Keleten a helyzet…
Meghívást kaptam Kirjat Árbá zsidó településre, az izraeli Hebron közelében, 2003 Pészachján. A várost alagút köti össze a területekkel, onnan kijőve a busz sofőrje idegesen pillantgat jobbra és balra, hiszen alapvetően ellenséges területen járunk, a békeszerződések értelmében a Palesztin Autonómia területéhez tartozik az út menti arab települések jó része. Az utak viszont Izrael kinyújtott, illetve meghosszabbított karjaként nyúlnak be a többségében arabok által lakott területekbe s kötik össze a zsidó enklávékat Izraellel. A dimbes-dombos, zöldellő tájban nem nehéz észrevenni a sziklákra épített s már csak formájukkal is feltűnő, modern architektúrájú zsidó településeket, szögesdrót védi őket a külvilág veszélyeitől, az utakon izraeli katonai posztok helyezkednek el, közben orientális, a fejlődő világ ábrázatát mutató arab falvak tűnnek fel, emberek szamarakkal, kordékkal. A kapcsolat a zsidó és az arab területek között nem organikus, a zsidó falvak nem válnak szerves részévé a tájnak, inkább erődítményként magasodnak fölébe. Ezek a zsidó települések – a régi kibucokkal ellentétben – nem együttélésre, hanem különállásra rendezkedtek be, s modem életet hoztak létre a fejlődő világ peremvidékén. Jemeni, amerikai, francia és orosz zsidók laknak itt, ittlétüket pedig nemcsak az izraeli kormányok, hanem jobboldali érzelmű gazdag amerikai zsidók is támogatják, akik ugyanúgy hisznek az „egész Erec Jiszrael” eszméjében, még ha a vállalkozás kivitelezését másokra is bízzák.
Bár néha-néha elsuhan mellettünk egy arab busz, a becsatlakozó utakat izraeli katonai autók zárják el, s az előttük hosszan kígyózó arab kocsisorok jelzik, ki az úr a háznál. A sofőr maximális sebességre kapcsol, a „jobb félni, mint megijedni” bölcsessége jegyében, ő aztán tudja, miért. Itt csak lőnek, a bibliai relevanciával nem rendelkező Gázában már rakétával is támadtak buszokat. Nem is olyan messze, a Szaddám utáni Bagdadban a tüntető síita és szunnita arab tömeg (együttesen) követeli az iszlám államot. Nem ért véget a történelem, nem naiv és leegyszerűsítő gondolkodású amerikaiak „liberal democracy”-ja fog elterjedni a Közel-Keleten, hanem az iszlám követel újra és újra helyet magának a nap alatt. Izraelben tudják ezt. Nem boldogok tőle.
Két éve már voltam itt, akkor még új volt minden élmény, nem ütköztem meg semmin sem. A táj szép, a levegő friss, szinte harapni lehet. Az emberek örülnek, hogy valaki, aki nem tartozik közéjük, tiszteletét teszi náluk. Közel az ősatyák városa, Hebron, s ez emelkedett hangulatot kölcsönöz minden látogatásnak. Zarándoklat ez, félvilági. De a félelem is nagy, az arab város a radikális iszlám szervezetek egyik fellegvára, a küzdelem, vagy ahogy katonai szaknyelven mondják, az „alacsony intenzitású gerillaháború” folyamatosan és szünet nélkül zajlik. A hadsereg mellett civilekből álló őrség is vigyázza a rendet. Sőt, a települések védelmét újabban „szakemberek”: afganisztáni veteránokból álló oroszok brigádja is erősíti. Sokan cionisták közülük, ám a zsidó vallásjog szerint nem zsidók. De szeretik az országot.
A zsidó kisváros rendezett és formatervezett házaival akár üde színfolt is lehetne. Ha nem ott lenne, ahol van. Ha nem modern gettó lenne, csak zsidó őrséggel lakosokkal kerítéssel kizárólagossággal bizalmatlansággal. A vendéglátó család férfi tagja európai askenázi, felesége keleti zsidó. Vallásosak, három gyermekük van. Nagy és kényelmes házban élnek, a települést övező drótkerítéstől pár méterre. „Nézd meg, hogyan építkeznek ők! – mondja Z. a települést övező új arab házakra mutatva. – És még rólunk mondják, hogy terjeszkedünk, pedig ők teszik ezt!” Ők és mi, akkor és mindig. Nem együttélés, hanem kizárólagosságra törekvés. Asszimilálódni nem lehet, csak a születésnek van joga. A másik oldalon is.
A külföldi, de a nem telepes izraeli is, aki a területekre látogat, és néha ellentmond, gyakran szembesül azzal a sommás véleménnyel, hogy idegen, aki nem ismeri (jól) a helyzetet, így eleve helytelen, téves állításokat fogalmaz meg. A helyzet kényes, az embert kiszolgálják, közben állandóan provokálják, állásfoglalásra késztetik, s a cél az, hogy ráébresszék kétségbeejtő tudatlanságára. Akik viszont itt laknak, azok – úgymond – „ismerik” e föld minden szegletét, s nem zsidó lakóit is, az arabokat: „Nézd meg, mit csináltak 1929-ben” – mondja Z. a nagy pogromra utalva, és miközben ismét ellentmondanék, mondván, hogyan ismerheti az „arabokat” a nyelv tudása és a kultúra ismerete nélkül, eszembe jut: én tényleg csak vendég vagyok. Hallgatnom kell. Látogatásommal úgyis legitimálom őket. Elfogadom ételüket, italukat és a helyzetet. A harcos etnikai megosztottságot. Aztán a beszélgetésbe becsatlakozik vendéglátóm édesanyja is, aki szintén ott lakik. Idős, szimpatikus hölgy, nem vallásos, viszont sokat olvas, ettől nem is igazán izraeli. Beszélünk sok mindenről, Pereszről, Rabinról, Arafatról és az Izraelnek juttatandó amerikai kölcsönökről is, amelyről házigazdám megjegyzi, a feltételek szerint csak az Egyesült Államokban lehet felhasználni a pénzt. „Már megint a gajok (nem zsidók) kezében marad minden” – sóhajt fel az édesanya, s az európai vendégnek, bár próbálja visszafogni magát, déjá vu érzése támad. Ha a gaj szót zsidóra cserélné fel, biztosan meglepődne, kikkel kerülne a néni egy platformra. Az államközi kapcsolatokba is beférkőző goj-zsidó különbség „eszméje” elgondolkoztat, ugyan miért gondolják azt, hogy az amerikaiaknak fizetniük „kell” Izraelnek. Aztán eszembe jut, hogy holokauszt-túlélővel beszélgetek, aki a „követel” rovatba ír be mindent és mindenkit. Fizessen a világ. Kiválasztott szenvedésért kivételesen nagy árat. Mindegy, hogy ki, csak „gajok” legyenek. Németek vagy magyarok, franciák vagy amerikaiak? Mindegy. „Gajok” mind, tettesek vagy tettestársak. Tartoznak.
Beszélgetésünk, melyet sem a tűző nap, sem a magnóról üvöltő müezzin elnyújtott hangja nem zavar meg, sok témát ölel fel, de mindig a történelem „főszereplőihez”, mozgatórugóihoz lyukadunk ki, körülöttük forog a világ, ők a vonatkoztatási pontok: Hitler, az arabok, Auschwitz, és megint és ismét, a zsidók és a „gajok”. „Túl sok van belőlük Izraelben – jelenti ki határozottan házigazdám. – Joszi Beilin engedett be kétszázezret, hogy ellensúlyozza a vallásosokat. Nagy keresztekkel járnak” – folytatja felháborodva, s mire ismét reagálnék, hogy ugyan miért baj az, ha egy országnak kisebbségei vannak, Z. keserűen jegyzi meg: „Nem ismered te a történelmet, a körülményeket…” A „körülmények”, jegyzem meg bátortalanul, állandóan változnak, aztán mondanék még néhány szelíd szót a halacha (zsidó vallásjog) és a visszatérési törvény kényes kapcsolatáról, majd egy provokatív ötlettől vezérelve dicsérni kezdem a szekuláris (és vallásellenes) minisztert, s arról beszélek, hogy be kéne vezetni a polgári házasságot Izraelben. Házigazdám indignáltan csattant fel: „Szóval te a zsidóság megszűnését akarod! Képzeld el, én tudni akarom, hogy a lányom biztosan zsidóhoz megy-e feleségül! Nem pedig gajhoz! Tudod azt, hogy a rabbi, ha csak a gyanúja is felmerül, hogy az egyik fél nem zsidó, nem adja össze a párt?” „Tudom, de mi köze ennek a polgári házasság intézményéhez?” – mondom bizonytalanul. „Tudod, mi lesz itt, ha bevezetik? Az, ami a Makkabeusok idejében volt! Lázadás!”
Aztán más témákra terelődik a szó, az anya – aki időközben ismét bekapcsolódik a beszélgetésbe – megjegyzi, hogy nem hiszi el azt, hogy Mózes választotta szét a tengert. Fia rögtön lecsap: „Akkor Auschwitz sem volt!” Ez kemény ütés volt, pillanatra megáll a levegő. „Nem csak az van, amit látsz – folytatja Z. az anyjához fordulva. – Ha valakinek beszámolsz az 1944-es megpróbáltatásaidról, és nem hinné el, az olyan, mintha a Tórában kételkedne!” Elmegy az étvágyam, hiába a sok kínálgatás.
Az egész zsidó-arab konfliktus megannyi ellentmondása ott kavarog a fejemben. Egyrészt az arabok tényleg kiirtották a teljesen békésen élő hebroni zsidókat, s az újonnan épült zsidó településeket is állandóan támadják a radikális iszlám csoportok. Másrészt viszont a palesztinkérdés nem terrorizmus-kérdés, ezen a földön hosszú évszázadok óta arabok éltek, a zsidók csak száz éve kezdtek visszatelepülni. A holokauszthoz az araboknak nincs közük, mégis az itteniek úgy viselkednek, mintha lenne. Ami a zsidók részéről honfoglalás, az arabok szemszögéből nézve bizony hódítás. Baloldali közhelynek tűnik, de igaz: az izraeli fennhatóság alá került, területeken élő arabokat állandóan zaklatják, a zárlatok idején nem hagyhatják el a lakóhelyüket, még a nekik juttatott vízmennyiség is kevesebb, mint a telepeseknek s teljesen be vannak szorítva a lakóhelyükre. Nem utazhatnak külföldre, se ki, se be. Nem mehetnek át a szomszéd faluba, ha a hadsereg nem engedi őket. Képzeljük a helyükbe magunkat. De rögtön útlevélhez és állampolgársághoz jutó európai és amerikai zsidó emigránsok minőségileg több, államalkotó joggal bírnak, mint ők, az őslakosok.
De az éremnek másik oldala is van, a helyzetet nem csak Izrael idézte elő: az arab országok sem törekedtek a megoldásra, mereven elutasították a rendezési terveket. A gyűlölet pedig generációkon keresztül kumulálódott, s a palesztinok már több évtizede az erőszak kultúrájában élnek. Körükben még él az aszketikus, a hitéért másokat és önmagát is megölni kész öngyilkos merénylő heroikus alakja, Nabluszban még múzeumot is állítottak az öngyilkos merénylőknek. Sokuk képe ott díszeleg jeruzsálemi arab egyetemisták kollégiumi szobái falán. Az izraeli Héber Egyetemen. Ott, ahol ezek a diákok néha izraeli zászlókat is égetnek. Ez jelenti ott a demokráciát. Furcsa nép az arab. Ismerőseim mesélik, nem nehéz elfogni a terroristákat, vagy felderíteni kapcsolataikat, mert az arab machismo megköveteli, hogy nyilvánosan büszkélkedjenek tettükkel.
„Ugyanazt csináljuk, mint száz éve a baloldali kibucnyikok a Galilban!” – mondja Z., és ebben talán igaza is van. Bár azok, ott és akkor kompromisszumra, békés együttélésre törekedtek. Itt viszont a Tóra arra jó, hogy igazolja a területi terjeszkedést. S már felnőtt egy fiatal, az apáinál radikálisabb, a rabbijaira nem hallgató telepes generáció is. Ők a konfliktust az ereikben tudják, és fegyvereik vannak. Csak azért nem lőnek az izraeli katonákra, mert azok is zsidók. Különben lőnének. Akik az emberjogi és zsidó paradoxonokkal való feszült együttélés helyett tényleg zsidó államot követelnek. Nem egy zsidó értékekkel is rendelkező országot, hanem halachikus államot, kizárólagos rabbinátusi bírósággal, iszlám mintára. Nemrégiben az egyik „giva”-nál, azaz dombnál felállított háznál (ezeket a településeken kívül eső területeket olykor elfoglalja egy-egy telepes) palesztin terroristák megölték az egyik telepest, aki egyfajta ideológusnak számított, s a helyi ifjúság kedvence volt. A rabbik azt akarták, hogy a hebroni zsidó temetőben vegyenek tőle végső búcsút, de a fiatal telepesek fellázadtak. Visszafordították a menetet, s a gyilkosság helyszínén akartak temetni. Órákon keresztül ment a huzavona, az idősebbek és a rabbik is a kompromisszumos álláspont mellett tették le a voksukat, de a fiatalok nem engedtek a negyvennyolcból. Végül ki kellett hívni a rendőrséget, világraszóló botrány kerekedett belőle, újságok, rádiók, tévék foglalkoztak vele. Új generáció van kialakulóban. Harcolni akarnak.
S a szüleik? Magyar és nem magyar, askenázi és szefárd, gyökértelen és sérült lelkületű zsidó emigránsok találkoznak itt, őslakosnak képzelik magukat, s a holokauszt traumája csakúgy bosszúvággyá alakul át, mint a keleti zsidók több évezredes jogfosztottsága. A helyi arabok pedig lázadással és borzalmas gyilkosságokkal reagálnak minden zsidó letelepülésre. És megszületik egy magába zárt, szűkkeblű etnikai nacionalizmus, mely születési alapon ítél oda vagy vesz el jogokat. Melynek Hitler az alfája és Arafat az ómegája, és amely a héberen kívül nem beszél más, „goj” nyelven. A „szeresd felebarátodat” csak a zsidókra vonatkozik. A nem zsidó nem ugyanolyan jogú ember, még a lelke is más anyagból van gyúrva. Mely szerint az egész világ tartozik. Mely asszimilálni nem akar, befogadni nem akar, s születési jogon követel magának földet, vizet, fát és erdőt. Az egyenlősítő szocialista cionizmus és humanizmus kimúltával, a kibuci mozgalom válságával, a kapitalizmus diadalával, a radikális iszlám előretörésével és a judaizmus hódításával ez uralkodik el a tájon. Gettó helyett egy államban. Talán az ősrégi üldöztetések hatására is. A több évezredes zsidó passzivitás ellenére. A hagyomány és a rabbik pedig szállítják hozzá a megfelelő szöveghelyeket és kommentárokat, nincs apelláta. Benne van a Tórában és a Talmudban. Ha nem hiszed, nézd meg.
Izrael új zelótái kevesen vannak, de fegyverekkel és ideológiával rendelkeznek. A politikai helyzet, a palesztin merényletsorozatok, az iszlám radikalizmus őket erősíti. Hatásuk nagy, és a politikai ellentábort is az őrületbe kergeti. „Te elmentél a fasiszta, rasszista telepesekhez?” – kérdezte felháborodva szélsőbalos barátom, aki szintén bipoláris valóságot észlel. És aki nem is tudja, talán tel-avivi kényelmét is a zelótáknak és a gyűlölt „megszálló izraeli hadseregnek” köszönheti, akik éjjelente razziáznak az arab falvakban és városokban, letartóztatják a Hamasz és az Iszlám Dzsihád feltételezett tagjait, és védik az ő kis polgári életét. Hogy nyugodtan napozhasson a tengerparton és járhasson pubokba. Aki „szereti” az arabokat, de fél tőlük, mint a tűztől. Soha nem fordítana hátat nekik. De a zelótákat és mindent, aminek csak csekély köze is van a zsidó hagyományhoz, kitartóan gyűlöli. Féktelen fenekedésében hasonlít politikai ellenlábasaihoz. Pedig a telepesek fogják fel a támadások zömét. Allah haragja először rájuk, meg az őket védő zsidó katonákra ömlik. Már korábban is velük kezdték, amikor Tel-Avivban még tényleg azt hitték, hogy a területek az nem is Izrael. Nem az ő problémájuk. Most már tudják, hogy közös a sorsuk. Szomorú világ ez… Fehér-fekete. Mint akkor régen, a hajdani zelóták, farizeusok és szadduceusok korában, az ókorban. Több nép volt a zsidó, nem egy, ha nem éppen a külső ellenség ölte őket, egymást ölték. Most is ez a helyzet.
Nem ezt akarták anno…
Novák Attila
Címkék:2003-10