Konfliktusos, fájdalmas kötődés
1988 tavaszán, amikor feleségemmel Izraelben jártunk, az Al Hamismár interjút készített velem. Első kérdése az újságírónak az volt: mi köt a zsidósághoz. Azt válaszoltam, amit most is felelni szándékozom a „zsidónak lenni?” kérdésre: a becsület. Első hallásra nem értette partnerem. Megmagyaráztam. Őszintén elmondtam, hogy vallásos nem vagyok, a fajelméletben nem hiszek – de őseim, rokonaim, barátaim sorsa, pusztulása, mindaz, amin a zsidók e században és (nemcsak ebben a században) keresztülmentek, eltéphetetlen erkölcsi kötelék a zsidósághoz, hitbéli agnoszticizmusom, és antirasszizmusom ellenére. Úgy gondolom, hogy ezzel a felfogásommal a zsidó öntudatukat a vallásból mentők, és a zsidó öntudatukat az etnikai eredetből származtatók mellett, a zsidók harmadik népes csoportjának vagyok egyik reprezentánsa, amely talán Spinozától eredeztetheti önmagát, talán még régebbről, esetleg a maga emberi univerzalitását még vallásos fogalmakkal definiáló názáreti Jézustól, noha mint következetes agnosztikusnak, csak a fiú kell nekem, s az atyával nem tudok mit kezdeni. Vagyis azok közé a rossz zsidók közé tartozom, akiket a rabbik joggal átkoznak ki, a nemzeti gondolat hitvallói joggal néznek gyanakodva, akiket Isaac Deutscher önmeghatározásával (amit egy önéletrajzi tanulmánya címéül adott: „the non jewish jew”-nak, „nem zsidó zsidónak” lehet nevezni. Bár Deutschernek ezt a könyvét nem vélem legjobb munkájának.)
Az, hogy nem vagyok hívő, nem jelenti azt, hogy a nagy világvallások – s közte nem utolsósorban a judaizmus – erkölcsi, civilizatorikus, kulturális szerepét és küldetését is kétségbe vonom; az, hogy úgy érzem – gyakran fájdalommal – hogy családi ontogenezisem kihullajtott a zsidó népi filogenezisből, nem jelenti azt, hogy szembenállók azokkal, akik a népi öntudat feltámasztásával az ősújország megteremtésének elkötelezettjei. Ellenkezőleg. Őszintén drukkolok nekik, barátaimnak érzem és segíteni kívánom őket, (mint ahogyan valóban sok gyerekkori barátom van közöttük) még ha nem is tudtam útjukat követni. Csak azt a meghatározást nem szeretem, mely szerint cionista az a zsidó, aki egy másik zsidót rábeszél arra, hogy egy harmadik zsidó pénzén menjen ki Izraelbe. Én csak azt a cionistát tisztelem és fogadom el zsidó patriótának, aki maga is építi, és védelmezi az új hazát. Irritál azonban az a cionista, aki a diaszpórát választja, anélkül hogy elkötelezné magát annak a népnek, nemzetnek, amelynek kötelékében él – nevezze bár ezt az elkötelezettséget integrációnak, vagy asszimilációnak -, aki számára a cionizmus csak arra jó, hogy a többi zsidó beilleszkedési törekvéseit – amely amúgy se könnyű – zavarja meg vele. Az én felfogásomban cionizmus és asszimiláció komplementer, egymást kiegészítő fogalmak a nagy történelmi folyamatban, és egyaránt ellenszenves az az asszimiláns magatartás, amely Izrael állam minden nehézségében, a zsidó-arab konfliktus minden jelentkezésében titkos elégtételt érez, és az a cionista magatartás, amely az antiszemitizmus minden megnyilvánulásában érzi ugyanezt. Mindkét esetben saját útja, választása igazolásaként. A zsidó sovinizmus éppúgy zavaró és kártékony jelenség a szememben, mint bármely más sovinizmus, a zsidó gerinctelenség szintén.
Amikor a cionizmust és a más népi-nemzeti kötelékekbe való beolvadást nem konkurens, hanem komplementer folyamatnak ítélem, ezalatt azt értem, hogy a zsidó geopolitikai helyzeténél fogva képtelen lenne létét fenyegető külső és belső (gazdasági) konfliktusok nélkül az egész – tizenhat- tizennyolcmilliónyi – zsidóságot befogadni. Másrészt azzal, hogy befogadja azokat, akiknek befogadása elől – akárcsak átmenetileg – elzárkózik az ország, amelyben élnek, vagy ahol megnehezíti létüket az antiszemitizmus atmoszférája, vagyis azzal, hogy egy állandó asylumot teremt a zsidók számára – paradox módon az asszimilációs törekvéseket is megkönnyíti. Hogy van más lehetőségük is, hitelesíti azok döntését, akik hazájukul a szabad közönségválasztás elve, és az együttélés gyakorlata alapján nem a zsidó államot választják, (amitől még szolidarizálhatnak, mint minden más állammal, vele is), és ez, valamint a kisebb lélekszám megkönnyíti a befogadó ország és nép számára is a recepciót és emancipációt. Egyébként a zsidó diaszpóra nem a templom pusztulásával és a római rabsággal kezdődött. A legújabb történelmi kutatások szerint már Dávid és Salamon királyok idején többen éltek külföldön, mint a zsidó királyságban. Érzem annak a küldetésnek a pátoszát is, amelyet ez a szétszórtság jelent, amit Szerb Antal a zsidók formabontó szerepében jelölt meg. S a zsidóság, mint a könyv népe, éppoly tisztelettel tölt el, a maga egyoldalúságában is, mint a maga saját országát építő zsidó nép. S egyáltalán nem érzem tragikusnak azt, amiről Georges Friedmann, a neves francia szociológus ír a La fin du peuple juif című könyvében, hogy tudniillik a zsidó állam megalakulásával a hagyományos zsidóság két részre bomlik: Izrael földjén kialakul egy új nép – az izraeliek népe, miközben a világ többi részén tovább él a hagyományos zsidóság. A két nép már nem azonos egymással, noha nagyon szomorú lenne, ha ez a kölcsönös szolidarizálás hiányában nyilvánulna meg.
Kamasz koromban, amely a holocaust idejére esett, két esztendőn át – tizenöt éves koromtól tizenhét éves koromig – a Hasomér Hacair tagja voltam, s az izraeli kibucokban ma is élnek barátaim, akiket én szerveztem be a mozgalomba. Ma is hálás vagyok a sorsnak, hogy ezzel a morálisan oly tiszta, híveiben oly önzetlen mozgalommal megismerkedhettem. Valahogy úgy érzem, abban, hogy – hitem szerint – a Rákosi-korszakban sem szennyeződtem be, döntő szerepe van, hogy egykori marxizmusomat ettől a mozgalomtól és nem a Rákosi-féle sztálinista párttól kaptam. S szomorúsággal tölt el, hogy – amint baráti levelekből tudom – a kibuc-mozgalomban is, – a világ egyetlen olyan mozgalmában, amelyben a kollektív gazdálkodás nem kényszeren, erőszakon, hanem valóban emberségen, szolidaritáson, öntudaton alapult, – terjed a teljesítmény szerinti bérezés individuális, de a piacgazdaságban elkerülhetetlen követelménye, hogy a klasszikus kibuc – betöltvén történelmi szerepét a zsidó államalapításban – valami mássá alakul, evilágibbá annál, aminek az alapító atyák elképzelték. De ha e két esztendő során a vészkorszak fenyegetettsége, az embermentés imperatívusza cionistává is tett, mindig kétlelkű cionista voltam, mindig éreztem, hogy a kultúra, a nyelv, a szülőföld akkor sem ereszt, ha más erkölcsi parancsolatok és az életösztön kiszakadásra késztetne is. Kölcsey, Petőfi, Ady, Babits, József Attila valahogy erősebb köteléknek bizonyult annál a taszításnál, amit Szálasi és bandája jelentett. S amikor a vészkorszak elvonult a fejünk fölött, megadtam magam a magyarságomnak, úgy döntöttem – ebben valószínűleg az is közrejátszott, hogy hatéves korom óta írónak készültem – hogy magyar maradok. Olyan magyar, aki sohase tagadná meg zsidó eredetét, mert magyarságban és zsidóságban – és minden származásban, etnikumban – az emberi lét szubsztanciájának egyenrangú és egyenlő tiszteletre méltó modalitását látja.
Persze tartozom az igazságnak azzal a fájó és önkritikus beismeréssel, hogy eredendő, a családból magammal hozott hazafiúi érzületemen kívül egy ideológiai-történelmi illúzió is előmozdította a magyar hazával és a magyar néppel való azonosulásomat. Az a tévképzet, hogy az antiszemitizmus indulatai az osztálytársadalomból, a kapitalizmusból fakadnak és a szocializmus, a többi társadalmi probléma megoldása mellett, az úgynevezett zsidó kérdést is megoldja. Kártékony illúzió volt ez (is), amelynek az ellenkezője bizonyult igazságnak. Az antiszemitizmus ott csitult, vált periférikus jelenséggé, ahol a civil társadalom demokratikus berendezkedése, jogállamisága győzedelmeskedett, az úgynevezett létező szocializmus azonban csak kiélezte, prolongálta, új társadalmi alapokra helyezte. Ma már tudom, hogy Izraelen kívül, – ahol, mint a hat háború mutatja, szintén nem konfliktusmentes a zsidó lét – az antiszemitizmus bizonyos fokával mindenütt együtt kell élnie annak, aki zsidónak született. Ostoba, gyűlölködő, vagy beteglelkű emberek mindenütt vannak. Legfeljebb az nem mindegy, hogy milyen mennyiségben. Nem tudom már, hogy hol, kinél olvastam – azt hiszem, valamelyik francia szerzőnél -, hogy három megoldhatatlan társadalmi probléma van: a nemek kérdése, a munkáskérdés és az úgynevezett zsidó kérdés.
Ami magyarságunk tehát konfliktusos, fájdalmas magyarság, amelyet – világosan kell ezt látni, leszámolva a társadalmi idillek illúzióival – gyanakvások, megaláztatások, fel-feltépett sebek nehezítenek, hiszen mindig vannak, akik megkérdőjelezik őszinteségünket, ajtót mutatnak nekünk, éreztetik, hogy nem tartozunk a családhoz, akik minden társadalmi vagy gazdasági nehézséget úgy vezetnének le, hogy koncul és bűnbakul dobnának oda az eltorzított indulatok elé. A mi hűségünk a magyar hazához, tehát – mint olyan elkötelezettség, amelynek napjainkban van alternatívája, s amely plusz áldozatvállalással is jár – semmiképp sem értéktelenebb másoknál.
És konfliktusos, fájdalmas kötődésünk a zsidósághoz is, amely sem a vallás vigaszával, sem a népi közösség akol melegével nem enyhíti már a vállalás erkölcsi kényszerét, tragikus öntudatát. Kellemesebb, kényelmesebb, megnyugtatóbb lenne csak zsidónak vagy csak magyarnak lenni – de az első esetben azt a kultúrát kellene eldobnom, amelyet az anyanyelv „anyatejével” szívtam magamba, s amelyhez egy élet szolgálatával kapcsolódtam, a másodikban pedig mártírok millióinak emlékét kellene tagadnom. Egyikre sem vagyok képes. Mind a kettő hazugság lenne. Ősök sora fogja kezem és köt e szenvedésre kiválasztott néphez, és élő és eljövendő utódok sora köt a választott hazához és nemzethez, amelyhez gyermekeim és unokáim – az anya jogán, amelyet éppen a zsidó hagyomány tart meghatározónak – tartoznak.
De azt hiszem, ezt a jogot én is megváltottam számukra, és apám is megváltotta, nagyapám is függetlenül az anyától. Abban hiszek ugyanis, hogy a nemzethez tartozás jogát a munkájával váltja meg – az is, aki „törzsökösen” született bele, az is, akit – Ady szavával – „szándék, alkalom” tett a gyermekévé. Egész életemben a magyar kultúráért, irodalomért, filmért, József Attila, Jancsó Miklós stb., stb. jobb megértéséért dolgoztam. (Természetesen erőm szerint, de ebből a szempontból a szándék, az elkötelezettség a döntő).
S amikor regényeimben a magyar zsidók tragédiájáról írtam, (mert sorsom ezt a küldetést rótta rám) akkor is a magyar kultúrát szándékoztam és véltem gazdagítani, akkor is a magyar történelemről tanúskodtam magyarok számára. De azt is be kell vallanom, hogy ennek a munkásságomnak a visszaigazolását főleg sorstársaimtól kaptam meg.
Közösség-vállalásomból minden agresszivitás, minden felsőbbrendűség hiányzik. Nem hiszem azt, hogy zsidó- magyarnak lenni a Duna-Tisza táján, (vagy bárhol a világon) több, mint magyar zsidónak a Jordán, a Genezáret, vagy a Holt tenger vidékén. Azt sem, hogy kevesebb. Az emberi egyenlőség, az emberi egyetemesség eszméjét nem tudom a hasznosság, a pillanatnyi történelmi-gazdasági-politikai érdek szempontjainak alárendelni, noha – be kell látnom – ezek a szempontok néha tragikus hatékonysággal érvényesülnek, s azoknak sem kell szégyenkezniük, akik sorsválasztó döntésükbe ezt is belekalkulálják. Az élet feltételei közé olykor a megalkuvás is beletartozik. S az élet a legszentebb a szentségek között. Mégis – Ugocsa non coronat – úgy vélem, akkor is a fajvédelem barbár eszméjének tennék engedményt, ha hagynám, hogy az antiszemitizmus (akár Csoóri oly fájó elkülönítése) kivethessen magyar nemzeti létemből és kultúrámból, akkor is, ha hagynám, hogy elhalványodjon bennem a szolidaritás a halottak csonthegyeinek iszonyatos történelmi örökségével. Mindkettő emberárulás a szememben.
Címkék:1994-02