Fétis, filozófiai alapvetéssel
László Károly műgyűjteménye
László Károly Bázelben élő világhírű mecénás és műgyűjtő nemrég Magyarországon is bemutatta óriási gyűjteményét, annak egy jelentőségében nagy, számban mégis csak kis részét, a több mint tizenötezer tárgyból körülbelül ezret. Az esemény egy másik, műgyűjtői körben és általában a kulturális szférában egészen különös gesztust előzött meg: László Károly e gyűjteményét Budapestnek ajándékozza. Egyelőre csak az anyag adott, a főváros kulturális vezetése most keresi az elhelyezés lehetőségeit, de maga a felajánlás megtörtént.
A gyűjtő, aki évtizedekig építi amúgy szokatlanul eklektikus, részint korszakok és kifejezési formák, részint mégsem műtörténeti fogalmak szerint komponált gyűjteményét, majd egyszerre megválik az egész élete alatt kiválasztott, megszerzett művektől, ráadásul annak az országnak adományozza, ahonnan fiatalon a halálgyárba küldték – hosszú gondolatsorokat ébreszt az elemzőben. Kezdve ott, hogy ő magát nem tartja gyűjtőnek („Nem vagyok gyűjtő, csak a hosszú évek során felhalmozódott tárgyak gyűjtménnyé álltak össze” – nyilatkozta egyszer). Fölveti például annak kérdését, hogy az intézményesült képzőművészet korában, a gyűjtőszenvedélyen túl, miért fontos az efféle magánkollekciók léte. Rákérdez a válogatás alapelveire, művészet és üzlet kapcsolatára, és érinti a korunkban egyre aktuálisabb problémakört: mit jelent egy létező gyűjtemény az Internet virtualizált világbirodalmában. Akkor, amikor az információ tetszés szerint elérhető és rendszerezhető és akár manipulálható is. A művészet sok ezer éves története csupán néhány fémlemeznyi helyet foglal el a közös memóriában, és a művek adattá képezése vagy „kihagyása” generációk tudatából, sőt örökre is képes kitörölni egyes alkotásokat, akár egész életműveket vagy irányzatokat. A (mű)tárgy ma így filozófiai faktummá, ténnyé szublimálódik, felmagasztosul.
Ahhoz, hogy a maga összetettségében átlássuk, mi mozgatja egy személyiségnek a kor kérdéseire adott válaszrendszerét, kiindulhatunk a valós, a hús-vér illetve a lelki életrajzból. A reális Pécsett kezdődik, itt született László Károly jómódú zsidó kereskedő családban. Zsidó vallását tartva katolikus gimnáziumba járt. Édesanyjára azt lehetne ma mondani, hogy nemzeti érzelmű úriasszony volt. Károly fiatalon vonzódni kezdett a tárgyi folklór, a falukutatás iránt. Azután sárga csillagot varrtak rá, s kizáratott mindenből, ami addig élete természetes része volt – és végül az országból is. Mint a többi százezreknek: Auschwitz következett. Túlélte, hazakerült, de nem volt maradása Magyarországon. Svájcba ment, ott orvosi egyetemre járt és pszichológiával kezdett foglalkozni. Legnevesebb mestere Szondi Lipót, a világhírű ösztönelmélet és a hozzá kapcsolódó teszt kidolgozója volt. Aztán feladta a professzionális pszichoterápiát, írni kezdett. KZ-regényében kiírta magából a haláltábor szörnyű emlékét. („..Sem az emlékeimben, sem az álmaimban nem jött elő Auschwitz, egyszerűen nem jött. Egészen a mai napig nem álmodtam róla.”)
Hamarosan a művészeti közélet egyik kulcsfigurája lett, művészeti folyóiratot adott ki, elméleti írásokat jelentetett meg, galériát nyitott. Gyűjteni kezdett, akkoriban kevéssé értékelt művészek műveivel foglalkozott. A gyűjtemény három évtized alatt óriási méretűvé nőtt, a kortárs vizuális művészetek mellett iparművészeti, design- és fotósrészt, egy gazdag képzőművészeti szakkönyvtárat, egy komoly ázsiai szekciót, valamint egy főként pop-artra koncentráló tárgygyűjteményt is magában foglalt. Évekig New York avantgárdjához tartozott és sokat tett a két kontinens közötti szellemi kapcsolatért. Kiáltványaiban, mozgalomteremtő írásaiban a világ és a művészet kapcsolatának válságára kínál kiutakat. László Károly számára a művészet lett az a mikrokozmosz, amely a világ problémáit a legjobban képes megközelíteni.
A gyűjtemény eszmeisége, László Károly vallomás-jellegű prózája, a róla készült fotók, a személyes megnyilatkozások eme életrajzhoz képest egy, a korához csak lazán, megfigyelői álláspontról közelítő emberről árulkodnak. A sajtóban megjelent publicisztikák indulatait, sarkos véleménynyilvánító készségét mutatják, a távolságtartó attitűd feloldását: a pszichoterápia önmagán alkalmazott vizsgálódásának indokait jelzik. Például egy a Kapu c. folyóirat (1991/1) által idézett Stern magazinba írt levele, annak indulatai tartalmuk helyett nekem, a Szondi-Mérei-hallgatónak inkább a gyűjtőszenvedéllyé szublimálódó (Szondi kifejezése) hatalmas lelki energiákat tanúsítják. Amint a rövid életrajzból is kiderül, László Károly Szondi-tanítvány volt Svájcban, maga is alkalmazta a sorsanalízis módszerét. László a Szondi-elvek és saját pszichológiai nézetei alapján azt vallja, hogy a személyiség akkor tud kreatív energiákkal feltöltődni, ha módja van kiélni ösztöneinek szélsőségeit, ha szabadon használhatja az ezek kontrasztjából adódó feszültséget. Ezen a nyomon elindulva, a művészet és a kortárs valóság kommunikációjában is a feszültségeket tartja teremtő erőknek, a kor és a műalkotás egymásra reagálását a mű fő olvasatának.
A másik lehetséges értelmezési tartomány tehát László Károly egész művészetfelfogása, amiről úgy érzem, ha nem is manifeszt módon, bevallottan, de szintén magában hordozza Auschwitz tanulságait. Adorno maximája, amelyben tagadja a holocaust utáni költészet létezési esélyeit, történetében a század legelejére nyúlik vissza, az avantgárd mozgalmak eszmeiségéhez. 1909-ben a futuristák manifesztuma már a művészet végét hirdette, az utána következő évtizedek művészetében egyértelműen az elmúlás, a szétesés, a világegésznek már nem keresése, hanem talán inkább siratása munkált. A század közepén pedig, a holocausttal egy olyan morális cezúra képződött az ember és a befogadó világ között, hogy a teremtő mágia mai formája, a művészet egésze kérdőjeleződött meg. A kőtáblák tilalma a faragott kép készítésére több mint aktuális lett: az ember képe Auschwitz után már nem a Teremtő autentikus képmása, és ennek az eltorzult ábrázatnak bármilyen reprodukciója, akár a művészet eszközeivel, csak távolabb vihet a Teremtés igazságától.
László Károly magángyűjteménye nem azzal a céllal jött létre, hogy egy hagyományos képzőművészeti intézmény formáját illetve funkcióját hordozza. Ez az anyag antropológiai vizsgálódásokra ad lehetőséget, a képzőművészet médiuma által. Amikor felfigyel egy új festőre, szobrászra, egy újonnan induló esztétikai irányzat műveire, voltaképpen egy régi válasz elévülése, és egy másikkal való próbálkozás esélye az, ami megragadja. Új és régi viszonya, a gyorsan elöregedő divat illetve a mindig frissen maradó abszolút értékű mű kapcsolata izgatja. Bázeli házában, ahonnan a gyűjtemény most – a kultúrpolitika költségvetésének függvényében előbb vagy utóbb – Magyarországra kerül, a műtárgyak szorosan egymás mellett, minden lehetséges felületet és teret betöltenek, nem tematizált rendben, szokványos szervező elvek szerint láthatók, hanem valamiféle lelki struktúrának megfelelve, az ajtótoktól a lépcső- fordulóig mindenütt. A gyűjtemény tehát eredeti helyén és László Károly szándéka szerint majdani budapesti otthonában is, nem a darabok önértékével hat, hanem az egyes tárgyak folyamatos és igen erőteljes párbeszédével. Mint végtelenített tükörfelület, sokszínű zsúfoltságával egy nagyszabású multikulturális metszetet ad: a 20. század önarcképeit illetve a mögöttük kirajzolódó valódi arcot.
A gyűjtemény képzőművészeti része csak néhány darab erejéig foglalkozik az előző korokkal, alaptémája a huszadik század. A kommunikáció vezérelve mentén haladva, a következő főbb irányzatok és iskolák adják meg a gyűjtemény karakterét: az angol preraffaelitizmus és a szecesszió, mint a huszadik század művészeti fordulatait előlegező stílusforradalmak, a nagybányai festészetben kifejeződő magyar pre-avantgárd, majd az aktivizmus, a kubizmus, a konstruktivizmus, a Bauhaus – elsősorban magyar származású alkotók, Moholy-Nagy, Huszár Vilmos -, az orosz avantgárd, a szürrealizmus, a naiv festészet, az amerikai pop-art és a hiperrealizmus. A maga korában mindegyik erőteljes tiltakozás a művészet fennálló dogmái ellen, és egy nyitottabb megismerésre való felhívás. Mögöttük az ösztönök és az intellektus közösen formálja a művek aktualitását. Többségében nem olyan művek szerepelnek itt, amelyek az utóbbi évtizedekben kurrensek lettek volna a műtárgypiacon – nem a divat válogatta őket, hanem az az elképzelés, hogy a művészet irányváltásai a rögtön utána következő nemzedékeknek, sőt magának a jelenkornak is pontos képet-énképet nyújtanak. A ti tok sohasem egyetlen mű immanens tulajdonságaiban keresendő, hanem a művek összhatásában és az ebből származó reflexió karakterében. Az egymás után gyorsan letűnő divatstílusok a haldoklás tényét világítják meg.
Ha egy pillanatra kitekintünk a vizuális művészetek szorosan értelmezett köréből, és átnézünk a László Károly-gyűjtemény egy másik tömbjéhez, pontosabban megértjük ezt az ironikus játékot az idővel. A Műcsarnokban bemutatott anyag csak töredékét nyújtotta az eredeti, rendkívüli pop-art és design tárgy gyűjteménynek. Az itt látott robotjátékok mellett a kollekcióban flipperek és plakátok is szerepelnek, azonkívül a design élvonalának prototípusai, modelljei. Csupa olyan műfaj, ami néhány éven belül technikailag, gondolatilag viszonylag egyszerűen túlhaladható. Az időhöz ennyire erősen kötődő tárgyak saját létük mellett kiegészítő, egyben értelmező szerepet is betöltenek: a képzőművészeti anyag látszólagos időtlenségét ellenpontozzák, nincs avíttabb dolog, mint egy tegnapi újdonság, annál a tegnapelőtti is frissebb. László Károly autentikus értelmezése szerint nem a gyűjtemény felelős azért, hogy a kor, amelyről szól – amelynek bizarr, de annál pontosabb tükröt állít -, ennyire eklektikus és e kor embere ennyire giccsgyanús. A Budapestre szánt „állandó” anyag ellentmond a múló divatok „ideiglenes érvényű” válaszainak.
Címkék:1997-02