II. János Pál – “a zsidók pápája”
II. János Pál – „a zsidók pápája”
„Mivel tehát ily nagy a keresztények és a zsidók közös lelki öröksége, e Szent Zsinat ajánlja és támogatja a kölcsönös megismerést és megbecsülést. (…) Ezenkívül az Egyház (…) megemlékezvén a zsidókkal közös örökségről, nem politikai megfontolásoktól, hanem evangéliumi vallásos szeretettől indítva fejezi ki sajnálatát a gyűlölet, az üldözések és az antiszemita megnyilvánulások miatt, bármikor és bárki részéről érték a zsidókat…”
A Nostra Aetate pápai enciklika 1965-ben, a II. vatikáni zsinat alkalmából majd’ 2000 év után először utasította el a zsidógyűlölet minden formáját és tett hitet a kereszténység zsidó öröksége mellett. De még húsz évnek kellett eltelnie, hogy 1986-ban egy pápa ellátogasson a Tevere-parti római zsinagógába, és megtegye a kilométerekben mérve csekély, ám jelentőségében nagy utat.
II. János Pál pápa vitán felül többet tett a katolicizmus és a zsidóság közötti viszony javításáért, mint elődei együttvéve, és tettei súlyát növeli, hogy őszinte barátsággal fordult a zsidók felé, s a bensőséges kapcsolat végigkísérte pályáját. A holokauszt-túlélő Idit Cirer a Haarecben mesélte el találkozását 1945-ben a későbbi pápával. A 13 éves, a koncentrációs táborból éppen kiszabadult lányt a fiatal plébános vette szárnyai alá, láttad élelemmel és vitte el Krakkóba. Leone Pasermantól, a római zsidó hitközség elnökétől Elio Toaff volt római főrabbiig – aki egyike volt annak a három embernek, akiknek a pápa végrendeletében név szerint mondott köszönetét – számtalan rabbi, politikus gyászolja és méltatta II. János Pál pápát. Jiszrael Meir Lau volt izraeli askenázi főrabbi szerint: „XXIII. János kivételével soha nem volt az egyháznak ilyen zsidóbarát pápája.” Ariel Saron hozzátette: „Elismerte a zsidóság egyediségét.” Pontifikátusa alatt 1978-ban fejet hajtott Auschwitzban. 1989-ben a Vatikán felvette a hivatalos kapcsolatokat Izraellel, 1995-ben Jeruzsálemben a nyugati falnál és a jeruzsálemi Jad Vasemben kért bocsánatot az egyház által a zsidók ellen elkövetett bűnökért.
Ugyanakkor a Vatikán sem folytatott Izrael-barát politikát, ahogyan a lutheránusok, az anglikánok, reformátusok sem – gondoljunk Desmond Tutu, vagy a canterburyi érsek Izrael-ellenes kirohanásaira. Az L’Osservatore Romano, a Vatikán hivatalos lapja nyíltan arabbarát, a Születés temploma körüli hercehurca idején az Egyháznak szava nem volt a templomba berontó, azt megszentségtelenítő terroristák ellen, ahogy az ellen sem, hogy a palesztin hatóság szisztematikusan üldözi a betlehemi keresztényeket. A Szentszék elítélte a védelmi kerítést, és arra is volt precedens, hogy egy görög katolikus (tehát a Vatikán fennhatóságát elismerő) szerzetes kocsijában fegyvereket találtak Jeruzsálemben, míg egy társa egy tüntetésen az öngyilkos terroristákat éltette. Ellenben, amikor a Vatikánnak vitája támadt a názáreti bazilikával szemben épülő mecset miatt a muzulmán közösséggel, az izraeli kormány közbeavatkozását követelte. Ezenkívül az egyház nem volt hajlandó megnyitni a vatikáni archívumokat, hogy végre tisztázni lehessen XII. Pius második világháború alatti szerepét. A híres archívumot tényleg megnyitották, s 1939-ig lehet böngészni az iratokat.
Az ellentmondás azonban nem a pápa személyében keresendő, hanem egyrészt abban, hogy a Vatikánnak tekintettel kell lennie az arab országokban élő katolikusokra. A muzulmán világban ellenségesen fogadnak minden, Izraellel kapcsolatos pozitív állásfoglalást, ahogy ezt az iráni sajtó is tette. Miközben Khatami ott ült a pápa gyászmiséjén, a hivatalos teheráni sajtó dühödtem rohant ki a „cionista rezsim által kompromittált” II. János Pál ellen. „Nem csak hogy soha nem ítélte el a cionista rezsim bűneit a területeken, de a Vatikán hivatalosan elismerte |Izrael] létét” – idézi a WorldNetDaily az egyik teheráni lap vezércikkét. Egy másik újság szerint a pápa túl közel állt a „gonosz” zsidókhoz, és a zsidó lobbi befolyása alatt volt. annak ellenére, hogy a „zsidók felelősek Krisztus haláláért”. Az arab államok felháborodva fogadták a pápa izraeli látogatását, és 1965-ben, a Nostra Aetate megszületése előtt azért lobbiztak, hogy a Vatikán ne törölje el azt a dogmát, mely évszázadokon át a zsidókat tette felelőssé Jézus haláláért.
Azt se felejtsük el, hogy a vallási vagy faji alapú zsidóellenesség még mindig mélyen gyökerezik az egyházi berkekben, s ebben a kérdésben is kemény küzdelem folyik a Vatikánon belül. Nem csak az arab világ a probléma, de világszerte sok az olyan katolikus és általában keresztény, akit komolyan zavar a kereszténység zsidó öröksége. Elég csak elolvasnunk a magyar jobboldali portál, a Gondola húsvéti cikkét, amelynek szerzője kézzel-lábbal tiltakozik a „zsidó-keresztény” kifejezés ellen. Csak II. János Pál pápa erkölcsi bátorságának köszönhető, hogy Jean-Marie Lustiger – a zsidó gyökereit büszkén felvállaló – volt párizsi érsek 2002-ben megjelent La Promesse című könyvében leírhatta: „A pogányok elferdítik a titkot azzal, hogy Izraelt öldöklik a pogánysággá fajzott hit nevében.” És neki köszönhető, hogy március 29-én, a Jeruzsálemben tartózkodó Christoph Schönborn bécsi bíboros a palesztin keresztények rosszallása ellenére is kimondta, hogy a zsidó nép visszatérése a Szentföldre a bibliai ígéret teljesítése.
II. János Pál pápa bölcsessége ebben rejlik. Az antiszemitizmus elleni harcot a kereszténység zsidó örökségének tudatos felvállalásával és az egyházi antijudaizmus elleni fellépéssel kezdte meg. Amikor a zsidóságot a kereszténység idősebb testvérének nevezte, sokan hördültek fel. mert sokak alól húzta ki az ideológiai talajt. Mindettől az egyház egésze még nem lett mentes az antiszemitizmustól. De ez nem rajta múlt, s amit megtehetett, megtette. Kívánhatunk-e többet egy embertől? Ismerve azt a közeget, ahonnan jött, s ahol tevékenykedett, bátorsága és a zsidóság iránti barátsága tiszteletet érdemel.
Peremiczky Szilvia
Zsidó vezetők az új pápáról
Mindössze öt szavazás után felszállt a fehér füst a Sixtus-kápolna kéményéből. Az új egyházfő, a moráletikai kérdésekben képviselt álláspontja miatt konzervatívnak titulált Joseph Ratzinger bíboros, azaz mostantól XVI. Benedek pápa II. János Pál pápa jobb keze volt, így valószínűleg elődje politikáját folytatja majd. Bár a II. világháború idején a Hitlerjugend tagja volt (később dezertált, és egyes hírek szerint a háború sokkja is hozzájárult ahhoz, hogy igyekezett az egyház és a zsidóság kapcsolatát új alapokra helyezni), a zsidó és izraeli vezetők pozitívan fogadták megválasztását. A Zsidó Világkongresszus vezetője, Israel Singer szerint komoly része volt abban, hogy a Vatikán felvette a diplomáciai kapcsolatokat Izraellel, és dialógust folytatott a zsidósággal. Jiszrael Meir Lau, Izrael volt askenázi főrabbija „a zsidó nép barátjának nevezte”, aki „jó kapcsolatokat ápol Izraellel”, és arra utalt, hogy egy New Yorkban rendezett antiszemitizmus-konferencián az akkor még kardinális Ratzinger elítélte az antiszemitizmust. A Jediot Achronot emlékeztetett azon kijelentésére, hogy a katolikusoknak „el kell ismerniük azt az ajándékot, amelyet a zsidók készítettek”, ugyanakkor – tette hozzá a lap – oroszlánrésze volt abban, hogy II. János Pál boldoggá avatta azt a IX. Pius pápát, aki súlyosan korlátozta a zsidók emberi jogait. Az optimista nyilatkozatok alapján – mindent egybevetve – úgy tűnik, hogy Ratzinger konzervativizmusa a zsidósághoz fűződő viszony szempontjából talán nem fog visszatérést jelenteni a II. vatikáni zsinat előtti időkhöz – amely zsinat munkájában maga is tevékenyen részt vett.
Címkék:2005-05