Körül hegyek
Ez volt a főcíme izraeli grafikusok a Bálint Zsidó Közösségi Házban megrendezett, a ’70-es, ’80-as évek Jeruzsálemét bemutató, vagy a városban alkotott rajzai tárlatának.
Az örök Jeruzsálem gyakori rajztéma volt az oda hódító vagy tudományos céllal érkezett expedícióknak. A topográfiai pontosság igényével készült rajzok nem azt a fajta képíró embert képviselik, aki valójában költeményt rajzol. Bennszülötteknek, araboknak és zsidóknak a századfordulóig vallás tiltotta az efféle panteista istenábrázolást. A föld köldökén szent a táj, áldottak az olajligetek. A paloták és kertek, sikátorok és kalyibák harmóniája csak a legújabb időkben nevezhető néven a lírai rajzokon. Átmeneti funkciót töltött be Shmuel Shulmon 1887-es, szinte falvédő tömörségű Siratófal-litográfiája: még liturgikus kép, de már profán örömmel rajzolja a művész azt az egyedi-esetleges architektúrát, amelyet a Templomhegy és az Olajfák hegye lejtőin összehordtak az évezredek.
A mai értelemben vett izraeli grafika történetét annak az Ephraim Liliennek a rézkarcsorozata nyitotta meg, aki a bibliai Bezalelről elnevezett első zsidó képző- és iparművészeti iskola és nemzeti múzeum egyik alapítója volt 1906-ban. Ott rendezték az első csoportos tárlatokat. Ma Jeruzsálem nemcsak a köz- igazgatás fővárosa, hanem a képzőművészeti élet központja is. 1920-ban alakult meg a Zsidó Művész Szövetség, tagjai első kiállításukat három évvel később Dávid Tornyában rendezték meg. A római-muzulmán erőd 1967 óta városi múzeumként szolgál. A Bezalel kollekcióját ma nagyrészt az Izrael Múzeumban őrzik, amelyet Alfred Monsfeld tervezett és 1965-ben nyitották meg. A legnagyobb izraeli grafikai gyűjtemény ma 60-80 ezer nyomatot, rajzot és akvarellt tart számon. Két jelentős grafikai alkotó- közösség is működik a városban: a Burston Graphic Center (1974) és a Jerusalem Print Workshop (1975). A most bemutatkozó grafikusok munkái az előbbi három gyűjtemény és a tel-avivi és a Schreiber University Art Gallery segítségével jutottak el hozzánk.
AVIGDOR ARIKHA, akinek hét rajza a várost övező hegyeket tárja elénk, Bukovinában született 1929-ben, 44-ben érkezett Palesztinába. A függetlenségi háborúban szerzett súlyos sebesülése után fölvették a Bezalel Akadémiára. Tanulmányait a párizsi Ecole des Beaux Arts-on és a Sorbonne filozófiai fakultásán folytatta. 1950 és 1960 között könyvillusztrációkat és absztrakt képeket festett. Ezután a természet és a műtörténet felé fordult. Hatással volt rá a város, a „szem éhségével” rajzolta meg kedves helyeit. Közben a Louvre rajzkabinet kurátorává választották, Poussin- és Ingres-kiállításokat rendezett, Párizsban és Jeruzsálemben él. Képein nagy szerepet kapnak a föld- és faformák ábrázolása, mint Isten teremtményei. Az építészet motívumai az ember szekunder alkotásaként jelenik meg a Miskenoti kert című litográfián.
TUVIA BEERI 1928-ban a szlovákiai Tapolcsányban született. 1948 után ő is a Bezalelban és Párizsban tanult, ma az Avni Institute of Art grafikatanára, nyomatain egy belső rend mértani vetülete és a Jeruzsálem feletti égbolt tragikus-monumentális változásai ütköznek. Bemutatott művének címe: Jeruzsálem, Ab hegye.
DAVID BEN SHAUL 1932-ben, Jeruzsálemben született. Viszonylag későn, a 60-as években Itáliában és Párizsban tanult művészetet, ma az Abu Tor negyedben van műterme, amelynek páratlan fekvéséről egyik szitanyomata – a mellékelt Látkép a művész stúdiójából – tanúskodik, nagy foltokban komponál, erőteljes fény-árnyék és komplementer hatásokkal dolgozik.
MOSHE GERSHUNI 1936-ban, Tel-Avivban született, az Avni Art Institute-on tanult. Képei a Kaddis nyolc imaszava közül „rajzolnak” egyet-egyet. A sötétség gomolygása és a fény nyugalma grafikai párviadalt vív. A küzdelem hol fekete virágnak látszik, hol olyan látványnak, amelyet a születő gyermek láthat a szülőcsatornában. Bemutatott képe: Kaddis: Megdicsőül.
MICHAIL GROBMAN 1939-ben született Moszkvában, ott volt könyv- és lapillusztrátor. 71-ben alijázik Izraelbe. Két szitanyomatán két mágikus, antropomorf szörny. Egyrészt az orosz és az ukrajnai zsidó misztikából, másrészt a Jeruzsálemmel és környékével kapcsolatos mennyei-pokoli mítoszokból léptek elő. A plakát töménységével fejezi ki a zsidó történelem által felhalmozott feszültségeket – egészen az új betelepülő beilleszkedési nehézségeiig. A fekete égbolt című képét mutatjuk be.
MENASHE KADISHMAN 1932-ben, Tel-Avivban született. Előbb ott tanult szobrászatot, majd Londonban, a St. Martin’s School of Arts-on. Szitanyomatain a Jeruzsálemet ábrázoló fotót mint primer anyagot használja. A reprezentáció küszöbéig képes visszafogni az eredeti kép hozott információit, amikor egy erőteljes színnel határozott jelet tesz a kompozícióba. Az olajfák repetitív ismétlését morzejelszerű szöveggé színezi például az Egy olajfa Jeruzsálemben. Az eredmény igen expresszív hatású.
LILIANE KLAPISCH (1939) Párizsból származik. Marokkóban kezdett művészetet tanulni, 69-től él Jeruzsálemben, ahol 77-ben elnyeri a város művészeti díját. Tollrajzain lépcsők, ablakok, balkonok és víztartályok táncolnak békességet sugárzó epikus modorban. 1987-ben készített tollrajza A Ben Zvi sugárút.
MICHAEL KOVNER az izraeli Ein Hahoreshben született, 1948-ben. 1972-75 között New Yorkban tanult művészetet, 84-ben elnyerte az Izrael-Amerika Alapítvány ösztöndíját. Tollrajza (Jerusalem, 1978) „légi felvétel”, szürrealista „gyerekrajz”, amely térképszerűen ábrázolja, ami egy madár elé tárul.
OFER LELLOUCHE (1947) Tuniszból 60-ban emigrált Párizsba, ott matematikát és fizikát tanult. 66-ban a Yechiam kibucban telepszik le. Francia irodalomból szerez tudományos fokozatot a Tel-Aviv Universityn, közben képzőművészetet tanul, 71-75 között Césarnál szobrászatot ismét Párizsban, ahol irodalmi doktorátust szerez. Ó-Jaffában van műterme, a művésznegyedben. Acéllemezzel járta be a Jeruzsálem körüli hegyeket, és a kiállítók közül a kiemelkedően legprofibb és egyben legtradicionálisabb karcokat rajzolta, Rembrandthoz foghatóan kevés vonallal. Ezek egyike az Elijahu című rajza.
RAANAN LEVY (1954) Jeruzsálemben született. A Firenzei Szépművészeti Akadémián, majd sztároknál, Giuseppe Guttusónál és Denis Olsennél tanult. 79-ben a Héber Egyetemen védi meg „Általános történelem és az iszlám országok” című doktori értekezését. 82-83-ban Amszterdam, 86-88 között Párizs vendégművésze. Az előző irodalomtudóshoz hasonlóan ő is professzionális mestere a hidegtűnek. Tájképein az építészeti részletek – közte az Abu kapu – metafizikus konstrukció építőelemei.
URI LIFSHITZ 1936-ban, a Givat Haslasa kibucban született. A Bezalelen tanult és az Erazmus Alapítvány segítségével Párizsban. Sok festékkel, sok vonallal készíti metszeteit, de egy különös technológiai fogással azok mint a fotoszolarizációban: egyszerre pozitívban és negatívban is látszódnak. Ezzel a Zion hegy a város vallástörténeti toposzának megfelelően spirituális közegben jelenik meg.
JAKOB PINS (1917) Németországban született. 36-ban emigrált, 41-45 között tanult művészetet. 1956-tól a Bezalel Akadémia tanára. Fametszetein a műfaj klasszikus teljesítményeit ismétli meg egy olyan tájélmény alapján, amit klasszikus mesterek értelemszerűen nem élhettek át Házak és árnyak című alkotását mutatjuk be.
A Bálint Közösségi Házban bemutatkozó művészek többsége a világ különböző tájairól érkezett Izraelbe. Sabrénak, alijázónak nyitva álltak a világ jelentős képzőművészei iskolái. Izrael, úgy látszik, a háborúk közepette is adott arra, hogy tehetségei egy elszigetelt geopolitikai helyzetben is jelen lehessenek a képzőművészet világszínpadán. Erről a több száz külföldi galériában és múzeumban megrendezett egyéni-csoportos kiállítás is tanúskodik. Az exkluzív listákra rákerült a budapesti is. Szegő György
Címkék:1995-09