Közösség és vezetője
Közösség és vezetője
Április utolsó napjaiban a magyar ATV televízió nézői Zoltai Gusztávot, a hitközség nagyhatalmú ügyvezető igazgatóját láthatták, amint a Mónus Áron1 elleni perben, a kedvezőtlen ítélet elleni tiltakozásul öntapadós sárga csillagot tűzött a mellére. Az ilyen bátor és öntudatos kiállás láttán a szemlélő csodálkozhat: vajon súlyosabb politikai ügyekben miért hallgat a hitközség?
Az életüktől vagy szabadságuktól megfosztott (értsd: munkaszolgálatra hurcolt, deportált és a legtöbb esetben meggyilkolt) zsidók után megítélt harmincezer forint kifizetését követően a miniszterelnök lezártnak nevezi a kérdést. A hitközség vezetői, egy nem túl eredményes tiltakozó kampány után, belenyugodni látszanak a döntésbe – ezzel ellentétes információink legalábbis nincsenek. Ezenközben a stockholmi holocaustkonferencián a kancelláriaminiszter arról beszél ünnepélyes hangon, hogy a magyar kormány mindent megtesz az egykori üldözöttekért. A hitközség vezetői erre sem reagálnak, sőt – a hírek szerint – az ügyvezető (némi ital társaságában) kellemesen cseveg a konferencián az említett miniszterrel. A miniszterelnök kijelenti, hogy a nemzet emelt fővel léphet a következő évezredbe, lelkiismeretét nem terhelik jóvá nem tett vétkek – a hitközségi vezetés (amely a külvilág felé az egész magyar zsidóságot képviseli) mindezt szó nélkül hagyja, miközben tagság és vezetés a belső nyilvánosság fórumain nem szűnő keserűséggel emlegetik a magyar lakosság cinkos némaságát a deportálások hónapjaiban. Más alkalommal viszont a zsidóság világi vezetői részt vesznek a szélsőjobb elleni tüntetésen – a Parlament előtt, amely helyszínt a szervezők nyilván célzatosan választották. Ezzel nagyjából egy időben a hitközség folyóiratának, a Reménynek harmadik száma miniszterekkel és más kormányférfiakkal közöl protokollinterjúkat. Ez év május 10-én a hitközség képviselői kemény hangú nyilatkozatban szólítják föl a kormányt: határolódjon el a vészkorszak bűneit fölelevenítő magatartástól. Ki érti ezt az ellentmondásos magatartást?
*
A mai magyarországi zsidó közösség (elsősorban pedig annak vezetői) politikai magatartását két mélyen bevésődött reflex determinálja: az antiszemitizmus elleni küzdelem és a hatalom iránti lojalitás. Mindkettő a modem kor hajnalától kíséri a magyar zsidóságot, amely 1867 után a hatalom áldásával lépett a beilleszkedés útjára, gyarapodott, modernizálódott és asszimilálódott. Az aranykorban a két reflex kiegészítette egymást: a zsidók a jóindulatú államhatalom iránti lojalitásukat hangoztatva küzdöttek ádáz haraggal az őket jogaikból, vagyonukból és magyarságukból kilökni igyekvő antiszemitizmussal szemben. 1919 után a képlet megváltozott: az államhatalom lett antiszemita. A hivatalos zsidóság képviselői ekkor úgy igyekeztek föloldani a két reflex közti kibékíthetetlen ellentétet, hogy lojalitásukat a végsőkig hangoztatva próbálták kifogni a szelet az antiszemiták vitorlájából. E politika csődje után, 1949 és 1989 között a maradék zsidóság hivatalos vezetői azt hangoztatták: feltétlen lojalitásuk alapja az államhatalom következetes szembenállása az antiszemitizmussal. Miután 1989-ben e politika hazug volta is nyilvánvalóvá vált (az államhatalom nemcsak az antiszemitizmust nem tűrte, hanem az önálló zsidó életet sem), a hivatalos zsidóság kincstári ideológia nélkül maradt. Az államhatalom most először nem próbált ilyet a társadalomra kényszeríteni: megnyílt az eszmék szabad piaca.
A magyar zsidóság körében 1989 után először a cionizmus tűnt nyerőnek, melynek alapvető üzenete az, hogy a zsidók helye saját országukban van, mert tartósan nem számíthatnak a befogadó társadalomra, így természetesen az államhatalomra sem, éppen annak javíthatatlan antiszemitizmusa miatt. Az eddig megszokott politikai reflexet az Izraelből érkező sliachok2 megpróbálták a feje tetejére állítani, Magyarország helyett Izraelt javasolván a lojalitás tárgyául. Ezzel valóban sikerült a magyar zsidó politikai magatartásmintákat jól összezavarni. Zavaros szónoklatok, nyilatkozatok időszaka volt ez: az újjáéledő antiszemitizmus ellenében rabbik és hitközségi vezetők nem a közösség saját erejével, hanem Izraelt pajzsként maguk előtt tartva próbáltak védekezni. A zsidó állam létéből igyekeztek erőt meríteni, ha már a saját közösségükből nem tudtak. Ám 1995 után a cionizmus fokozatosan megszűnt egyeduralkodó ideológia lenni a zsidó világban. Jelenleg épp az ultraortodoxia van felszálló ágban, amelyre a magyar zsidók túlnyomó többsége nem vevő. Ebben az – ideológiailag ugyan nem légüres, de ritkás – térben kellene az új politikai magatartásmintákat kialakítani. Az antiszemitizmussal való szembenállás továbbra is egyértelmű, ám az államhatalommal szemben tanúsítandó magatartásnak a feltétlen lojalitáson kívül nincsenek mintái – Magyarországon sosem volt még nyugati típusú demokrácia. Biztos külső kapaszkodó híján így a lojalitás bevésődött reflexei, a pillanat szülte felháborodások, valamint érdekek, hatalmi játékok határozzák meg, hogy a honi zsidóság vezetői miként viszonyulnak a hatalomhoz, mit mondanak a nyilvánosság előtt, miként reagálnak az antiszemita megnyilvánulásokra. Mint a vitorlás hajó, melyet hol erre, hol arra rángatnak a szelek, mert a kormányos – nem tudván, milyen irányba haladjanak – nem kormányoz, csak arra ügyel, hogy a hajó fel ne boruljon.
Nézzük meg ezt a mechanizmust közelebbről.
*
A rendszerváltás esztendeiben ötletként fölmerült össz-zsidó koordinációs szerv soha nem valósult meg: egy-két nem túlságosan komoly tanácskozás témája volt csupán. A rendszerváltás elültével a magyar zsidóság képviselete a hitközségre szállt vissza. A többi zsidó szervezet nem rúgott és nem rúg labdába – leginkább azért nem, mert nem áll mögöttük semmiféle tömeg, amely komoly nyomást gyakorolna vezetőikre, bármilyen közéleti kérdésről legyen is szó.
Az egyesületek, szervezetek, klubok ugyanazt a pár száz embert vonzzák, akik körbe-körbe forognak a különböző rendezvényeken, ahol inkább a vonzó programok iránt érdeklődnek, és nem közéleti kérdésekben akarják hallatni a véleményüket. Ekképp a szervezetek vezetőségének egy-két ambiciózusabb tagja próbál valami közéleti szerepet játszani, de társadalmi munkások lévén nem, kelhetnek versenyre a hitközséggel idő, energia, pénz és kapcsolatok terén.
A hitközség mint a hajdanvolt nagy hírű magyar zsidóság jogutódja, megkapta azt a vagyont, amit a kárpótlás során az állam a zsidóságnak visszaadott, és övé lett a politikai képviselet joga is – nem volt senki, aki képes lett volna ennek akár egy csekély részét is elragadni tőlük -, miközben a nyolcvanezer fősre becsült magyar zsidóságból jó, ha ötezer, túlnyomórészt idős tagot mondhat a magáénak. A többi zsidó szervezet tagsága viszont (egyenként) jó, ha pár száz főre tehető.
A hitközségi tagság azonban éppúgy – vagy még inkább – híján van minden közéleti kezdeményezésnek, dinamizmusnak, mint a többi zsidó társadalmi szervezet. Túlnyomórészt idős tagjai számára az antiszemitizmus az egyetlen létező közéleti kérdés, amelyet a vezetés természetesen meglovagol – annál is inkább, mert egyedül ezen az ideológiai területen mozog otthonosan. Ami a többi zsidó belügyet illeti, közösségünkben az egyszerű nép legfeljebb a jus murmurandi jogával él, amit a vezetőség nem bán. Az emberek szitkozódnak, hogy a pénzükért mennyire nem gondozzák szeretteik sírját a temetőben, de a sok morgásból nem születik politikai nyomásra képes közhangulat. Mindenkinek megvan a véleménye a hitközségi lapról, de a gúnyos megjegyzésekből és leszólásokból nem születik közvélemény. (Az Új Élet 2000. április 1-jei vezércikkében az ügyvezető igazgatóról írott primitív, a hatvanas évek stílusában fogalmazott zengzeteket senki nem kifogásolta nyilvánosan sem az áprilisi közgyűlésen, sem máshol.)
Komolyan tájékozódni és ennek alapján érett véleményt formálni; azt a templomkörzetekben, illetve a vidéki közösségekben megvitatni; tisztújításkor a küldötteket értelmes követutasítással ellátni; a közgyűlésen véleményformáló és nyomásgyakorló csoportba szerveződni – mindez meghaladja a hitközségi tagság képességeit, akik között számos intelligens, tevékeny ember található, miközben maga a közösség egésze politikai téren infantilis. Az éret len, magát megszervezni nem tudó, az autoriter hatalmat tudomásul vevő közösség jellegzetes megnyilvánulása a morgás: egy-két felháborodott hozzászólásra futja a közgyűlésen, amit az információkat monopolizáló vezetés könnyedén leszerel.
A vezetés azonban maga sem egységes blokk. A szűk körű irányító testületen belül szinte egyeduralkodó helyzetben van az ügyvezető igazgató, aki a hitközség adminisztratív gépezetét oly mértékben uralja, hogy ahhoz az ő tudtán kívül senki nem férhet hozzá. Mivel így képes az információk monopolizálására, rajta kívül gyakorlatilag senki nincs döntéshozó helyzetben. Vonatkozik ez mindenekelőtt a hitközség gazdasági ügyei fölötti szinte hézagmentes uralomra. Ami azonban szempontunkból fontosabb, az ügyvezető igazgató visszaszerezni látszik dominanciáját közösségünk reprezentációjában is: a külvilág felé egyre inkább ő képviseli a magyar zsidóságot. (Egy évvel ezelőtt még a Mazsihisz elnöke és az országos főrabbi találkozott a miniszterelnökkel.) Az ő hozzászólásáról olvashatunk a magyar sajtóban (Brüsszel), ő képviseli a magyar zsidóságot a New York-i magyar holocaust-emlékülésen (lásd az Új Élet említett cikkét) és a stockholmi holocaustkonferencián. Ha folynak a kormánnyal bármiféle háttértárgyalások a kárpótlás ügyében, ő alighanem abban is megkerülhetetlen.3
Mindez igen súlyos következtetésekhez vezet: a magyar zsidóság politikai képviseletét egyedül ellátó hitközség vezetése egyetlen ember kezében van, akinek a hatalom megtartásán, kellemes élvezetén és önmaga időnkénti ünnepeltetésén kívül nemigen van más ambíciója. (Mindez paradox módon garanciája is valamiféle folyamatosságnak: akinek nincsenek nagy megváltó ideái, az nem forgatja föl fenekestül az intézményrendszert, hanem hagyja, hogy a dolgok a maguk csendes medrében folyjanak tova. Az ilyen ember csak akkor kerül nehéz helyzetbe, ha a dolgok változnak meg körülötte.)
„One man show” – ahogy működését többen jellemezték. Teljesen ideológiamentes, pragmatikus ember, aki magáévá teszi az új jelszavakat, nem utasítja el az új kezdeményezéseket (zsidó kulturális hét, tudományos konferencia), látszólag pártolja az új demokratikus formákat – feltéve, hogy ez nem érinti a lényeget, az apparátus fölötti egyszemélyi ellenőrzést. Látszólag például lelkes híve a nyilvánosságnak, valójában azonban – mint az elmúlt évek tapasztalatai bizonyították – blokkolja a lényegi információk nyilvánosságra hozatalát. (Lásd: pályázat kiírása a Dohány utcai zsinagóga felújítása és az iskolaépítés ügyében, amikor senki nem tudhatta meg, hogy a megbízást elnyert kivitelezőn kívül ki pályázott még; a hitközségre hagyományozott ingatlanok ügye, melynek során nem sikerült kideríteni, hogy az örökhagyók rendelkezései teljesültek-e; a Kozma utcai temető rendezése kapcsán hamis számlákra kifizetett tizenkétmillió forint, mikor is nem sikerült megtudni, kihez került az említett összeg.) A működését kísérő bel- és külföldi bírálatok ellensúlyozására időnként – csodák csodája – meleg hangú méltatások jelennek meg róla az Új Életben vagy az izraeli magyar nyelvű sajtóban. („Tagadhatatlan, a legnagyobb érdeklődés előzte meg hozzászólását… nagyszerű képviselője ő annak a politikának…”)4 Ma pedig valaki (nagy ritkán) lényegi kezdeményezéssel áll elő, a hatalomgyakorlás demokratizálására vagy az információmonopólium megszűntetésére tesz kísérletet, azt az olajozottan működő apparátus és a közgyűlési szavazógépezet egykettőre leszorítja a pályáról – az üv. ig.-nak meg sem kell szólalnia. (Lásd Olti Ferenc kezdeményezését a legutóbbi közgyűlésen a gazdálkodás átvilágítására.) Ekképp sikerül a hatalomtól távol tartani a szélesebb látókörű, kezdeményező embereket – ha ilyenek nagy ritkán felbukkannak a hitközség környékén. Kiszorításuk után az üv. ig. lankadatlan szorgalma, tettereje ismét a régi fényében ragyoghat.
Az alárendeltségébe tartozókon egy idő múlva kiütköznek a hitközségi jellemvonások. Komoly értelmiségi hírében álló emberek furcsa metamorfózison mennek keresztül: barátságosan megígérnek mindent, ígéretüket nem teljesítik, aztán mosolyognak és mellébeszélnek. Az intézményi logika foglyai ők: a gondjaikra bízott részleg nem egyedül meghirdetett célját szolgálja, hanem időről időre hatalmi játékok tárgyává válik. Ez az intézményi logika látszik maga alá gyűrni a Remény című folyóiratot, amely a hitközség kulturális érzékenységét és igényességét volt hivatott bizonyítani: az első két számban közölt színvonalas, érdekes írások a harmadik számban nagyobbrészt átadták a helyüket a mindenféle hivatalosságokkal, hitközségi cimborákkal készített alibi-interjúknak. A hitközség területére tévedt értelmiségi hamar megérti, hogy mozgásterét a felsőség alakítja, ami ellen nem sokat tehet. Ha épp nincs rá szüksége a vezetésnek, végezheti a dolgát, nem sokat törődnek vele, ha viszont úgy adódik, végre kell hajtani a parancsot: a Remény bensőséges interjút közöl a hamis számlák kapcsán vádak kereszttüzébe került temetőigazgatóval; az Új Élet pedig éppen nem közli Randolph L. Braham professzornak a kancelláriaminiszter apologetikus stockholmi beszédére válaszul írt tiltakozó levelét, miután hírek szerint az ügyvezető igazgató Stockholmban együtt kvaterkázott az említett miniszterrel. (Ezzel a gesztussal talán egy kicsit több elismerést akar kicsikarni az őt nemigen szívlelő kormánytól.) Az értelmiségi mindennek láttán vagy továbbáll, vagy az előnyök fejében beletörődik a kiszolgáltatottságba, és elkezdi azt magyarázgatni.
A one man show sztárja mellett másnak nem sok esélye van a magyar zsidóság politikai képviseletére. Az információmonopólium miatt a Bzsh és a Mazsihisz elnökei nem rúgnak mellette labdába. Eddigi kísérleteik a helyzet megváltoztatására nem hoztak eredményt. A magyar közvélemény által is elismert országos főrabbi fáradt, idős ember, akinek nem ambíciója az érdemi politizálás, csupán annak fényes külsőségeit kedveli: a tekintélyes tudósnak, a zsidó szellemiség képviselőjének kijáró hírnevet és megbecsülést.
A nemzetközi zsidó szervezetekkel (WJRO) és a kormánnyal folytatott kárpótlási tárgyalásokról nem sok szivárog ki, nem lehet tudni, hogy milyen kölcsönös ígéretek vagy fenyegetések nyomán állapodtak meg egymással a felek, az elért kompromisszum sok avagy kevés, az adott körülmények között elérhető legtöbbet sikerült kicsikarni, avagy éppen jóval eredményesebben is zárulhattak volna a különböző kárpótlási ügyek.5 A hitközségi vezetés ügyvitele nem átlátható, sem a szó szoros, sem tágabb értelemben. Nem tudható például (és a politikailag infantilis tagság nem is tudakozódik), hogy a harmincezer forint kifizetésével lezártnak minősített kárpótlás ügyében milyen válaszlépéseket tervez a hitközségi vezetés, tervez-e egyáltalán valamit. Ebben a közegben valósággal idegen test a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány (MAZSÖK) és annak agilis irodavezetője, aki a kárpótlással kapcsolatos legújabb információkat az interneten is közzéteszi. Ez a helyzet aligha véletlen: a Mazsök nem áll a hitközségi vezetés kizárólagos irányítása alatt.
*
A hatalom e működési mechanizmusát kell szem előtt tartani, ha a nyilvánosság terein mutatkozó szembetűnő koncepciótlanság okait kutatjuk. Ebben a felállásban egy barátságtalan gesztus a hatalom részéről (például diplomatikus, de egyértelműen kifejezett tartózkodás az ügyvezető igazgató személye iránt) elegendő lehet a csatlakozásra az antifasiszta tüntetéshez. Egy barátságos csevely egy kormányférfiúval viszont elegendő lehet egy kormányt bíráló cikk letiltásához. A gyűlölködő antiszemita, ám semmilyen kormánytámogatást nem élvező Mónus Áronnal szemben remek húzás kitűzni a sárga csillagot: az öntudatos, bátor kiállás bizonysága ez, ugyanakkor semmilyen komoly kapcsolatot nem veszélyeztet. Ha Magyarországra érkezik az American Jewish Committee befolyásos képviselője, az ő biztonságot adó jelenlétében nem árt kissé megszuttyongatni a magyar kormányt, egyértelmű elhatárolódást követelve a szélsőjobbtól.
Természetesen nem mindig efemer személyes sérelmek keresendők a mai magyar zsidó politikacsinálás hátterében – meglehet, hogy a fenti néhány példa inkább kivétel, mint szabály. Ha azonban ilyesmi előfordulhat, és a zavaros, ellentmondásos politizálásra senki nem kér magyarázatot, akkor ez a hitközségi tagság szellemi renyheségének, ideológiai irányvesztettségének, infantilizmusának bizonyítéka. Ha nincs külső kényszer, érvényes a klasszikus tétel: minden közösségnek olyan vezetője van, amilyet megérdemel.
Gadó János
-
Az említett személy A nagy összeesküvés, avagy a nietzschei birodalom című könyvével vált hírhedtté. Ebben azt állította, hogy a holocaustot valójában a zsidók csinálták, Hitler a gazdag amerikai zsidók bábja volt. Mónus egy Új Életben megjelent, sértőnek vélt cikk miatt perelte a hitközséget.
-
Sliach: a diaszpórában élő zsidó fiatalok cionista nevelésével foglalkozó izraeli küldött.
-
Az Új Élet május 15-i számában megjelent, szervezeti demokratizálást sürgető hozzászólás (Schweitzer Gábor: Új hitközségi alkotmányt) arról tanúskodik, hogy ezzel a helyzettel mások is elégedetlenek a hitközségen belül.
-
Új Élet, 2000. április 1.
5 Lásd az Olti Ferenc Mazsihisz-alelnökkel készített interjút a Szombat májusi számában.
Címkék:2000-06