Hírek
Hírek
ÚJ OROSZ ZSIDÓ FEDERÁLIS SZERVEZET ALAKULT 1999 novemberében nyolcvankét orosz város zsidó küldöttjei találkoztak Moszkvában, hogy megalakítsák a Zsidó Közösségek Oroszországi Federációját. Az új szervezet Oroszország második legnagyobb zsidó szervezete, és – a helyi sajtó megfogalmazása szerint – léte is kihívást jelent az ismert sajtómágnás, Vlagyimir Guszinszkij által alapított és vezetett Orosz Zsidó Kongresszusnak. Mihaij Gluz, az új szervezet elnöke együttműködési készségét fejezte ki. A két szövetség közti különbség – Gluz szerint – abban áll, hogy míg a kongresszus nagy programokat támogat, lobbizik és a közélet különféle színterein képviseli a zsidóságot, addig az új szervezet zsinagógákat követel vissza és igyekszik feléleszteni a vallási életet, amelybe a vallási tárgyú könyvek és egyéb kiadványok megjelentetése is beletartozik.
Gluznak a szervezet élére történő megválasztása többek szemében skandalum, hiszen világos szakítást jelent az üzletember-mentalitású Guszinszkij személyével és különféle – vélt vagy valós politikai és gazdasági – érdekeivel. Az új elnök nem üzletember, hanem zeneművész. Az orosz zsidó közösségben Gluz új figura, hiszen igazán aktívvá csak 1999 nyarán vált, amikor orosz vörös- barna csoportok különféle moszkvai zsinagógákat támadtak meg.
A szövetség tagja a budapesti Oberlander Baruch rokona, Berel Lazar rabbi, a lubavicsi mozgalom kiküldöttje. Ez elmozdulást jelent a korábbi évekhez képest, hiszen a Chabad a másik szervezettel nem volt túl jó viszonyban. Az új szövetség alakuló ülésén a 250 képviselő közel fele habadnyik volt. Fontosságukat az is mutatja, hogy Lázár rabbi a szövetség vezető testületében foglalt helyet. Az ezzel kapcsolatos aggodalmakra reagálva Gluz leszögezte, hogy a szekulárisok felé is nyitottak.
Az új szervezet alapításának igénye körülbelül másfél éve merült fel, hiszen – többek szerint – az orosz zsidóság életéből hiányzott egy megfelelő ernyőszervezet. Deklarált céljuk az, hogy jogi, technikai és pénzügyi segítséggel lássák el tagjaikat és koordinálják tevékenységüket a zsidó kultúra, oktatás és az antiszemitizmus elleni küzdelem terén.
Több izraeli politikus mellett Borisz Jelcin államfő és Vlagyimir Putyin miniszterelnök is üdvözölte az új szervezetet. Az orosz nemzetiségügyi miniszter, Vjacseszlav Mihajlov és Valentyina Matvijenko, a szociális és kulturális miniszterhelyettes is beszélt a megnyitón, ami világosan mutatja, hogy az új szervezetet a hatalom is fontosnak tartja, és ők is jó kapcsolatokat kívánnak fenntartani a mindenkori politikai vezetéssel.
A SZATMÁRI REBBE TESTAMENTUMA A 87 éves szatmári Rebbe, Mose Teitelbaum tavaly novemberben mondott beszédében több tízezer követője előtt kijelentette, hogy halála után idősebb fia, Áron az amerikai haszid kisváros, Kirjasz Joel főrabbija lesz, míg azt is kívánja, hogy az Izraelből hazatért másik fia, Zalman Leib Williamsburg főrabbija legyen. Ez utóbbi a világ legnépesebb szatmári közössége. Több szatmári chaszid, sőt még egyes szociológusok is azt mondják, hogy ezzel még nem dőlt el véglegesen az utódlás kérdése. A chaszid világban az autoritás a dinasztia vezető rabbijának karizmáján alapul, és azzal, hogy Mose rabbi két utódot és nem egyet nevezett meg, megtörte ezt a régi hagyományt. Mint már arról beszámoltunk – miután Zalman Leib visszatért Jeruzsálemből -, a Rebbe két fia között éles utódlási harc bontakozott ki. Mindenki a jelenlegi egyes számú vezetőtől várta azt, hogy autoritásával döntse el a kérdést. A jeles izraeli ortodoxiakutató, a Bar-Ilan egyetemen tanító Menachem Friedman szerint a Rebbe halála után – mindaddig, amíg az egyik felül nem kerekedik a másikon – éles harc lesz a két fiú és követőik között. De létezik egy másik és ennél békésebb forgatókönyv is: többen abban reménykednek, hogy Zalman Leib legidősebb fia lesz végül az örökös. Mose rabbi unokája jelenleg a szatmáriak izraeli vezetője, és sokak szerint ő a legalkalmasabb személy, aki a mozgalmat vezetheti. A családi leszármazáson és a spirituális karizmán alapuló egyik legmarkánsabb chaszid dinasztia sorsát az egész zsidó világ nagy figyelemmel kíséri.
A HASZNÁLHATÓ MÚLT ZSIDÓ ARCA A mai jiddisisztika legnagyobb élő alakjai közé tartozik David Roskies és testvére, Ruth R. Wisse. A kanadai születésű Roskiesnak nemrégiben új könyve jelent meg (The Jewish Search for a Usable Past, Indiana, 1999), amelyben kilenc esszét közöl. Ezek eredetileg előadások voltak, melyeket Roskies professzor 1998-ban tartott az Indiana Universityn. A könyv fő témája az, hogyan működik a zsidó memória a különböző tárgyakban és fogalmakban. Az egyik tanulmány például azzal foglalkozik, hogy a század elején a különböző zsidó szocialista mozgalmak (pl. Jungt-Bund) hogyan módosították (szekularizálták) a temetkezési szertartást. Roskies professzor analízisének kereteit a hagyomány mellett a modernség is meghatározza, hiszen a híres XVIII. századi olasz filozófus, Giambattista Vico nyomán a temetőket tartja a civilizáció igazi alapjainak. A nomád élet abban a pillanatban fejeződik be, amikor egy meghatározott helyen temetik el a holtakat és magához a temetéshez, a temetkezés aktusához az az érzés társul, hogy ehhez a földieknek közük van. Vico gondolata kiválóan alkalmas arra, hogy Roskies professzor a zsidó nép sorsát a temetőkön keresztül írja le: a zsidóság a maga diaszpóra-létében egyszerre nomád és letelepült.
Egy másik esszéjében (A City, a School, and a Utopian Experiment) Roskies saját szülővárosa, Montreal közelmúltját faggatja, és azt vizsgálja, hogyan vált a jiddiskájt ideális formává a modem kanadai környezetben, s hogy a stetl, mely évszázadokon át működő kelet-európai zsidó településforma volt, hogyan vált giccsé a mai világban. A Kelet-Közép-Európában talán destruktívnak számító kanadai zsidó tudós azonban abban a világban jelenteti meg írásait, ahol a hagyományt sohasem szakították meg mesterségesen, ezért némely elemének bírálata sem vált ki felháborodást.
A „DIASZPÓRA” SZÓ KIMEGY A DIVATBÓL? Bár az újságírók és a kommentátorok a Barak-kormány tagját, Michael Melchior rabbit – a vallásos-cionista, de baloldali Meimad párt vezetőjét – „diaszpóraügyi miniszter”-nek nevezik, tanácsadói rögtön kijavítják ezt, mondván, hogy a titulus inkább „az izraeli társadalom és a világ zsidósága” miniszterét jelenti. Az izraeli külügyminisztérium új osztályát Bájit Mesutaf-nak, Közös Ház-nak hívják és még a híres tel-avivi Diaszpóra Múzeum (Bet Hatfucot) is szívesebben nevezi magát újabban a Zsidó Nép Múzeumának.
A diaszpóra elnevezés több ok miatt kezd kimenni a divatból. Ahogy a posztcionista ideológia egyre inkább meggyökeresedik, ahogy a világ zsidó közösségei megerősödnek öntudatukban, és ahogy a reform- és a konzervatív mozgalmak megelégelik izraeli jogfosztottságukat, a diaszpóra szót egyre kevésbé használják, és maga a kifejezés a politikailag nem korrekt fogalmak listájára került. Azt csak kevesen tudják, hogy már ez a szó is „ideológiai lazulás” eredménye, mivel a száműzetés (galut) szót váltotta fel még a hetvenes években.
A diaszpóra szó kritikusai szerint a kifejezés azt sugallja, hogy a zsidó élet Izraelen kívül alacsonyabb rendű, mint Erec Jiszraelben.
A Diaszpóra Múzeum egyik novemberi igazgatósági ülésén az is felmerült, hogy meg kellene változtatni a múzeum nevét, mert a diaszpóra szónak „erős mellékjelentése és hosszú történelme van… és Ben-Gurion fel akarta számolni a szétszóratást”.
Melchior rabbi tanácsadója, Moni Mordechai szerint a szó az izraeliek szemében negatív, viszont a „világ zsidó közösségei” kifejezés jobban kifejezi az együvé tartozás érzését. Még a cionizmus „hivatala”, a Jewish Agency pénzügyi vezetője, Chaim Chessler is kerüli a diaszpóra szó használatát: „Úgy gondolom, a zsidók többségének Izraelben a helye… Vitám van azokkal, akik megkérdőjelezik Izrael központi helyét… De kerülöm ennek a szónak a használatát… Inkább azt mondom, hogy egyek vagyunk, és én az egyik míg te a másik helyen élsz.”
A Héber Egyetem egyik szociológusa, Steven Cohen a „zsidók a világban“ kifejezést szokta használni a diaszpóra helyett. Az a tény, hogy mások is ugyanezt teszik, Cohen szerint arra utal, hogy „az amerikai zsidó vezetők egyre inkább tudatában vannak saját teljesítményeiknek, és visszautasítják a zsidó világ Izrael-központú definícióját. A jelenlegi tendencia az, hogy csökkenjen Izrael központi szerepe.”
Mások ugyanakkor kritizálják ezt a felfogást. „Ez nonszensz” – vélekedik Eric Yoffie rabbi, az amerikai reformzsidóság egyik vezetője, aki szerint a diaszpóra tökéletesen megfelelő kifejezés. David Sommer rabbi, a Cionista Világmozgalom egyik vezetője egyenesen „gerincteleneknek” nevezte azokat az izraelieket, akik attól való félelmükben, hogy elidegenítik az amerikai zsidókat, kerülik a diaszpóra szó használatát. Sommer szerint azok, akik szerint több egyforma súlyú zsidó központ van a világban, azt állítják, hogy „Jeruzsálem és Babilónia ugyanolyan mértékben fontosak”. Cionista szempontból – és ez a zsidó állam szempontja is – azok, akik a diaszpórában élnek, nincsenek otthon. A diaszpóra egyes zsidó vezetői viszont épp azért ragaszkodnak ehhez a szóhoz, mert semmi pejoratívat nem látnak benne. Az Anti-Defamation League elnöke, Abraham Foxman: „Mindig kényelmetlenül érzem magam akkor, amikor valakik elhatározzák, hogy meg fogják változtatni a gondolkodást, és ukázt adnak ki, hogy egy bizonyos kifejezést nem lehet használni.”
Címkék:2000-01