Kelet-európai körkép
A zsidóság és a kelet-németországi fordulat
A kelet-berlini diktatórikus rezsim megdőltével fölemelhette a fejét az NDK igen csekély lélekszámú zsidósága is. Képviselői két egymást követő nyilatkozatban foglaltak állást egyrészt a német történelmi tudat és az Izraelhez, illetve a cionizmushoz való viszony problémáiról, másrészt a német újraegyesítésről. Az új helyzet egyik – ha nem is lényegi – momentuma, hogy Gregor Gysi, a Német Szocialista Egységpárt új főtitkára zsidó származású.
Az NDK-beli zsidó hitközségek szövetségének nyilatkozata, mely a drezdai Sächsische Zeitungban jelent meg, mindenekelőtt leszögezi: a nácizmust és az antiszemitizmust mindkét német állam megörökölte, ám az ország sok állampolgárának igen hiányosak az ismeretei és gyöngén működik a lelkiismerete, ami az ezekkel összefüggő kérdéseket illeti.
A nyilatkozat sürgeti a történelem-tankönyvek átírását. Az illetékeseknek szólniuk kell az NDK történelmének bizonyos mozzanatairól is így az ötvenes évek elején történtekről, amikor a „világraszóló cionista összeesküvés” meséjével igyekezték lejáratni a nyugati emigrációból hazatérteket.
Gondoskodni kell a kelet-németországi zsidó élet megmaradt emlékhelyeinek és monumentumainak megőrzéséről és ismertetéséről. A nyilvánosság elve, a glasznoszty megköveteli, hogy a társadalom gondjait ne kezeljék többé államtitkokként. Ide tartozik az is, hogy az antiszemita uszítók ügyeit ne bagatellizálják el, mint eddig.
Az NDK-beli zsidó hitközségek tagjait elementáris érdekek kapcsolják Izrael Állam sorsához – hangoztatja továbbá a nyilatkozat. A zsidó állam joga a létezésre nem vonható kétségbe.
A nyilatkozat befejezésül követeli, hogy az NDK kormánya állítsa helyre a diplomáciai kapcsolatokat Izraellel, és tegye normálissá a két ország viszonyát. Mint ismeretes, azóta a diplomáciai kapcsolatok létre is jöttek.
Az ún. német kérdésről, a német egység helyreállításának lehetőségéről hat neves zsidó személyiség aláírásával jelent meg az NDK-beli zsidó hitközségek szövetségének egy másik nyilatkozata. Ez először is rámutat, hogy a „német kérdés” és vele Németország nemzeti és állami egységének a kérdése ma, a háború utáni rend végével ugyanolyan nyitott, mint magának Európa jövőjének a problémája. Ez után különös figyelmet érdemlő mondát következik: „Minthogy Németország államkénti megosztottsága a győztes hatalmak és azon népek érdekeit tükrözi, amelyeket a Német Birodalom elnyomott, üldözött és részben kiirtott, a németek nem dönthetnek szabadon a jövőjükről.” A státus quo csak békeszerződés keretében változtatható meg, egy ilyen rendezésben pedig elsőrendűen fontos a zsidó nép közreműködése, tekintettel az európai zsidóságon elkövetett tömeggyilkosságra.
(Itt jegyezzük meg, hogy Samir izraeli miniszterelnök élesen elutasította a német egység visszaállításának gondolatát, mondván, hogy az egységes Németország újra merényletet követhet el a zsidóság ellen. A németek ilyen sommás elítélése sokakban visszatetszést keltett Izraelben is.)
A kelet-németországi zsidóság képviselői nyilatkozatukban szükségesnek mondják egy új, összeurópai biztonsági rendszer létrehozását; a német nép majd csak ennek keretében határozhatja meg szabadon a maga nemzeti és állami létformáját.
Nagyon érdekes a dokumentum befejező része, mely szerint az európai békefolyamat az NDK egész lakosságának döntési szabadságától függ. Ezt azonban kétségessé teszi az, hogy munkaképes (lakosai tömegesen hagyják el, és ezzel az állam életképességét ássák alá. A nyilatkozat ezért felszólítja a nyugatnémet kormányzatot, hogy a német békeszerződés megkötéséig függessze fel az NSZK alkotmányának azt a 116. cikkelyét, amely csak egységes német állampolgárságot ismer el. Ezen az alapon részesülnek ugyanis a nyugatnémetekkel azonos jogokban az oda emigráló keletnémetek, minek folytán állandó a csábítás az elvándorlásra.
Heinz Galiński, a (nyugat)németországi zsidók Központi Tanácsának elnöke szintén megszólalt az NDK-beli változások nyomán előállt új helyzetben. Intette a kelet-németországi zsidókat a könnyelmű elhatározástól, hogy idős fejjel áttelepüljenek. Az egykori üldözöttek az NDK-ban járadékot kapnak, az NSZK-ban viszont – legalábbis eleinte – semmijük sem lenne. Abban kell bízni – folytatta Galiński –, hogy keleten is sikerül demokráciát és emberi körülményeket teremteni.
Galiński (különben nem fukarkodott az NDK bírálatával. Emlékeztette a keletnémet kormányzatot, hogy az egész Németországot terheli a hitleri múlt, és rámutatott, hogy az NDK eddig minden ezzel kapcsolatos kötelezettség alól kivonta magát, miközben úgy tett, mintha az Elbától keletre sem nácizmus, sem antiszemitizmus nem lett volna.
Ide kívánkozik egy hír épp a kelet-német hatóságok jelentése nyomán: 1989-ben az NDK-ban előfordult neonáci incidensek száma háromszor akkora volt, mint az előző évben. 1988-ban 44 esetben indult eljárás állítólagos neonácik ellen, ezzel szemben tavaly november közepéig már 144 esetet regisztrálták. Számos zsidó temetőt meggyaláztak az újfasiszták.
Gregor Gysi, a keletnémet állampárt új főtitkára, aki Európa gazdasági és politikai egyensúlyának megőrzése érdekében ellenzi az egységes Németország feltámasztását, a The New York Timesnek adott nyilatkozatában nem tagadta meg zsidó származását. „Zsidónak nem nevezhetem magam – mondotta –, habár apám és anyám részben zsidó származású. Nem szeretném ugyanis a nürnbergi törvényeket követni… A zsidó közösség iránti érdeklődésem alapja őseim története, én azonban nem vagyok hívő, nem gyakorlom a vallást, és a hitközségnek sem vagyok tagja, habár mindig támogattam.”
Szokatlan szavak ezek egy kelet-európai kommunista vezetőtől. Gregor Gysi annak a ma 77 éves Klaus Gyisnek a fia, aki egy időben az NDK művelődésügyi minisztere volt, korábban pedig a francia ellenállásban harcolt.
ggy
*
„…Az államhatalom bábjai voltak…”
Beszélgetés a csehszlovákiai zsidó hitközségek új elnökével
DERSIE DERGALSKIT, a csehszlovákiai hitközségek közösségének elnökét 1985-ben a prágai kormány menesztette. A forradalmi átalakulások során most ismét őt választották meg a hitközségek elnökének. A Szabad Berlin nevű nyugat-berlini rádió Salom című műsorában a múlt év december 8-án Jens-Peter Paul beszélgetett vele. Az elhangzottakat a Berliner Allgemeine Jüdische Wochenzeitung nyomán ismertetjük.
A zsidó közösség döntési jogkörét évtizedeken át ugyanolyan kíméletlenül korlátozták – mondotta Dergalski –, mint más társadalmi csoportokét. Minden egyes vallási vagy kulturális rendezvényt külön kellett engedélyeztetni. Engedélyt kellett kérni ahhoz is, hogy valakit a hitközségben funkcióba állítsanak.
A cseh zsidók nagyon megörültek az állam és a társadalom életében most történt átfogó változásoknak. „Hisszük – hangoztatta az elnök, aki képzettségét tekintve különben történész –, hogy demokrácia és szabadság nélkül nem lehet nagy dolgokat megvalósítani.”
Első elnöki megbízatása idején Dergalski a nehéz körülmények ellenére kezdeményezte Franz Kafka születése századik évfordulójának a megünneplését. A zsidó hitközség volt az egyetlen intézmény Csehszlovákiában, mely emlékestet rendezett az író tiszteletére. Ez nem volt csekélység akkoriban. „Nagyon büszke voltam, hogy ezt megtettük” – emlékezett most vissza Dergalsiki.
Ma az a feladat, hogy éljenek a kibővült lehetőségekkel, és meggyorsítsák a demokrácia kibontakozását. A zsidó közösség máris megtette a magáét azzal, hogy lemondásra szólította fel a korábbi elnököt, akit az állam helyezett oda, és Dargailskit választotta meg helyébe. „Nem kérdeztünk meg senkit. Nem telefonálgattunk a minisztériumba, hogy engedélyt kapjunk a választáshoz.”
A korábbi vezetőség menesztése sürgős volt, mert az államhatalom eszközének bizonyult minden lényeges kérdésben. Ezek a vezetők „Izrael ellen beszéltek. Azt állították, hogy Oroszországban a zsidók teljes szabadságot élveznek, ami nem volt igaz.”
Dergalskit megkérdezték, mit tart a két német állam egyesítésére irányuló tendenciáról. Az elnök azt válaszolta, hogy ez egy elkerülhetetlen fejlődést fejez ki. „Nem tudom, mikor fog bekövetkezni (a német újraegyesítés), de egyszer be fog, hiszen ez logikus.” E tendenciával szemben inkább olyan országok fejtenek ki ellenállást, mint Francia- és Olaszország. Európa azonban alapvetően megváltozott már – fejtegette Dergaliski, és kifejezte azt a reményét, hogy Európa az egész világ számára modell lehet. „Akikor majd nem játszik szerepet, egy Németország létezik-e, vagy kettő.”
*
Önfinanszírozó zsidó egyesület Litvániában
A teljes függetlenségéért küzdő Litvániában a zsidóság is erőteljes megújulási mozgalmat hozott létre. Két éve működik egy zsidó egyesület, amelynek kissé körülményesen hangzó neve a cionizmus nemrégen még veszedelmes vádjának elhárítását szolgálta. A „Zsidó Egylet az Esztétikai és Testkultúráért” azonban szoros kapcsolatokra törekszik Izraellel. A sportélet, amit Arkagyij Reitblatt szervez, csak egyik területe az egyesület tevékenységének. Zsidó múzeumot és könyvtárat akarnak létesíteni, zsidó lapokat kívánnak kiadni.
Honnan szerzik mindehhez a pénzt? Amikor Mihail Rozitszan 1987-ben elhatározta az egyesület létrehozását, társával, Sulim Zelikoviccsal szövetkezetként alapította meg. A ma már ezernél több emberrel dolgozó vállalkozás díszműáruk gyártásával és kereskedelmével foglalkozik. Az ezernek körülbelül egyharmada zsidó, ezek és néhány nem-zsidó dolgozó szövetkezeti tagok, a többiek másféle jogviszonyban állnak a szövetkezettel.
Az egyesület működését a szövetkezet nyereségéből pénzelik. Két év alatt a Makkabi Sportklubra 45 ezer rubelt, zsidó könyvtár létesítésére 50 ezret költöttek. 7500 rubellel támogatták egy húsz főnyi tanulócsoport látogatását egy izraeli kibucban.
A litvániai zsidók nagy gondja, hogy az évtizedekig tartó elnyomás következtében nincsenek könyvek, folyóiratok, filmek, nincs zsidó iskola és persze tankönyvek sincsenek.
Az egyesület szeretné helyreállítani és gondozni az elhanyagolt zsidó temetőket és a zsinagógákat, felkutatni az elrejtett vagy elkallódott Tóra-tekercseket.
(A bécsi Die Gemeinde nyomán)
*
Glemp bíborost meghívták Izraelbe
A keresztény–zsidó együttműködés izraeli tanácsa meghívta Józef Glemp bíborost, a lengyel katolikus egyház fejét, vegyen részt egy szimpóziumon. A Mariv című izraeli lap értesülése szerint az egyházfő 1990 júliusára elvileg elfogadta a meghívást, rámutatott azonban arra, hogy a lengyel püspöki karban nem ő a keresztény–zsidó együttműködés felelőse.
Az auschwitzi láger egykori területének peremén álló karmelita kolostor körüli viszályra és a bíborosnak ezzel összefüggésben néhány hónapja elhangzott és kellemetlen feltűnést keltő kijelentéseire tekintettel az Izraelbe szóló meghívás különös figyelmet érdemel.
*
„Vérszag van a levegőben”
Walter Ruby a Jerusalem Postban moszkvai tudósítást közölt, mely szerint az ottani zsidóságon a reménytelenség, sőt pánik felé hajló hangulat lett úrrá. Az Arhipova utcán a nagy zsinagógából kiáradó emberek a Szimchat Tora ünnepén elmondták neki: megrázó hír számukra, hogy az amerikai kormány erősen megszigorította a bevándorlás feltételeit. Sokan, akik nem akartak Izraelbe menni, most elfogadják ezt a megoldást is.
Vlagyimir Lifsic, a szovjet Makkábi Egyesület elnöke: „A Pamjaty megerősödésével és az élelmiszerhiány miatt annyira megromlott a helyzet, hogy mindenki menni szeretne, mindegy, akárhová. Rendben van, elmegyünk Jeruzsálembe és megtanuljuk azt a nyavalyás hébert – mondják az emberek, rezignáltan. Egyfajta hisztéria érezhető.”
Lifsic, aki korábban úgy tervezte, hogy még két évig Moszkvában marad a zsidó mozgalom szervezése végett, ez év elején már Izraelbe kíván távozni.
A 30 éves Pavel Mogilevszkij, aki Amerikába szeretett volna kivándorolni, igazságtalannak tartja az amerikai döntést. „Itt ma vérszag van a levegőben, és Amerika épp akkor zárja be a kapukat, amikor a legnagyobb a veszély.”
A 27 éves Alekszandr Kohennek nem zsidó a felesége, emiatt attól tart, hogy nem látnák szívesen Izraelben. „Pedig azt hiszem, gyorsan el kell határoznunk, megyünk-e vagy sem. Nem biztonságos itt. A gazdasági és a szociális helyzet egyre romlik, és mindenki a zsidókat fogja hibáztatni.”
Sokan pogromtól félnek. Szinte senki sem hiszi, hogy a glasznoszty és a peresztrojka javítani fog a helyzeten. De Izraelbe sem könnyű kijutni.
– Azok közé tartozom, akiket elbocsátottak állásúkból, amikor kivándorló-útlevelet kértem – mondja Dávid, egy 27 éves programozó.
– A feleségemmel már megvolt a repülőjegyünk Bécsbe, de most nem utazhatunk, mert az új amerikai rendelkezések miatt nem kapunk ausztriai vízumot. És még ha Izraelbe akarnánk is menni, ez csaknem lehetetlen, mert rubelért nem jutunk repülőjegyekhez. Bukaresten át legkorábban augusztusra volna jegy, de addig lejár a kivándorló-útlevélben megszabott ki utazási határidő.
Mogilevszkij eddig nem akart Izraelbe kivándorolni, mert – mint mondta – nem kíván hadiállapothoz hasonló helyzetben élni. Most másképp beszél: Elhatároztam, hogy mindent megteszek, csakhogy kijuthassak Izraelbe. Minden zsidó jól teszi, ha elmegy ebből az országból, amíg tud.
Címkék:1990-02