„ki tudja mért…”
Körösi Zoltán
1. Tétel: Ha egyedül ülök a szobában, akkor sincsen zsidókérdés.
Kérdés: Ha egyedül ülök a szobában, akkor nincsen zsidókérdés?
2. Első történet: Amikor a kisfiú az erkélyen fennhangon énekli az aznap délelőtt az iskolában tanult rigmust, miszerint „Dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó, szalonnát eszik a zsidó”, s bármennyire is jól megy a skálázás, az édesanyja pisszegve behívja a nagyszobába, megkérdi tőle, „kisfiam, ki az, aki szalonnát eszik?”, „a zsidó”, „mi az, hogy zsidó?”, „nem tudom”, vonja meg a vállát, „hát például a Jóska bácsi, a szomszédunk, az az”, „aki a biciklit megjavította?”, „igen, ő”, nos, amikor először játszódik le ez a történet (mindenkinek, külön-külön először, a kisfiúnak, az anyának és a Jóska bácsinak is), akkor nekem mint írónak az a kérdés, hogy helyesen teszi-e vajon a kisfiú, ha többet nem énekli a rigmust, illetve nem is ez, hanem hogy megtanulja-e a skálát, dó-ré- mi-fá-szó-lá-ti-dó, Jóska bácsi Jóska bácsi marad-e, a szalonna szalonna marad-e, és lehet-e énekelni teli torokból.
3. Az irodalom és én. Én és az irodalom. Kafka, Szép Ernő, Szerb Antal és Füst Milán. Satöbbi. A kövek a prágai zsidótemetőben. (Egy amerikai lány, amikor ránézett a szobám falán Szerb Antal képére, és azt mondta: „olyan, mint az apám”. Zsidó volt, válaszoltam. „Olyan, mint az apám”, ismételte meg ő.)
És még egyszer: Füst Milán.
4. Egy másik történet. A közelmúltban a rádióban (Magyar Rádió) felvettük A feleségem történetét. Sokat dolgoztam a szöveggel, nem csupán azért, mert úgynevezett szakmai szempontból ez valami nehézségfokot jelentett volna (jelentett bőven azt is), hanem mert én ezt a regényt legalább tízszer olvastam el, mint ahogyan még fogom is, tízszer vagy egyszer, oly mindegy, amikor kint laktunk Lisszabonban, az Atlanti-óceán közelében, akkor is ez a könyv volt nálam, sütött a nap, mórok, luzitánok és szerecsenek járkáltak körülöttem, beleértve Störr kapitányt is. És amikor a felvételeket készítettük a Rádióban, a nagydarab hollandus szerepét a rendező barátom egy olyan színészre osztotta, aki manapság roppant sokat szerepel a különböző vicces és szórakoztató tévéműsorokban, beleértve a sorozatokat is, moziban vetített vígjátékban is játszik, imádja a közönség, mert olyan hülye feje van, közben meg állati jópofa, „jó lesz ez nekünk?”, kérdeztem a barátomat, ő meg csak ingatta a fejét, vagyis hogy inkább tétován bólogatott, aztán megkezdődött a munka, olvasás és olvasás, és nyolc-tíz nap múltán a színész, aki akkor már nyolc vagy tíz napja mást se csinált, mint a mikrofonba mondta Füst Milán szövegét, az a színész, amikor a regény végéhez ért,
„Ötvenhárom éves leszek az ősszel, tehát nem vagyok már mai gyerek. S bár a levél itt van a kezemben, én mégsem hiszem el, hogy ez így van. De hiszek abban és erről se próbáljon engem senki lebeszélni, ma már minden bizalmamat abba vetem, hogy egy nap, verőfényes időben megint csak fel fog tűnni valahol, egy néptelen utcában, valami sarkon, s ha nem is fiatalon többé, de éppoly kedvesen tipegve, ismerős lépteivel. S hogy fekete köpenyén keresztül fog sütni a nap.
A lelkemet teszem rá, hogy ez így lesz. Különben minek élni? Mert én már csak erre várok és mindaddig várni fogok, amíg élek. Ezt megígérem. Hogy kinek? Nem tudom.”
Ezt olvasta az a jópofa, vicces színész, a röhejes fejével, ezt olvasta, és aztán elsírta magát.
Fogta a kezében a kéziratlapokat, állt odabent az üvegfal mögött és sírt.
Mi pedig álltunk odakint az üvegfal előtt, kezünkben a kéziratlapokkal, és néztük őt, néztük, ahogyan sír.
Mert ez a kimondott szavak hatalma mirajtunk.
5. És egy történethiány: Az elmúlt években többször is szerettem volna írni egy történetet egy bizonyos Selomó ben Efrájimról, aki 1490 táján Spanyolországból menekült Budára, II. Lajos udvarához, alkincstárnok lett, kikeresztelkedett, Perényi Imre után a Szerencsés (Fortunatus) Imre nevet kapta, másodszor is megnősült, egy kolozsvári német patríciusnőt választott feleségül, alighanem részt vett az 1521. évi pénzrontásban, kis híján megégették, Werbőczy István rá vonatkoztatva használta először a „fél-zsidó” kifejezést, két hét múltán nagy pénzek ellenében szabadult, és éppen a hazatérését ünnepelte, amikor a csőcselék rátámadt a házára és kirabolta, s a zavargás, vagyis inkább már pogrom átcsapott a Zsidó utcára is, ezek után a Fuggerek magyarországi rézbányáira alapozva akarta rendbe szedni az udvar és az ország pénzügyeit, és komoly pénzösszeggel járult hozzá a mohácsi csatába készülő magyar sereg felszereléséhez, a harc napjaiban halt meg ő is, halála óráján sírás és könyörgő imák közepette, a megtérés hagyományos szertartása szerint fordult vissza a zsidó hithez. Erről a férfiúról szerettem volna írni. Aztán nem írtam róla.
Igaz, amikor A kis utazás című filmünk forgatókönyvét elkezdtem, a fiúnak, aki e nyolcvanas évek eleji történet középpontjában áll, habozás nélkül a Fortunatus Imre nevet adtam.
Fortunatus Imre, ahogy a szentesi gimnáziumból utazik az NDK-ba, barackszedő KISZ-építőtáborba.
6. Idézet: „A zsidóság önmeghatározása vagy önmeghatározásai viták tárgya ma is; tulajdonképpen még a vallás meghatározása is az. A ’külső’ – semleges vagy közömbös – társadalom egyelőre nem tudott korszerű stratégiákat kialakítani a kisebb-nagyobb mértékben elkülönülő vagy egymástól különböző csoportok, közösségek – a kisebbségek – egyenrangú befogadására és beilleszkedéséhez.
Napjainkban sokféle zsidó identitás lehetséges: vallási, etnikai, nyelvi, kulturális, származási, szociológiai, érzelmi stb., ezek elvben mind egymás mellett élnek, jóllehet valóságosságuk, azaz elfogadottságuknak és kritériumaik egzaktságának mértéke különböző. A helyzet szüntelenül változik, s a változások lehetőségének és a sokféleségnek a fenntartása egyetemes érdek.” Idézet – bezárva.
Gy. Laci barátom, aki a Szohnut-nál dolgozott és a kivándorlás történeteiről mesélt. A bátyám, aki Tel-Avivban élt. Az az ember, akinek a munkahelyünkön az enyém mellett áll az íróasztala. Satöbbi, satöbbi, satöbbi. Nincsen ságség. Jóska bácsiság, Gy. Laciság, bátyámság, íróasztalság. Idézet bezárva.
7. És már megint Füst Milán: „Nem a haszon végett van teremtve a fény, ki tudja, mért van teremtve.”
Mért.
Hát ez az.
Hogy ki tudja, mért.
Címkék:2001-05