Lag ba-Omer és a Szentély újjáépítésének kísérlete
Lag ba-Omer, az omer-számlálás 33. napja ijjar hónap 18-ára esik. A számlálás (ספירה ) ötven napja Peszachot és Savuotot, a megszabadulás és a Tóra-adás ünnepét köti össze.
Ez a hagyomány ősi időkre vezethető vissza1, de magáról Lag ba-Omerről sem a Tórában, sem a korai rabbinikus irodalomban nem történik említés, először a gaonok korából hallunk róla. A számlálás idejéhez kapcsolódik az a történet, amely szerint Rabbi Akiva huszonnégyezer tanítványát egy pestisjárvány harminchárom nap alatt elpusztította, mert nem tanúsítottak tiszteletet egymás iránt2, ezért az omer-számlálás idején harminchárom napig részleges gyászidő van. Ez a pestis a későbbi hagyomány szerint Lag ba-Omerkor szűnt meg, ezért ezen a napon nem kell a gyászt tartani. Egy másik hagyomány a mannával hozza kapcsolatba, amely ezen a napon kezdett hullani a pusztai vándorlás idején.3 A hagyományos magyarázatok mellett létezik egy meglehetősen új és érdekes feltételezés is, amely Lag ba-Omer eredetét a Szentély felépítésének kísérletével hozza összefüggésbe.4
Amióta a rómaiak i. sz. 70-ben leverték a zsidó felkelést és lerombolták a második Szentélyt, egyetlen olyan történelmi pillanat volt, amikor kis híján sikerült azt újjáépíteni. Ez Julianus (Aposztata) császár uralkodásának (361-363) idején, i. sz. 363-ban történt. Az eseményről, amely mindenekelőtt a zsidó hagyomány szempontjából volna jelentős, érdekes módon elsősorban egyházatyák és egyháztörténet-írók számolnak be – ennek okát majd később látni fogjuk -, de a császár maga is említi írásaiban a jeruzsálemi templommal kapcsolatos terveit. Furcsa mód a zsidó források sehol sem beszélnek erről a jelentős eseményről: vannak szövegek, amelyek összefüggésbe hozhatók Julianus tervével, de mindegyikük vitatható. Mi történt tulajdonképpen 363 tavaszán Jeruzsálemben? Milyen indítékok vezérelhették az antik pogányság restaurációjáért fáradozó uralkodót a zsidó templom felépítésében? Mi lett a vállalkozás eredménye és milyen hatással volt ez az érintettekre? Végül pedig: hogyan kapcsolódik mindez Lag ba-Omerhez?
Az említett évben, majd azt követően hosszú időn át, feltűnően sok és nem is jelentéktelen egyházi személy foglalkozott a Szentély újjáépítésének sikertelen kísérletével. Ezek a beszámolók azonban már első látásra sem tűnnek hiteles történeti forrásoknak. Egy csodás és nagyon tanulságosnak tűnő történetet beszélnek el, más-más hangsúllyal és más-más elemekkel gazdagítva. Sok tekintetben eltérnek tehát egymástól, de a történet váza azonos: Julianus kihirdeti, hogy felépíti a Szentélyt, a zsidók ezt óriási lelkesedéssel fogadják, és nekifognak a munkálatoknak, de alig tisztítják meg az alapfalakat, természetfölötti erők megakadályozzák őket a munkálatok folytatásában, így a vállalkozás abba is marad. Érdemes idézni az egyik egyházatya, a kortárs Nazianzoszi Gergely (330-391) változatát: „…végül ránk szabadította (Julianus) a zsidók népét is, szövetségesül véve tervéhez régről ismert állhatatlanságukat és ellenünk kezdettől fogva izzó gyűlöletüket. Isteni rendelésre – nyilván könyveikre és titkos tanításaikra5 – hivatkozva azt hangoztatta, eljött az idő, hogy visszatérjenek hazájukba, felépítsék a templomot és az ősi törvényeket újra érvénybe helyezzék: jó szándék látszatával leplezte valódi szándékát.6 Miután ezt kitervelte és (a zsidókkal) elfogadtatta – mert könnyen becsapja az embert az, ami kedvére van ők elhatározták, hogy felépítik a Szentélyt, s szorgos kézzel és lelkesen hozzáláttak a munkának. Akik ezt ámulva nézték, azt is mondják, hogy asszonyaik nem csak a testüket díszítő összes ékszerüket vetették le, és ajánlották fel önként az építkezés és a munkálkodók javára, hanem ölükben hordták a földet, sem drága ruháikat, sem gyenge tagjaikat nem kímélve, mert azt gondolták, jámbor dolgot cselekszenek, és mindent jelentéktelennek tartottak a vállalkozáshoz képest. Amikor azonban vad szélvihar és földrengés következtében hirtelen összezsúfolódva az egyik közeli szentélybe7 rohantak (volt, aki imádkozni, volt, aki – mint ilyen esetekben történni szokott -, a segítségül kínálkozó lehetőséget használva ki, másokat a tömeg sodort magával, és a rohanók közé keveredtek), némelyek szerint még a Szentély sem fogadta be őket, hanem a nyitott kapuk felé igyekvők zárt kapukba ütköztek valamely láthatatlan és rejtélyes erő következtében, amely ilyen csodákat visz végbe az istentelenek megdöbbentésére és az istenesek megerősítésére. Azt pedig már mindenki hittel állítja, hogy amikor erőnek erejével törekedtek bejutni, tűz tört elő a Szentélyből, és egyeseket közülük elégetett és elpusztított (így hasonló dolog történt velük, mint ami a szodomaiakat sújtotta8, vagy mint amilyen a Nádábbal és Abiuddal történt csoda volt, akik idegen módon áldoztak, és ez az életükbe került9), másokat testük különböző pontjain megcsonkítva élő emlékoszlopként hagyott hátra, hogy Istennek a bűnösök elleni figyelmeztetéséről és eljárásáról tanúskodjanak. Ez így történt, ebben senki se kételkedjék, hacsak nem vonja kétségbe Isten más tetteit is. Ami pedig még ezeknél is csodálatosabb és nyilvánvalóbb volt: fény jelent meg az égen, amely a kereszt alakját rajzolta körül, és az a fonna és az a név, amelyet korábban a földön az istentelenek megvetettek, most az égben mindenkinek egyaránt kinyilvánult, győzelmi jele lett Isten bűnösök fölötti győzelmének, minden győzelmi jelnél fenségesebb. (Oratio 5 contra Julianum, 3-4; Patrologia Graeca 35, col. 668-669)
Ez az egyik első, görögül mindenképpen a legkorábbi beszámoló. Fontos megjegyezni, hogy szerzője nem járt a helyszínen, de nem is utal megbízható forrásra, legfeljebb szóbeszédre. Joggal merül fel a kérdés, mennyi alapja van e történetnek. A későbbi keresztény tradíció mindenesetre ezt a történetet színesítette, csiszolta egyre tipikusabbá, azt igazolandó, hogy Isten maga szüntette meg a jeruzsálemi kultuszt és vele a zsidó vallást, amelyet immár Krisztus áldozata és az egyház helyettesít, és akik ezzel szembeszegülnek, Isten ellen harcolnak – sikertelenül. Aranyszájú János (349-407) elbeszélésében10 a tűz az alapfalakból tör elő, és a köveket is felemészti. Ez a variáns jól illeszkedik a szónok gondolatmenetébe, hiszen Jézus prófétai szavának igazságát – és ezzel istenségét is – igyekszik bizonyítani, aki így jövendölt: „Földre tipornak téged (Jeruzsálem) és Fiaidat, akik benned laknak, és nem hagynak belőled követ kövön, mert nem ismerted fel meglátogatásod idejét.” (Lk 19,44) Rufinus (kb. 345-410) egyháztörténetében11 úgy mondja el a történetet, hogy aznap, amikor az alapfalak megtisztítása véget ért, és minden elő volt készítve a másnapi építkezéshez, este a jeruzsálemi Kürillosz püspök Dániel12 és Jézus próféciáira hivatkozva bejelentette: lehetetlen, hogy követ kőre helyezzenek másnap. És valóban: éjjel hatalmas és mindent elpusztító földrengés támadt. Másnap pedig a templom egyik megnyílt üregéből tűzgömb tört elő, amely egész nap szedte áldozatait. Végül az ezt követő éjjel mindenkinek eltávolíthatatlan keresztjelek tűntek fel a ruházatán, így a zsidók és a pogányok rémületükben végre letettek a munka folytatásáról.
Az a lehetőség is fölmerült a szakirodalomban – elsősorban a zsidó források hallgatása miatt -, hogy egyáltalán nem is kezdődött meg az építkezés, mindezt csak Gergely találta ki – a többi keresztény szerző belőle merít -, és az ötlet Julianus proklamációjára vezethető vissza, amely valóban csak ígéret maradt, de – úgy tűnik – nem azért, mintha Isten megakadályozta volna az építkezést, hanem mivel Julianus még 363-ban elesett a perzsák elleni háborúban, így nem maradt ideje a kivitelezésre, utódai pedig, mint tudjuk, nem követték nézeteit.13
A kérdés azonban ennél bonyolultabb. Fennmaradt a pogány történetíró, Ammianus Marcellinus (kb. 330-395) beszámolója is (380 után), márpedig Ammianus Julianus híve volt, így nem feltételezhető róla, hogy a keresztény propaganda képviselője lett volna.14
Maga Julianus több helyen említi a jeruzsálemi templommal kapcsolatos terveit. Ezek közül a legfontosabb „A zsidók közösségéhez” címzett levele.15 Ebben adókedvezményeket ígér a zsidóknak, és miután ezt azzal indokolja, hogy így gondtalan lélekkel jobban tudnak majd imádkozni az ő uralkodásáért, így zárja levelét: „Ezt azért kell tennetek, hogy én is, elvégezvén a perzsákkal vívott háborút, saját fáradozásommal újra felépítsem és benépesítsem a szent Jeruzsálemet, amelyet sok éve vágytok felépülve látni, és benne dicséretet adjak veletek együtt a Magasságosnak.” Szó sincs tehát arról, hogy az építkezést a hadjárat előtt akarta volna megkezdeni. Az azonban elvileg nem kizárt, hogy a zsidóság egy része, értesülve Julianus tervéről, valóban Jeruzsálembe indult, és mintegy spontán kezdeményezésképpen nekilátott a munkálatoknak, amelyek valami miatt abbamaradtak.
Ezt a feltételezést támasztja alá két régészeti lelet. A Siratófalon egy feliratot fedeztek fel16, amely Jesaja egyik versének (66,14: „Meglátjátok, és örül szívetek, testetek is virul, mint a fű.”) kissé átírt formája. A felirat minden valószínűség szerint Julianus idejére datálható, vagyis arra utal, hogy voltak zsidók, akik akkoriban reményekkel telve jártak Jeruzsálemben. Előkerültek a Siratófal közelében egy kora bizánci épület elszenesedett maradványai is, amelynek legkésőbbi rétege alatt Julianus korából származó érméket találtak17, ami azt jelenti, hogy az épület Julianus idejében égett le.
Ide kapcsolódik az a szír forrás is, amelyet S. P. Brock fedezett fel, és amely meglepő adatokat tartalmaz. A szöveg a 6. sz.-ból származik, de úgy határozza meg magát, mint a jeruzsálemi Kürillosz püspök levele a kereszténységnek a jeruzsálemi földrengés és a csodás események óráiból. A levél egyértelműen hamisítvány, de olyan elemeket is tartalmaz, amelyek megbízható forrásból kell, hogy származzanak. Többek között reálisnak tűnik az a megjegyzése, hogy a földrengés során sok keresztény is életét vesztette. Felsorol palesztinai városokat, amelyeket a földrengés érintett. Végül megadja a földrengés pontos dátumát: 363. ijjar hó 19-ét, hétfőt. Kiderült, hogy 363-ban az adott nap valóban hétfő volt, és a földrengés ténye is alátámasztható régészetileg18. A levél szerint előző nap, ijjar hó 18-án (1), vasárnap láttak hozzá az építkezéshez – mellesleg ijjar abban az évben egybeesett májussal -, de a másnapi földrengés véget vetett az akciónak.
Nem zárható ki tehát, hogy bár Julianus csak az előkészületeket tette meg az építkezéshez – meghirdette szándékát a birodalom zsidóságának, megbízottat jelölt ki, utasítást adott a palesztinai helytartónak és a zsidó patriarchának -, majd ezek után március elején elindult a perzsák ellen, a zsidók tömegei messianisztikus reményektől lelkesen Jeruzsálembe indultak, hogy felépítsék a Szentélyt, de egy földrengés miatt a munkálatokat el kellett halasztani. A császár azonban június végén meghalt, így a folytatásra nem kerülhetett sor.
De mi vitte rá Julianust, hogy saját költségén felépítse a Szentélyt? A császár indítéka az akkor már több évszázados pogány-keresztény polémiák fényében lesz érthető. A kereszténység célja az volt, hogy mindenütt hirdesse az evangéliumot, míg az antik vallás és értékrend képviselői ebben saját kultúrájukra leselkedő veszélyt láttak. A késő antik filozófia egyik jellemzője volt, hogy a különböző népek ősi hagyományait megpróbálta a saját rendszerébe integrálni. Sok pogány filozófus nagyon nagyra értékelte ezen belül a zsidó vallást. Az apameai Numéniosz szerint például19 Platón, az ókor legtekintélyesebb filozófusa nem volt más, mint attikai nyelvjárásban beszélő Mózes. A zsidó vallás tehát sok hellén filozófus szemében azért volt rendkívül értékes, mert hűen ragaszkodik ősi törvényeihez, ellentétben a kereszténységgel, amely új vallás. Másfelől azonban a zsidó vallás alkalmas volt a régi rendet felborítani igyekvő kereszténység teológiájának aláásására is. Ezért olyanok is, akik kevésbé szimpatizáltak a zsidó vallással – mint például az alexandriai Kelszosz – taktikai szövetségre léptek vele, amennyiben azt igyekeztek bizonyítani, hogy a kereszténység nem örököse még a mózesi törvénynek sem, hanem ateizmus: nem elég, hogy elvetette az ősi pogány isteneket, de Izrael Istenének törvényeit sem tartja be. A keresztény teológusok, Órigenész, Euszebiosz és mások ezért a kereszténység ősi volta mellett érveltek, az ószövetségi Izraellel való jogfolytonosságot hangsúlyozták: Izrael Isten választott népe volt ugyan, de elbukott, és az egyház lépett a helyébe. Ennek az érvelésnek egyik sarkalatos pontja volt, hogy ha Isten azt akarta volna, hogy a Törvény továbbra is betartassák, nem engedte volna meg, hogy lerombolják Jeruzsálemet és a Szentélyt, ahol egyedül lehetséges a Törvény maradéktalan betöltése. A Szentély romjai tehát Krisztus Istenségének és a kereszténység győzelmének a bizonyítékai. Julianus, aki a pogány tradíció képviselőjeként első számú feladatának tartotta a kereszténység visszaszorítását és az ősi hagyományok felélesztését, a Szentély felépítésével ezt az érvet akarta visszájára fordítani. Ha ugyanis felépül a templom, hazugságnak bizonyul a keresztények érvelése.
Ezek után világos, hogy miért ujjongtak annyira az egyházi szerzők, amikor a császár közismert terve meghiúsult, miért mondták el a történetét újra meg újra. Ez a kudarc még inkább az ő érvüket támasztotta alá, azt, hogy Krisztus erősebb, mint a pogány istenek, és ezt nem is mulasztották el hangsúlyozni, hiszen ez a 4. sz. második felében még igencsak kérdéses volt.
De vajon miért nem reagál a korabeli zsidó irodalom az eseményre? Először is a kor irodalmát a palesztinai és babilóniai rabbinikus hagyomány képviselői hozták létre, amely hagyomány csak elvétve tükrözi a zsidóság többi rétegének, különösen a hellenisztikus diaszpórának a nézeteit. Ha a rabbinikus irodalom hallgat az eseményről, az a rabbik állásfoglalását tükrözi, nem pedig az egész akkori zsidóságét. A rabbinikus hagyomány sem elvi, sem gyakorlati okokból nem támogathatta Julianus kezdeményezését. Már a második Szentély fennállásának idején kialakult az a tradíció, amely Izrael megváltását az eljövendő Messiástól vagy egyenesen magától Istentől várta, semmiképpen nem egy római uralkodótól. Másfelől az utolsó három évszázad alatt a zsidóság szellemi és politikai vezetését egyre inkább a rabbinikus réteg vette át, így meglehetős felfordulást okozott volna a Szentély váratlan felépülése és a papság szerepének újbóli felértékelődése. Mégis akad egy-két olyan szöveghely, amely talán arról tanúskodik, hogy Julianus terve a palesztinai rabbik között is támogatókra talált. Ezeket Bacher Vilmos dolgozta fel egyik cikkében.20 Bacher a következőképpen érvel: mindenek dacára nem képzelhető el, hogy egy ilyen vállalkozás ne gyakorolt volna hatást legalább egyes rabbikra. Fel kellett merülnie annak az érvnek, hogy amint a második templom is felépülhetett Dávid királyságának helyreállítása nélkül, ugyanúgy a harmadik is felépülhet a Messiás eljövetele előtt. Ennek alátámasztására Bacher talált is egy-két kijelentést, amelyek Rabbi Achától származnak, aki Julianus kortársa volt, és aki a Misna egyik kérdésére – mikor épül fel a Szentély? – azt mondja: „Ez arra vonatkozik, hogy a Szentély még Dávid házának királysága előtt felépül.”21 Egy Julianus idején élt rabbi Bacher szerint nem foglalhatott volna ennél egyértelműbben állást a templom újjáépítésének terve mellett. Van Rabbi Achának egy másik kijelentése is: „Öt dolog hiányzott a második Szentélyből az elsőhöz képest, s ezek a következők: tűz, láda, urim, tummim, felkenés olaja, szent lélek.”22 Mi másért sorolja fel ezeket, ha nem azért, hogy rámutasson: a második templom ilyen elengedhetetlen tartozékok nélkül is teljes értékű volt, ami azt sugallja, hogy a harmadik Szentély is felépülhet olyan esszenciális „tartozékok” nélkül, mint amilyen a Messiás eljövetele. Julianus bukása után azonban Rabbi Acha helyesbít: egy helyen a Numeri 24,17- et úgy értelmezi, hogy a Messiás kizárólag Jákobtól származhat, ami Bacher szerint mindenképp implikálja, hogy „nem pedig Ézsautól”. Ézsau viszont a midrás-irodalomban közhelyszerűen mindig Rómát, esetünkben Julianust jelenti.
Ha Bacher érvelését elfogadjuk – többen ellenvetették, hogy ezek a szövegek túlságosan általános tartalmúak -, akkor volt olyan rabbi, aki említette, mégpedig támogatólag Julianus tervét. Ugyanakkor a rabbik többségének távolságtartó vagy elutasító magatartása egyértelmű. A helyzet tehát a hivatalos zsidóság megítélése szerint egészen más volt, mint az i. e. 6. században, a második Szentély felépítésének idején. Akkor még elég közel volt a múlt, amikor Júdában Dávid utódai uralkodtak és a salamoni templom is állt, így egyszerűen ennek praktikus újjáépítéséről volt szó. A közben eltelt kilenc évszázad alatt azonban egészen megváltozott a hagyomány felfogása. A hosszú várakozás során, az apokaliptikus irodalom és a szóbeli tan hatására az a nézet kristályosodott ki, hogy a Messiás eljövetele, a Szentély felépülése és a szétszóratás megszűnése mind a messiási korban fog bekövetkezni.
Ennek ellenére, ha Brock tézisét elfogadjuk, és a szír Kürillosz-levél valós adatokat tartalmaz, a zsidók egy lelkes csoportja hozzáfogott az építkezéshez – vagy legalábbis az előkészületekhez. A munka kezdetének időpontjául ijjar 18-át jelölték ki, ami nem más, mint Lag ba-Omer napja. Ha összevetjük ezzel a többi, e naphoz kötődő hagyományt, megállapíthatjuk, hogy közös vonásuk a csapás megszűnése: az éhségé a manna által vagy a pestisé Rabbi Akiva tanítványainak körében. Itt sincs másról szó: a templom nélküli állapot megszűnéséről és az új templom felépítésének kezdetéről. Talán éppen a nap szerencsés természete miatt választhatták ezt az időpontot az építők, akik tudtak a nap különleges jellegéhez fűződő legendákról, még ha ijjar 18. akkoriban még nem is vétetett fel a hivatalos ünnepek sorába.
Jegyzetek
1.Leviticus 23,15-16.
2. Vö. Babiloni Talmud, Jevamot 62b.
3. Vö. Exodus 16.
4. Vö. S. P. Brock, „A Letter Attributed to Cyril of Jerusalem on the Rebuilding of the Temple”, in: Bulletin of the Schools of Oriental and African Studies 40 (1977), pp. 267-286.
5. Itt talán a szóbeli hagyományra gondol.
6. Julianus írásai alapján valóban feltételezhető az is, hogy idővel a jeruzsálemi kultuszt saját vallási rendszerébe igyekezett volna integrálni, de nem feltétlenül.
7. Nem világos, mire gondol itt Gergely: a Szentély egy még álló épületére vagy esetleg egy keresztény templomra. Pogány szentélyek aligha működtek Jeruzsálemben Konstantin építkezései óta. Az elbeszélés e mozzanatának persze nem feltétlenül kell a valós alapját kutatni.
8. Vö. Genesis 19,24.
9. Vö. Leviticus 10,2.
10. Or. 5 Adversus Judaeos 11; Patrologia Graeca 48, col 900-901, amelyet 387 őszén mondott el.
11. 1,37-39; Patrologia Latina 21, col. 505-506; i. sz. 395 után.
12. Dániel 9,27.
13. Adler, M., „The Emperor Julián and the Jews”, in: Jewish Quarteriy Review 5 (1893), pp. 591-651.
14. Vö. Rerum Gesterum 23.1. Magyarul: Róma története, Európa, 1993 (ford. Szepesy Gyula), 319. o.
15 (Bidez-Cumont) = 486a in: Stern, M., Greek and Latin Authors on Jews and Judaism, Jerusalem, 1974-82, bőséges jegyzetekkel a levél hitelességének bizonyítására.
16. Mazar, B., The Mountain of the Lord, New York: Doubleday, 1975, 88.o.
17. Mazar, B., „The Archeological Excavations near the Temple Mount”, in: Jerusalem Revealed: Archeology in the Holy City 1968- 1974, Jerusalem, 1975
19. Russell, K. W., „The Eartquake of May 19, A. D. 363”, in: Bulletin of American Schools of Oriental Research 238 (1980), pp. 47-64
20. Órigenész, Contra Celsum 1,15; 4,51.
21. Bacher, W., „Statements of a Contemporary of the Emperor Julian on the Rebuilding of the Temple”, Jewish Quarterly Review 10 (1898), pp. 168-172
זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות 21 קודם למלכות בית דוד
(Jeruzsálemi Talmud, Maaszer Séni, V,2,56a)
22. ה׳ דברים היה המקדש האחרון חסר מן הראשון ואלו הן אש וארון ואורים והומים ושמן המשחה ורוח הקודש
(Jeruzsálemi Talmud, Taanit 65a; Babiloni Talmud, Makkot 32a; uo. Horajot 47c)
Címkék:1996-05