Lepusztult és elillant
Eltűnő Budapest (Frankl Aliona és Lugosi Lugo László fényképalbuma)
Van úgy, hogy valami már a megszületése pillanatában réges-régi. Mondjuk egy könyv: nemcsak a papír láthatatlan faerezete, a fotók megnyugtató feketefehérje. De a betűforma, az indulat, az érzemény is régtől fogva létezik. Frankl Aliona és Lugosi Lugo László képeskönyve Budapestről, „Az eltűnő Budapest”, Esterházy Péter kriminalisztikai elővezetésében, már nagyon régen létezik. Az, hogy a könyvkiadás kanyarjaiban csak most kapott szabad utat, ehhez képest igazán mellékes körülmény. Valójában benne élt a város elriaszthatatlan híveinek látóidegeiben, Aliona és Lugo utóbbi nyolc évében, a láthatatlan város még működőképes szervezetében. Az eltűnő Budapest egy egész elillanó világ után kap. Az új Budapest, a tolakodó reklámok és használhatatlan utak alatt maga az emberi integritás, az énléptékű közösség álma süllyed el. A huszadik századi polgáriét.
A város struktúrája finoman jelzi a változásokat. Bizonyos periódusok fényét csökkent erősséggel ma is őrzi. Lugo és Aliona fotóin a hatvanas-hetvenes évek modem neonreklámjai kopottas fényudvart körítenek a presszók, boltocskák portálja fölé. Üres kávézóasztalok, rendbe állított műanyag ülőkék sora rajzol nyomasztó perspektívát a kijárat felé. Az egyik pult előtt az utolsó pesti polgár áll: Bodor Ferenc. Az ő emlékének ajánlották könyvüket a szerzők. Talán már ő volt az egyetlen vendég a képeken látható boltbelsőkben, ő csavargatta a babák fejét a babaklinika rózsás függönye előtt, neki ajánlgatta az öreg férfiszabó egyetlen kitett öltönyét.
Nyomorúságos ez az eltűnő városszélét, a kézművesség és kisipar egykor megnyugtatóan működő infrastruktúrája. Ma már a Király utca, a Dob és a Wesselényi utca környéke, az egykori gettó vidéke alig emlékeztet a valahai polgári nyugalomra. Nepperek, autótolvajok, valutázók birodalma mögé bújik a maradék kis boltvilág. Aliona és Lugo fotói a lassú haldoklást nem az újak kontrasztjában mutatják. Csakis magában, egy negyvenes izzó homályos fényében, a lepusztult üzlet ódon ragyogásában. Az autó-felszerelési bolt tűzpiros neon-meseautója szédületes sebességgel áll a bejárat fölött, előtte az utcán piros Zastava, a technikai fejlődés és az egyéni jólét helyspecifikus fordított aránya szerint.
Néhány oldallal odébb teljesen meg állt az idő: Bodnár Ervin cipészmester nevét és szakmáját fennen hirdeti a boltajtó horgolt függönye, nem kevesebb büszkeséggel, mint egy uralkodói címeres palást. A „szennyesruha-átvétel” kiírás mögött Antigoné kései utódja üldögél és a világ romlásán töpreng. Annyi arc van ebben az érzékeny emberpapírra rögzített fotóalbumban, ahány tárgy: a vitrinbe zárt antropomorf hegedűknek, az üres sámfáknak, pucér próbababa-lábaknak láthatatlan arcuk van. nézik, ahogyan a két fotós gondosan körbejárja, lefényképezi a bontásra ítélt valahai szépségeket, hogy halottkém-jelentésüket továbbítsák annak, aki a könyvben lapozgat. Majd minden kép felfogható szimbólumként is, de nekem a legtömörebben egy cipőkészítő elkopott, cipőben sámfája beszélt. A darab műanyagterítős asztalon állt, lábujjhegyen. Mint egy ezredvégi mamutlelet lábnyoma. Ajánlom a kötetet minden önkéntes régésznek, aki még nem adta fel, hogy egy emberibb város nyomait keresse a gyorsan deformálódó Budapesten.
Címkék:1997-04