Könyvespolc: – A csalódás és reményvesztés naplója – Egy zsidó polgár feljegyzései 1940-1944
(Hoffmann János: Ködkárpit. Szombathely Megyei Jogú Város kiadványa, 2001. 140 oldal, ár nélkül.)
Valamikor nagyon régen, mikor még, Scheiber Sándor járta a vidék városait, hogy szellemével besugározza azt, és Goldstein, a szegedi kántor és sakter vágott, tanította a héber betűket és imákat az Alföld gyermekeinek, mikor már rég „nem volt kerek a világ”, ez akkor történt.
Mint minden szombat délután, a megmaradt zsidók baráti beszélgetésre és süteményre gyűltek össze a hitközség elnökének házában. Ma úgy tűnik, akkor még sokan voltak (pedig tudom, milyen kevesen), és ahogy szoktak, beszélgettek. Általában jó hangulatban, vidáman és viccelődve, okosan és intelligensen. Miről? A városkáról, ahol éltek annak lakóiról, némi politikáról, az elmúlt hét fontos pletykáiról. Mindig úgy tűnt, hogy ennél ideálisabb együttélés, zsidók és nem zsidók között nem volt és nem is lehet, mint itt a szeretett N-ben. Pedig a zsinagógában már akkor is ott volt a két hatalmas tábla, rajta hosszú sorban A-tól Z-ig nevek, rokonok és ismerősök, barátok és szerelmek, iskolatársak és szomszédok. Minden év forró júliusában megtelt a templom, mártírünnepség volt, a megemlékező beszéd, a sok síró ember, mind felidézte a tíz-húsz éve történt borzalmakat. A szombat délutáni beszélgetők, még pontosan tudták, hogy ebben a kicsit álmos, de szeretni való alföldi városban ki és mit csinált, ki és miért felelős a két háború között és a háborúban történtek miatt. Találkoztak vele, ha szembejött az utcán, talán ki is szolgálták (ha nem is nagy örömmel), amikor betévedt a boltba. És ennek ellenére, ha arra került a sor, mindig megállapították: „Csak itt lehet élni a világon! Ebben a városkában! Máshol még a levegő sem ilyen”. Nehéz volt ezt megérteni, elfogadni és feldolgozni a háború után születetteknek. Hogy is lehetséges ez?
Most kicsit tisztább a kép. Szépséges naplót olvastam, Hoffman Jánosét. A napló valóban ebben az időintervallumban íródott, de visszatekint 1895-től kezdve a szülők és nagyszülők világába. Egy zsidó család élete a magyar liberalizmus, a zsidók egyenjogúsításának és asszimilációjának korában, egy vidéki kisvárosban. Személyes és bizalmas beszámoló, néha lírai elemekkel, sorozatos csalódásokkal és reményekkel, bizakodással, egy talán soha nem létező illúzió kergetésével, amiben a könyv írója és szülei, dédszülei akkor még rendíthetetlenül hittek, hogy az egyetlen lehetséges és célravezető út a magyar zsidóság számára az asszimiláció. Hogy az volt e valóban? Igazságtalan és megválaszolhatatlan kérdés. Hoffmann János és kisvárosom lakói is asszimilációpártiak voltak, és sorozatosan csalódtak! Hoffmann érzi és látja, hogy az egyre nehezedő körülmények és az egyre szigorodó törvények nem vezethetnek sehova. De sem ő sem, városkám lakói, még a történtek után sem merik bevallani, hogy valami nem úgy volt/van ahogy szeretnék… A premontrei rend szombathelyi gimnáziumában még páratlan és felejthetetlen élményként írja le a VENI SANCTE Jöjj Szentlélek úristen misének éneklését.
„Igenis szeretik hazájukat – írja -, de meddig tudja a gyermeki szeretet legyőzni a korbácsütés okozta fájdalmakat. 1938 óta is elalszunk, és fogalmunk sincs róla, mire ébredünk, írja 1941-ben.
Hoffmann polgár volt, a magyar értelmező szótár szerinti – és nem kirekesztő jelzőként használt – magyar polgár – igaz, zsidó polgár – ezért a leírt család és a környezet tipikusan magyar, nem téveszthető össze semmivel. Ez az érzékeny napló belülről írja le azt a csalódást és reményvesztést, amit a magyar zsidóság, mely magyarként, zsidó hagyományokat követve élt a zsidó- törvények megszületése és az eszkalálódó antiszemitizmus korában.
Intő példa ez a könyv, hová vezethet a politikai, vagy mondhatnánk úgy is, az „úri antiszemitizmus”. Talán nem lenne baj, ha mai – ordas eszméket hirdető – parlamenti képviselők és pártelnökök, egyes egyházi vezetők és a velük kokettálók kezükbe vennék Hoffmann János könyvét. Megértenék, miről is szólt ez a furcsa, egyoldalú szerelem, amit asszimilációs kudarcnak is nevezhetnek mai ideológusok, de az 1944-ben deportált és elpusztított Hoffmann János és közel 600.000 társa szempontjából csak magyar honfitársaik szisztematikus kiirtását, kirablását. A Holocaust relativizálása ezért (lásd Schmidt Mária: Diktatúrák Múzeuma stb.), az elpusztítottak felelősségének emlegetése, saját halálukért, az ebben közreműködők mentegetése olykor nemzeti hőssé emelése (lásd Horthy Miklós utca, Teleki szobor és sorolhatnánk), nem egyéb, mint halottgyalázás, mi több veszélyes, a történelmi tapasztalatokat semmibe vevő, gyalázatos és bűnös politikai játszma.
Feldmájer Sándor
Címkék:2001-11