Jesajahu Leibowitz: Izrael Állam vallási jelentősége
Jesajahu Leibowitz
Szeretném rögtön az elején leszögezni: azok közé tartozom, akik a legkevésbé sem csalódtak Izrael Államában. Ami személy szerint engem illet, Izrael Állam beváltotta minden reményemet, amelyet kora ifjúságom óta hozzá fűztem. Meglehet, egy hetven éves ember már nem egykönnyen bújik vissza önnön ifjúkori bőrébe, mégis úgy tűnik számomra, hogy amióta érett emberré, majd cionistává váltam, a cionizmus számomra egyet jelentett azzal a vállalkozással, amelynek célja a zsidók felszabadítása a nem-zsidók uralma alól. Izrael Állama tökéletes választ ad a mások uralma alóli felszabadulás igényére. Amennyire ma fel tudom idézni ötven évvel ezelőtti vélekedéseimet, azt hiszem, soha sem jutott eszembe, hogy az állam – bármely állam, ideértve Izrael Államát is – feladatának tekintsem az értékek megvalósítását, legyenek azok akár oktatási-nevelési, akár kulturális vagy erkölcsi értékek, s ez hatványozottan érvényes a Tóra és a parancsolatok vallási értékeire.
Amikor a tórái judaizmus kiteljesítését szorgalmazó mozgalom tagjai értékeket emlegetnek, feltételezem, hogy mindannyian tudjuk, voltaképp miről is beszélnek. A küzdelem, amely ezen értékek megvalósítását tűzi zászlajára, a zsidó népé és nem Izrael Államáé. Mégis, úgy látom, hogy az a párbeszéd, amelyre itt sor került, s amelyben számos fontos megállapítás is elhangzott, melyek közül sokkal egyet is értek, adós maradt azzal, hogy világosan megkülönböztesse egymástól egyfelől a zsidó népet, mint a judaizmus hordozóját, másfelől azt a szuverén államot, amelyet ez a nép saját önkormányzata eszközeként létrehozott. Az igazán elevenbe vágó kérdés a zsidó nép kérdése, azé a zsidó népé, amelynek léte – létének történeti folytonossága – meg- kérdőjelezhetővé vált azóta, hogy a zsidó nép és a judaizmus azonosságának axiómája érvényét vesztette. A tizennyolcadik század végéig soha senki nem kérdőjelezte meg ezt az azonosságot sem a zsidók, sem a nem-zsidók részéről. Mégis, attól a pillanattól kezdve, hogy a gondolat, miszerint a zsidó nép per definitionem a judaizmus hordozója, elvesztette magától értetődőségét, a zsidó nép nép-volta is kérdésessé vált. A kérdés, hogy ki zsidó, immár nem pusztán formai kérdés; ellenkezőleg: nagyon is lényegi. Mindazok a milliók, akik magukat zsidónak tekintik, és akiket mások is zsidónak tekintenek, milyen értelemben tagjai a zsidó nemzetnek? Többségük számára zsidóságuk puszta érzület, puszta emlék, jóllehet való igaz: e két tényező önmagában is igen erős történelmi erőt képvisel. Ám ha e tényezők nem olyan elemekben gyökereznek, amelyek kifejezetten a zsidó lét sajátjai, akkor nehezen képzelhető el egy ilyen zsidó nemzeti azonosság hosszabb távon való fennmaradása.
Izrael Államának vallási jelentősége bizonyos tekintetben teológiai-politikai probléma, más tekintetben azonban a hit pszichológiájának problémája. Felmerülhet a kérdés, hogy bármely történeti tény, mint olyan, hordozhat-e vallási jelentést. Az azonban, hogy egy vallásos embernek milyen választ kellene adnia a történeti eseményekre és tényekre – azok belső jelentésétől függetlenül -, már egészen más kérdés. Úgy látom, az első kérdésre nemmel kell válaszolnunk; másrészt az a vallási kérdés, amellyel itt foglalkozunk, azonos ezzel a másodszor feltett kérdéssel. Szemben az egyik korábbi felszólalóval, nekem meggyőződésem, hogy soha nem volt és soha nem is lesz egyetlen olyan állam sem – sem a múltban, sem a jelenben, sem a belátható jövőben, sem egyetlen társadalomban, korban vagy kultúrában, beleértve a zsidó kultúrát is -, amely több lenne, mint pusztán világi intézmény. Az állam funkciója lényegében világi funkció, nem pedig Isten szolgálata. Az állam funkciói merőben eszközszerűek, következésképp az államnak nincsen semmiféle belső értéke. Valahányszor a zsidók államot tudhattak magukénak, annak története mindig a vallás és a politikai vezetés közötti küzdelem története volt. Még amikor az államot a Tóra nevében, a Tóráért, a Tóra érvényesítéséért folytatott küzdelem eredményeként alapították – és itt most a Hasmóneusok államára gondolok létezésének hatvan évét akkor is a Tóra hordozói és a világi politikai rendszer közötti folytonos harc jellemezte. Ez a harc sem logikailag, sem tényszerűen nem elkerülhető. A vallás, azaz az ember azon felismerése, hogy kötelessége Istent szolgálni, nem egyeztethető össze a kormányzat gépezetével. A politikai szervezet, amelyre szükség van, mint az életben maradás alapfeltételére, pusztán megalapozza a vallásért folytatott küzdelmet, amely legbensőbb természete szerint örök és soha nem érhet véget győzelemmel. Izrael Államának napjainkban nincs vallási jelentősége, mivel keretei között ilyen harc nem folyik.1 nem több, mint az a politikai keret, amely megszabadít bennünket az alávetettségből. Az Izrael Államában élő vallásos zsidóság balsorsa nem másban áll, mint hogy önkéntes függőségbe helyezte magát a politikai szervezettől – olyan függésbe, amely saját végzetét vetíti elő. E tekintetben a felszólalók egyike már említette Golda Meirt. Hadd idézzek még nagyobb személyiséget. Mintegy húsz esztendővel ezelőtt hosszas beszélgetésbe elegyedtem a vallás és az állam kérdéseiről azzal a Ben-Gurionnal, akinek judaizmushoz való viszonyát Önök mindannyian jól ismerik. Ezt mondta nekem: „Világosan értem, hogy miért követeli a vallás elválasztását az államtól. Azt akarja, hogy a zsidó vallás ismét olyan független tényezővé váljék, amellyel a politikai hatalomnak versengenie kell. Éppen ezért soha nem fogok beleegyezni az állam és a vallás szétválasztásába. Azt akarom, hogy az állam ellenőrzése alatt tartsa a vallást.” A zsidó vallás hivatalos képviselői rezignáltan tudomásul veszik ezt a tényállást; és ami még rosszabb, kifejezetten arra számítanak, hogy a világi kormányzat „eltartja” őket.
Az államnak mint olyannak nincs vallási értéke. Soha, egyetlen államnak sem volt. Politikai eredmények, hódítások, hadi győzelmek – mindezek nélkülöznek minden vallási jelentőséget. Ki „volt az, aki helyreállította Izrael határait az Ematba vivő úttól egészen a puszta tengeréig” és „visszaszerezte Damaszkuszi és Ematot, amelyek annak előtte Júdához tartoztak Izraelben” (2 Királyok 14)? Ki volt minden harcosok és hódítók legnagyobbika az izraeliták között? „Jerobeám, Joás fia, Izrael királya”, aki „azt tette, ami gonosznak számít az Úr szemében. Nem hagyott fel Nebat fiának, Jerobeámnak bűneivel” (ugyanott). Mi volt a vallási jelentősége ezeknek a hatalmas hódításoknak, amelyekről mindössze a Királyok könyvének két verséből értesülünk? Empirikus-vallási nézőpontból, a vallási hagyomány nézőpontjából, abból a szempontból, hogy eme cselekedetek minő nyomot hagytak a zsidóság vallásos tudatában, nos – semmi. Áldott emlékezetű Bölcseink azt még csak-csak Jerobeám javára írták, hogy nem bántotta a prófétát (Ámoszt), aki azt mondta: „Jerobeámot karddal ölik meg, Izraelt meg fogságba hurcolják tulajdon földjéről” (Ámosz 8, 11 ).2 Ez minden, amit érdemei között említenek – miközben azok a nagyszerű események, amelyekről csupán a két fent idézett vers tesz említést, semmiféle nyomot nem hagytak Izrael vallási tudatában.
Meggyőződésem: nem véletlen, hogy egyetlen ünnepünk sem emlékezik meg arról, hogy Józsué, Nun fia meghódította Izrael földjét, mint ahogyan egyetlen ünnepünk sem állít emléket annak, hogy Dávid király meghódította Jeruzsálemet. Ugyanakkor ünnepeljük a Chánukát, emlékezvén arra a polgárháborúra, amelyet a Tórát betartó zsidók vívtak a hellenizálódott zsidókkal.
A hit és ugyanígy a teológia szempontjából megkerülhetetlen az a kérdés, hogy a történelemnek van-e egyáltalán bármiféle vallási jelentősége. A világnak megvan a maga természetes menete, amelynek a történeti események részét képezik. A Háláchá ahhoz ad útmutatást, hogyan éljünk a világ rendes, meghatározott menetén belül.
Egy-egy történeti esemény csak akkor válik kivételessé a világ természetes menetéhez képest, és ennek megfelelően csak akkor nyer vallási jelentőséget, ha az adott esemény olyan cselekedet, amelyet az eljövendő világ reményében követtek el, vagy olyan szenvedés, amelyet az eljövendő világért viseltek el. Ebben az értelemben az első Makkabeusok háborúja, az 1096 évi mártíromság, valamint az 1648 évi mészárlás – mind olyan események, amelyekben felmagasztosult a Szent Név – vallási jelentőséggel bírtak.3 Nem társul azonban semmiféle vallási jelentőség Joás fia Jerobeám vagy Alexander Jannaj győzelmeihez és hódításaihoz.4 Saját generációnk Holokausztja vallási értelemben semmilyen jelentéssel nem bír. A Holokauszt a világ rendes menetének volt része, így pusztán újabb példáját adta annak a sorsnak, amelyet a gonoszok áldozatául esett kiszolgáltatottak elszenvedni kényszerülnek. Az, amit nem az eljövendő világért cselekedtek, vagy nem az eljövendő világért szenvedtek el, vallási nézőpontból közömbös. Mint hogy Izrael Állam létrehozásának nem a Tóra volt az ihletője, s minthogy Izrael Államát nem a Tóra érdekében alapították, léte – vallási értelemben – teljes mértékben közömbös.
Az igazi vallási kérdés nem az állam kérdése, hanem a zsidó népé, amely az elmúlt mintegy kétszáz esztendő alatt, emberöltőről emberöltőre fokozatosan elveszítette lényegi jellemzőit. Ezt a folyamatot az államalapítás sem nem állította meg, sem nem lassította.
A fent említett vita három külön kérdést is felvetett. Az első hitbéli és teológiai kérdés: ami a judaizmust illeti, mi a jelentése annak a történeti eseménynek, hogy létrejött Izrael Állama és ezzel a zsidó nép ismét elnyerte a politikai függetlenséget? Itt a „judaizmus” fogalma a vallási tudat és érzékenység azon elemeire utal, amelyek e tudat megingathatatlan alapját jelentik, s amelyek háromezer év történelmének valamennyi változásán keresztül sem rendültek meg.
Egészen más kérdés, hogy milyen pszichológiai hatást gyakorolt a hívő zsidókra e történeti fejlemény, nevezetesen az államalapítás.
A harmadik kérdés a Háláchá az államban, a Háláchá az új valóságban. Röviden kitérek mindhárom felvetésre.
Teológiai értelemben, hívő emberként – s anélkül, hogy kifejezetten Izrael Államáról beszélnék – határozottan tagadom, hogy önmagában bármely állam bármiféle belső értéket képviselne. Mi több, a teológiai és hitbéli megfontolásokon túl, mégis az értékelmélet általános kritériumaival mérve, az állam egyáltalán nem is érték. Az államra azért van szükség, hogy kielégítsen két szükségletet. Az egyik az egyén életben maradásának biztosítása, „mert ha nem rettegnének a politikai uralkodótól, az emberek élve lenyelnék egymást.”5 „Az emberi szív vágya ifjúkorától kezdve hajlik a rosszra.” (Teremtés 8:21). Szemben a lakatlan szigetre sodródott Robinson Crusoe-val, a társadalomban élő emberek nem képesek együtt élni, hacsak rájuk nem kényszerítenek – vagy éppenséggel magukra nem kényszerítenek – valamiféle politikai rendszert és kormányzatot. Amit a Bölcs aforisztikus formában megfogalmazott, azt mintegy ezerötszáz évvel később immár rendszerbe foglalva ismételte el az emberiség egyik legnagyobb társadalmi és politikai gondolkodója, Thomas Hobbes.
Az állam második szerepe – a nemzet életben maradásának biztosítása – messze problematikusabb, mint az egyén létének biztosítása. Nem fogunk azonban túl mélyen belemerülni ebbe a kérdésbe; azt mindenesetre elismerjük, hogy mindkét funkció legitim. Minthogy az állam létének értelme bizonyos szükségletek kielégítése, nyilvánvalóan nem foglalkozik értékekkel. Az ember nem válogathatja meg szükségleteit. A szükségletek tekintetében nem merül fel semmiféle választás, döntés vagy elkötelezettség. Az értékek csak akkor működőképesek, ha az egyén elkötelezettsége, döntései és választásai révén azokat olyan célokká emeli, amelyek felé törekszik. Ez a törekvés nem fakad az emberi természetből. Minden embernek ennie kell – ezért az evés, természetesen, nem érték. Még az élet sem érték, hiszen – ha tetszik, ha nem – élünk. A legtöbb embernek, a döntő többségnek nincs elegendő mentális ereje ahhoz, hogy önként, szánt szándékkal véget vessen életének. Természetük szükségszerűsége élni kényszeríti őket. Ebből az fakad, hogy az élet, mint olyan, nem lehet érték.
Az államot magát önértéknek tekinteni a fasizmus leglényege, ha ez általában igaz, még inkább igaz akkor, ha „a tórai judaizmus” értékei kapcsolódnak hozzá. Bizonyos, hogy az államnak van helye a Háláchá-ban, minthogy a Háláchá evilági kérdésekkel foglalkozik: a hús-vér emberrel, a hús-vér ember ételével és italával, a közösüléssel, a munkával és így tovább. De a politikai valóság, mint érték nem kap különösebb fontosságot a judaizmusban. Hiszen láttuk: a legnagyobb győztes és hódító minden hőstette a Királyok második könyvének csupán két versébe van eltemetve! Azok, akik nem ismerik a héber bibliát alaposan, nem is tudnak róluk – még akkor sem, ha egyébként vallásos elkötelezettségű zsidók.
Nem tudok vallási jelentőséget tulajdonítani annak, hogy visszanyertük politikai függetlenségünket. Sokak megnyilatkozásaiból az ember arra következtethet, hogy ők „felfogják az Isten szavát, látják a Mindenható arcát” (Numerii 24:4); hogy a történeti eseményekben ők „Isten ujját” látják, a végső okot, amely miatt az áradás a felső világból az alsó világba ereszkedik alá.6 Nincs megbízható ismeretforrásom az isteni szándékok kifürkészéséhez, és nem vélek felfedezni semmiféle vallási jelentőséget az alsó világ eseményeiben, kivéve, ha olyan szándékokat testesítenek meg, amelyek az alsó világban fogalmazódtak meg, és a felső világ felé irányulnak; más szóval – ha az emberi lények az eljövendő világért cselekszenek. Ettől az esettől eltekintve a történelem nélkülöz minden vallási jelentést. A történelem a világ menetéhez tartozik, és épp ez, a világ menete az, ami az isteni gondviselést alkotja. Minden történeti esemény az isteni gondviselés egy-egy újabb példája, ezért egyetlen eseménynek sem nagyobb a vallási jelentősége, mint az összes többié. „Isten ujjának” szelektív megszólítása mindannak tekintetében, ami kényelmes vagy kívánatos, hasonlatos ahhoz, ahogyan a „szentség” fogalmával annyiszor visszaélnek nemzeti-politikai céloktól vezéreltetve. Amikor a Templomhegy szent voltát annak tulajdonítják, hogy az „Isten földje”, akkor megfogalmazódik bennem a kérdés: nem ugyanúgy „Isten földje-e” bármely más talpalatnyi föld is? Végül is „Az Úré a föld és ami betölti”! (Zsoltárok 24:1. Ezt a verset a vallásos zsidók hetente négyszer ismétlik el.) A számkivetettek összegyűjtése önmagában még nem vallásos jelenség; lásd a következő verset: „De ti, alighogy bevonultatok, megfertőztétek földemet, és tulajdonomat utálatossá tettétek” (Jeremiás 2:7). Ám e megfontolás korántsem rettent el bizonyos rabbikat „a Megváltás Hajnalának” sabbatiánus kinyilvánításától.
A hit pszichológiája azonban egészen más kérdés. E téren mentesülünk a teológiai és az értékelméleti elemzésektől, és módunkban áll olyan jelenségekkel foglalkozni, amelyek a megfigyelés számára is megközelíthetőek. E tekintetben az elmúlt huszonöt év eseményei semmilyen változást nem eredményeztek: Izrael Államának megalapítása nem változtatta meg a hívő zsidók tudatát, de éppúgy a világi zsidók táborában sem indított senkit változásra. Hadd pontosítsam magamat: az állam létrehozása, és különösen a hatnapos háború és Jeruzsálem elfoglalása igenis hatást, mégpedig rendkívül káros hatást gyakorolt a vallási szektor egy bizonyos részére. Egyesek odáig mentek, hogy a nemzetet és a hazát magával az Istenséggel, a katonai győzelmet a Tóra érvényre juttatásával, s a hódítást a judaizmus előmozdításával azonosították. A hívők vallásosságát lealjasította a patriotizmus és a nacionalizmus. Ez volt Rabbi Kook7 tanítványainak válasza. Ebben őt magát is nem elhanyagolható mértékű felelősség terheli. Meglehet, nem ilyen következményeket akart, mégis: doktrínáját oly módon formálta meg, amely könnyen lehetővé tette az effajta értelmezést az olyan tanítványok számára, akik nem vették a fáradságot, hogy különösebb mélységben kérdezősködjenek valós szándékairól.
S még mindig van egy probléma, a Háláchá problémája. Létrehoztuk független államunkat, s ezzel olyan kérdéseket vetettünk fel, amelyeket nem tárgyalt és nem tárgyalhatott a Háláchá az elmúlt néhány évszázadban kikristályosodott formájában. A Háláchá nézőpontjából tekintve Izrael függetlenségének megújítása valódi katasztrófa volt – olyan katasztrófa, amely összevethető a Templom lerombolásával még akkor is, ha kellő tisztelettel elismerjük a két esemény közötti határtalanul nagy különbséget. Lényegében a második Templom idején a judaizmusban a központi helyet a Templom és annak szolgálata foglalta el. Ki gondolta volna a 70. év Áv havának tizedik napján (a Templom lerombolásának másnapján), hogy az Engesztelés napjának ünnepe fennmarad a zsidók körében? Mi azonban tudjuk, hogy az Engesztelés Napjának ünnepét azóta is, a mai napig megüljük, s tudjuk, hogy korunk Engesztelés-napi ünnepe – az ünnep megülésében tapasztalható minden eltérés ellenére – számunkra az Engesztelés napja ősi ünnepének legitim formája. Ugyanilyen értelemben függetlenségünk visszanyerésével immár a Háláchá is megváltozott arcot mutat. Hadd ismételjem el még egyszer azt, amit már többször leírtam: a Háláchá több száz éves kikristályosodásának hátterében előfeltételezésként az a tény – az az empirikus adat – állt, hogy a zsidó nép nem független, s megfosztatott minden funkciótól, amely az államiság, a politika, a biztonság, a diplomácia – és így tovább – köreit illeti. Azok a problémák, amelyek megítélésében a Háláchá szellemében született döntésre van szükség, immár gyökeresen megváltoztak. Ez az értelme annak az új vallási programnak, amelyről oly sokat írtam. Ám a hit szempontjából a nagy kérdés egészen más, és akár egyetlen mondatban is megfogalmazható: Mit tekintünk judaizmusunk lényegének – Isten szolgálatát, avagy Izrael népe érdekeinek és szükségleteinek beteljesítését?
S ehhez immár hozzá kell fűznünk korunk rettenetes kérdését is: mi „Izrael népe”?
Jegyzetek
Ez az 1975-ben íródott megállapítás a vallásos-szekuláris ellentét kiéleződésével sajnos ma már nem jellemző Izraelre. (A szerkesztő.)
„Johanan rabbi mondta: Hogyan lehetett, hogy Jerobeámot, Izrael királyát, Joás fiát az a megtiszteltetés érte, hogy Júda királyai között tartják számon? Ez azért van, mert nem fogadta el az Ámosz elleni rágalmat.” (Babilóniai Talmud Peszachim 87b) A Júda királyai közé történő besorolás Hóseás könyvének első versszakára referál.
1096-ban, Észak-Franciaország és a Rajna-vidék zsidóit lemészárolták a keresztesek, bár megmenthették volna életüket azzal, hogyha kitérnek. 1648-ban Lengyelország és Ukrajna zsidó lakosságát tizedelte meg a Bogdán Hmelnyickij-féle kozák felkelés.
A Hasmóneus fejedelem terjesztette ki Júda uralmát a Jordántól északra és keletre.
Misna Avot 3.2.
Ez utalás arra a kabbalista elképzelésre, mely szerint a világunkat úgy irányítják, hogy az isteni kiáradás a Szefirot-on (szférákon) keresztül száll alá, és jut el az alsóbb világokig.
7 Cvi Jehuda Kook rabbi a vallásos cionizmus atyja. (A szerk.)
Részlet Jesajahu Leibowitz: Judaism, Human Values and the Jewish State c. könyvéből. Edited: Eliezer Goldmann. Harvard University Press, Cambridge, (Massachusetts) London, (England). 1992.
Címkék:2001-06