Kultúratermelés – tolvajok és politikusok között
Kultúratermelés – tolvajok és politikusok között
Vajda Róbert gyerekkora óta különböző alternatív társulatokban játszott. A Harlekinből kilépve egyik alapítója az Ad Hoc csoportnak, később a Molnár Ferenc Színkörnek, majd a Budapesti Zsidó Színháznak, melynek rendezője, társulatvezetője. Közben majdnem elvégezte a Rabbiképzőt. Legutóbbi Tartuffe-rendezése – a Purimspiel és A negyedik kapu után – biztató kritikákat kapott. Jelenleg ennek felújításán és a Cseresznyéskert színrevitelén dolgozik. (Jegyrendelés: www.zsidoszinhaz.hu.) A Szimplában találkozunk: A vörös zenekar című könyvet olvasgatja, nekem meg, ahogy ránézek, Fassbinder egyik fotója tolakszik az agyamba, amelyiken neccatlétában, bőrdzsekiben, kalaposan álldogál.
Mit adtak ezek a „kamaszszínkörök”?
A ritmust, a tempót. Az alapokat biztosító apró trükköket, gesztusokat. Bár minket is megérintettek a szélsőséges színházi elméletek, ezekben a színkörökben – akkor újdonságként – nagyon tekintélyelvű, minden teóriát nélkülöző iparosképzés folyt. Megesett, hogy havonta negyven előadásunk volt, így akik ott nevelődtek, nehezen találták meg helyüket a színházi világban.
Sok alternatív színház a szakmai tudás hiánya miatt bukik meg, a Zsidó Színház viszont nem amatőrökből áll.
– Eredetileg a Bethlen téri életet egykor felpezsdítő fiatalok kórusából, színházából alakultunk. Abban a közegben vitathatatlan értékek születtek, a Chanukka-fesztiválra nyolcszáz embert vonzottunk a zsinagógába. Az öregjeink megriadtak az élettől, azonnal feloszlatták a csapatot. Persze máshonnan is érkeztek színészek, azóta sokuk a Színművészeti hallgatója. De már az Ad Hoc is igazi kísérleti színház volt vad helyzetgyakorlatokkal, meditációval, tudatmódosítással. Az erőkultusz volt a meghatározó, a nézőhöz vezető legrövidebb út. Nem a szöveg, a gondolat, a dramaturgia számított: csak az erő, ami élményt ad akkor is, ha semmi értelme. Ezért lett elegem a színházból, a gyomorfekélyből, a mindennapi identitászavarból – „baál tsuvaságomhoz” is ez vezetett. Rabbinövendékként még folytattam egy ideig, majd évekre odahagytam.
Mégis visszatért. Rendezni.
Talán jó rétor vált volna belőlem, de aki tudatosan felszabadította magában a bestiát, annak egészen más olvasatban jelenik meg mindaz, amit a híveknek kommunikálna. Rossz rabbi lettem volna, mert én – ahogy Sartre írta – „az ordasokat szeretem”. Rendező az okos, bukott színészekből lesz, mint mondják.
Nem viselte a tekintélyelvűséget, ám rendezőként nyilván gyakorolnia kell.
– Ennek ellenében fogalmaztam meg ars poeticámat. Túl rendezőközpontú a színházi élet. A színház birtokolja a színészeket, holott az egyetlen lényeges dolog, ami a színész és a néző között zajlik. Kétfajta vezető létezik: a vezér és a sámán (vagy rabbi) – én az utóbbi szerepben mozogtam, a rendezőit most kezdem szokni. Csak a koncepciót határozom meg. Az „erő”, a „karizma” gyors sikert ígér, ám amint képtelen konszolidálódni, bukásra van ítélve. A művészet alapvetően erotikus: a rendező vagy egy „nagy kan”, aki megerőszakolja a nézőket, vagy játékos szeretkezésre invitál. Három dolgot kell tisztáznia: ki ő, ki a néző és mi a tér.
Kibékíthetetlen lenne a görögségből és a zsidóságból fakadó közösségi élmény? Miképpen beszélhetünk akkor „zsidó színházról”?
– Szintézisre törekszem. A színház internacionális, a moralitások miatt sem vált keresztény műfajjá. Mélyebben persze létezik különbség, akár a templomi és a zsinagógái rítus között: míg a keresztény színházban az a csúcspont, amikor elöl, a színpadon meghal egy ember, addig a zsidó színház lényege, hogy valaki középen állva megvilágosodik.
Közvetlenebb szinten mitől zsidó? A témától, a szereplőktől, az „átzsidósított” szövegektől? Nem félő, hogy csak ezt keresik benne?
– Nem a formanyelv vagy a kaftán, kizárólag a közönség miatt. Felvállaljuk, hogy csupán a közönség egyik fele lát teljesen a darab mögé, míg a másik kíváncsian, nyitottan közelít. Különbséget teszünk a közönségben, játszunk vele. Persze a teória nem lehet tolakodó: amikor az egyik szereplő a néző ölébe ül, nem ugyanaz, mintha azt mondanám, ez egy „beavatós színház”. Azonnal más a viszonyulás. Az életnek, a halálnak, a bölcsességnek, a szerelemnek szaga van.
Meddig fejlődhet a Zsidó Színház? A közönség korlátozott, viszont az anyagi feltételek elengedhetetlenek.
– A romkocsmákban kibontakozott egy új, lüktető identitás, aminek igényei vannak. A fiataloknak állítólag nincs zsidóságtudata, valójában a hivatalos zsidó intézmények szorultak ki az ő identitásukból. Kritizálunk, aktualizálunk, hisz a színház politikai műfaj. Halott zsidóknak nem lehet színházat csinálni, csak múzeumot. Fontos a támogatás, hogy jelen lehessünk, de aki ma kultúrát termel, tolvajok és politikusok közt kénytelen mozogni. Nem szolgáltathatjuk ki magunkat. A színház szerencsére organikus, semmit nem kell benne megőrizni. Elpusztíthatatlanságában, megtorolhatatlanságában rejlik az ereje: szinte nincs nélkülözhetetlen eszköz. A könyv elégethető. A színház elpusztítását nem úszód meg gyilkosság alatt.
Csáki Márton
Címkék:2006-12