Híres kántorok
Igazi zenei csemegével lepte meg nemrégiben a kántorművészet iránt érdeklődőket a Hungaroton Kiadó. Az Izrael Music jóvoltából archív felvételeket adtak közre a héber kántorművészet elmúlt évtizedeiből és a századforduló idejéből, a legjelesebb képviselők előadásaiból válogatva. Olyan világhírű művészek ünnepi dalai hallhatók CD-n és kazettán, mint Jossele Rosenblat, Moshe Koussevitzky, Misa Alexandrovich, Zeib Glantz, Zavel Kwartin vagy Samuel Vigoda.
A kántorok tulajdonképpen a zsinagógái liturgikus szertartások vezetői. Ők a „közösség küldöttei” (seliach cibbur). A hivatásos kántorok, előimádkozók (chazzan) az ünnepi szertartások irányítói is. A história a XIV. századtól kezdve már ismer rendkívüli vokális adottságokkal rendelkező kántorokat. Művészetük gazdagon díszített, improvizatív fantáziákat hozott létre. A zsinagógái rítus tág teret nyitott a szabadon koloráló énekes improvizációknak, s így történt, hogy a templomi kántorok, akik vándorlásaik során a legkülönbözőbb zenei jelenségekkel kerültek érintkezésbe világi és idegen, népi és műzenei elemek egész sorát vitték be a zsinagógába, a trubadúr énekektől kezdve az újabb opera- és dalzenéig. A most megjelentetett válogatásban számos példát találunk a fent említettekre. Különösen az improvizációs részekre és a legnagyobb operaénekeseket idéző virtuóz megoldásokra hívnám fel a figyelmet.
Említésre méltó, hogy a héber melódiák jelentős részben átmentek a nyugati keresztény egyház használatába, s nem csekély részben megalapozták a gregorián dallamkincset. Alexandriai Kelemen i. sz. 200 körül Paidagogosz című művében már kifejtette, hogy a zsidó diatonikában látja az egyházi éneklés mintaképét. A zsinagógákban a Tóra felolvasása, a szöveghangsúlytól független „interpunkciós dallamosság” a keresztény liturgiára szintén döntő hatást gyakorolt. A most közreadott hanghordozókon méltó és egyenrangú a neológ stílusra jellemző orgonakíséreteket hallhatunk.
Különösen emlékezetes élményt nyújt e válogatásban Zavel Kwartin gégemutatványa bravúros trilláival, Samuel Vigoda hajlékony líraiságával, vagy végül, de nem utolsósorban Jossele Rosenblat egyéni falsettechnikájával, amikor az orgona „üveghangjaival” kérdés-felelet formájában a próféta és a közösség zenei megnyilatkozásait interpretálja művészi áhítattal.
Címkék:1992-06