Gadó János: A Szövetség Fiai Magyarországon — A B’nai B’rith budapesti páholyának elmúlt tíz éve
I.
A B’nai B’ríth (héber nyelven: a Szövetség Fiai) ma az egyik legbefolyásosabb nemzetközi zsidó szervezet. Az ős-B’nai B’rith 1843-ban alakult az Egyesült Államokban. Tizenkét New York-i zsidó kiskereskedő és iparos alapította a szekuláris szervezetet, a kor szabadkőműves hagyományainak szellemében, ekképp próbálván közös platformot teremteni a New York-i zsidóság számára, amelynek holland, portugál, angol, lengyel, német hitközségeit erősen megosztotta az örökös torzsalkodás. A Németországból bevándorolt alapítók anyanyelvén megfogalmazott alapító irat szerint a szervezet célja „egyesíteni az izraelitákat azon munkában, amely előmozdítja mind a maguk, mind az egész emberiség legnemesebb érdekeit”. Az alapítók jótékony célokra hatvan dollárt adtak össze. A kezdetektől – szabadkőműves mintára – páholyokba szerveződő B’nai B’rith sikerrel hidalta át a viszálykodó hitközségek közti szakadékokat és növelte jelentőségét.
A századforduló időszakáig németországi bevándorlók, illetve azok leszármazottai adták a B’nai B’rith gerincét, akik gyanakodva és gyakran bosszúsan tekintettek Kelet-Európából érkező, túlnyomórészt jiddis nyelvű hittestvéreikre, akiknek elmaradottsága – úgy érezték – veszélyezteti a már sikeresen beilleszkedett zsidók elfogadottságát. Ellenérzéseik azonban nem elzárkózásban öltöttek testet: éppenséggel igyekeztek az újonnan jöttek asszimilációját előmozdítani. Ezért nyelvtanfolyamot szerveztek, munkát kerestek az újonnan bevándorolt zsidóknak, és gondoskodtak arról is, hogy egy részük ne New Yorkban, hanem az ország más részein telepedjen le. Ahogy a következő évtizedekben a bevándorlók új hulláma sikeresen beilleszkedett az amerikai társadalomba, és elfoglalta a súlyának megfelelő helyet a zsidó közösségben, a B’nai B’rith „német” jellege is megszűnt. A szervezet éppen ezáltal maradt meg sikeresen az egész zsidó közösség szószólójának: univerzalista szabadkőműves hagyományainak szellemében nyitott volt a zsidóság különböző csoportjai előtt, így nem vált egy partikuláris csoport képviselőjévé. A hagyományok egy része ugyanakkor lassította is alkalmazkodását a változó világhoz: alig tizenöt éve, hogy a nők teljes jogú tagjai lehetnek a páholyoknak (azelőtt külön női szekciók működtek). Vallási gyökerei miatt pedig – noha alapvetően szekuláris szervezet – csak zsidókat vesz föl tagjai közé. (Emiatt nem is teljes jogú tagja a nemzetközi szabadkőműves organizációknak, amelyek – univerzalista elveikből következően – a tagfelvételnél semmiféle megkötést nem ismernek.) A B’nai B’rith legkülönbözőbb szociális, oktatási és más segélyprogramjai ugyanakkor mindenki előtt nyitva állnak. így például az 1985 és 1995 között a különböző katasztrófák áldozati számára gyűjtött egymillió dollár felét az emlékezetes 1995-ös oklahomai pokolgépes merénylet áldozatainak adományozták.
A B’nai B’rith tevékenysége ma a zsidó közösségi élet szinte minden területére kiterjed: a legkülönfélébb szociális programoktól kezdve az antiszemitizmus elleni küzdelmen keresztül Izrael támogatásáig szinte mindennel foglalkozik. Van ifjúsági szervezete, felnőtt- oktatási programjai, kórházai, szociális otthonai, rokkantak átképzését elősegítő tanfolyamai – még gyógynövények ismeretére oktató kurzusokat is szervez. Mivel az amerikai zsidóság a zsidó világban Izraeléhez mérhető befolyással rendelkezik (lásd az elmúlt évek kárpótlási fejleményeit, mindenekelőtt a World Jewish Congress szerepét), a legbefolyásosabb három-négy amerikai zsidó szervezet bizonyos helyzetekben szinte önálló külpolitikát folytat: a B’nai B’rith például egyetlen zsidó szervezetként állandó képviselővel rendelkezik az ENSZ-ben. E helyzetéből következően jelentős szerepe volt abban, hogy a szovjet közreműködéssel 1975-ben meghozott cionizmus=rasszizmus határozatot 1991-ben az ENSZ közgyűlése visszavonja.1
A B’nai B’rith által 1913-ban alapított Anti Defamation League (Rágalmazás Elleni Liga – ADL) ma az amerikai zsidóság legfontosabb szervezete a diszkrimináció elleni küzdelemben. Az ADL nemcsak az antiszemitizmus, hanem mindenfajta diszkrimináció ellen fellép. Vezetője, Abraham Foxman, a befolyásos amerikai zsidó személyiségek listáján is az elsők között szerepel.2 A szintén B’nai B’rith-keretek közt működő Hillél Alapítvány a felsőoktatásban tanuló zsidó diákság számára igyekszik olyan szervezeti keretet, minél sokszínűbb elfoglaltságot kínálni, amely esély a zsidó közösségben való megmaradásra – ez utóbbi ugyanis az egyetemek izgalmas, sokszínű világában gyakran megkérdőjeleződik. A Hillél Alapítvány mintegy 260 egyetemen van jelen, öt kontinensen. (Noha a szervezet öt kontinensre kiterjedő jellegét a B’nai B’rith minden kiadványa hangsúlyozza, tagjainak 80 százaléka az Egyesült Államokban él, az amerikai szervezetek adják politikai súlyát és költségvetésének döntő hányadát.) A nagyszámú amerikai zsidó civilszervezet versenyében, ahol a programokhoz szükséges szponzorpénzekért ma már éppoly kemény küzdelem folyik, mint a kapitalista piacon a vevőkért, olyan vonzó programokat kell felmutatni, amelyek támogatásra érdemesnek minősülnek. Ebben a B’nai B’rith egyik erőssége az egész világra kiterjedő hálózat, ahol természetesen számtalan lehetőség kínálkozik a helyi zsidóság támogatására, megerősítésére. A nagy önállósággal rendelkező páholyok rendszere kedvez a terjeszkedésnek. Fennállásának százötvenedik évfordulójára megjelentetett ünnepi kiadványában a B’nai B’rith tagjainak számát félmillióban jelöli meg, akik öt kontinensen és a föld ötven országában élnek.3 A szervezet jelszava: Ahol a szabad világban zsidók élnek, ott van a B’nai B’rith is. A fentiek ismeretében világos volt tehát, hogy a vasfüggöny leomlása után a B’nai B’rith hamarosan megjelenik majd Magyarországon is, ahol Közép-Európa legnagyobb megmaradt zsidó közössége él.
II.
Noha a B’nai B’rith első európai páholya, a német Birodalmi Páholy már 1882-ben megalakult, és e század első évtizedeire már Kelet-Európában is számos páholy működött, Magyarországon a szervezetnek csekély előélete volt csupán. A magyarság iránti hűségét mindenek fölé helyező honi zsidóság nem volt kedvező közeg a zsidóság határokon túlterjedő egységét hirdető B’nai B’rith számára, amely csak az 1918 előtti liberális korszakban létezett Magyarországon.4
A magyarországi zsidóság előtt hivatalosan 1989-ben nyílt meg a világ, de egyes zsidó szervezetek már a nyolcvanas években próbálkoztak óvatosan tájékozódni. Az angol reformzsidó-mozgalom két tagja 1986-ban járt Budapesten, ahol az akkori zsidó társasági élet első számú fórumán, a Rabbiképző Intézet péntek esti kidusán tettek látogatást. Itt ismerkedtek meg néhány fiatallal, akikkel barátságba kerülvén óvatosan (és nem hivatalosan5) érdeklődtek: vajon van-e Magyarországon igény a reformzsidó irányzat tanítására. Miután néhány érdeklődő fogékonynak mutatkozott, pár hónap múlva már hat Fiatal felnőtt jött Angliából, hogy egy-két hétig rendszeresebb oktatásban részesítsék az érdeklődőket. (Mindebben persze nyilván nemcsak a progresszív judaizmus iránti vonzalom, hanem a külföldi zsidó kapcsolat iránti érdeklődés is szerepet játszott az akkor – zsidó szempontból – szinte teljesen zárt Magyarországon.) A reformzsidósággal kapcsolatot tartó pesti fiatalok közül néhányan Raj Tamás rabbi vasárnapi Biblia-óráira is jártak, és magántársaságokon keresztül is kapcsolatban álltak másokkal. Ezen az informális hálózaton keresztül sikerült annyi érdeklődőt elérni, hogy 1989-ben – amikor ez már nagyobb kockázat nélkül lehetséges volt – meghívtak tíz embert a progresszív judaizmus legnagyobb európai központja, a londoni Leo Baeck College nyári kurzusára. Miután ez volt az első komolyabb kapcsolatfelvétel a magyar zsidóság fiatalabb nemzedéke és az angliai zsidók között, a vendéglátók igyekeztek közösségüket minél több oldaláról bemutatni. így került sor egy találkozásra az angliai B’nai B’rith néhány tagjával, majd egy látogatásra a londoni páholy egyik ülésén.
A londoni páholy helyi notabilitásai közölték a magyar vendégekkel, hogy az európai körzet összejövetelére, Stockholmba vendégül látnak négy embert Magyarországról, akik a B’nai B’rith tevékenysége iránt érdeklődnek. A négyből három történetesen a londoni látogatók közül került ki. A stockholmi látogatás során már konkrétabban került szóba a budapesti páholy megalapítása. A történet szereplőinek elbeszélése szerint ezt evidenciaként kezelték: elsősorban nem azok a gondok, feladatok kerültek szóba, amelyek megoldására a B’nai B’rith magyarországi tevékenysége szükséges lenne, hanem a páholyalapítás technikai előfeltételei. A stockholmi vizit után a B’nai B’rith európai tisztségviselőinek többrendbeli pesti látogatása6 és buzdítása után Bollmann Györgyi és az időközben az ügyek középpontjába került Korányi László utaztak Münchenbe (a legközelebbi működő páholyba), ahol ceremoniálisan a tagok közé fogadták őket. Immár – amiként azt az előírások megkívánták – B’nai B’rith-tagként kezdhettek hozzá a budapesti páholy megszervezéséhez.
A páholy indításához szükséges harminc-negyven ember verbuválása elsősorban személyes csatornákon zajlott, de lehetőséget kínáltak ehhez az akkor aranykorát élő Magyar Zsidó Kulturális Egyesület (Mazsike) összejövetelei is. Végül 1990 februárjában a Fórum Szállóban került sor az ünnepélyes alakuló ülésre. Miután a budapesti volt az első páholy az egykori vasfüggöny mögött, a szertartáson a B’nai B’rith számos nota- bilitása vett részt. Induláskor a páholynak 45 tagja volt
III.
A B’nai B’rith budapesti páholyának megszületésével eddig ismeretlen lehetőség jelent meg a magyarországi zsidó közösség számára. A páholy mögött egy nagy politikai befolyással és pénzügyi lehetőségekkel bíró szervezet állott, amely pontosan azt nyújthatta, ami a magyar zsidóságból hiányzott: jártasságot a modem társadalom dolgaiban és a hagyományban gyökerező közösségi felfogást. Ez utóbbi kettő Magyarországon történelmi okok miatt szinte tökéletesen különvált egymástól, a zsidó közösség hallatlan gyengeségét okozva ezáltal. Az előbbit megtestesítő Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és az utóbbi letéteményeseként működő hitközség mellé a közösségi élet porondjára lépett egy olyan szervezet, amely (legalábbis Amerikában) valósággal megtestesítője volt a zsidóság modem kori sikereinek, hatékonyságának. A B’nai B’rith International tálcán kínálta a lehetőségeket, a kérdés az volt, hogy a magyarországi zsidó közösség mindebből mivel tud élni. Az alábbiakban arra keresem a választ, hogy a magyar- országi B’nai B’rith szervezet mennyiben tudta ezeket az adottságokat használni saját politikai súlyának növelése és az egész magyarországi zsidó közösség modernizálása érdekében.
Mint már szó volt róla, a B’nai B’rith budapesti páholya és a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület ugyanabból a közegből verbuválta tagjait. Ez az indulás azonban a születendő budapesti páholy jellegét is sokban meghatározta: az egyesület hangadói az asszimilációból visszafelé tájékozódó liberális zsidó értelmiségiek voltak. Körükben domináns volt a zsidóságról vallott liberális felfogás (zsidó az, aki annak vallja magát), az erős elkötelezettség a demokrácia mellett és mindenfajta kirekesztés ellenében. Még csak csíráiban létezett azonban az a zsidó vállalkozó réteg, amely a töretlen hagyományú nyugati országokban a B’nai B’rith szervezetek gerincét alkotja, és amely sok tekintetben meghatározza a páholyok auráját. (A nyugati világ zsidó közösségeiben a pénzes réteg természetszerűen nagyobb befolyással rendelkezik, mint Keleten, a nagy amerikai zsidó szervezetekben pedig meghatározó jelentőséggel bírnak.) Az évek során akadtak jómódú vállalkozók a budapesti páholy tagjai között, de komolyabb összegű felajánlást ők sem tettek. A B’nai B’rith budapesti páholya többször komoly szerepet játszott az antiszemitizmus elleni fellépésben, viszont a jótékonyságban – amely szintén az anyaszervezet kiemelkedő céljai közé tartozik – inkább akkor jeleskedett, amikor a külföldi páholyok adományait juttatta el a Magyarországon élő címzetteknek.7 A szervezet hírlevele a későbbiekben rendszeresen korholja a tagokat, amiért azok (évi ezerkétszáz forintos) tagdíjukat sem fizetik be. A mintegy 150 főnyi (címlista szerinti) tagságból általában 50-40 fizetett tagsági díjat8 – nem sokkal az éves közgyűlés előtt, mivel enélkül nem lett volna szavazati joguk. Szembeszökő a hasonlóság a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület tagságával, de a többi zsidó szervezetével is. Általánosabb értelemben pedig az egész magyarországi civilszféra jellegzetességét fedezhetjük fel a budapesti páholy tagjainak hozzáállásában: 1988-1990 között a civil kezdeményezés, egyesületalakítás az alternatív politizálással volt egyenértékű, a rendszerváltás, a politikai pluralizmus megjelenése után viszont a civilszféra e sajátsága megszűnt, a gazdasági hátrány önkizsákmányoló ledolgozásával elfoglalt polgároknak pedig amúgy sem maradt energiájuk az egyesületi életre.
Annak idején a nyugati páholyokba látogató pesti vendégekre a legmélyebb benyomást a vendéglátók szembeszökő, külsőségekben erősen megmutatkozó gazdagsága tette. A szabadkőműves hagyományokon alapuló B’nai B’rith megőrzött bizonyos exkluzivitást a zsidó közösségen belül is. így például nem – vagy csak egyes alkalmakkor – reklámozza programjait a széles nyilvánosság előtt, ideértve még a zsidó szervezetek nyilvános fórumait is. Tagja is csak akkor lehet valaki, ha két tag ajánlásával kopogtat. A jótékonyság mint a szervezet egyik alapvető célja, szintén anyagi jómódot feltételez. Ezek az íratlan hagyományok a gazdag nyugati társadalmakban azt eredményezték, hogy a B’nai B’rith-összejövetelek (legalábbis jelesebb alkalmakkor) az anyagi jólét látható jegyeit viselik magukon.9 A magyarországi páholy ezt a tradíciót nem követte. A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület 1988-89-es fellángolása után a magyar zsidó civiltársadalom önszervező ereje elsorvadt, és kialakult nála egy olyan fogyasztói attitűd, amely a különböző – elvileg a tagság kezdeményezésén és bázisdemokrácián alapuló – zsidó szervezetekben szolgáltatót lát, melynek programjait akkor látogatja, ha azt vonzónak találja. Ez a látogató-fogyasztó hozzáállás természetesen nem alkalmas arra, hogy egy szervezet egyéni karakterét, sajátosságait, a genius locit kialakítsa. Ehhez legalább egy kezdeményező, elkötelezett kemény mag szükségeltetik. Miután a magyarországi páholy összejöveteleire nem jellemző a nyugati páholyok „rongyrázása” (így például – eddig egy-két kivétellel – nem tartják összejöveteleiket szállodában), ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy nincs olyan kemény mag, amely – legalábbis e tekintetben – sajátos B’nai B’rith-aurát hozott volna létre. A hazai zsidó civiltársadalom nem különbözik lényegesen a magyarországitól: egyelőre az eredeti tőkefelhalmozás korát éli, és az adakozás kultúrája még gyerekcipőben jár.
IV.
A budapesti páholy első éveiben mindazonáltal komolyabb pénzösszegekről tesz említést a szervezet hírlevele. Az alakulás utáni hónapokban még magától értetődő volt, hogy az új páholy anyagilag nem tud azonnal saját lábára állni, így több nyugat-európai páholy nyújtott támogatást az infrastruktúra kialakításához.10 Az eszmélkedő zsidó civiltársadalmat komoly összegekkel segítette a párizsi központú Rich Alapítvány, amely a budapesti páholy közreműködésével 24 500 dollárt osztott szét hat pályázó között.11 Ez a magyarországi B’nai B’rithnek megelőlegezett bizalom gesztusa volt: az új páholyt úgy kezelték, mintha máris a nyugat-európaihoz hasonló befolyással rendelkezne Magyarországon.
Ennél is nagyobb szabású program volt a B’nai B’rith Alapítvány létrehozása. Ez az évi 150 ezer font költségvetéssel dolgozó alapítvány a magyarországi kisvállalkozások fellendítéséhez kívánt hozzájárulni. A pénz az angol állam által alapított Know How Fundtól származott, amely a kelet-európai átalakulást volt hivatott előmozdítani. A jelentős összeget pályázaton nyerte el az angliai B’nai B’rith, amelynek jó kapcsolatai és tagjainak a vállalkozások terén meglévő komoly tapasztalatai egyaránt hozzájárultak e sikerhez. A pályázat elnyerése után az „angolok” felállították a B’nai B’rith Alapítvány irodáját Budapesten. Az angliai és budapesti iroda különböző programokat hirdetett az újonnan indult magyarországi vállalkozások számára, amelyek ingyen vehettek részt az alapítvány által szervezett különböző tanfolyamokon, szaktanácsadásokon, utazásokon. Ezek során az angliai B’nai B’rithnek az üzleti világban jártas tagjai osztották meg tapasztalataikat a kezdő magyar vállalkozókkal. Az angol kormány által kitűzött célon túl a B’nai B’rith szándéka a programban való részvétellel az volt, hogy a zsidósággal kapcsolatos előítéleteket oszlassa. A tanácsadás, tanfolyam ugyanis minden alkalommal úgy kezdődött, hogy a résztvevőkkel ismertették, kik és milyen szervezet megbízásából nyújtják számukra ezt a lehetőséget, négyéves működése során az alapítvány több mint négyszáz magyar vállalkozással került kapcsolatba. A közvetlen visszajelzés a szervezők elbeszélése szerint minden esetben pozitív volt: a résztvevők köszönetüket fejezték ki az alapítványnak, amiért ingyen juthatnak komoly üzleti ismeretekhez.12 A magyar B’nai B’rith-tagok pedig első ízben láthatták, hogy az antiszemitizmus elleni küzdelemnek más módja is lehetséges, mint a nyilvános dörgedelmek vagy a hatósági eljárás követelése.
Az 1990-94 között működött alapítvány és a budapesti páholy tevékenysége között ugyanakkor kevés volt a kapocs. Az alapítvány budapesti irodájának vezetőjét a pestiek segítségével választották ki, és az iroda (kapacitásának egy kicsiny részével) a páholy ügyeit is intézte. Ez súrlódásokra adott alkalmat az alapítvány munkatársai, illetve a páholy tagjai között. Utóbbiak – magukénak tekintvén az irodát – elvárták, hogy ügyeiket az intézze, míg a profi menedzsment módjára működő iroda vezetője ezt inkább alkalmi szívességnek, nem pedig kötelességének tekintette. A kényelmes tempójú, gyakran az utolsó pillanatokban kapkodó társadalmi szervezet és a precíz ügyvitelű menedzsment között ezek a súrlódások törvényszerűen léptek fel. A londoni testvérpáholy gesztusa, egy kész iroda átadása a budapestieknek, nem teljesen a várt eredményt hozta.
1994-ben a B’nai B’rith Alapítvány befejezte magyarországi munkáját, és az iroda nem állt már a budapesti páholy rendelkezésére. Az egykori vasfüggöny túloldalán létesült első B’nai B’rith szervezetnek szóló gesztusok ideje véget ért. A budapesti páholy nem diszponált már komoly összegek fölött. Két ízben esik még szó nagyobb összegekről a hírlevélben: külföldi páholyok adományai ezek a zsidó kórház, illetve a Lauder iskola javára. A budapesti páholy hírlevele egy ízben számol be a tagok között folytatott gyűjtésről: 1992-ben ismertté lett, hogy az azóta híressé vált 1944-es budapesti zsidómentő, Giorgio Perlasca méltatlan körülmények között él Olaszországban. Ekkor a budapesti páholy tagjai 15 ezer forintot gyűjtöttek Perlasca részére, aki azonban nem sokkal ezután meghalt, így a pénzt már nem vehette át. A fentieken túl a hírlevélben anyagi ügyekről leggyakrabban akkor esik szó, amikor az (évi 1200 forintos) elmaradt tagdíj befizetésére buzdítanak.13 A hírlevél 1998. februári száma közli, hogy az 1996-os esztendő 1 százalékos adófelajánlásai nyomán 21 594 forint folyt be a szervezet kasszájába.
1998-ban változott a helyzet: ekkor a Magyarországi Zsidó Örökség közalapítvány (Mazsök) „alanyi jogon” 500 ezer forintot juttatott a B’nai B’rithnek mint tagszervezetnek. A semmilyen feltételhez nem kötött pénzkiutalás elve ellen Szeszlér Tibor elnök tiltakozott, de végül elfogadta a juttatást. Miután a Mazsök pályázati rendszere révén számottevő összeg vált elérhetővé a zsidó civilkezdeményezések számára, a B’nai B’rithnek is sikerült programjaihoz mintegy 200 ezer forint támogatást szereznie. Szeszlér Tibor elnök pedig tagja lett a pályázati bizottságnak, amely a támogatásra javasolt pályázatok jegyzékét teszi le a Mazsök-kuratórium asztalára.
V.
A B’nai B’rith budapesti páholya tehát saját tagjainak erőfeszítéséből igen szerény összegeket tudott összegyűjteni, lévén hogy tagjai között nem a vállalkozók súlya a meghatározó. Komolyabb összegek fölött az első egy-két évben diszponált a B’nai B’rith Alapítvány jóvoltából, illetve amikor egy külföldi páholy ezzel megbízta, valamint az utóbbi egy-két évben, amikor a Mazsök útján tízmilliós nagyságrendű összegek áramlottak át a magyar zsidó civilkezdeményezések támogatására.
Lássuk most, mi a helyzet a közéleti befolyás, a zsidó civiltársadalom építése terén, olyan területen tehát, ahol a B’nai B’rith-tagság korántsem volt olyan „tőkehiányos”.
A B’nai B’rith hivatalos indulásakor a magyar zsidó civiltársadalom legaktívabb korszakának utolsó hónapjait élte. A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület számtalan kezdeményezést bocsátott útjára, amelyek (ha megmaradtak) a maguk önálló életét élték. 1990 már inkább a külföldi zsidó szervezetek megjelenésének ideje, amelyek gyakran befolyásuk, presztízsük emelése végett hoztak létre „fiókokat” az egykori szocialista országokban. E fiókszervezeteket nem az adott zsidó közösség valós igényei generálták, hanem a külföldi központú anyaszervezet bürokratikus növekedési mechanizmusa. A különböző fiókok tagsága gyakran ugyanabból a körből verbuválódott. A vezetőség kellemes helyzetben volt: kapott némi apanázst, időközönként meghívták az anyaszervezet New Yorkban, Párizsban vagy Jeruzsálemben tartandó kongresszusára, és az utazás minden költségét fedezték. A tagság, amely nem küzdött, nem szenvedett meg a szervezet alapításáért, nem is érezte azt úgy sajátjának, mint tagjai a Mazsikét 1988-ban. Mint fentebb már említettük, fogyasztói-szolgáltatói viszonyt alakított ki a szervezettel, amelynek elvileg alapítója és fenntartója volt.
Ezek a jegyek a B’nai B’rith működésében is tetten érhetők. A 40-ről időközben 150-re szaporodott tagság túlnyomó része nem fizeti a havi 100 forintos tagdíjat, mint ez a hírlevél ismételt felszólításaiból kiderül. (Viszont amikor a kassai testvérpáholy egy csereprogram keretében Ótátrafüreden eltöltendő közös hétvégére szóló meghívót küldött Budapestre, ötven jelentkező is akadt. A költségeket ugyanis a meghívó állta.) A hírlevél minden számában megismételt buzdítás, hogy a tagok is írjanak, az évek során összesen két alkalommal talált meghallga tásra.14 (Kivétel ez alól az 1996-ban elnökké választott Szeszlér Tibor, aki rendszeresen precíz és részletes beszámolókat tett közzé a kárpótlási kérdésekről, valamint a B’nai B’rith által folytatott perek állásáról.) A páholy programjai szabályosan, hetente ismétlődnek, spontán kezdeményezés ezt a szabályos rendet egyszer sem zavarja meg, amiként történt az a Mazsike első két évében, amikor a hírlevél szerkesztői alig győzték követni és közölni a burjánzó programokat. 1996-ban az újonnan megválasztott elnök elmarasztalja elődjét, mert az nem hagyott maga után áttekinthető viszonyokat az adminisztrációban. Mindezek arról tanúskodnak, hogy a tagság és a vezetőség túlnyomó része inkább a kívülálló, mintsem a jó gazda szemével tekint a páholyra.
A heti programok nem különböznek lényegesen a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület programjaitól: közéleti emberek, tudósok, művészek, néha rabbik és zsidó vezetők a meghívott vendégek. A kétségkívül érdekes névsor elfogulatlan, kritikai hozzáállást sejtet. Mindez nem is csoda: a páholy vezetőségének harmada-fele többnyire a Ma- zsike vezetőségi tagja is egyben. Az 1990-től 1996-ig két cikluson át elnöklő Korányi László 1996 és 1998 között Mazsike-elnök volt, a kincstárnok szerepét betöltő Simonyi Péter pedig 1997-ig a Mazsike ügyvezető igazgatója, ahonnan a gazdálkodást érő súlyos kifogások miatt kényszerült távozni.
Szűk három évet élt meg a B’nai B’rith ifjúsági szervezete (BBYO) magyarországi tagozata. Az összesen néhány száz főt mozgató magyar zsidó ifjúsági mozgalmak sorában hatodikként megalakuló BBYO 1995 novemberében nyolc fővel indult, s tagjainak száma időközben mintegy huszonötre szaporodott. A hírlevél 1998. októberi száma arról tudósít, hogy „a kezdetekben mutatkozó érdeklődés és kamaszgyerekeink ifjonti fellángolása ellenére Simon Tamás, a szervezet vezetője nem tudta a gyerekek érdeklődését értelmes zsidó programokkal fenntartani, a szervezet széthullott.”
VI.
Kétségkívül újat hozott viszont a pesti B’nai B’rith, amikor a politizálás új eszközeivel ismertette meg a magyarországi zsidóság vezetőit. Az 1990-ben alakult magyarországi páholy éppen az Antall-kormány idején élte legaktívabb korszakát, amikor a szélsőjobboldal hangja a legerősebb volt Magyarországon, amikor befolyása a kormánypártban is számottevő volt, és amikor sokak számára nem volt egyértelmű, vajon a demokratikus intézményrendszer elbírja-e a szélsőségek támadásait. A B’nai B’rith nemzetközi súlyával, a diszkrimináció elleni harcban szerzett tapasztalataival ideálisnak látszott a magyarországi antiszemitizmus elleni fellépésre. Számos tagot éppen ez vonzott a páholyba. Ebben az időszakban több ilyen témájú konferenciát is szerveztek. Emelte ezek súlyát, hogy a nemzetközi B’nai B’rith segítségével megnyerték az együttműködéshez a konzervatív német Konrad Adenauer Alapítványt. Az 1993 januárjában rendezett kétnapos konferencián részt vett a két legnagyobb párt, a kormánypárti MDF és az ellenzéki SZDSZ egy-egy kulcsembere. Az antiszemitizmus kérdésére mindig fogékony sajtó komoly összefoglalóban ismertette az eseményt.
Egy 1992 februárjában rendezett, széles körben nem reklámozott, kétnapos összejövetelen nyugat-európai B’nai B’rith-aktivisták számoltak be arról, hogy a nyilvános megbélyegzés mellett/helyett milyen más eszközökkel lehet hatékonyan leszerelni a zsidókról barátságtalanul nyilatkozó személyeket, szervezeteket. A konferencia szervezői megtették, ami tőlük telt, nem rajtuk múlott, hogy a honi zsidóságból csak az mutatott valódi érdeklődést, aki a média sokoldalú felhasználása iránt amúgy is nyitott volt. A hitközség, amely a zsidóság képviselete terén szinte monopóliummal rendelkezik, formálisan volt jelen az eseményen, és a sokoldalú eszközhasználat elvét nem tette magáévá. Bizonyíték erre a Jézus-hívő zsidók 1998. augusztusi budapesti fellépése során kialakult vita. A zsidó szimbólumokkal visszaélő térítők ellen a hitközség egyetlen használatos fegyverét, a holocaustot vetette be, és 600 ezer mártírja nevében tiltakozott rendezvényeik ellen.15 E fantáziaszegény megnyilatkozással szemben a B’nai B’rith higgadt hangú közleménye16 mindenkinek elismerte azon jogát, hogy saját hitét gyakorolja és hirdesse, csupán a félrevezető és tolakodó hangvételt kifogásolta. Az MTI-hez eljuttatott közleményt azonban egyetlen napilap sem közölte, feltehetőleg azért, mert az azt megfogalmazó szervezet nem volt ismerős vagy eléggé súlyos a közéletben. A magyar nyilvánosságban a zsidóság képviselője továbbra is a hitközség, annak tiltakozása keltett – a liberális közvéleményben inkább negatív – visszhangot.17
Fontosak a nemzetközi kapcsolatok akkor is, amikor a magyarországi páholy vezetői a B’nai B’rith amerikai csúcsvezetését tájékoztatják a honi helyzetről, a zsidósággal kapcsolatos esetleges megoldandó kérdésekről. Ezekre általában akkor kerül sor, amikor a csúcsvezetés és magyar kormánytényezők találkozója esedékes. Magyar kormányküldöttségek amerikai látogatása során rendszeresen sor kerül találkozóra a legfontosabb négy-öt zsidó szervezet vezetőivel, amelyek közt jelen van a B’nai B’rith képviselője is.
*
A magyarországi B’nai B’rith szervezet tagsága túlnyomórészt abból a közegből verbuválódott, mint a Magyar Zsidó Kulturális Egyesületé: az asszimilációból visszafelé tájékozódó zsidó középnemzedékből. Tagságuk és vezetőségük – és ennélfogva politikai beállítottságuk – között is erős volt az átfedés. A nagy átalakulás elmúltával mindkettőre jellemzővé vált a tagok viszonylagos passzivitása, fogyasztói attitűdje, a szervezet szolgáltatóként való felhasználása. A Mazsike esetében azonban jóval erősebb a legitimáció: a hősi múlt és a nagyobb tagság éltet egy kemény magot, amitől a Mazsike valódi társadalmi szervezet maradt. A külföldi biztatásra megalakult magyarországi B’nai B’rith páholy hazai legitimációja kisebb, tagjainak fogyasztói attitűdje erősebb. A szervezet igazi differentia specifícája a befolyásos amerikai anyaszervezettel fenntartott kapcsolat, az antiszemitizmus elleni fellépéshez nyújtott támogatás (ez volt az egyik fő vonzereje) és a segítségével tartott különböző rendezvények. Ebben tudott igazán újat nyújtani, nem magyarországi zsidó társadalmi szervezetként. Ebből próbálja levonni a konzekvenciákat a jelenlegi elnök, Szeszlér Tibor, aki a magyarországi páholy elitjellegének erősítésére, és ezzel egy sajátosabb, a B’nai B’rith hagyományainak jobban megfelelő arculat kialakítására törekszik. A taglistán szereplőknek levelet küldött, amelyben felkért mindenkit, ha B’nai B’rith-tagságát meg kívánja erősíteni, küldje vissza a mellékelt nyilatkozatot, illetve kérdőívet. Akik a megkeresésre nem válaszoltak, azokat törölték a tagok sorából. Ezáltal a szervezet tagsága százötven főről hetvenötre csökkent.
A tanulmány a „Zsidó civilszervezetek Magyarországon – az első tíz év” című kutatási program keretében készült. A kutatást a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma támogatta.
E sorok írója köszönetet mond Bakonyi Évának, Bollmann Györgyinek, Fekete Lászlónak, Korányi Lászlónak, Szeszlér Tibornak, Szita Évának, Újlaki Györgynek, amiért a tanulmány megírásához segítséget nyújtottak.
Jegyzetek
Ha a helyi zsidóság ezt kívánja, a B’nai B’rith más országokban is föllép a közösség érdekében. így például európai szekciója szót emelt a balti államok kicsiny zsidó közösségei érdekében, amikor a függetlenedő országok – elsősorban a betelepített orosz lakosság miatt – rendkívül szigorú feltételekhez kötötték az állampolgárság elnyerését. „Alija, érdekvédelem, elöregedés” – Szombat, 1996. január.
„Toplista” – Szombat 1999. március.
A szervezet hivatalos honlapját (http://bna- ibrith.org/index.html) böngészve a látogató csakhamar rájön, hogy nem minden felsorolt országban működik valóban B’nai B’rith szervezet: a cikk írásának idején Oroszország fenn volt a B’nai B’rith-szervezetnek otthont adó országok listáján, de név, cím nem volt mellette található. A kerek évfordulóra azonban kerek számok kívántatnak.
Az 1929-ben kiadott Magyar Zsidó Lexikon, amely részletesen ismerteti a honi zsidó szervezeteket, a B’nai B’rith-ről említést sem tesz. Létezett viszont B’nai B’rith páholy a két világháború közötti Erdélyben, ahol a román vezetés – a zsidók magyarsághoz kötődését ellensúlyozandó – bátorított minden disszimilációt előmozdító kezdeményezést. (A Scheiber-féle folyóirat-bibliográfiában csak egy erdélyi B’nai B’rith-folyóirat neve szerepel. Scheiber Sándor: Magyar zsidó hírlapok és folyóiratok bibliográfiája. Budapest, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, 1993. 146. oldal.)
A hitközség (akkori nevén MIOK) a magyarországi zsidóság monopolhelyzetben lévő képviselője a 80-as évek második felében a nyugati zsidó szervezetek érdeklődésére már nem válaszolt elutasítóan, de mindig óvakodott attól, hogy a nyugati érdeklődőket a kincstári kereteken kívül bármivel is megismertesse. így például az európai zsidó diákszervezet, az EUJS meghívására 1987-ben az ortodox tagozat akkor negyvenes éveiben járó egyik elöljáróját küldte el mint a magyarországi zsidó diákság képviselőjét. (David Berlowitz, az EUJS 1989-1992 közötti elnökének közlése.)
6. A látogatás elsődleges oka az „orosz alija” volt: a Szovjetunióból kivándorló zsidók döntő többsége 1989-90-ben Budapesten keresztül utazott Izraelbe.
7. A két legnagyobb összegű külföldi adomány címzettjei a Magyarországon keresztül alijázó exszovjet zsidók és a jugoszláviai bombázások idején Budapestre menekült szerbiai zsidók voltak. Előbbiek részére a budapesti páholy tagjai is adakoztak: elsősorban nem pénzt, hanem ruhát és élelmiszert.
8. B’nai B’rith-hírlevél, 1994. november, 1996. augusztus-szeptember, 1996. október.
9. „A müncheni páholy döntött úgy, hogy kettőnket fölvesz tagnak. Mert a B’nai B’rithben az alapíthat páholyt, aki már páholytag máshol. Korányi László és én mentünk Münchenbe, mert az volt a legközelebbi működő páholy. Talpig aranyba és perzsabundába öltözött nők és férfiak fogadtak bennünket, mert páholytagnak illik ilyen gazdagnak lenni. Pompázatos szállodában foglaltak nekünk szobákat, és a még pompázatosabb étterem különtermében volt a páholy-összejövetel, ami rengeteg ceremóniával járt.” (Bollmann Györgyi)
10. B’nai B’rith-hírlevél, 1990. december. A beszámoló bútorokról és egy faxkészülékről tesz említést.
11. B’nai B’rith-hírlevél, 1991. május. A pályázat első helyezettje, Babits Antal 6000 dollárt kapott a B’nai B’rith könyvek néven indítandó új sorozat közelebbről meg nem nevezett első kötetére. A későbbiek során Babits Antal még két kötetet adott ki a B’nai B’rith könyvek keretében, majd ez a sorozat megszakadt, és később az általa gondozott könyvek a Logos Kiadó neve alatt jelentek meg.
12. Néhány esetben a formális jó viszonyon túlmenő közvetlen kapcsolatot is sikerült kialakítani. Az egyik magyar cég munkatársai, amikor megtudták, hogy a hozzájuk érkező előadók vallásos zsidók, Budapestre utaztak kóser húst vásárolni. Később már arról is el lehetett velük beszélgetni, milyen érzés a városuk főutcáján egykor deportált zsidók házában lakni. (Szita Éva közlése)
13. Korányi László beszámolója szerint még további három-négy alkalommal folyt gyűjtés, hasonló nagyságrendű eredménnyel.
14. B’nai B’rith-hírlevél, 1991. november. Magén István tiltakozása Mónus Áron hírhedt könyve, a „Nagy összeesküvés, avagy a nietzschei birodalom” ellen.
B’nai B’rith-hírlevél, 1993. június. Róna Jánosné tiltakozó levele az ellen, hogy a hitközségi vezetés el akarja cserélni a kárpótlás során visszaadandó külügyi szállót, egykori zsidó fiúárvaházát a Munkácsi Mihály utcában.
15. Új Élet, 1998. augusztus 15.
16. B’nai B’rith-hírlevél, 1998. szeptember.
17. Kertész Ákos, Magyar Hírlap, 1998. augusztus
Címkék:2000-01