A népi-urbánus ellentét ma — Egy vita, amely “beépült”
Fricz Tamás
Egy korábbi könyvemben (A népi-urbánus vita tegnap és ma. Napvilág, 1997), amellett érveltem, hogy a népi-urbánus vita, amely a század húszas, harmincas éveiben keletkezett és élte „virágkorát”, túlélte a kommunista-szocialista korszakot, s a rendszerváltás során a pártosodás, a párttagolódás egyik legfontosabb mozgatórugójává vált. (Lásd a Szabad Demokraták és a Magyar Demokrata Fórum közötti ellentéteket.) Emellett azonban azt is hangsúlyoztam, hogy újjászületése után a népi-urbánus vita lényeges alakváltozáson ment keresztül: eltűntek mögüle a 30-as években még jól megragadható társadalmi csoportok (városi polgárság, középosztály, illetve szegényparasztság), s a demokrácia viszonyai között már átfogó, értelmiségi indíttatású társadalomszemléletek közötti ellentétek rendszereként jelent meg újra. Éppen ebből kiindulva javaslatokat is tettem arra, hogy immáron nem népi-urbánus, hanem nemzeti-univerzalista, avagy másképpen nemzeti-kozmopolita társadalomszemléletek vitájával állunk szemben.
A népi-urbánus, illetve nemzeti-kozmopolita vita a közéleti, politizáló, de különösen a pártelitekhez tartozó értelmiségi csoportok természetes viszonyítási pontjává vált, s a politikai és közéleti nyelv szerves része lett Magyarországon a rendszerváltás első éveiben. Az is igaz azonban, hogy a nemzeti-kozmopolita közéleti, pártpolitikai „tobzódás” nagyjából 1992-1993-ig, talán 1994-ig tartott, a Horn-kormány, az MSZF-SZDSZ koalíció megalakulása után e vita mintha háttérbe húzódott, elcsendesült volna.
De valóban így van ez? Valóban arról beszélhetünk-e, hogy a politikai életben a nemzeti-kozmopolita ellentét lassacskán felszámolódott, hogy átadja helyét olyan, pragmatikus konfliktusvonalaknak, mint az EU- és NATO-csatlakozás kihívásai, az agrárválság kezelése, szociális problémák, munkanélküliség, közbiztonság megerősítése stb.? Túl vagyunk-e ténylegesen a népi-urbánus szembenálláson?
Az alábbiakban ezekre a kérdésekre kívánok választ keresni, arra tehát, hogy mi a sorsa ma e történelmi gyökerű konfliktusnak.
A vita beépülése
A pártok éles ellentétében (is) megjelenő nemzeti-kozmopolita vita a Horn-kabinet 1994-es felállásával kétségtelenül új szakaszába jutott. Az 1990-1994 közötti időszakot a nemzeti és kozmopolita modernizációs nézetek elsődleges, s ennél fogva is tételes, határozott, ideologikus erejű deklarációi, „kinyilatkoztatások” és „szentbeszédek” jellemezték, miáltal mindkét fél világosan meghatározta a pozíciót. 1993-94-re, de főként 1994 után a kinyilatkoztatások korszaka befejeződött, s ennek sokféle magyarázata lehetséges.
Kézenfekvőnek látszik azt feltételezni, hogy modem demokráciákban – s hiszen a magyar is azzá kíván válni – az ideologikus, világnézeti jellegű nézetek hangoztatása után fokozatosan, sőt egyre gyorsulóbb mértékben át kell térni a problémák, közéleti témák, egyáltalán a kormányzás gyakorlati kérdéseire, s ez a pártok alapvető érdeke is, hiszen a racionálissá váló választókat elvont ideologikus frázisokkal már nem lehet megnyerni. A választók megnyerésének professzionális, szakmailag alátámasztott, az új kihívásokra nyitott pragmatikus kormányzati vagy ellenzéki politizálásra van szükség, s ezt csak hátráltathatja a nagy eszmék állandó, de üres hangoztatása.
Fel lehet fogni tehát a változást úgy is, hogy a kezdeti, romantikus politizálás ideje lejárt; a nagy rendszerváltó „mogulok” azóta háttérbe is szorultak, hogy átadják helyüket egy olyan fiatalabb politikusnemzedéknek, akik még nem „népben-nemzetben”, vagy nem „világpolgárságban”, univerzalizmusban gondolkodnak, hanem gyakorlati problémákra akarnak gyakorlati válaszokat adni, s számukra a nemzeti-kozmopolita ellentét értelmezhetetlen, semmit sem jelent.
Mindez szerencsés forgatókönyvnek tűnne, s még csak azt sem állítom, hogy nincsenek erre utaló jelek. Ráadásul, azt hiszem, a fenti forgatókönyv a magyar választópolgárok tetszésével is találkozna, hiszen a lakosság nagy része a felmérések szerint egyértelműen pragmatikus beállítottságú, nem szereti a túlzott politikai konfliktusokat, különösen a radikálisokat nem. Úgy gondolom azonban, hogy korántsem ez történt, hanem egészen más, amit az alábbiakban igyekszem kifejteni.
Megítélésem szerint a nemzeti-kozmopolita vita korántsem tűnt el, szívódott fel az évek során, ellenkezőleg, mélyen beépült, integrálódott a politikai aktorok, pártok cselekvési motivációiba. Kétségtelen, hogy nemzeti vagy kozmopolita értelmiségiek, politikusok nem hangsúlyozták úton-útfélen, hogy „én ezt így vagy úgy gondolom, mert népi vagy urbánus vagyok” – hiszen a deklarációk időszaka befejeződik valamikor -, viszont az egyes vitatémákban a nézetek hátterében újra és újra, sőt talán egyre erősebben fellelhető a két nézetrendszer, társadalomszemlélet mint motiváló tényező. Másképpen fogalmazva, az „én nemzeti vagyok”, illetve „én kozmopolita vagyok” deklarálása után eljutottunk a nemzeti vagy kozmopolita irányultságú cselekvés (kormányzás, ellenzéki tevékenység, nyilatkozat, politikai szövetségkeresés és elhatárolódás stb.) időszakába. Annak, hogy ez így és nem másképp történt, megragadható egy konkrét és egy általánosabb politikai oka is.
A konkrét politikai ok elsősorban az MSZP-SZDSZ-koalíció létrejöttében, a Horn-kabinet felállásában érhető tetten. A balliberális SZDSZ és a szociáldemokrata irányt vett MSZP ezáltal óriási politikai erőfölényre tett szert a parlamentben, hiszen a mandátumok csaknem háromnegyedét, 74 százalékát a kormánypártok szerezték meg. Ez a politikai erőfölény lehetővé tette a Horn-kabinet számára, hogy gyakorlatilag olyan törvénymódosításokat, olyan jogi-intézményi változtatásokat „vigyen keresztül” a parlamentben, amilyet csak akar (hiszen kétharmados, elvileg „konszenzusos” törvényeket is saját erőből érvényesíthetett). Olyan hatalomra tett szert tehát a baloldali koalíció, amely felett az ellenzék igen csekély kontrollt gyakorolhatott; a Horn-kormányzatra valóban igaz, hogy legfeljebb önmaga szabhatott gátat önmagának.
Persze korántsem akarom ezzel azt állítani, hogy a nemzeti-kozmopolita törésvonal mentén ez egyértelműen a kozmopolita oldal diadalát jelentette, hiszen a kozmopolita „zászlóhajós” SZDSZ mellett a szocialistákról sohasem lehetett azt állítani, hogy egyértelműen a kozmopolita táborhoz tartoznak. A Szocialista Pártban – véleményem szerint – megalakulásától fogva jelen volt mind a két irányzat (gondoljunk a Vitányi-féle urbánus szociáldemokrata vonulatra, illetve a Szűrös-Kósa-féle „népi” beállítottságúra), azaz e tekintetben „hibrid” pártnak tekinthető. Csakhogy az MSZP-nek 1992-1993-tól kezdve jó oka volt arra, hogy e törésvonalon ne a nemzetiekhez zárkózzon fel, hanem az urbánus szabaddemokratákhoz, ugyanis a magyar (párt)politikai élet másik meghatározó törésvonal mentén, az antiszocialista- szocialista ellentét mentén az MSZP és a nemzeti beállítottságú konzervatív pártok viszonya gyökeresen megromlott. (Ez utóbbi táborhoz ekkor már hozzá kell számítani a konzervatív-liberális FIDESZ-t is, mely párt 1993-tól, Fodor Gábor és társai kilépésétől, majd különösen az SZDSZ MSZP-hez csatlakozásától kezdve egyértelműen a nemzeti oldalhoz zárkózott fel, sőt, mára ennek vezető pártjává vált.)
Az MSZP-nek elemi politikai érdeke volt az, hogy elfogadja az SZDSZ bizarr módon kinyújtott karját – mely a nemzeti-kozmopolita törésvonalon keresett magának szövetségeseket a nemzeti pártokkal szemben – hiszen a szocialisták az antiszocialista-szocialista törésvonalon kerestek maguknak szövetségeseket az utódpárt-ellenes MDF-fel, Fidesszel, KDNP-vel és FKGP-vel szemben. A két politikai érdek így sajátos szimbiózisban találkozott egymással, s a kölcsönös politikai érdek kormánykoalíció létrehozásához vezetett. Ez egyben azonban azt is jelentette, hogy 1994. május-júniusától kezdve a nemzeti-kozmopolita, illetve az antiszocialista-szocialista törésvonalak mentén ugyanazok a pártok kerültek egymással szembe. Ez pedig az olyan politológus „csillagjósok” szerint, mint például Lipset, Rokkan, Lijphart (és mások), nem jelent jót, mert – szerintük -, ha egy országban ideologikus, kulturális jellegű törésvonalak egymásra torlódnak, ott igen éles és radikális belpolitikai ellentétekre, tartós, állandósuló feszültségekre kell berendezkedni.
Ami viszont mármost a nemzeti-kozmopolita ellentét alakulását illeti, az MSZP-SZDSZ koalíció valóban nem kívánta ezt a törésvonalat tovább mélyíteni. Ennek egyik oka feltétlenül az, hogy az abszolút politikai fölényben lévő szocialisták nem voltak igazán érdekeltek abban, hogy az SZDSZ „tematizációját” állítsák előtérbe, hiszen ebben az esetben a szabaddemokraták nyelvi, kommunikatív fölénye velük szemben is érvényesült volna, s az MSZP-re kényszerítették volna saját, erőteljes ideologikus alapállásukat – miközben ők részben szabadulni kívántak a kulturális-ideologikus logikától. Másfelől viszont az is tény, hogy a több mint kétharmados „baloldali” fölény olyan mélyreható többlethatalmat teremtett meg a két párt számára, amely nemcsak a parlamenti politikában érvényesült, de a társadalom minden lényeges szeletében – gazdaság, pénzügy, bankszféra, kultúra, civil szféra, alapítványok, önkormányzatok stb. – is kimutatható, illetve érzékelhető volt. Ez a széles, szinte hegemén politikai és társadalmi erőfölény arra késztette az MSZP-t, hogy feleslegesen ne élezze tovább a nemzeti-kozmopolita törésvonalat, hiszen a küzdelem már eldőlt (a kozmopolita, avagy urbánus oldal javára), ezért a törésvonal újbóli „felszítása”, felélénkítése csak a politikai ellenlábas reorganizációjához vezethet – hiszen jelentőséget ad annak.
Mindezek következtében az MSZP – az SZDSZ sokkal kevésbé – arra a következtetésre jutott, hogy a totális erőfölény birtokában nem érdemes, sőt nem szabad a nemzeti-kozmopolita ellentétet szítani. Ehelyett arra kell törekedni, hogy a közvélemény, a nyilvánosság előtt a pragmatikus, kulturális-világnézeti-ideologikus beállítottságtól független gyakorlati problémák kerüljenek előtérbe. Egyre többet essen szó a kormányzati munka mindennapi és hosszabb távon megoldandó feladatairól, amelyek mentesek az „izmusoktól”, s inkább gazdasági, pénzügyi, szociális stb. ügyek legyenek a fő vitatémák, mert így és ezáltal az MSZP-re nézve esetleg kedvezőtlen, ideologikus vitatémák háttérbe szorulhatnak. A pragmatizálódás tehát úgy kellett a szocialistáknak, mint egy falat kenyér: egyfelől az ideologikus témák, így az antiszocialista hangvétel háttérbe szorulhat (s ezzel összefüggésben a nemzeti-kozmopolita vita is), másfelől lassacskán elhitetődik a közvéleménnyel, hogy az MSZP-SZDSZ-koalícióval a nagy kérdések már megoldódtak, innentől kezdve már csak részletkérdésekről, szakmai problémák gyakorlati megoldásairól kell beszélni.
Az MSZP-SZDSZ-koalíció, a Horn-kabinet 1994-től kezdve tehát – jól felfogott politikai érdekekből kiindulva – igyekezett háttérbe szorítani a nemzeti-kozmopolita szembenállást, ám ez nem a vita valóságos „kihordására” alapozódott, hanem az ellentétek elkenésére, bagatellizálására, így végső célját sem érhette el.
E konkrét politikai körülményen túl azonban van egy általánosabb oka is annak, amiért a nemzeti-kozmopolita vita nemhogy eltűnt volna, hanem fokozatosan beivódott a politikai aktorok cselekvési motivációiba. Ez pedig az, hogy néhány év alatt világossá vált, a nemzeti és kozmopolita modernizációs koncepciók közötti vitát Magyarországon nem lehet végigvinni, nem lehet „kibeszélni”, ezáltal nem lehet egyfajta kompromisszum vagy jobb esetben konszenzus közelébe jutni, amely ugyan nem jelentené a felek végleges megbékélését, de a „békés egymás mellett élés” alapfeltételeit garantálná. A közeledés lehetetlenségének magyarázata abban rejlik, hogy a két fél vitájában egy bizonyos pontig lehet csak elmenni, tovább nem, az ellentét legmélyebben fekvő okait már igazából senki sem merte bolygatni az elmúlt években. Két kényes kérdésről van szó, amelyekben nem lehet olyan típusú magyarázatig eljutni, mint a „profán” gazdasági, szociális, pénzügyi, adózási stb., azaz kvantitatív típusú ügyekben: az egyik a nemzeti érzület, a nemzeti elköteleződés kritériumrendszere, a másik pedig az etnikai (zsidó-magyar) mozzanat.
A két tábor mérsékeltebb figurái egyaránt ódzkodtak attól, hogy eljussanak e „végső” kérdésekig, hiszen azt feltétlenül el kívánták kerülni, hogy egymásról azt kelljen mondaniuk: „ezek” nemzetellenesek, árulók, illetve „ezek” antiszemiták, fasiszták. A vita ördögi köréből ezáltal kiléptek, felismervén azt, hogy a konfliktus-élezésnek van egy öngerjesztő logikája, amely valóban nem vezet sehová, pontosabban semmiképpen sem az európai normáknak megfelelő demokratikus, toleráns diskurzusokhoz, debattékhoz. Ehelyett a két tábor politikusai és értelmisége inkább a konkrét, újra és újra változó közéleti és politikai témákba „olvasztották bele” nemzeti, illetve kozmopolita értékrendjüket, úgy, hogy az érvelés közvetlenül már nem nemzeti, illetve kozmopolita retorikát használ, hanem olyant, amely látszólag tárgyilagos, objektív, elfogulatlan – s természetesen kizárólag „szakmai”.
Mind e mögött pedig fennmarad a két tábor egymással szembeni mélységes előítélete, amelyről nem illik beszélni, ám amelynek közvetett tüneteit nap mint nap tapasztaljuk. Hogy miben? Döntően abban, hogy legyen bármilyen, úgymond tisztán szakmai, pragmatikus beszédről is szó, a két tábor hihetetlenül erőteljesen állítja szembe egymással a nézeteit, s konszenzusra szinte nincsen semmi esély. Annak ellenére sem, hogy a kívülálló – a társadalom – gyakran nem érti, hogy miért nem lehet közelíteni egymáshoz az álláspontokat. S valóban: az álláspontokat bizonyosan lehetne közelíteni egymáshoz, ennek elvi akadálya aligha lenne (lásd aktuálisan a Nemzeti Színház ügyét, illetve a 4-es metró kérdését), ám mivel e konkrét viták mögött a két irányzat egymással szembeni feloldhatatlan ellentétei és előítéletei húzódnak, ezért valójában egy cseppet sem lehet csodálkozni azon, hogy az ellentétek fenntartása, a kompromisszum kizárása a jellemző politikai magatartás – mindkét oldalról.
Az 1998-as májusi választásokon megtörtént a „csoda”, a nemzeti oldal vezető pártja, a FIDESZ legyőzte a szocialistákat, létrejött a FIDESZ-MDF-Kisgazdapárt koalíció. Ez lényeges változást jelentett a kormányzás filozófiájában, ugyanis az Orbán-kabinet tudatosan törekszik egy erőteljes, koncentrált hatalomgyakorlásra, amelynek során csak a legszükségesebb mértékben egyeztetnek az ellenzékkel. E kormányzati módszer- és tartalomváltás mellett azonban sajátos módon változatlan maradt a nemzeti-kozmopolita ellentét kezelési módja; a FIDESZ-vezette kormányzat és annak holdudvara sem beszél e törésvonal feltámadásáról, hanem egy polgári Magyarország megteremtéséről, amely elvileg mindegyik politikai irányzat számára elfogadható célkitűzés lehet. Ám hiába ez a minden társadalmi csoport számára elfogadható szlogen, a politikai konszenzust ez sem teremtheti meg; a másik oldal ezt is pusztán „trükknek” tartja, amellyel a nemzetiek és konzervatívok a saját hatalmi céljaikat kívánják megvalósítani. Az előítéletes, „kétpólusú” politikai gondolkodás interiorizációját ráadásul nagymértékben felerősíti az a tény, hogy a nemzeti, illetve a kozmopolita táborhoz szorosan vagy lazán tartozó pártok 1994 után, 1998 májusát követően másodszor kerülnek szembe egymással, mint kormánypárti és mint ellenzéki pártok, vagy „táborok”, igaz, ellenkező előjellel. Ez erősen a kétpólusosság irányába tereli a politikai életet, holott a magyar politikai tagoltság ennél sokrétűbb, árnyaltabb, minthogy be lehetne kényszeríteni pusztán két fő irányvonalba.
A nemzeti-kozmopolita ellentét tehát látszólag eltűnt a politikai, pártpolitikai életből, ám valójában alapjaiban feloldatlan maradt, s így integrálódott, épült be a politikai aktorok, illetve politizáló, közéleti értelmiségi csoportok motivációiba. Az „itt a piros, hol a piros” elve alapján olyan, mintha nem is lenne, de ha egy kicsit is jobban megfigyeljük a közéleti, politikai vitáink retorikáját, érvelési készletét (a Nemzeti Színház ügyétől kezdve mondjuk az EU-csatlakozással kapcsolatos lehetséges magyar stratégia megítéléséig), akkor újra és újra tetten érhetjük a kétféle látásmód, társadalomszemlélet egymásba feszülését.
Ha valamit nem deklarálunk nap mint nap, akkor attól végre vagy megszabadultunk, vagy teljes egészében a magunkévá tettük. Azt hiszem, korántsem sikerült megszabadulnunk ettől az ellentéttől. A nemzeti-kozmopolita vita ma sokkal erőteljesebben jelen van politikai gondolkodásunkban, a közéletben, mint a rendszerváltás óta valaha is jelen volt.
Elkerülhetetlen persze, hogy felmerüljön a kérdés: melyik „fél” a felelős, vagy melyik a felelősebb azért, hogy a vita nemhogy feloldatlan maradt, hanem igencsak előítéletes, sőt időnként gyűlölködő, hisztérikus hangulatot kelt a közéletben?
Nos, bevallom, erre a kérdésre képtelen lennék úgy válaszolni, hogy vagy a népiek, vagy az urbánusok az elsődleges, az „igazi” felelősek, az igazi „bűnösök” a vita akuttá válásában. Nem, mert a népi-urbánus, avagy nemzeti-kozmopolita szembenállásra leginkább a József Attila-i kifejezés az igaz, merthogy „szorítja, nyomja, összefogja egyik dolog a másikat, s így mindenik determinált”. Ez a determináció, amely a „ki kezdte” kérdését valóban értelmetlenné és megválaszolhatatlanná teszi, legalább két forrásból származik: egyfelől a történelmi gyökerekből, másfelől a vita reflexiós jellegéből.
Korántsem lényegtelen, hogy a mai konkrét témák – mint például a Nemzeti Színház ügye – mögött hat-hét évtizedes múltra visszatekintő megosztottság húzódik meg. A népi-urbánus vita a húszas, harmincas években alakult ki, méghozzá egy sajátos társadalomfejlődés következményeképpen; s bár mára a népi és urbánus gondolkodásmódot megalapozó társadalmi struktúra alapjaiban felbomlott, átalakult, a kétféle szemléletmód meggyökeresedett értelmiségi csoportok, s némileg szélesebb körök fejében. Olyan mélyen gyökerezik tehát e vita a magyar történelemben, hogy a „ki a felelős?” kérdésének a felvetése gyakorlatilag lehetetlenné válik.
Ugyanakkor legalább olyan lényeges rámutatni a vita reflexiós jellegére. Mit jelent ez? Azt, hogy ahol felbukkannak az urbánus vagy kozmopolita érvek, ott nemsokára népi vagy nemzeti ellenérvek is megjelennek, s ez fordítva is igaz. Másképpen szólva: nincs nemzeti kozmopolita nélkül, s nincs kozmopolita nemzeti nélkül. A vita résztvevői kölcsönösen hívják egymást életre, egymás nélkül nem léteznek; s fordítva, ha a nemzeti vagy kozmopolita érvelés gyengülne, ezzel párhuzamosan gyengülne a másik oldal fellépésének hevessége is. Az igazi probléma az tehát, hogy a mai közéletben túl sokan vannak azok, akiknek mindenről „ugyanaz” jut az eszükbe. Felesleges lenne tehát most azt patikamérlegre állítani, hogy nemzeti „fafejűek” vagy kozmopolita „fafejűek” vannak-e többen, s hogy melyik tábor a hevesebb, indulatosabb; a lényeg az, hogy van elég belőlük az egyik és a másik oldalon is. Márpedig ha túl sok a fafejű, akkor a kozmopolitákból „nemzetidegenek”, „nemzetárulók”, „kommunisták”, nemzetiekből pedig „mucsaiak”, avagy „fasiszták” lesznek.
Azt hiszem, hogy a fentiekből világosan következik, hogy mi lehetne a megoldás, vagy mi lehetne az enyhítő mozzanat. Az, ha lennének merész és talán vakmerő értelmiségiek, akik képessé válnának arra, hogy a közvélemény, a nyilvánosság előtt látványosan szakítsanak az adok-kapok ördögi logikájával. Vagyis, olyan politikusokra és közéleti szereplőkre lenne szükség, akik egyszerűen nem fogadják el a nemzeti-kozmopolita logikát, hanem „derűsen” túllépnek azon. S éppen ez a könnyed túllépés adná meg a lehetőséget arra, hogy végre elfogulatlanul lehessen nyilvánosság előtt megtárgyalni a szembenállás alapvető okait, jellemzőit, amivel már óriási lépéseket tehetnénk a vita demitizálása és feloldása irányában. Bevallom azonban, hogy némileg pesszimista vagyok e tekintetben.
Egészen röviden szeretnék kitérni még a hazai zsidóságnak, a zsidó értelmiségnek e vitában játszott szerepére. A magyar zsidó értelmiség döntő többsége a népi-urbánus diskurzus kezdetétől, a húszas, harmincas évektől kezdve az urbánus avagy kozmopolita oldalra helyezkedett, ami teljesen természetesen következett a magyar társadalomfejlődés jellegéből. A zsidóság a polgári, világra nyitott modernizáció ösztönzője volt, s ezen jellemzőjét mind a mai napig megtartotta; ezért tudott és tud nehezen azonosulni egy olyan koncepcióval, amely a népi, avagy nemzeti sajátosságok megtartását mint elsődleges és mindenek feletti mozzanatot hangsúlyozza. S természetesen a zsidó értelmiséget végképp az urbánus táborhoz és logikához köti az, hogy a népi oldal egyes képviselőinél valóban megjelent – kezdettől fogva! – a látens, vagy nem is annyira látens antiszemitizmus. Ugyanakkor persze azt is tisztán kell látnunk, hogy a jogos és indokolt düh és elkeseredettség e személyek antiszemitizmusával szemben kialakított a zsidó értelmiség egy részében egy olyan elő ítéletet, amely néha megnehezíti azt, hogy világosan külön tudja választani egymástól a nem antiszemita, toleráns nemzeti beállítottságot az intoleráns, antiszemita nacionalista attitűdtől.
A zsidó értelmiség egy szűk részénél is az a probléma – miként a nemzeti tábor egyes tagjainál is -, hogy túlzottan belerévedt, belecsontosodott ebbe a reflexiós viszonyba. Bármilyen döbbenetesen hangzik is, mégis úgy gondolom, hogy ahogyan a nemzeti beállítottságú közéleti szereplők, úgy a zsidó értelmiség véleményformálói is akkor tehetnének a legtöbbet a viszonyok enyhítéséért, ha nagyvonalúan túllépnének bizonyos antiszemita jellegű megnyilvánulásokon, s egyben kilépnének a népi-urbánus logikából. Bízva abban, hogy az antiszemitizmus talajtalan Magyarországon, az egyes antiszemita megnyilvánulások figyelembe se vételével lehetne azokat a leginkább jelentéktelenné, sőt nevetségessé tenni. Az indokolt, de néha talán „túlpörgetett” reakciók újra és újra lehetőséget kínálnak a logika tovább „görgetésére” – s azt talán el kellene kerülni.
Mindehhez persze az kell, hogy feltételezzük és vélelmezzük, Magyarországon már egyáltalán nincs tömegbázisa az antiszemitizmusnak, utóbbi csak egy szűk, őrült kör gondolkodás- módját jellemzi. Jómagam azt hiszem. ezt teljes joggal feltételezhetjük is vélelmezhetjük.
Rövid következtetés
1999-ben pártjaink szociáldemokratának, liberálisnak, konzervatívnak, konzervatív liberálisnak, kereszténydemokratának stb. nevezik magukat, miként azt a nyugati demokráciákban teszik a pártok. Ha azonban abból indulunk ki, hogy a pártjaink közötti viszonyokat is ugyanaz a logika alakítja, mint amit a „nómen”-ek (a nyugati tapasztalatok alapján) sugallnának, akkor tévútra jutnánk. Nem; a jól ismert pártirányzatok közötti viszonyt a háttérben erősen befolyásolja a nemzeti-kozmopolita, vagy hagyományos elnevezéssel a népi-urbánus ellentét; ezért lehet például, hogy nálunk – szokatlan módon – liberálisok és konzervatívok képtelenek szóba állni egymással, nem beszélnek közös nyelvet, sőt, szinte kibékíthetetlen politikai ellenfelek.
Ha megengedhető a végére egy szubjektív megjegyzés, akkor azt mondanám, hogy a nemzeti-kozmopolita ellentét ily mértékű, erőteljes stabilizálódását, beépülését nem tartom szerencsésnek a magyar demokrácia működését illetően, mégpedig azért, mert olyan szempontokat és megosztottságokat emel be a pártverseny alapkonfliktusai közé, amelyek a nyugati demokráciákban már régen a „szent” – tehát vitán felül álló – dolgokhoz tartoznak, miközben a „profán” – tehát kezelhető, feloldható – ügyeket háttérbe szorítja. Mi ez a két „szent” kérdés? A nemzet és az etnikum. Nyugaton a nemzet megkérdőjelezhetetlen keret, amelyen belül folytatják politikai küzdelmeiket a pártok, s az egyes pártok nemzeti elkötelezettsége vitán felül áll. Nálunk viszont a nemzeti-kozmopolita ellentét egy „szent” kérdést, a ki a nemzeti?, ki a nem nemzeti? kérdését viszi le a pártpolitikai megosztottságok szintjére, ami óhatatlanul hihetetlen indulatok okozójává válik. Az etnikai hovatartozás ügye pedig, s ezt mondanom sem kell, végképp nem kerülhet be pártpolitikai viták érvrendszerébe, mert ha ez megtörténik, akkor az romboló erővel hatna a demokrácia működésének egészére nézve.
Mi lenne tehát a megoldás? Semmi más, mint az ellentét nyilvánosság előtti, alapos kibeszélése. Hosszan, bátran, félelmek nélkül. Hogy ne legyünk végre egymás mumusai ebben az országban.
Címkék:1999-06