Kiddus a József körúton, szombatbúcsúztató a Bethlen téren
Memoár magunknak
HATÉVES LEHETTEM, amikor szüleim mélyen a szemembe néztek, s azt mondták: zsidó vagy, zsidók az őseid, nagyapáidat ezért ölték meg, ha bárki bántana emiatt, üss vissza, ne hagyd magad!
Ezzel nagyjából véget is ért „von Haus aus” judaisztikai neveltetésem.
* * *
Tizenkét éves koromban, egy vívóedzés után sporttársam jött el hozzánk, akivel ismeretségünk hetei alatt valahogy egyre nyíltabban beszélgettem, rokonszenvesnek találva személyét. A bemutatkozó látogatás alkalmával Apám nyitott ajtót, szívélyesen köszöntötte a fiút, aki meglátva Apám erősen szemita vonásait, belépett szobámba s nekem szegezte a kérdést: „Ugye, ti zsidók vagytok?”
Hazudnék, ha azt mondanám, teljesen váratlanul ért kérdése. Én is sejtettem róla, családi hátteréből, külsejéből, viselkedéséből, megnyilvánulásaiból. Most mégis megkönnyebbültem, bár nem tudtam pontosan, mit kellene érezzek, s a kamasz zavart nyegleségével így feleltem: „Nyugodj meg, innen nincs auschwitzi csatlakozás.”
* * *
A fiú nagy MTK-szurkoló volt, s noha korábban is voltak híreim a klub és a zsidók kapcsolatáról (ami nagyjából a labdarúgó-mérkőzéseken hallható zsidózást jelentette számomra), mégis meglepődtem, amikor első alkalommal bemutatott ismerőseinek a lelátón. „Itt mindenki zsidó?” – kérdeztem halkan a huszonéves társaság felé biccentve. „Nagyjából” – mondta a barátom.
* * *
Emlékeim tárából mindhiába igyekszem kikutatni, melyik „szurkoló” invitált egy vasárnap délelőtti meccs alkalmával a következő hét péntek estéjére a József körút 27-be, de tény, hogy az idő tájt (a nyolcvanas évek elején) nem volt szokatlan útja a gyökérkeresésnek kiballagni a Hungária körúti MTK-stadionba.
Gyakran megfordult a fejemben az abszurd gondolat, vajon a csapat mérkőzéseit véletlenül játsszák-e hazái pályán többnyire vasárnap az NB I-ben szokásos szombat helyett, vagy a klubvezetés is tudja, hogy szurkolóinak jelentős része identitását erősíti a lelátón, mert a diktatúra logikája folytán más lehetősége (persze a zsinagógán kívül) nem adatik meg számára
Péntek este háromnegyed nyolc körül, ha a József körút 27. előtt jársz, ne lepődj meg a kisebb csődületen: mi vagyunk azok. Jómagam 1983 őszén toporogtam először az Országos Rabbiképző Intézet, a szeminárium épülete előtt.
Az elmúlt évek során egyre többen hagyták (s hagyják ma is) fejükön a kapedlit arra a néhány percre, míg kilépnek az épületből, s még néhány szót váltanak egymással, ki békés szombatot kívánva, s hazafelé igyekezve, hogy a tradíciók szerint költse el szombat előesti vacsoráját, a hetedik, a pihenésnek szentelt nap három étkezése közül az elsőt. A többiek főként az esti programot igyekeznek egyeztetni vagy búcsúzkodnak.
Érdeklődő, csodálkozó, vagy éppen utálkozó járókelői szempillantások kereszttüzében állunk tehát a rabbiképző főiskola épülete előtt. Bennem ez a kép rögződött leginkább az évek során. De kerüljünk beljebb az ajtón, s pörgessük vissza az idő kerekét…
***
… néhány évvel s egy és háromnegyed órával. A minchával, a délutáni imával összekötött szombatfogadó istentisztelet hat órakor kezdődött Scheiber Sándor professzor igazgatósága idején is, amikor e sorok írója először lépett be a szeminárium ajtaján. Az ima után a második emeletre vezetett (az egybegyűltek útja, ahol terített asztal, barhesz (régebben kakaóval) várta az idősebbeket, no meg a szemfülesebb ifjabbakat, akik az asztalokhoz férkőztek.
Talán ez az egyetlen este adatott hetente együtt lenni zsidónak nyugalomban (értsd: félelemmentesen és „hivatalosan”) a 80-as évek Magyarországán. Szombattartókat magától értetődően, de a „szombatszegőket” – elvágott gyökerű korosztályom jelentős részét – szintén a szombat tartotta meg zsidónak, bár közvetett módon, töredékesen s nem tudatos cselekvések eredményeként.
Ahogy a magamfajta tizenéves megjelent a rabbiképzőben, a professzor azonnal bemutatta korosztálya egy-egy reprezentánsának, és – hiszem, hogy ez is nemesíti csak emlékét – sádhenkodott, megkönnyíteni igyekezett a gátlásos kamaszok egymáshoz közeledését.
* * *
„Hangosak, szemtelenek, zavarják a szombat békés megszentelését!” – panaszkodtak az idősebbek, ha a főfolyosón vagy a díszteremmel szemközti előadóteremben afféle klubdélután-hangulatban örültünk hétről hétre egymás társaságának, olykor-olykor a kelleténél valóban hangosabban. A professzort – mivel főként ő tartott előadást – legalábbis zavarhatta a zaj, de ő tudta, nagyobb „micve” összegyűjteni a sivatag szétszóratott ifjait, akárha lazább tisztelettel a szombat és a zsinagóga iránt, mint szigorral megtartani a parancsolatokat, s elveszteni a folyamatosság letéteményeseit, bennünket. Vajon képesek leszünk-e eleget tenni feladatunknak?
„Aláássál Te, örökkévaló / Istenünk, a világ királya, / teremtője a borág gyümölcsének! / Aláássál Te, örökkévaló, / Istenünk, a világ királya, / aki megszentelt parancsaival / és kegyelt bennünket / és a szombat szentségében szeretettel és jóakarattal / részesített / emlékezésül a teremtés művére. / Mert ez a nap kezdete / a szent hirdetéseknek / emlékezésül az Egyiptomból való kiszabadulásra. / Mert bennünket választottál / és minket szenteltél / az összes népek közül / és szombatod szentségében szeretettel és jóakarattal / részesítettél. / Aláássál Te, örökkévaló, / aki megszenteled a szombatot!”
* * *
A Kiddus, a szombat megszentelés borra mondott imájának tömörségében és intonálásában felemelő mondatai után a fiatalok közösen töltötték (töltik) az estét. Törzshelyeink voltak a Dunapark étterem, s a Béke Szálló Zsolnay kávéháza. Képzeld csak, Tisztelt Olvasó, amint harminc-negyven, csúcsidőben olykor hatvan tizen-huszonéves bezúdul egy szolid vendéglátó-ipari egységbe, s ott jól érzi magát. Előbb-utóbb ráadásul mindenütt nyilvánvalóvá lett, kik vagyunk, de „szalonképes” utálkozás volt a legkellemetlenebb reakció száz üdítő-, jégkocka-, ásványvíz-, tejszínhabrendelésünkre, állandó vitát kavaró asztalösszetolási kísérleteinkre.
A fejtörés, hova kellene mennünk máshová, körülbelül egy időben indult a MZSKE alapításának kezdeményezésével, de amíg kikötöttünk a Garay utcában, még jó néhány szombat eltelt.
A „reformális” péntek estéken kívül akadtak illegális szombatköszöntők magánlakásokon, a hétfő esti összejövetelek, melyek idő múltával oly jól „működtek”, hogy először a belügyi szervek figyelmét, később rosszallását, majd durva intézkedését váltották ki. Főként a lelki terror eszközével, egyenkénti kihallgatások, fenyegetések közepette a rendőrség szétverte a szabadság eme apró köreit. De ez egy másik történet.
* * *
Akárha egy régi szerelem kezdetére akar visszaemlékezni valaki, az idő lerakódó rétegei alatt egyre több mindent lát letisztult távlatából, némely dolgok pedig összemosódnak emlékezetében.
A szóbeli „hagyomány” a nyolcvanas évek derekára teszi a Bethlen téri zsinagóga Oneg Sabbat (szombati öröm) klubjának születését. Javne szelleme hívta életre e gyülekezetei.
A második jeruzsálemi szentély lerombolása egyben a zsidó államiság megszűntét is jelentette a modern időszámítás hetvenedik esztendejében. Jochanan ben Zakkaj, a Jeruzsálemből tanítványai által koporsóban kicsempészett rabbi annyit kért csupán Vespasianus császártól: „Add nekünk Javne városát, hogy ott taníthassunk, Istenünket szolgálhassuk, és törvényeink szerint élhessünk!” A város a zsidóké lett, ők tanultak és tanítottak – és fennmaradtak. A Bethlen téren fél évtizede hasonlóképpen fellobbant egy aprócska láng, hogy jelezze, igenis létezünk.
A negyvenes évek végén, a „fordulat éve” nyomán betiltott cionista mozgalom néhány tagja – köztük Engländer Tibor – hétről hétre összegyűlt e helyen (kívánkozik a példázat: Cion annyit jelent „az a hely”, „megjelölt hely”), hogy tanuljanak, együtt gondolkodjanak, legyenek, s ha nem is gyűlt össze a minjan, a közösség működött, ha búvópatakként is a sivatagi időben. A diktatúra honorálta lelkesedésüket. Az ötvenes évek elején börtönévek következtek E. T. életében. A másságot oly nehezen tűrő kommunista hatalom a hangsúlyos zsidóságot sem kímélte.
A nyolcvanas évek közepén aztán Engländer Tibor ismét elkérte a helyiség kulcsát a körzeti hitközségi vezetőktől, hogy néhány lelkes fiatallal tanuljanak, együtt gondolkodjanak, egyáltalán legyenek, s gondolatkockáikból lassan, de biztosan újra építsék Javnét, a Bethlen téren. Mert tudták, Javne ott van, ahol éppen építik, de legfőképpen önmagukban.
Csütörtöki tanulóesték, s a szombat esti klub – ez jelentette s jelenti ma is a Bethlen teret, az Oneg Sabbat gyülekezetét. A Tóra és Cion szeretete, talán ez lehetne legtömörebb mottója a klubnak, ahol minden mócáé Sabbatkor (szombat távoztakor) felhangzanak a Hávdoló, a szombatbúcsúztató szavai.
***
„Íme, Isten a segítségem! / Bízom és nem félek, ! mert hatalmam és énekem az Örökkévaló Isten. / ö volt nekem segítségül. / És merítsetek vizet örömben / az üdvösség forrásaiból! / Az örökkévalónál a segítség! / Népedre áldásod, Szeláh! / A seregek Ura velünk van, / várunk nekünk Jákob Istene, Szeláh! / A zsidóknál volt világosság, / és öröm
és vigalom és becsület. / Így legyen nálunk is! / Az üdvösség poharát emelem / és az örökkévaló nevében kiáltok!
A borra: Aláássál Te, örökkévaló / Istenünk, a világ királya / teremtője a borág gyümölcsének.
A fűszerre: Aláássál Te, örökkévaló / Istenünk, a világ királya, / teremtője a fűszerek fajtáinak.
A lángra: Aláássál Te, örökkévaló / Istenünk, a világ királya, / teremtője a tűz fényének. / Aláássál Te, Örökkévaló / Istenünk, a világ királya, / aki elválasztja a szentséget a köznaptól, / a világosságot a sötétségtől, / Izráelt a népektől, / a hetedik napot / a hat munkanaptól: / Aláássál Te, Örökkévaló, / aki elválasztja a szentséget a köznaptól.”
* * *
A szöveg a családfő áldása a borra, a legkisebb gyermek által tartott fonott gyertya fényére, melyet a ráöntött bor olt ki majd, s a beszomimra, a szegfűszegre, melynek jellegzetes illatát mindenki beszippantja a kézről kézre Járó fiaskóból.
Különleges hangulat, a beavatás misztériuma először, hetek, hónapok múltán a megnyugtató bensőségesség, a „tudom, mit, miért teszünk” érzése – igen, ezt jelentheti a Hávdoló a Bethlen térieknek.
* * *
Aki nem hazulról hozta a zsidóságot és közeledni igyekezett ahhoz, egészen bizonyos, hogy köszöntött már szombatot a József körúton és búcsúztatott a Bethlen téren. A szűk értelemben vett zsinagógái lét nem bizonyult elég vonzónak a tizen-huszonévesek legtöbbje számára, akik kerülő úton ugyan, de mégis megtalálták a zsidó élet nélkülözhetetlen „kellékét”, a bét ha kneszetet, a gyülekezet házát.
Ma új szétszóratást élünk meg: szervezeteink tucatszám működnek, koordinálatlanul olykor, egymással versengve. S mi sodródunk egyikből a másikba, olykor többen is feltűnünk, keresve, hol kapunk tartalmasabb programot. Számomra az utóbbi a legvonzóbb álláspont, mert ezáltal több oldalról kapcsolódhatunk a sokrétű zsidó hagyomány megtalált láncszeméhez. Nemcsak szűkkeblű, de elfogadhatatlanul buta is az a nézet, mely a zsidóság lényegét egy-egy princípiumra kívánja redukálni, s aki mást tart lényegesnek, azt – adott esetben – szervezetéből kizárja. Ehhez kevesen vagyunk! Amíg szűk volt a mozgásterünk, örülni tudtunk kevéske jónak. Ma az egészséges versengés olykor gyanakvó, féltékenykedő, hatalomvágyó rivalizálássá fajul.
Lanyhul talán az érdeklődés is. Vagy inkább átstrukturálódik a zsidó élet. Például az új iskolák napi lehetőséget adnak zsidóságot tanulni.
Más kérdés, hogy három iskola működése minden észérvnek ellentmond.
„Bölcsőinkhez” sem mindig vagyunk hűségesek. A rabbiképzőben a fiatalok nem élnek a Schweitzer József igazgató-professzor által felkínált lehetőséggel – tartanának ők is néha előadást a Kiddus előtt talán lustaságból, s a hétről hétre érkező külföldi vendégek köszönő szavai nem mindig emelik a szombat hangulatát.
A Bethlen téri Oneg Sabbat Klubot is elérte a „pártosodás” kényszere, egyesületté alakulván markáns cionista arculatot öltött, s beszállt a „ringbe”, szervezeteinek versengésébe. Programjaik az elmúlt időben, változó érdeklődést keltve, de a tradíciók és választott kötődésük szellemében zajlanak.
* * *
Múlhatatlan a két este érdeme létezésünkben. Elültették bennünk a vonzalom magját, amit esetünkben! Jórészt nem természetes módon szüleink tettek meg, mert nálunk a folyamatosság láncolatát a történelem két legsötétebb ereje megszakított. De életerő mutatkozik abban, hogy korosztályomnál a gyermek tanítja szüleit szombatot köszöntő gyertyát gyújtani, s a béke napjának múltául oltani.
S ha a rabbiképző intézet zsinagógájában fogadnád a szombatot, Tisztelt Olvasó (mert tudnád: a hagyomány szerint akkor jön el a Messiás, ha minden zsidó egy időben legalább egyszer megtartja jóm Sabbat parancsait), s a karzatról hallható ifjúi csatakiáltásoktól és tereferétől nem mindig tudnád követni az imarendet, mert a feladat számodra önmagában is komoly, ne haragudj az emeleten hangoskodókra!
Az, hogy ők otthon érzik magukat gyülekezetünk házában, annak biztosítéka, náluk helyreáll a rend, az ők gyermekeik kezébe tudják már továbbgombolyítani a hagyomány megtalált fonalát.
Címkék:1990-10