A neokonzervatív filozófia
Lánczi András
Az amerikai külpolitika elmúlt két évének alakításában a megfigyelők többsége az amerikai neokonzervatívok elképzeléseit látta megvalósulni. Egy morális felfogás vált cselekvő erővé, amikor az Egyesült Államok kormányzata a világot kétfelé osztotta, a jót képviselő nyugati típusú liberális demokráciákra, s a gonosz tengelyét alkotó, közvetlen fenyegetést jelentő legrosszabbakra. Mintha a nyugati civilizáció megváltásra szorulna, csak a megváltó érkezése késlekedett eddig. Úgy tűnhet fel, mintha a neokonzervatív eszmeiség jutott volna csúcsra mintegy fél évszázados intellektuális érlelődést követően. Pedig első eszmei-politikai sikerüket már Ronald Reagan 1980-as elnökké választásakor megélték, mivel a neokonzervatívok maguknak tulajdonították Reagan győzelmét. Sőt nem egyszerű választási sikerről beszéltek, hanem a baloldal (beleértve a liberálisokat is) eszmei egyeduralmának a megtöréséről. Állításuk szerint véget vetettek a baloldali eszmei hegemóniának. Kik is azok a neokonzervatívok és milyen filozófiai gyökerekből nyerik szellemi erejüket?
A neokonzervativizmus elsősorban amerikai jelenség, de vannak európai (pl. német) párhuzamai is. A „neo” jelzőre azért van szükség, mert az 1950-60-as években formálódó újkonzervatívok meg kívánták különböztetni magukat az elsősorban katolikus irányultságú William Buckley vezette konzervatívoktól, valamint a protestáns fundamentalistáktól, akik nevéhez fűződik az 1970-es években meghirdetett amerikai „Új Jobboldal” ún. „csöndes többség” jelszava. Ebből is látszik, hogy a neokonzervatívok számára a vallási fundamentalizmus nem volt vonzó, helyette inkább a filozófia, ezen belül is a modern politikai filozófia modernséget megkérdőjelező gondolatmenetei váltak fontossá. Gyökerét tekintve tehát a neokonzervatívok filozófiai irányultságúak, bár képviselőik többsége nem filozófus, hanem a társadalomtudományok, valamint az újságírás területén dolgozott. Olyan ismert társadalomtudósokról van szó, mint Daniel Bell, Nathan Glazer, Seymour Martin Lipset, Peter Viereck, Richard Hofstadter, Norman Podhoretz, a Commentary főszerkesztője, és nem utolsósorban Irving Kristol, a Public Interest főszerkesztője, és felesége, Gertrude Himmelfarb. A neokonzervativizmus filozófiai atyjának – legalábbis a liberálisok így látják – Leo Strausst (1899-1973) tekintik. Shadia B. Drury 1997-ben megjelent könyvében így fogalmaz: „A neokonzervativizmus terminust először egy kritikus használta a konzervatívok új nemzedékének megjelölésére, melynek tagjai 1945 után bizonyos hatást kezdtek gyakorolni az amerikai politikára. A címkét később Irving Kristol saját álláspontja, valamint a politikai nézeteit osztó amerikai konzervatívok megnevezésére használta.” (Leo Strauss and the American Right. St. Martin’s Press, New York, 137. o.)
Irving Kristol személye és életműve több szempontból is alkalmas az amerikai neokonzervatívok értelmező leírására. Életrajzi visszaemlékezéseiben egyértelműen kifejtette, hogy kik gyakoroltak rá szellemi hatást: „Egymást követve két gondolkodó tette a legnagyobb hatást rám, az 1940-es években Lionel Trilling, az 1950-es években Leo Strauss. Trilling – az akkori szóhasználat szerint – szkeptikus liberális volt, Strauss pedig szkeptikus konzervatív. Trilling elegáns és kifinomult irodalomkritikus volt, Strauss pedig erőteljesen német, különlegesen kifinomult politikai filozófus. A szkepticizmus az egyik esetében a modern liberalizmus, a másikéban a modern konzervativizmus gyökeréig hatolt.” (Neoconservativism. The Autobiography of an Idea. The Free Press, New York, 1995, 6. o.) Sokan megkísérelték már Strauss politikai filozófiájának az értelmezését, ezek egyfajta esszenciáját adta konzervatív nézőpontból Ted V. McAllister a Revolt Against Modernity c. könyvében. De hogy el tudjuk határolni a neokonzervatív gondolatkész letet, tudatában kell lennünk, hogy a neokonzervatívok fontos kérdésekben semmiben sem különböznek a konzervatívoktól, azonosak a szellemi gyökerek. Az amerikai élő konzervatív hagyomány a 20. század közepén a következő szerzők műveire és gondolataira hivatkozott: George Washington, Burke, Calhoun, Coleridge, Melville, Thoreau, Donoso Cortés, Irving Babbitt, Churchill, Adenauer. Az 1950-es évek elején (1950-54) a McCarthy republikánus szenátor nevéhez köthető radikális antikommunista politika („mccarthyzmus”) a konzervativizmus szinte kötelező elemévé tette az antikommunizmust. Ez a fajta konzervativizmus erős populista elemeket tartalmazott, melyeket a konzervatívok „neo” nemzedéke határozottan elutasított. A neokonzervatívok éppen a populista konzervatívokkal szemben alakították ki saját világképüket, s abból sem csináltak titkot, hogy eredetileg liberális-baloldali gondolkodók voltak. Az 1950-es években azonban a szigorúan antikommunista „American Committee for Cultural Freedom” szervezet körül gyülekeztek. Ebből az időszakból két nézetet vittek tovább: az egyik a totalitarizmus értelmében felfogott antikommunizmus, a másik a populizmussal szembeállított elitek által irányított demokratikus uralom koncepciója volt. Az előbbi értelmében nem tettek különbséget a fasiszta és a kommunista totalitarizmus között, az utóbbi elképzelésükkel pedig a modern demokrácia képviseleti jellegét akarták hangsúlyozni, fontosnak tartották a vezetők körültekintő kiválasztását, a hatalommegosztás elvét, az alkotmányos állam védelmét. Ebben a tekintetben megmaradt az átjárás a liberálisokhoz, bár az idő előrehaladtával egyre nyilvánvalóbb lett, hogy alig maradt közös elem a két politikai eszmerendszerben. A neokonzervatívok hűek maradtak az amerikai alapítás liberális eszméihez (egyéni és közösségi szabadságjogok természetjogi alapjaihoz, a kis állam koncepciójához, a szabad vállalkozás és a tulajdon szentségéhez, valamint a vallás közösségformáló erkölcsi szerepének hangsúlyozásához). A liberálisok viszont föladták a természetjogi érvelést, az egyéni és szociális jogokat tartották fontosnak, nem álltak ellen az állami beavatkozás kiterjesztésének, erkölcsi kérdésekben eltávolodtak a vallás parancsaitól, demokráciafelfogásukban fokozatosan a részvétel fogalma került előtérbe.
Ted V. McAllister szerint „minden konzervatív elutasítja a modernséget”, miközben szeretnék megőrizni „a nyugati civilizációt”. A konzervatívok hisznek a természetes rendben, melynek megismerését nem szabad valamiféle „modern” „objektív” tudásformára redukálni, ebből következően szkeptikusak a modern tudomány ismeretelméleti alapjával szemben. Végzetes filozófiai hibának tartják a valóság „objektív-szubjektív” descartes-i kettéosztását, amely a 20. századra a tény-érték szembeállításában öltött testet. Mintha a megismerő ember kívül helyezkedhetne a megismerendő valóságon. Így alakulhatott ki, hogy a mai tudomány triviális kérdésekkel foglalkozik, nem azt mondja meg, hogy „Mik a dolgok?”, hanem legjobb esetben is a folyton változó, lényeg nélküli dolgok puszta leírására vállalkozik. A modern ember a politikai kataklizmákkal és a kultúra hanyatlásával fizeti meg ennek az uralkodó felfogásnak az árát. A konzervatívok mindezek orvoslására a következő elveket ajánlják:
1. A társadalomnak közös mítosszal kell bírnia, hogy a közös cél és jelentés közösségi élményt nyújtson. 2. A közösségi érzésnek erősítenie kell az összetartozást és a valahová tartozást. 3. A személyes identitás kialakulása elképzelhetetlen társadalmi méretű tekintélyek nélkül, ilyen tekintély az egyház, az állam, a család, a falu, az egyesület stb.). 4. A létezés hierarchikus elrendezettségének az elfogadásából következik a társadalom hierarchikus felépítésének elfogadása. 5. Az absztrakt újítással szemben védelmet nyújt a hagyomány, a szokás és az előítélet. Ezek a nézetek különösen két neokonzervatív gondolkodó, Russell Kirk és Robert Nisbet műveiben jelennek meg.
Russell Kirk a The Conservative Mind (1953) c. kötetében a fenti elvek angolszász gyökereit vette végig, Edmund Burke-től kezdődően egészen T. S. Eliotig. Kirk hat pontban foglalta össze, milyen alapfeltevései vannak a konzervatív gondolkodásnak: 1. A konzervatív hisz a transzcendentális rendben, ezért a politikai problémák mélyén vallási és erkölcsi kérdéseket érzékel, ily módon az igazi politika célja a lelkeket uraló igazság megragadása és alkalmazása. 2. A konzervatív elutasítja az uniformizálást, az egalitarianizmust, az utilitarianizmust és a sokszínű létezők egyetlen – pl. logikai – szempontra való redukálását. 3. Szemben az osztály nélküli társadalom fikciójával, a konzervatív hisz abban, hogy a civilizált világ társadalmi rétegződést követel meg. Kirk meglátása szerint, ha a természetes megkülönböztetéseket megszüntetjük, akkor „oligarchák töltik ki az űrt”. Az Isten és a törvény előtti egyenlőséget a konzervatív is helyesli, de a feltételek egyenlősége a szolgaságban és az unalomban való egyenlőséget jelenti. 4. A tulajdon és a szabadság szorosan összetartozik, mert ha a kettő különválik, Leviatán, azaz a nagyhatalmú állam lesz a mindenek feletti úr. A gazdasági kiegyenlítődés nem szolgálja a gazdasági növekedést. 5. A konzervatív jobban hisz a szokásban, konvencióban és a régiek bölcsességében, mint a mai „okoskodókban, számítgatókban és ökonómusokban”, amikor az ember anarchisztikus késztetéseinek megfékezéséről van szó. 6. Az elhamarkodott változtatások nem a progressziót szolgálják. A társadalomnak változni kell, mert az ésszerű változás a társadalom fennmaradásának az eszköze, a politikusnak azonban még a gondviselést is figyelembe kell vennie, mert a politikus legfőbb erénye az okos belátás.
Ma meg akarjuk érteni, hogy filozófiailag mi a különbség a konzervativizmus és a neokonzervativizmus között, akkor figyelembe kell vennünk, hogy a neokonzervatívok egy része számára a modernség válsága elsősorban a kultúra válsága. Peter Steinfels így fogalmaz: „A jelenlegi válság főként a kultúra, az értékek, az erkölcsök és a viselkedés válsága.” (Neoconservatives. Simon and Schuster, New York, 1979, 55. o.) Jürgen Habermas ebben a szellemben értelmezi az amerikai neokonzervatívokat az 1980-as években, s hasonlítja össze őket a német neokonzervatívok mondandójával. Steinfels értékelésével kapcsolatban azonban Irving Kristol kétségeket támaszt , amikor nevezetes „neokonzervatív vallomásaiban” ezt írja: „A liberális diskurzus régi kliséje, hogy ennek az országnak egy igazán értelmes és kifinomult konzervativizmusra van szüksége, amely felváltaná a meglehetősen egyszerű, nyárspolgári és gyakran rasszista konzervativizmust, melyet az országunk már nagyon is jól ismer. Ennek az új és kívánatos konzervativizmusnak filozófiai és irodalmi háttere van, ahonnan kiindulva időnként le lehet nyesegetni a liberális ideológia túlzásait.” (Reflections of a Neoconservative. Basic Books, New York, 1983, 73. o.) Majd később hozzáteszi, hogy a neokonzervativizmus filozófiai gyökerei a klasszikus, azaz a premodern, ideológia előtti politikai filozófiáig nyúlnak vissza, s ebben a tekintetben Leo Strauss tanításának és írásainak nagy hatása van a neokonzervatívokra. Konkrétan meg is nevezi, hogy mely politikai filozófiai hagyományt hogyan értékelnek: „A neokonzervatívok csodálják Arisztotelészt, tisztelik Locke-ot és bizalmatlanok Rousseau-val szemben.” (Uo„ 76. o.) Ehhez hozzátehetnénk, hogy Strauss talán még jobban csodálta Platónt, mint Arisztotelészt, és a modern konzervativizmus első nagy alakjával, Edmund Burke-kel szemben is bizalmatlan volt. Mindez talán elég annak leszűréséhez, hogy a neokonzervatív tábor sem egységes, meg kell különböztetni legalább kettőt (ha nem többet): a burkeiánus-romantikus-Russell Kirk-i vonalat, amely az angolszász intellektuális hagyományra támaszkodik, s a vallásnak jelentős szerepet tulajdonít; valamint az antik filozófia-német filozófia-Husserl-Leo Strauss-Irving Kristol által képviselt konzervativizmust, amelynek középpontjában a biztonság és a modern társadalmi/politikai bajok konzervatív politikai filozófiai megközelítése áll. 2002-3-ra ez utóbbi irányzat vált láthatóbbá, de kérdés, hogy Leo Strauss elfogadná-e a neki tulajdonított nézeteket. Aligha.
Modern körülmények között a politikai filozófia nagyon könnyen ideológiává, a napi politikai cselekvés közvetlen eszmei forrásává válik. A filozófia – nézőpontja és más szellemi törekvésekhez képest – hagyományosan nem kíván részt venni a társadalmi küzdelmekben. Távolságtartását az a felismerés diktálja, hogy a filozófia az igazság keresésének szenteli magát, mindig úton van; ha megállapodik, elveszíti intellektuális erejét. A létező és az elgondolható legjobb között tátongó szakadék fölött ugyanis a legritkább esetben ível át híd. A politikai filozófia művelői a „van” és a „kell” közti feszültséggel mindig is tisztában voltak. A modernség programja azonban nem fogadja el, hogy a szakadék fölött nem emelhető híd. A felvilágosodás óta sok kísérlet történt a szakadék áthidalására, az egyik legradikálisabb a történelem nevében fellépő kommunizmus volt. Értelmező, szemlélődő filozófiára nincs szükség, mert haszontalan. Az utilitaristák is valami ilyesmit állítanak, s minden olyan társadalomtudomány, amely a fejlődést kívánja szolgálni a tények szent nevében. A filozófia felismeréseit valóra kell váltani – szól a mai parancs. Holott a filozófia – a valódi, nem a mai tudomány – feladata a dolgok megnevezése, különbségek megállapítása, azaz a társadalmi konvenciókon felülemelkedő gondolkodás. A mai társadalomtudomány, amely lerázta magáról a filozófiát, mint fölösleges kölöncöt, éppen az ellenkezőjét teszi: összemos, uniformizál a hasznosság célját követve. Strauss a filozófiát, a hit és racionalitás egyensúlyát akarta helyreállítani, ezért foglalkozott oly sokat az ideológia előtti politikai filozófiával.
A mai körülmények között azonban ő sem kerülhette el, hogy nézeteiből politikai programot faragjanak, igazolást találjanak napi politikai lépések megtételére. Akik Strauss szellemében a fenti megkülönböztetést komolyan veszik, nem gondolhatják, hogy az iskolateremtő mester nevét bármilyen külpolitika fedőnevéül használhatják. Ki gondolta volna, hogy Leo Strauss politikai filozófiájára a világsajtó úgy utal 2003-ban, mint az amerikaiak iraki beavatkozását igazoló tanra? Ha valakitől távol állt, hogy a napi politika kedvéért föladja a filozófia szigorú művelését, az Leo Strauss és a ma már különböző generációkhoz tartozó tanítványai voltak. Strauss azért fordult a klasszikus politikai filozófiához, mert a jó rend problémájára adott platóni-arisztotelészi-thuküdidészi választ racionálisabbnak tartotta, mint a modern válaszokat, beleértve sok konzervatív próbálkozást is.
Pár évvel ezelőtt Drury ezt írta Strauss és a neokonzervatívok kapcsolatáról: „Leo Strauss és az amerikai neokonzervatívok közti kapcsolat nem annyira ismert, nem is kutatta alaposan még senki, ezért nem is érthettük meg. Remélem, be tudom mutatni, hogy a neokonzervatívok uralkodó témái a straussi politikai gondolkodásban alapozódtak meg: a vallással való foglalkozás, a meggyőződés, hogy az amerikai liberalizmus válságának forrása a nihilizmus, a felvilágosodás racionalizmusának alábecsülése, a liberalizmussal szembeni ellenszenv, a nemzetelv hangsúlyozása, az értelmiségiek politikában betöltött szerepe iránti érdeklődés és a liberalizmussal szemben a demokrácia előnyben részesítése.” (I. m„ 138. o.)
A straussi politikai filozófiában – akárcsak Eric Voegelinében – a 20. század eleji német filozófia mai konzervatív konzekvenciáit tanulmányozhatjuk amerikai körülmények között. A világháborút a németekkel szemben megnyerték az amerikaiak, de Nietzsche, Heidegger, Carl Schmitt, Strauss, Arendt, Voegelin és mások gondolatai az elmúlt évtizedekben mélyen beleivódtak az amerikai társadalomtudományokba.
Címkék:2004-01