Fiatal történészek vitája
Egy mítosz halála: az állam megszületésének valós története
Az alább közölt Newsweek-cikk precedens értékű – véli az utána közölt írás szerzője, mert az Izraellel kapcsolatos torzító szemléletnek több rétege is felfedezhető benne. Ennek illusztrálására bocsátjuk olvasóink elé először az amerikai lap tudósítását, majd a hozzá írt kommentárt.
A ZSIDÓ ÁLLAM létrejötte tiszta és egyszerű ügynek mondható – legalábbis standard izraeli felfogás szerint. 1948-ban az újonnan megalapított államot öt arab hadsereg támadta meg. Szemük előtt egyetlenegy cél lebegett: annak teljes megsemmisítése. Izrael csodával határos módon, meg erkölcsi ereje okán megnyerte a háborút. Mintegy 700 000 palesztinai arab vált menekültté, nem utolsósorban azért, mert arab vezetőik, kik vakon hittek saját győzelmükben, rádión felhívást intéztek hozzájuk, hogy hagyják el otthonukat. Izrael igenis a békét akarta, de ez az arabok intranzigenciáján végül is megbukott.
Ez a világosnak mondható képlet mára kissé bonyolultabbá vált. A közel- keleti békefolyamat eredményei nem csupán az izraeliek jövőképét változtatták meg, hanem azt a módot is, ahogy saját múltjukat tekintik. Benny Morris izraeli történész szerint a fiatalabb izraeli nemzedékek „féligazságok és hazugságok tömkelegén nevelkedtek”.
Morris egyike azon izraeli történészeknek, akiket „új történetírók”-nak neveznek, s akik az első ízben hozzáférhető, korábban titkosnak minősített dokumentumok alapján a korábbinál jóval kritikusabb képet festenek a cionizmusról és Izrael korai történelméről. 1948 eseményei, Morris szerint a következőképp zajlottak: a zsidók sokkal több embert fegyvereztek fel, mint az arabok, és magasabb képzettségük, valamint jobb kiképzésük ellensúlyozta fegyvereik esetleges gyengébb minőségét. Nincsenek közvetlen bizonyítékok arra nézve, hogy az arab rádiók felhívást sugároztak volna a menekülésre, arra azonban igen, hogy több százezer palesztin rémületében elmenekült, vagy éppenséggel elűzték őket otthonaikból. Több száz arab civilt lemészároltak, és az izraeli vezetők mereven elutasítottak bármiféle engedményt, amely lehetővé tette volna a békekötést a háború után. Az „új történetírók” eleven húsba vágtak, amikor azt állították, hogy Izrael állam megteremtésének a palesztinok itták meg a levét, és hogy a cionizmus nem teljesen az a magasztos eszméktől áthatott nemes vállalkozás, amelynek eddig beállították.
Kritikusaik szerint az új történésznemzedék aláássa az ország legitimációját. „Amennyiben az önmarcangolás és a kétkedés hulláma nem csitul …. elveszítjük erőnket, hogy szembeszálljunk azokkal a veszélyekkel, melyek létünkben fenyegetnek” – kesereg Aharon Megged izraeli író.
AZ „ÚJ TÖRTÉNETÍRÓK” erre azt felelik, hogy Izraelnek talán valóban szüksége volt mítoszra a múltban, de mára kellőképpen megerősödött ahhoz, hogy szembenézzen a tényekkel. „A régi történésznemzedék részt vett az 1948-as háborúban; ez volt életük talán legszebb pillanata. Aligha várhatjuk el tőlük, hogy rossz fényben tüntessék fel” – mondja Morris. A fiatalabb nemzedékeknek is megvolt a maguk meghatározó élménye: a majdnem katasztrófába forduló 1973-as háború, az 1979-es békekötés Egyiptommal, Libanon végzetesnek bizonyuló megszállása 1982-ben, a felkelés a megszállt területeken és a gázai övezetben és legutóbb, a békekötés irányába tett hatalmas lépések.
A VITA IGENCSAK felerősödött az utóbbi időkben. Az idősebb történésznemzedék tagjai azzal vádolják a „fiatalokat”, hogy bizonyos eseményeket eltúloznak, míg másokat figyelmen kívül hagynak. A „fiatalok” azzal kárhoztatják idősebb kollégáikat, hogy minden áron el akarják rejteni a „cionista” szennyest. A palesztin menekültproblémáról írt könyvében Morris részletesen beszámol arról, hogy 1948-ban Lodban mintegy 250 arab civilt öltek meg megtorlásként orvlövészeik miatt, s több tízezer arabot űztek el Lodból és Ramlából. Netanel Lorch, aki szintén megjelentetett egy könyvet az 1948-as háborúról, azt állítja, hogy könyvében azért nem tesz említést ezekről az eseményekről, mert nem rendelkezett megfelelő dokumentumokkal. Lorchot érezhetően idegesíti, hogy Morris az izraeliek által elkövetett bűnökre és igazságtalanságokra összpontosít. „Végtére is, megnyertük a háborút – állítja -, miért kellene emiatt szégyenkeznünk?”
Az izraeli történelem újraírása nem korlátozódik 1948 eseményeire. Néhány történész megpiszkálta a „holocaust cionizálásának” felettébb érzékeny kérdését is, és erőteljesen megkérdőjelezik a cionista vezetők magatartását és cselekedeteit a nácizmus alatt. Véleményük szerint a palesztinai zsidó vezetők nem tettek meg mindent, hogy megmentsék az európai zsidóságot, és azzal is megvádolnak némely jelenlegi politikust, hogy a holocaust emlékét manipulálják azzal a céllal, hogy saját tetteiket igazolják. (Menachem Begin volt miniszterelnök például azzal indokolta a libanoni inváziót, hogy az alternatíva „Treblinka” lett volna – vagyis az a haláltábor, ahol 870 000 zsidót öltek meg.)
A vitának legalább annyira tárgya a jövő, mint a múlt. Anita Shapira, a cionizmus prominens kutatója szerint a palesztinokkal kötött béke „igencsak megváltoztatta az izraeliek saját magukról alkotott képét”. Ám továbbra is nyitott kérdés, hogy az „új történetírás” mennyiben lesz képes elfoglalni a régi helyét. Mindenesetre tény, hogy az új iskolai tankönyvek már tartalmazzák Morris egynémely megállapítását a palesztin menekültproblémáról. „Az emberek idővel megszokják az új gondolatokat” – állítja a szerző.
Fordította: Seleanu Magdaléna
A Newsweeek 1994. augusztus 15-i számában megjelent cikk alapján
Címkék:1995-04