Kaddis a meg nem született gyermekért
Kertész Imre:
„Nem!” jajdul fel a könyv első szava, és ez a tiltakozás, úgy, felkiáltójellel, idézőjelben még tizennyolcszor ismétlődik, s a fejezetek nélküli műben a tizennyolc „Nem!” töri csak meg új bekezdésként az író monológját, amelynek mondatai olykor egy-egy oldalt is kitesznek. Pedig az első „Nem!” nyelvtanilag nyilvánvalóan helytelen, mégis használja a választékos stílusú Kertész Imre, amikor hőse arra a kérdésre felel, hogy van-e gyermeke? Valójában már ezzel az első szóval hárítja el feleségét, aki ugyan a könyv dramaturgiája szerint csak a befejezés előtt esdekli: legyen gyerekük! Ezért a nemért, ennek megmagyarázásáért íródott a mű, és ezzel lett a XX. század végi kelet-európai zsidóság újabb fájdalmas dokumentuma.
Nem a tények összegyűjtése vagy felsorakoztatása értelmében dokumentum, hiszen benne ezekből egyetlenegy sincs, az egész mű vallomás. Azzá életérzete, érzékenysége, filozófiája teszi, annak ellenére, hogy – bizakodással mondhatjuk – nem általános, vitatandó! Számomra mégis a könyv tudatosította, hogy e földrészen a zsidóság számának apasztása a lágerek felszabadítása után is folytatódott: nem akartak utódot a lelkileg sérültek. Igaz, Magyarországon általános jelenség a kiscsalád, de arról nem készült felmérés, hogy ez mennyire veszélyezteti a zsidóságot. Okkal tartok attól, hogy rólunk a statisztika az országosnál is gyászosabb képet mutat.
Kertész Imre hőse nem beszél nemzeti, nemzetiségi méretekben, csupán magáról, feleségéről, a „De szép zsidó lányról”, a neki mondott nemről. Pesszimista érvrendszerét nem lehet egy recenzióba begyömöszölni, hiszen ahhoz egy egész könyv kellett. A „Nem!” megélt fájdalmakból, túlzott érzékenységből, bizalmatlanságból és a bizonytalanságból ered. A XVI. századbeli bölcs, Montaigne tanítását elfogadva (magam vagyok könyvem anyaga) inkább tartom Kertész alkotását esszének, mint kisregénynek. Nincs is a könyvben egyetlen cselekmény, csupán elmélkedés tettekről és meg nem tettekről. így hát a „KADDIS a meg nem született gyermekért” nem pihentető olvasmány, hanem megrázó korkép. Olvasás közben nem lankadhat a figyelem, nem lehet egyetlen szó felett se elsiklani, mert az már akadályozhatja a megértést, többször kell a szemmel már felfogottakkal visszatérni a mondat elejére, amelyekből egyik-másik, mint már említettem, terjedelmével olykor oldalnyi visszalapozást igényel.
Tisztelet a kiadónak, hogy az 1990-es könyvnapra – a krimikkel, pornókkal versenyző korszakban – ezt az értékes, különleges, ám hasznot bizonyára nem hozó művet szép külsővel megjelentette.
(-ai)
Címkék:1990-06