Herzog-per: folytatása következik – Képet vissza nem adnak? – avagy mit ér a magántulajdon a 21. században?
Herzog-per: folytatása következik
Hároméves bírósági eljárás után ismét kezdődhet minden elölről. A Legfelsőbb Bíróság november végén hozott jogerős határozatában az elsőfokú bíróságra „utalta vissza” a Herzog-képek ügyét.
Az immár külföldön is nagy figyelmet keltő jogi huzavona tárgya tizenegy nagy értékű festmény, amelyet az egykori gyűjtő Herzog Mór Lipót unokája szeretne visszakapni a magyar államtól. Attól a magyar államtól, amely semmilyen jogcímmel nem rendelkezik a képek felett.
– Rablott festményt nem szeretnék a galéria falain látni – mondta évekkel ezelőtt Bereczky Loránd a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) főigazgatója, de talán akkor még nem gondolt arra, hogy milyen vihart kavar egy örökös felbukkanása.
Ettől teljesen eltérően reagált a Herzog-perben érintett másik múzeum, a Szépművészeti Múzeum igazgatója. Mojzer Miklós, szavahihető források szerint, többször kijelentette, hogy ide – mármint a múzeumba – csak befelé lehet képet vinni, kifelé nem!
Ez a hozzáállás mindmáig – és kormányszinten is – változatlan, hiszen a Herzog-per kipattanása napján és után egy jó ideig még tévéstábokat sem engedtek be a múzeumba, hogy lefilmezzék az ott „őrzött” Herzog-képeket, köztük Lucas Cranach és El Greco alkotásait.
Közel hatvan évvel a nagy világégés után, és tucatnyi esztendővel a rendszerváltozást követően, a laikus számára kissé érthetetlen ez a nagy vihar. Miért kelt ilyen indulatokat néhány – mégoly értékes – festmény, miért nem adja vissza az állam a jogos tulajdonosoknak egykori gyűjteményük darabjait – tehetjük fel a kérdést, amelyre választ adni cseppet sem könnyű. Hosszú és szövevényes történetekről van ugyanis szó, s ez nemcsak műalkotásokról szól. Sőt talán azokról legkevésbé…
Három év krónikája
Dióhéjban az elmúlt három év krónikája így fest:
Több éves eredménytelen tárgyalás után Martha Nierenberg, Herzog Mór Lipót örököse 1999 októberében pert indított a magyar állam ellen. Az egykor 2500 darabból álló híres Herzog-gyűjteményt a II. világháború végén a nácik rabolták el a családtól. A páratlan kollekció nagy része később a Szovjetunióba került, egy része viszont magyar múzeumokba vándorolt, Nierenberg asszony ez utóbbiak közül 12 festményt kívánt visszaszerezni.
A képekről a per kezdetén csak annyit lehetett tudni, hogy különböző módokon a Szépművészeti Múzeumba kerültek, majd amikor a Magyar nemzeti Galéria megalakult, egy részüket átszállították oda. A rendszerváltás előtt a családnak fikarcnyi esélye sem volt az értékes festmények visszaszerzésére, mivel leveleikre csak rövid elutasító válaszokat kaptak. De nem sikerült megegyezni a Horn– és az Orbán-kormány vezetőivel sem, s a mostani kormány még a peren kívüli megállapodás lehetőségét is elutasította. A legígéretesebb tárgyalások 1998 elejéig Magyar Bálint kultuszminiszterrel folytak – de végül ebből sem lett megegyezés. A kilátástalan helyzetet látva, 1999 októberében indult a peres eljárás.
A hosszú per során a magyar államot képviselő ügyvédek többféle jogcímen próbálták meg Martha Nierenberg igényét megkérdőjelezni. Elsőként kétségbe vonták a Herzog-unoka magyar állampolgárságát, majd azt állították, hogy a család 1944-ben „jogellenesen hagyta el az országot” (sic!), s ezért nem jogosult a képekre. Bizonyítani szerették volna azt is, hogy az itthon maradt családtagok egyes műtárgyakat kicsempésztek az országból. Emiatt a gyűjtemény egy részét lefoglalták, büntetőeljárás indult, amely vagyonelkobzással zárult, így kerültek a műkincsek az említett múzeumokba. Az első fokú eljárás során egyértelműen kiderült, hogy egyik érv sem igaz, mind csak időhúzásra alkalmas ürügy. (Pikáns közjátéknak, vagy abszurd fejleménynek lehet tartani azt, hogy a bizonyítási eljárás során az egyik festményről kiderült: az ÁVH „ajándékaként” került a Szépművészeti Múzeum falára…)
Ezt követően azzal érveltek, hogy a festményeket a magyar állam mint gazdátlan tulajdont vette letétbe. Később azt állították, hogy az államosítás ezekre is kiterjedt, majd mikor erről is kiderült, hogy nem igaz, azzal érveltek, hogy a kilencvenes évek – azóta lezárt – kárpótlási folyamatában az ilyen hagyatékok is benne foglaltattak. Márpedig, ha a Herzog-örökös nem igényelt kárpótlást, az igény már elévült. Mivel Martha Nierenberg ügyvédei szakértő muzeológusok segítségével bebizonyították, hogy a 12 kép sosem került állami tulajdonba – s ezért nem is kerülhetett a kárpótlási törvény hatálya alá – az elbirtoklás lehetőségét próbálták bebizonyítani. Sikertelenül.
Végül az 1973-as magyar-amerikai vagyonjogi szerződést vették elő, azt állítván, hogy ennek keretében Martha Nierenberg és családja már megkapta a képek és más vagyontárgyak után járó kártérítést.
Hosszú bizonyítási eljárás után, az elsőfokú bíróság 2000. október 20-án úgy döntött, hogy 12 Herzog-képből 10-et Martha Nierenberg visszakap. (Egy festményt, Munkácsy Mihály alkotását már ezt megelőzően visszaadták. A festményt Martha Nierenberg letétként a Magyar Nemzeti Galériában hagyta, de ezt érdekes módon azóta sem állították ki. A festményt kereső tévéstáboknak a Galériában azt mondták, nem képvisel értéket…)
A magyar államnak csupán egyetlen alkotást ítélt meg a bíróság: John Opie: Női képmás című festményét. Az ítélet szerint ugyanis ezt a képet az állam jóhiszeműen vette birtokba.
Az elsőfokú bíróság ítélete ellen a magyar államot képviselő két múzeum fellebbezett. A Legfelsőbb Bíróság (LB) többszöri halasztás után 2002. július 5-én az Igazságügyi Minisztérium nemzetközi Jogi Főosztályához fordult.
A Legfelsőbb Bíróság az Egyesült Államok és a Magyar Köztársaság által 1973-ban kötött nemzetközi megállapodás szövegének közlését, valamint annak megállapítását kérte az igazságügyi tárcától, hogy az egyezmény kizárja-e a párizsi békeszerződés alkalmazhatóságát. Az alperesek álláspontja szerint ugyanis az 1973-as magyar-amerikai vagyonjogi megállapodás már rendezte a Herzog-perben szereplő tulajdoni igényeket. (Az alperes múzeumok ugyanis korábban azzal is érveltek, hogy jóhiszeműen jutottak a képekhez.)
Felperes ezzel szemben azzal érvelt, hogy a magyar állam nem mentesülhet a párizsi békeszerződésben foglalt kötelezettségektől. A felperes jogelődje – vagyis Martha Nierenberg édesanyja Weiss Erzsébet – pedig csak töredékét kapta a műtárgyak értékének.
A 2002. november 21-i tárgyalási napon az Igazságügyi Minisztérium (IM) helyett a Külügyminisztérium (KM) állásfoglalását olvasták fel a tárgyaláson, mert az IM egy 1982-es törvényerejű rendeletre hivatkozva oda továbbította az LB kérését. A felperes ügyvédje, nem vitatva a magyar állam által 7 év után most „megtalált” új bizonyíték perbeli felhasználását, azt kérte a bíróságtól, hogy ne vegye figyelembe a KM állás- foglalását, hiszen a magyar állam mint alperes érintett a perben, és az LB ennek egyik szervétől kért állásfoglalást.
Ez pedig ellenkezik az alkotmánnyal és nemzetközi normákkal is.
Martha Nierenberg ügyvédje az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) nemzetközi jogi szakértőjét kérte fel állásfoglalásra. Dr. Kende Tamás szerint a magyar-amerikai vagyonjogi szerződés nem zárja ki a magyar hatóságok joghatóságát és kereshetőségét, és az nem szünteti meg a Párizsi Békeszerződésben foglaltakat sem. Megállapította továbbá, hogy az 1973-as egyezmény tárgyi hatálya nem terjed ki a perbeli képekre, továbbá Martha Nierenberg felperes nem tartozik az egyezmény által megszabott alanyok körébe. Az említett 1973-ban kötött szerződés szerint ugyanakkor, akik nem az általuk igényelt kártérítést kapták, azok nem vesztették el a tulajdon természetbeni visszakérésének jogát sem. Mivel Martha Nierenberg és családja csupán az általuk igényelt összeg harmadához jutottak, rájuk is érvényes a fenti kitétel – hangzott el a tárgyaláson.
A nagy érdeklődéssel várt november végi LB ítélethozatal felemás eredménnyel zárult. A bíróság ugyan elismerte a párizsi békeszerződés érvényességét, és azt is, hogy ez ügyben a magyar bíróságnak kell eljárnia, két, az első fokú bíróság által már egyszer rendezett részlet miatt azonban, eljárásjogi hibára hivatkozva, az első fokra utalta vissza az ügyet.
Újra első fokon
Az LB szerint nem egyértelmű az, hogy Martha Nierenberg a képek egyedüli örököse és az is kiderítésre vár, hogy a magyar állam 1973-1983 között nem vált-e a képek tulajdonosává. Az LB egyéves (!) tárgyalás során ugyanis könnyedén bizonyosságot szerezhetett volna az örökös vagy örökösök személyéről, és eldönthette volna azt is, hogy állami tulajdonba kerültek-e a képek. Nem így tett, inkább „visszadobta a labdát” az elsőfokú bíróságnak. Eddig a tények.
A három év alatt bírósági tárgyalásokról, de főleg az ez idő alatt – és előtt – folyt kutatómunkáról, valamint a színfalak mögötti egyezkedésekről akár több kötetes regényt lehetne írni. Roppant izgalmas volt végig követni a Herzog-család exodusát, a páratlan gyűjtemény szomorú sorsát, meghallgatni a múlt század negyvenes-ötvenes éveiben keletkezett jegyzőkönyveket, követni a festmények évtizedes hányattatásait.
A többéves bírósági hercehurca azonban nem elsősorban a másfélmilliárd forintra értékelt képek tulajdonjogáról szólt – és szól ma is. (Már csak azért sem, mert Martha Nierenberg már a per elején kijelentette, hogy számára az erkölcsi elégtétel és nem a vagyon visszaszerzése a fontos…) Sokkal inkább az egyén kiszolgáltatottságáról, a mindenkori állam és erőszakszervezeteinek korlátlan és évtizedeken átívelő hatalmáról. A II. világháború alatti és azt követő káoszról. Emberi sorsokról, széthullott családokról. És a zsidóságról…
Mert ez is megkerülhetetlen. A Herzog-család tagjai ugyanis éppen úgy a nácizmus üldözöttjei voltak, mint több- százezren az egykori Magyarországról. A különbség csupán annyi, hogy kiváltságos helyzetük, rendkívüli gazdagságuk, és helyzetfelismerésük a menekülés lehetőségét nyújtotta. S bár a páratlan vagyon – benne a műkincs-gyűjteménnyel elveszett, legalább életük megmaradt. (Martha asszony egyébként az Egyesült Államokban is tekintélyes vagyonra tett szert. Férjével Ted Nierenberggel együtt egy Dansk Design nevű, főleg konyhafelszerelési cikkeket gyártó kereskedőláncot hozott létre, amely ma is vezető márkának számít. A cég eladása óta egy, New York közeli villában élnek.
Kettős mérce?
A zsidóságukat sohasem tagadó Herzogok öröksége nemzetközi figyelem középpontjába állította a pert. Szinte minden világlap – köztük elsősorban az amerikai The New York Times és a The Washington Post – terjedelmes cikkben foglalkozott az üggyel. Arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar műkincsek visszaszerzéséért évek óta harcoló kormány vajon elégtételt szolgáltat-e a zsidó származású örökösöknek. Elismeri-e elődei felelősségét a műkincseit elorozásáért, s ha az elrabolt műkincseket nem is, de legalább egy részüket visszaszolgáltatja. Ez a cél vezérelte Zsidó Világkongresszus restitúcióval foglalkozó szervezetének, a Commission for Art Recovery ténykedését is, amely mindvégig támogatta és segítette a Herzog-ügyvédek munkáját. Mindhiába. A most ismét első fokra visszautalt per a magyar kormányok felelőtlenségét és érzéketlenségét bizonyítja. Sőt, azt is, hogy a kormányzatot nem igazán érdekli ez ügyben a külföld véleménye és megítélése sem. A magyarhoz hasonló eljárásokban Franciaországtól a Cseh Köztársaságig – sőt az antiszemitizmustól egyáltalán nem mentes Ausztriában is – született az örökösök számára kedvező ítélet, vagyis visszaadták a zsidó családoktól elrablott műkincseket. Még az sem „serkentette” taktikaváltásra a magyar illetékeseket, hogy közel 8 ezer műkincset a magyar állam követel vissza az egykori Szovjetuniótól. Az orosz tárgyalófelek, többek közt éppen a Herzog-per miatt utasíthatják vissza a magyar igényeket, mondván: aki saját országában nem alkalmazza a restitúciós jogot, mástól miért kéri azt számon. Információink szerint azt is felvetették, hogy nem látnak garanciát arra, hogy ha egy magyar magánszemélynek visszaadják elrabolt műkincseit az, az örökösök helyett nem köt ki végül egy állami múzeumban…
Ma még nem tudni, hogy mikor folytatódik a Herzog-per, az pedig még ennél is bizonytalanabb, hogy mikor lesz benne végre jogerős ítélet. Egy azonban biztos: a magyar állam itthon és külföldön is sokkalta többet vesztett már presztízsben eddig is a perértékben szereplő másfélmilliárd forintnál, s ezen már az sem segít, ha néhány év múlva netán az örökösnek ítélik a 11 festmény tulajdonjogát.
Szakonyi Péter
A Szépművészeti Múzeumban levő vitatott tulajdonú képek:
Anthonis van Dyck: Lotaringiai Margit hercegnő képmása
Lucas Cranach: Az angyal híradása a pásztorokhoz költözött
Joachimnak Barthel Bruyn: Petrus von Clapis jogtudós arcképe
Alonso Cano: Don Balthasar Carlos infáns arcképe
Gustave Courbet: A neuchateli tó és a nyoni kastély téli látképe
El Greco: Szent család
Fiorentino: Mária gyermekével
John Opie: Női képmás
A Magyar Nemzeti Galériában őrzött képek:
Brocky Károly: Alvó bacchánsnő
Munkácsy Mihály: Műteremben című vázlata
■ Munkácsy Mihály: A délutáni látogatás
Néhány nappal a Herzog-per tárgyalása előtt harminc festmény sorsáról döntött a Fővárosi Bíróság. Dános Géza 1948-ban letéti szerződést Kötött a Szépművészeti Múzeummal és ennek értelmében 31 képet – köztük Szinyei Merse Pál, Székely Bertalan és Rippl Rónai József alkotásait – letétbe helyezte. Az USA-ba távozott Dánosék 1954 óta próbálták visszaszerezni jogos tulajdonukat – hiába. A házaspár unokája egészen 2000-ig tárgyalt a magyar kormánnyal, de az 1973-as magyar-amerikai vagyonjogi megállapodásra hivatkozva nem adták vissza a festményeket. Az első fokon zajlott perben harminc képet a családnak ítélt a bíróság.
A tárgyalással szinte egy időben négy Munkácsy-festmény viszont visszakerült az egykori tulajdonos leszármazottaihoz. Az Auschwitzban elpusztított Vida Jenő utódjainak maga a kulturális miniszter, Görgey Gábor adta vissza a képeket. A műgyűjtő Vida 1944-ben egy kiállításra adta kölcsön képeit a Szépművészeti Múzeumnak, majd a németek bevonulása után a múzeum őrzésére bízta a festményeket. Az állam itt is az elbirtoklás, az államosítás és az állampolgárság kérdésével próbálta meg megkérdőjelezni a Vida képek tulajdonjogát, sőt azzal is érveltek, hogy a Vida gyerekek jogellenesen hagyták el az országot. Az egyik örökös azonban megtartotta az akkori útlevelét. (Ugyanezen érvelés felvetődött a Herzog-perben is, de a Weiss Manfréd-Hatvany-Herzog-család viszonylag könnyen bebizonyítható módon az „aranyvonattal”, és érvényes úti okmányokkal menekült el Magyarországról…) A Vida család egyébként eredetileg több mint 20 festményt kért vissza, s várhatóan a jövő év elején indítanak pert a most ki nem adottakért.
A legsimább ügy kétségtelenül a nem zsidó Andrássy-örökség esetében volt. A grófi család festményei közül négyet 1973-ban az akkori Szovjetunió visszaadott Magyarországnak, majd ezek a Magyar Nemzeti Galériába és a Szépművészeti Múzeumba kerültek. Az 1999-ban kötött megállapodás szerint a család, a négy Andrássy-lány számos leszármazója négy képet kapott vissza. Közülük kettőt – Franz von Lenbach Andrássy Gyulánéról készült portréját és Munkácsy Mihály: Itatónál című képét – az állam megvásárolta. A másik két festményt – John Opie Férfíarckép és Munkácsy: Krisztus Pilátus előtt című munkája – elárverezték.
Címkék:2003-01