Izraeliek távol-keleti utazásai
Izraeliek távol-keleti utazásai
Az elmúlt talán tíz év egyik legérdekesebb izraeli jelensége az, hogy a Távol-Keletre és Dél-Amerikába tapasztalatéhes fiatalok tömegei utaznak. Számos egzotikus országban alakult ki valóságos minikultúra az izraeliek körül, élénk kereskedelemmel.
Közismert, hogy a világ minden tájáról érkeznek Fiatalok Indiába, Thaiföldre és Dél-Amerikába, hogy felfedezzék az ismeretlent, és megkóstolják a „valódi élet” ízét. A legtöbb ilyen célországban szívesen látják a hátizsákos turistát, aki az autentikus élményt keresi, leginkább azért, mert egy ilyen „felfedező körút” általában több hónapig, egyeseknek több mint egy évig is eltart.
Immár az izraeli folklór szerves része, hogy a katonai szolgálatból leszerelő huszonéves fiúk és lányok – általában kettesével vagy kisebb baráti társaságokban – elutaznak a Távol-Keletre és/vagy Dél-Amerikába. Sokan közülük útjuknak legalább egy részét a kihívás kedvéért egyedül teszik meg. Meg lehet érteni őket, hiszen két, illetve három évig „be voltak zárva” az igen szigorú hadseregbe (sokan harcoltak Dél-Libanonban), ahol mindig parancsokat kellett teljesíteniük. nem beszélve arról, hogy sokuk személyes élménye volt, hogy látták barátaik, társaik elestét. így szükségük van a szabadságra, a szülőktől való ideiglenes eltávolodásra.
Ma már tény, hogy thaiföldi éttermek izraeli ételt is felszolgálnak (persze meghatározott, turistákkal teli helyeken), hogy izraeliek által vezetett hostelek várják a szállást kereső vándort, hogy a Chabad mozgalom által a Távol-Kelet különböző pontjain rendezett péntek estéken, illetve az ünnepeken – főleg a széder-estéken – ezrek vesznek részt. Már ez is a folklór része: távol az otthontól „divat” kötődni a hagyományokhoz. Az izraeliek nagyon összetartanak, gyakran nagy csoportokban gyűlnek össze, segítik, eligazítják egymást – a más országokból érkező turisták szemében is domináns jelenségnek számítanak. A tömegkommunikációs eszközökön keresztül széles nyilvánosságot kap e téma, és így a lakosság olyan benyomást szerez, hogy „az a Fiatal, aki nem utazott Keletre, nem számít érettnek”. Ez az egyébként téves benyomás magukra a fiatalokra is komoly hatással van, aminek következtében többen kelnek útra, talán olyanok is, aki eredetileg nem terveztek ilyesmit.
Az utóbbi években egyetemi kutatások témája is lett e jelenség, melyek igen érdekes tényeket tártak fel. Mint kiderült, az utazók száma nem annyira nagy, mint ahogy azt általában feltételezni szokás. Egy 1998-as kutatómunka szerint, amely elsősorban a távoli hátizsákos utakon részt vevők pszichológiájával foglalkozik, a leszerelést követően átlagosan a leszerelő évfolyam 16,5%-a utazik egzotikus tájakra. E témával kapcsolatban számos kérdés felmerül: vajon a jelenség kifejez-e társadalmi tiltakozást? Mit is keresnek hosszú hónapokig az izraeliek Indiában vagy Thaiföldön? Vajon ez a felnőtté válási folyamat szerves része, vagy csupán Fiatalkori hóbort?
Több mint ezer turista meginterjúvolása után a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy maguk a fiatalok nem látnak utazásukban lázadást vagy valamiféle társadalmi tiltakozást. Az élménynek számos jelentése van számukra: az idegen kultúrával és a más életritmussal való szembesülésen túl úgy érzik, hogy ideiglenesen felhagynak a modern élet rohanásával, lelassítják a tempót, eltávolodnak Izrael mindennapos politikai, biztonsági, gazdasági és társadalmi problémáitól. Érdekes megjegyezni, hogy a kalandvágyó fiatalok többsége megmarad a realitás talaján, és még mielőtt elutazna, beiratkozik az egyetemre.
A felmérésekből kiderült továbbá, hogy a fiatal turisták (akiket héberül egyszerűen „hátizsákosok”-nak neveznek) legtöbbje közepes, illetve magas keresetű szülők gyermeke, legtöbbjük városlakó, és nagy számban találhatók közöttük kibucnyikok is. „A jelenséget összetettsége teszi olyannyira izraelivé” – véli a témával foglalkozó egyik szociológus.
Sajnos ezek a kalandos kirándulások negatív értelemben is gyakran kerülnek az újságok címlapjaira. Szó esik az indiai Goában tartott tömeges kábítószer-partikról, azokról a fiatalokról, akik „beleszerettek” a Távol-Kelet szépségeibe, és gurukhoz szegődve, évek során maguk is a keleti vallások híveivé váltak. Szomorú beszámolók érkeznek olyan turistákról, akik eltévedtek és eltűntek, s szüleik sürgősen felkutatásukra indultak, balesetekről, pórul járt, megmérgezett és kirabolt turistákról. 1999. december elején nyolc izraeli fiatal vesztette életét Bolíviában, a La Pazba vezető, „halál útjának” nevezett veszélyes útvonalon, a sofőr Figyelmetlensége miatt. Ilyen tragikus alkalmakkor egyre több szülő érzi úgy, hogy nem szeretné elengedni gyermekét az ismeretlenbe. Persze felnőtt emberekről van szó, akik már önállóan hozzák döntéseiket, s megígérik szüleiknek, hogy nem lesznek vakmerők, és nagyon fognak vigyázni magukra. A szülők nagy része egyébként már elfogadta ezt a trendet, és tudomásul veszi, hogy nem elég a három év katonaság, gyereke újabb egy évig talán másfajta veszélynek lesz kitéve.
A Távol-Keleten lévő fiatalok egyébként általában szoros kapcsolatot tartanak fenn szüleikkel. Anyák napján több száz turista okozott nagy örömöt családjának, amikor vörös rózsacsokrot küldött édesanyjának valamelyik távoli országból, nagy volt az öröm, de kétségtelen, hogy az átlag izraeli édesanya is csak arra vár, hogy gyereke térjen haza, menjen tanulni, és alapítson végre családot…
Einat-Schöner Zsuzsa
Tel-Aviv
Címkék:2000-04