyhogy szó sem érhette a ház elejét, amikor a tulajdonosok levelet írtak a Hitközségnek: köszönik szépen, de részükről ennyi. Ők felteszik a lakatot, mert nincs több pénzük a veszteségek finanszírozására, de lelkiismeretük még maradt. Ezért még időben, júniusban szóltak, oldják meg a hiányzó macesz pótlását.
Az eredmény ismeretes.
Március 28. szerda
– Fogadjunk, hogy még nem vettél maceszt – mondja anyukám a telefonban köszönés helyett – mert mindent az utolsó pillanatra hagysz, te jó isten, most mi lesz velem?
– Nicht beszaren – mondom neki, még másfél hetünk van. Akárcsak máskor, most sem értem az izgalmát. Ő ugyan mondja, hogy a Zsuzsa, a Klári, a Margit és a Jutka megmondták, hogy egy fél zacskó macesz sincs az egész városban, egyszerűen hiánycikk, csontig lejárták a lábukat, hiába, csak a Magdusnak van, mert az már februárban megvette, de persze tőlem ilyen gondosságot úgysem várhat el, és én ne is nyugtassam, mert ezt most én sem fogom megoldani, hacsak nem találok valakit, aki pult alól…
És akkor nekem melegség járta át a szívemet, boldog és gondtalan gyerekkorom érzelmei árasztottak el. Pavlovi reflex volt ez, mert hát mikor hallottan én utoljára, hogy „pult alól”? Banánok, exportból visszamaradt bőrcipők és Fadezodorok világa villant belém, amikor ő csak ment és tutira szerzett: „pult alól”. Most rajtam a sor.
Március 29. csütörtök
A Glásnernél nincs, a Rotschildnál nem lehet kapni, bár azt mondják, még lesz, a Meinlnél, ahol tavaly vettem, körberöhögnek, a maszek pék legyint, az ismerős ABC-s megsúgja, hogy ne is keressek, egy csomó időt megtakaríthatok.
Március 30. péntek
A budai körzetben kedves mosolygós hölgy, egy fénymásolatot lobogtat, a Világgazdaság is megírta, hogy bezárt a gyár. Ő is onnan tudja, az újságból. A cikk jó és alapos, de nem lehet beletunkolni a maceszos kávéba. A hölgy megsajnál, azt mondja, ha előbb jövök (az anyáknak mindig igazuk van), még jutott volna nekem is az izraeli adományból, de annak már se híre se hamva. Eladták egy óra alatt, már amennyit lehetett, a többit bekérték a Síp utcába, át kellett nekik vinni. Egy darabig még próbálkozom, hogy én nem adományt akarok, hanem árut pénzért, de megmagyarázza, hogy nem ügy van az. Végül pedig megsajnál, és hoz egy fél kiló lisztet (a dugiból). – Hogy ne maradjon gombóc nélkül – mondja. Fizetés után még egy papírt is alá kell írni, mert az adományt hivatalosan iktatják, és én azzal, hogy az adományért fizettem, végül is adományt adtam. Aztán már mehetek is.
Április 2. hétfő
Erna néni hív fel, aki a családdal harminc éve nem beszél. Azt mondja, korához képest jól van, és most, hogy megöregedett, így 80 évesen és magányosan rájött, hogy legalább a családban nem szabad haragot tartani. Úgyhogy, ha úgy gondoljuk, ő szívesen találkozik velünk, persze most már csak az ünnepek után. Apropó, nekem annyi helyen van ismeretségem, nem szereznék-e neki néhány csomag maceszt?
Április 3. kedd
Egyetlen komoly, vallástartó barátomhoz fordulok. – Ne viccelj, – mondja a telefonba, – mi már Purim után megvettük a maceszt. Aki március elején nem gondolt arra, hogy jön az áprilisi ünnep, az most ne csodálkozzon!
Kösz.
Április 4. szerda
Kitolom a kukát az útra. Srévizavé, a harmadik szomszéd – akivel két évvel ezelőtti odaköltözése óta, a „szép időnk van”, és a „lassan kitehetjük a muskátlit” udvariaskodáson túl még egy bővített mondatot nem beszéltem – kézzel-lábbal integet. Aztán a hajnali hidegben, úgy ahogy van, egy rövid ujjú pólóban átszalad, és azt mondja, ha nem rohanok, mesél valamit. Olvassa a Szombatot, és úgy gondolja, talán tudom, mi az a macesz. Megnyugtatom, erre belevág. Először a közértekben próbálkozott, mint máskor, aztán kikötött a Síp utcában, ahol még életében nem járt. Ott mondták neki, hogy macesz volt, de már nincs, ámbár ha szerdán 10-kor visszamegy, akkor érkezik egy izraeli szállítmány. Munka közben kiszaladt, azt mondta, a postára megy, de így is csak 11-re ért oda. Ott kilométeres sor kígyózott, öreg nénik és bácsik, furakodásról szó sem lehetett. Hamarosan világossá vált, hogy órákig tartana, mire a sor elejére érne, de korántsem biztos, hogy neki még maradna macesz. Vissza kellett menni az irodába, úgyhogy dühöngve sarkon fordult, és mentő ötletként eszébe jutott, hogy van itt egy kóser étterem. Bement, hogy venne maceszt. Kioktatták, ahogy azt kell, hogy nekik is épp annyi van, amennyi feltétlenül szükséges. Elmesélték, milyen nehezen jutottak hozzá, de miután végül elég jól összebarátkoztak, azt mondták, eladnak neki egyet, csak ne keseredjen neki annyira. Mert ott a Síp utcában is csak egyesével adnak, nehogy valaki is azt képzelje, hogy aztán majd feketézik a macesszal. Ő ugyan próbálkozott, hogy idős rokonnak is vinne, meg fájós lábú nagybácsinak, de hiába. Egy óra múltán egyetlen doboz macesszal távozott.
Hallgattam a történetet, közben majd megfagytunk a kuka mellett, áthívott egy teára, sajnálta, hogy nem érek rá, de meghívott vasárnap délutánra, egy kis tortára. Ha már szomszédok vagyunk…
Április 5. csütörtök
Erna néni újra felhívott. Azt mondta, ne törjem magam a maceszért, mert most telefonált a lánya New Jerseyből, hogy a barátnője anyukája Pestről megímélezte neki, hogy a Dob utca 13-ba kell menni, ott van macesz. De siessek.
Siettem, volt. Igaz, hogy 570-ért meg 1100-ért, de hát így mulat egy magyar úr.
Április 6. péntek
Öltöztetem a gyereket az óvodában. Régóta figyelem már a hosszú combú anyatársat, nem az a társalgós típus. Azt mondja a csicsergős kis duci mamának, hogy a Rózsakertben van egy kis bolt, legalul, delikát, csupa drága, finom holmi, de most árulnak maceszt. Annyi van, mint a fene.
Anya felhív, most hallotta, hogy a Rotschildban Dunát lehet rekeszteni a macesszal. Margit ma vett. Miért nem oda mentem?
Amikor főtt a gombóc, bevallom Rá gondoltam. Hogy milyen bölcs! Mi meg észre sem vesszük! Hogy képesek vagyunk dühöngni azon, miért lesz (akar lenni?) a Hitközség vezetője egy sportklub elnöke? Holott csak azt kellene észrevenni, milyen jó, hogy az MTK-t vezeti majd. Hiszen akkor, talán, ha minden jól megy, lesz majd valaki, aki azzal is foglalkozik, hogy legyen elég macesz. Esetleg olyasvalaki, akinek a szervezésre még tíz hónap is elegendő lesz.
Aztán, ahogy a gombócok megdagadtak és feljöttek a leves tetejére, az én elmém is kitágult. És rájöttem, hogy az egész macesz-mizériát csak azért küldte ránk az Örökkévaló, hogy megismerjük a szomszédot, szóba elegyedjünk a másik mamával, kibéküljünk az Erna nénikkel és felhívjanak a New Jersey-i rokonok. Ezt el is mondom a fiamnak!
*
Mivel a budapesti maceszgyártó üzemet tulajdonosai már korábban bezárták, Pészach előtt megoldásként csak a külföldi macesz kínálkozott.
Információink szerint mind az ortodox, mind a neológ hitközség Izraelből rendelt maceszt, és körülbelül 11-12.000 kiló meg is érkezett az országba. Az ortodox hitközség annyi pászkát kapott, hogy nagyjából el tudja látni hagyományos vevőkörét, de kizárólag azokat. Akit nem éreztek a saját köreikhez tartozónak, annak nem jutott macesz. A Dob utcai üzletben csak annyit mondtak a vásárolni szándékozóknak: „Már minden elfogyott”.
A neológ hitközség számára Izraelből érkező macesz nagy részét a Síp utca 12. alatt és a hitközségi körzetekben értékesítették, ám ez a készlet is hamar kifogyott. Ennek egyik oka – magát megnevezni nem kívánó hitközségi forrásunk szerint – az volt, hogy a macesz egy részét az egyik hitközségi alkalmazott felárral adta tovább több budapesti szállodának és étteremnek.
Számos – legalább pészach tekintetében – hagyományőrző zsidónak ezután vagy a Rotschild Kft-ben félnapokra fel-feltűnő, kétszeres árú, izraeli macesz, vagy az egyes helyeken kapható, kósersági engedéllyel el nem látott cseh pászka kínálkozott. Ebben a tekintetben a Rotschild Kft. vezetői legalább figyelembe vették a piaci igényeket, mert – látván az áldatlan helyzetet – nagymennyiségű árut rendeltek, és azt magától értetődően diszkriminációmentesen árusították.
Az ortodox és a neológ hitközség együttes, éves költségvetése közel kétmilliárd forint. Ebből az összegből kellene a magyar zsidóság vallási szolgáltatásairól, így a pészachi kóser ellátásáról is gondoskodniuk. Amíg a közösség nem döbben rá, hogy javaival rosszul gazdálkodnak, és személyes jelenlétükkel: anyagi hozzájárulással és tevőleges közreműködéssel nem változtatnak a viszonyokon, nem számíthatnak jobb körülményekre. (A szerk.)
Címkék:2001-05