Gettó vagy misszió? – A Sziget zsidó arcai (2003)
Amióta ők is szigetelnek, mindig a lubavicsiekhez vezet elsőnek az utam. Igaz, kikerülhetetlenek: akár Krisna-vacsorára, akár a Rádió C roma sátorba, vagy a kedvenc kultúrszínhelyemre, a Világzene színpadra igyekszem, a Chabad-haszidok útba esnek. De földrajzi kényszerűség ide vagy oda, azért nem rohanok el csukott szemmel a sátruk mellett: sőt, nagyra becsülöm őket, és igazán tetszik, amit és ahogy csinálnak – erről írtam már 1998-ban is. Azóta csak még jobbak lettek. Ma is cseveghetsz spontán a jesivafiúkkal, részt vehetsz a program szerinti, előre meghirdetett, közös beszélgetéseken, és kipróbálhatod – ha netán zsidónak és fiúnak születtél -, hogyan hat lelkedre a tfillin legelső feltekerése. Mindezen túl, a lubavicsi sátor az idén már hangsúlyosan volt jelen a Sziget életében, látványként és hallhatólag egyaránt. Bömbölt a gépi haszid pop egész nap: azt kifejezendő talán, hogy a zsidók nem csak okoskodni meg jammerolni, de örülni is tudnak – ám a zajongás fontos kellékké vált praktikus okokból is, mert korábban a szomszéd „Hare krisnázásának” metál rockba öntött, zúzós monotóniája tökéletesen elnyomta a halk szavú zsidókat. Most pörgős volt a hangulat – gyűlt is köréjük a nép. A sátruk mellett egy nagy, téglamintázatú kartonfal felirata ezt ajánlotta: Küldd el szíved vágyát Jeruzsálembe! Meg is teltek a kövek néhány nap alatt levélkékkel és üzenetekkel – persze nem mind Jeruzsálembe volt címezve, némelyik csak a Szigetre -, ám mégis csak zsidó szigetelők jöttek össze a falnál! A fő attrakció tavaly is, idén is maga Oberlander rabbi volt: a „Kérdezd a rabbit!” című tanácsadó szolgáltatás zseniális ötlet! Még éjfélkor is sorba álltak a tanácstalanok a rabbi kis asztalkája előtt.
Első nap csodálkozva fedeztem fel Verő Tamást, a Frankéi Leó utcai fiatal rabbit, és Illy Lucát, a nemrég megszűnt Shoah Alapítvány vezetőjét a „Zsidó sátorban”. Kiderült, a „zsidó” és a „sátor” stimmel, de ők mégis másik cég: a frissen alakult Haver Alapítvány társbérlőként sátrazik együtt a lubavicsokkal. Haverék kellékekkel is készültek: volt az év közben jól bevált társasjátékokból is velük – mégis csalódottan zárták a hetet. A felemás eredmény és mérsékelt siker fő okát a sátortársaiknak tudják be: a hangos, rámenős, és a magyar valóságot nem ismerő amerikai-izraeli bóherek mintegy elefántok voltak a passzív-csöndes magyar zsidók porcelánboltjában – mondhatnám így, a Haverek szemszögéből nézve. Ha tőled fél méterre ezerrel pörögnek, ha remeg a sátor a szintis, zsidó lagzilajcsi decibeljeitől, nem könnyű belemélyülnöd olyan témákba, mint a zsidókra vonatkozó előítéletek vagy a túlélők gyerekeinek a problémái. Ráadásul a közös „Zsidó sátor”-ban elhelyezett két csoportnak szögesen ellentétes volt a célja is: a chabadosok, mint tudjuk, nem „térítenek”: ők csakis a nyájtól elbitangolt zsidó báránykákat akarják visszaterelgetni. Ezzel szemben Haverék a nem zsidó fiatalokat célozták be: őket szeretnék felvértezni olyan tudással, és ellátni olyan emocionális munícióval, amely lehetetlenné teszi, hogy bármikor is antiszemitákká váljanak.
Helyénvaló, sőt fontos mindkét elképzelés – ezért is kaptak meghívást mindketten a Sziget Fesztiválra. A szervezők azonban nem sejthették, hogy a lehető legrosszabbat teszik, ha a két ellentétes célkitűzésű és módszerű szervezetet összeeresztik. Mert hát nem jutott eszükbe, hogy a zsidók a Szigeten egyszerre akarnak majd virtuális gettót építeni maguk köré (tekintve, hogy a lubavicsiakat igazán csakis a hitsorsosaik érdeklik), ugyanakkor misszionárius szerepben is fellépni (merthogy a Haver csapata éppen a nem zsidók felé nyit).
A harmadik zsidó színhely a Holokauszt-emléksátor volt. Sziklai Klára, a leendő múzeum munkatársa, és Valló Ágnes önkéntes (civilben orvos) vállalta a házigazda szerepét, immár a harmadik nyáron. (Tavalyelőtt még csak egy kis kiállítás és némi kérdőív-kitöltögetés volt a produkció, tavaly már rendszeresen vetítettek filmeket és beszélgettek holokauszt- szakértőkkel. Az idei téma a hétköznapi rasszizmus volt. Mini tárlatukon antiszemita és rasszista idézeteket böngészhettünk a 30-as évekből és napjainkból.
Vetítették idén az Áment, a Córeszt, a Szembesítést, az Életvonatot. Beszélgettek a Fekete Doboz alkotóival a futballpályák antiszemitizmusáról, roma önkormányzat vezetőivel és roma művészekkel a Porrajmosról (azaz a roma holokausztról), szó esett a rasszista közbeszédről és a média felelősségéről, valamint a holokauszt túlélőinek traumáiról – „hetedíziglen”. Gazdag és impozáns program.
Most a záró beszélgetésről számolnék be, ami igencsak felkavart, kié a Holokauszt Múzeum? – kérdezte a húzós cím. A kerekasztal résztvevői: Babarczy Eszter filozófus, Szerényi Gábor képzőművész, valamint Zsolt Péter, leendő ügyvezető ig.-h. (aki hangsúlyozta ugyan, hogy „személy szerint nem ért hozzá”, bár tanították neki a holokausztot – ez megnyugtató!). Babarczy Eszter volt a szószóló, és bizonyos logika szerint okosan, ám számomra jegeces hidegséggel és érzéketlenséggel azt adta elő, hogy nincs szükség múzeumra, azaz állami pénzen emlékezésre. Merthogy „történelmi tények” nem léteznek – csak interpretációk vannak, azaz politizálás. Szerényi Gábor (akit én képzőművészként igen kedvelek, és mostani fellépésével is rokonszenveztem volna, ha nem kellett volna gombóccal a torkomban állandóan arra gondolnom, hogy meddig bírja még vajon cérnával? Próbált saját családi történetével és némi Szép Ernő-felolvasással kis érzelmet és személyességet belecsempészni a témába, ám a múzeum által delegált és/vagy fizetett posztmodern filozófusnő és a huszonéves ügyv. ig.-h. úr koncepciójába ez csöppet sem illett bele! – letorkolták hát. A közönség soraiból egy húszéves lány jelentkezett, és elmondta: neki például fontos lenne, hogy megértse az anyját, aki attól olyan, amilyen, mert személyesen érintette a holokauszt – ebből kifolyólag tehát őt is -, ezért aztán nagyon várja a múzeum megnyitását. Márpedig nincs mit várni! – hűtötte le Babarczy Eszter, a múzeum jelen lévő képviselője (valamelyik munkabizottság tagja): tévedés azt hinni, hogy közünk van a múlthoz, hogy érthetjük, hogy folyton emlékeznünk kellene! És: hogy szánalmas, amikor a holokauszt áldozatai/túlélői azt hiszik, ők eleve jók, míg a másik oldalon meg a rosszak vannak! Tudjuk jól a szociálpszichológiai kísérletekből, mondta, hogy nincs eleve „jó” meg „rossz”, csak esetleges szerep- osztások…
Itt aztán lejárt az idő, a szomszéd Amaro Drom sátorból a romák előhozták a hangszereiket. Én nagyon ijesztőnek találtam ezt a távolságtartó és mindent relativizáló érvelést, még a neonácikénál is ijesztőbbnek! (Persze ez merő absztrakció, mert az ő sátraikban nem szoktam leülni beszélgetni.)
A lubavicsiekhez tértem vissza, lelki békémet helyreállítani: a napjukat záró „Szól a kakas már” kitörölhetetlenül bele is mászott a fülembe. Egy vékonyka, nagy pajeszos és ciceszes fiatalember iszonyatosan hamisan, kombinált amerikai akcentussal-magyar paraszt kiejtéssel gajdolta, miközben a bóherek és bóherlányok külön-külön összekapaszkodva, elomolva ringatóztak a néhai nagykállói csodarabbi kedvenc dalára. Ezzel az akciójukkal tökéletes úttorlaszt képeztek a sátruk előtt húzódó főúton, ám az összeverődött tömeg nem bánta. Egyre többen kapcsolódtak be ebbe a furcsa, amerikai-magyar zsidó „éneklésbe”.
Végül is a Szigeten a legnagyobb zsidó élményt (és saját zsidóságom élményét) egy amerikai klezmeregyüttes nyújtotta: a David Krakauer Band. A Világzene színpad előtt a tömeg fittyet hányt az esőnek; magyar, holland és német fiatalok pogóztak a sárban; magával sodort engem is ez a szomorú-vidám zene. Közben persze nem kellett azon gondolkodnom, miként és menynyire is vagyok zsidó, és hogy jó-e ez nekem meg a világnak. Nem éreztem magam sem gettóban, se misszionáriusnak: egyszerűen jó volt ott (zsidónak) lenni. David Krakauer bámulatosan fújta a klarinétot.
Pécsi Katalin
Címkék:2003-10