Közmagyar Kozmoszgyúró babiloni kalendáriuma
A héber betűk a babiloni ékírásból erednek. A kabbala minden héber betűt jelképként kezel. A betűk legendakörök és csillagjegyek. Mindegyik jelentését sok bibliai és egyéb klasszikus idézettel kiegészítve érthetjük meg. Ha kicsit összehúzzuk a szemünket, mindenhol felfedezhetünk ilyen szimbólumokat. Minden két hétben egy-egy jel uralkodik. Az alábbiakban az augusztus-szeptember hónapban uralkodó jelek értelmezése következik Kozmoszgyúró tollából.
AUGUSZTUS (első fele: ÁV) Rák (árny) SZAMECH (támogatás) (60-as)
A „szamech” a hatvanas, a „támogatás” jelentésű tizenötödik betűszám. Keressünk támogatást az elfogadásban, mondják a bölcsek. Az önlebecsülő érzelmektől menekülő vágyakozás, kényeztetés helyett fogadjuk el az érzelmeinket. „Azt akarom, amit Te akarsz, Uram…” Az indiaiak azt javasolják, fejlesszünk ki áldásos tudatállapotokat: lelkiismeret, önvizsgálat, szégyenérzet, tapintat, higgadtság, nyugalom, rugalmasság, alkalmazkodás, ügyesség, nyíltság – ezek az áldásos tulajdonságok… Tényleg, mi az, hogy „áldás”? Hogy kiterjesztem a kezem? Az „áldani” a magyarban egy „mozgást, változást” jelentő igéből ered, ami az „ojtani” igében is fennmaradt. Héberben pedig a „berech”, „térd” szó kapcsolódik ide. Az „oltani” jelentésű igecsoport is idetartozik, amikor a szőlőt „ojtják” – leszúrnak egy ágacskát, s az gyökeret ereszt. Új hajtás. A nemlétből az ojtás által jön létre a valami új… Az, áldott az Úr” kifejezés lefordítva annyit tesz: „Létrehoz, beojt a Léteztető.” Képez a Képző. Valami, ami nincs, most mégis lesz. A váltás, a változás a szó tartalma… Tehát, ha megáldunk valakit, azt kívánjuk, segítsen neki a minden-dolgok-létrehozója (Kínában a „határtalan különálló”, a „Taj-csi hszien”), s ami nem jó, váljon jóvá…
Sienkiewiczet olvasom, ahol „a rutén vajda, Visniowski herceg óriássá változik, akit az egész világ, egész Ruténföld nem bír befogadni:.. .Krisztusom, kiáltja, Te tudod. Te látod, hogy van erőm… mondd hát a kötelességem!” A világlény legendája tehát mindenkinél megvan, a felkent legendáját pedig szintén mind átvették… A végtelen, „dávidi” lény képét, a „barátság”, kedveltség kivetített óriásképét. A Korán azt mondja: „Menedéket keresek az emberek Uránál, az emberek királyánál, az emberek istenénél: minden lopva sugalmazó elől, aki gonosz gondolatokat sugalmaz az emberek keblébe, legyen ő dzsinn vagy ember…”
AUGUSZTUS (második fele: ELUL) Oroszlán (fény) AJIN (szem) (70-es)
A tizenhatodik ékírásos jel, az ajin, a szem. A vakság, a butaság helyett kapcsold be a fényszórót! A szívünk mélyén ott a korholista negatív dzsinn, az Akadályozó (a bibliai nyelven Szatan), a gólemszerű Szörny, és azt visszhangozza: „Reménytelen eset vagyok. Olyan zűrzavar van bennem. Nincs erőm. Fegyelmezetlen vagyok.” Megpróbáljuk meggyőzni magunkat, hogy „Isten” velünk van, de e szó mögül könnyen kicsúszik a folyton változó értelem. A jehove szó a Képzőre utal, az Allah a fennvalóra, ezek a szavak jelzik, hogy nem az ego a mindenható – van egy felső erő, őt kell visszhangozni ciunokkal, jelekkel. Azért személyként képzeljük el, mert ilyen a nyelv, ilyen az ember. Ha az ember – ez az atomhalmaz – lehet személy, akkor a Lét Ura miért lenne alacsonyabb rangú? Még a kutyánkra is rákiabálunk, sőt a teáskannára is, ha nem forr a víz… Nemcsak személyekkel beszélünk különben, mert ő is ismeri ezeket a racionalista ellenérveket. „Azt mondja a balgatag a szívében: nincs isten. Megromlottak, utálatosságot cselekedtek, nincs, aki jót cselekedjék.” (14.1 zs.) Persze, a Rigvéda is azt írja: „Sötétség borult a világra, mint az éjszakába merült óceán, a héjban elrejtve volt az EGY, s megszületett a kínzó tűz ereje folytán… s ebből jött létre elsőnek, a megismerés magva, a szeretet…” Ez a létesítő energia, a Bháváná. A gólemes prágai Maharal szerint fontos, hogy a Jelenlétre vonatkozik az istennév – a múlt sehol, a jövő sehol, a jelenben kell kapcsolódni a Róla szóló legősibb szövegekkel, amelyek a „kapcsolatjeleket” előírják… És azt is mondja, hogy vannak tüzes népek, akik a tűzben keresik a Kreatív Realitást, vannak hűvös emberek, akik számára a víz az őselem… Nekünk, visszhangzó zsidóknak (akik sok népből lettünk) a Lét az alap, a Forrás – a mindent látó Szem. Sokan beszéltek erről mindig, az áldott felkentek sorra jönnek egymás után, megtestesülések ők, gilumok.
Én meg megint Buddhát idézem: „Lángban áll a szem, szerzetesek, lángban állnak a jelenségek, lángban áll a látás, lángban állnak a látványok, lángban állnak a látványok okozta érzések, akár kellemesek, akár nem kellemesek… Mi lobbantotta lángra? A szenvedély tüze, a harag tüze, a balgaság tüze gyújtotta lángra. Aki elfordul a szemtől, elfordul a látástól… eléri a vágytalanságot, s tudatára ébred, megszabadultan…”
Nemzedékek óta, nap mint nap, mindenki visszhangozza: „Ne a szemed és a szíved után menj..
Kérjük a felső Erőt, „ne vígy minket se bűnbe, se vétségbe vagy kihágásba, se kísértésbe, se gyalázatba, s ne engedd, hogy a rossz hajlam erőt vegyen rajtunk: tarts távol minket a rossz embertől, hamis baráttól, hadd tartsunk ki a jó hajlam mellett, hajtsd természetünket szolgálatodba. .. Hisz mit érünk mi, mi az életünk, a jóságunk, igaz voltunk, segítségünk? Mekkora az erőnk, hatalmunk? Mit mondhatunk Teelőtted, örök Istenünk, őseink Istene, hisz mind a hősök semmit sem érnek előtted, a hírességek mintha nem is léteznének, a bölcsek tudatlanok, az okosak esztelenek, mert tetteik nagy része semmis, teljes életük hiábavalóság, s az ember semmivel sem több az állatnál, mert minden hiábavaló.”
SZEPTEMBER (első fele: ELUL) Oroszlán (árny) PÉ (száj) (80-as)
A tizenhetedik a huszonkét jel – a 22 glagla – közül a pé, a száj. Néma bűntudat helyett szájunkkal valljuk be magunknak, hogy miben hibáztunk. Készítsünk leltárt. A reggeli imában Jeremiást idézzük: „Mit panaszkodhatunk? Vizsgáljuk meg útjainkat!” Őseink sok ezer évig hittek abban, hogy jót tesz a magában szenvedélyes és határt nem ismerő egonak, a gonosz ösztönnek, ha visszafogjuk, ha megálljt kiáltunk szájunkkal. Ahogy a Talmud mondja, Ráv pontosabban: „Az álom a száj után megy.” (Az értelmezés a fontos… ha megfogalmazzuk, mi zajlik bennünk.) Ha szabadok vagyunk a döntésre, akár a kísértés ellen is szavazhatunk. Azért kéri a minden létezőben közös, mindenen uralkodó Lény, a Fennvaló, hogy „emlékeztető jelekkel” visszhangozzuk őt, mert ő az ember által gondolatban vagy érzésben nem megközelíthető, nem megérthető… „Ki olyan, mint Te…” Ahogy az esti imában említjük naponta: „Engedd, hogy megbocsássak az ellenem akár szándékosan, akár véletlenül, akár ebben az emberi életben, akár egy másik életben ellenem vétkezőknek, nehogy miattam kerüljenek a tisztítótűzbe. ..” Mindezt más népek is tudhatták, a Bhagavad-Gíta azt írja például: „Aki jóllakik anélkül, hogy másoknak is adna, bűnt eszik és iszik, de aki csak az áldozatból maradtat fogyasztja, helyesen cselekszik.” A legenda szerint a Vörös-tenger (igazi nevén a Sás-tenger) csak akkor vált ketté, amikor Nachson (Dávid szépapja, kb. i. e. 1300, Mózes, a Kihúzó kortársa) belegyalogolt. Erős hittel, s már a szájáig ért a víz – a háta mögött az üldözők -, s akkor végre kettévált… A rossz jellemvonásokat az ellenkező irányba indulással győzhetjük le a buddhisták szerint is…
Akik évek óta harcolnak pusztító szokásaikkal, tudják, hogy ezt a harcot nem lehet véglegesen megnyerni. Mindig gyógyulófélben vagyunk, naponta fel kell venni a harcot a reménytelenség és az önelégültség, a Szörny hangja ellen. Naponta bemegyünk „szájig”, a tenger naponta kettéválik. Ahogy Karl Rahner írja: „Akkor adtam igazi nevet önmagámnak, amikor Dávid zsoltárával imádkozom. Tuus sum ego. Nem a magamé, a Tiéd vagyok.” Állítólag, ha valami nem tetszik, nem jó, ha azt mondjuk: „Te megint elöl hagytad a papucsodat”, hanem „énüzenetként” kell megfogalmazni: „Én aggódom, ha szanaszét vannak a holmik”, mert akkor nem kelt ellenállást, nem olyan sértő. Lehet, hogy ima és pszichológia nélkül is lehet „rendesnek” lenni?
SZEPTEMBER (első fele: ELUL) (Szűz) (fény) CADE (borda) (90-es)
A tizennyolcadik betű a cade – bordát jelent. A Világlény területén a részvét tartozik ide. A harag ellentéte. A haragot mindig átalakíthatjuk részvétté, szánalommá. Persze eleinte aggódunk, ha túlságosan rászoktunk egy rossz szokásra. Ha kedvesebb vagyok, nem fognak kihasználni? A szorongás földjéről kiszabadulva azt kérdezték az őseink: „Vajon köztünk van-é az Úr?” (M. II. 17L7)
Nianyiatilokát idézem: „A lelki fájdalom – a bánat, rosszkedv, kétségbeesés – mindig valamilyen ellenszenv, ellenszegülés, neheztelés ösztönzéséhez kötődik, ezért a buddhizmusban erkölcstelennek tekintik.”
Akár igazat is adhatnék a bölcseknek. .. Meg kell próbálnom „az ellenkező lépést” megtenni… Lélegezz. Mosolyogj. Emelkedjen a bordád!
A „váll” héberül sechem – amikor Jákob Efraimnak adta az uralmat Izráel fölött, a politikai székhely Sekhembe került, ami Dávid koráig Izráel központja volt. A görögöknél a lapocka volt a királyt megillető rész, amikor Kreón elűzte Oidipuszt, az állat lakomáján nem a lapockáját, bordáját, hanem a combját tette elébe, jelezve, Oidipusz nem király többé…
Oidipusz is rokonunk… Mert Noé unokája, Kánaán a görögöknél (akik akkoriban azonosak voltak a filiszteusokkal) Agénór, s ő az Átreidák atyja, Oidipusz őse is tehát. A tarot 18. lapján egy nő a tóból vizet mer, és egy állat, a rák nézi a tópartról.
Címkék:2004-09