Félelmetes napok
Félelmetes napok
A hagyomány szerint Ros Hasanakor három könyvet nyitnak az Égben, az elsőbe kerülnek az igazak, a másodikba a gonoszak, és a harmadikba az „átlagosok”, akiknek még van lehetőségük arra, hogy jom kippurig megbánják bűneiket. A Tóra szerint Mózes ezen a napon hozta le az újból elkészült kőtáblákat, az Örökkévaló megbocsátásának jeleként. Az alábbi talmudi aggádák, és a Maimonidesz munkájából származó részletek a megtéréssel, a bűnbánattal, a bűnbocsánattal foglalkoznak.
JÓLESZ KÁROLY, KINCSESTÁR1
MILYEN LEGYEN A MEGTÉRÉS?
Ha valaki azt mondaná magában: „Bűnözöm és megtérek, azután újra bűnözök és megtérek, azután újra bűnözöm és újra megtérek”, annak sohasem adatik meg, hogy megtérhessen.
Aki azt gondolja magában: Bűnözhetek annyit, amennyit csak akarok, hiszen az Engesztelő Nap úgyis elhozza a megbocsátást számomra, az tudja meg, hogy az Engesztelés Napja sohasem hoz számára megbocsátást.
Az Isten ellen elkövetett bűnökért az Engesztelés Napja elhozza a megbocsátást, de a felebarátja ellen elkövetett vétekre csak akkor van megbocsátás Jom Kippurkor, ha embertársa is megbocsát neki. (Joma 85b)
A BŰN VAGY A BŰNÖS TŰNJÖN EL?
R. Méir lakóhelyén sok fékezhetetlen ember lakott, s ezek sokat kellemetlenkedtek a Bölcsnek. R. Méir azon imádkozott, hogy haljanak meg. Kérését hallotta felesége, B’rurjá, s haragosan szólt férjére: Nemde az van írva: „Szűnjenek meg a vétkek (Zsolt 104,35), és nem az, hogy legyen végük a bűnösöknek?”
S mindehhez el kell olvasni a vers végét: „És nincsenek többé gonoszok.” (Uo.) Ez is megerősíti azt, amit mondottam: Ha megszűnnek a vétkek, természetes, hogy nem lesznek gonoszok sem. Azért könyörögj, hogy irgalmazzon nekik az Úr, és legyen erejük, hogy elforduljanak a bűnöktől. (B’ráchot 10a)
A MEGTÉRŐNEK MEGBOCSÁT AZ ÚR
R. Jichák mondotta: Az Úr így szólt Jeremiás prófétához: Menj és szólítsd fel Izráel fiait a megtérésre! Jeremiás így is tett, odament közéjük, de Izráel fiai szégyenkezve mondták neki:
– Egész éven át vétkezünk és letérünk az egyenes útról. Csak szégyenkezve járulhatunk eléje, s nem bocsánatkéréssel. Vajon eltűntek azok a hegyek a föld színéről, ahol bálványokat állítottunk fel, s a völgyek, melyekben idegen istenek előtt borultunk le?
Az Úr visszaküldte hozzájuk a prófétát ezzel az üzenettel: Ha ti bűnbánattal szívetekben járultok elém, mi félnivalótok van? Nem érzitek-e, hogy mikor felém közeledtek, Égi Atyátokhoz jöttök? (P’sziktá 28)
AZ EGYETÉRTÉS ELHOZZA A BŰNBOCSÁNATOT
Írva van: „A szorultságod idején meghallgat az Úr!” (Zsolt 20,2) Dávid király tudva tudta, hogy egy napon elpusztul majd a Szentély, és azzal együtt az ott gyakorolt vallási kultusz is. S mindez a zsidó nép bűneiért. Dávid király nagyon elcsüggedt és bánkódott népe keserű sorsa felett. Megkérdezte Istent, talán van engesztelés bűnös népe számára?
Ha a rájuk zúduló bajok szörnyű óráiban megvallják és megbánják bűneiket, megbocsátok nekik. Ha a vész idején nem bontja meg széthúzás egységüket, és együttesen kémek bűnbocsánatot, meghallgatom kérésüket és megbocsátok nekik – felelte az Isten. (Midrás Sóhár Tov 27).
MAIMONIDESZ: A MEGTÉRÉS ÚTJA2
1. fejezet
A BŰNBÁNAT ENGESZTELŐ HATÁSA
-
§. Az engesztelőnapi bűnbak az egész Izrael engesztelődését szolgálta, ezért a pusztába küldése előtt a főpap egész Izrael nevében tett bűnvallomást, teljesítvén a parancsot: „Vallja be egész Izrael bűnét!”
Teljes szívből jövő bűnbánat minden bűnt kiengesztelt, legyen az akár könnyű, vagy súlyos, szándékos vagy tévedésből jövő. De bűnbánat nélkül csak a könnyebb bűnök engesztelődésére szolgálhatott.
Mit értünk könnyebb és súlyosabb bűnök alatt? Súlyos az a bűn, amelyért halálbüntetés jár. Idetartozik még a hamis eskü, bár nem jár érte halálbüntetés. A könnyebbek közé tartoznak a többi parancsolatok és tilalmak, ha az áthágásuk nem a „Karét”, az idő előtti elhalálozást vonja maga után.
3. §. Most, hogy a Szentélyt és az engesztelőoltárt nélkülöznünk kell, csak egyedül a megtéréssel tehetjük jóvá bűneinket. Még ha valaki egész életén keresztül gonosz volt, de végül mégis megtér, nem hozhatják többé emlékezetébe múltját. „Amely napon megtér gonoszságától, nem botlik meg többé gonoszságban.”
Van egy napunk, az engesztelőnap, amely önmagában, külön is jóváteheti minden megtérő bűnét. „Ezen a napon engesztel érettetek az Úr” – mondja az írás.
2. fejezet
MELYIK AZ IGAZI MEGTÉRÉS?
5. §. A megtérő dicséretére válik, ha a nyilvánosság előtt tesz bűn vallomást, ha mások előtt is feltárja a felebarátjával szemben elkövetett sérelmeket és bűnöket, s így szól: „Vétkeztem X. Y. ellen, ezt és ezt követtem el, és most őszintén megbánom és sajnálom.” Aki pedig vélt büszkeségből nem tárja fel bűnét, hanem azt elpalástolni igyekszik, bűnbánása nem lehet teljes. „Aki bűnét eltakarja, nem boldogul soha.”
A nyilvánosságra hozatal csak a felebarátunkkal szemben elkövetett bűnöknél kívánatos. Ha Isten ellen vétünk, akkor nincs erre szükség, az még kérkedésnek és arcátlanságnak is minősül. Az Isten ellen való megtérésünknél csak a bűn halk elmondására van szükség. Halkan soroljuk fel bűneinket, hogy senki ember ne hallja, mert a tudat, hogy senki sem tud bűneinkről, jót tesz. „Boldog, aki bűnét magában hordozza és (mások előtt) eltakarja.”
6. §. Bár minden idő alkalmas a megtérésre és könyörgésre, a tíz bűnbánó nap mégis a legalkalmasabb erre. Isten ekkor fogadja legszívesebben a megtérni akarót, amint a próféta mondja: „Keressétek az Örökkévalót (abban az időben), amikor számotokra (a leginkább) megtalálható.” (Vagyis: a 10 bűnbánati napon.)
Ez csak az egyénre vonatkozik. A közösség, ha bármikor megtér és egész szívéből Istenhez fordul – meghallgatják, amint azt megírták: „Ki olyan, mint az Örökkévaló, bármikor Hozzá kiáltunk!?”
3. fejezet
ÉRDEMEK ÉS BŰNÖK MÉRLEGE
2. §. Ha valakinek több a bűne, mint az erénye, rögtöni halált érdemel, amint megírták: „Bűneid sokasága miatt. ..” Ugyanígy rögtöni pusztulást érdemel az az ország, melynek lakói javarészt bűnösök. Szodoma példájából is láthatjuk ezt: „Szodoma és Gomora jajkiáltása számos, és bűnük igen súlyos, leszállók és elpusztítom őket.” De igen súlyos az egész világ helyzete is, ha bűneik számosabbak érdemeiknél, amiként olvashatjuk: „Látta az Úr, hogy nagy az emberi gonoszság a földön.”
A mérleg arányát természetesen nem a mennyiség, hanem a bűnök súlya, minősége adja. Van olyan érdem, amely sok bűnt feledtet, és bűn, amely sok érdemet homályosít el. Az egyikről azt olvassuk: „Mivel jó dolgot mívelt…” a másikról: „Egy bűnös sok jót veszít…” Ezek mérlegelése nem az ember feladata. Isten annak tudója, hogy miként kell a bűnöket az érdemekkel szemben értékelni, mérlegelni.
3. §. Aki bánkódik amiatt, hogy valami jót tett és szívében, úgy gondolkozik, hogy „semmi hasznom abból, hogy jó voltam és érdemeket szereztem”, az elveszti azt a jogot, hogy cselekedetei elbírálásánál érdemeit figyelembe vegyék. Erről tartották azt, hogy „az igaz ember sem szabadul a gonoszság napján”. Forratlan jellemű, nem igaz ember az, ki jó cselekedeteit utólag bánja meg.
Nemcsak a halál napján, hanem minden újévkor megvizsgálják az ember bűneit és érdemeit. A jámbor életben marad, a gonoszt halálos büntetéssel sújtják, a közepes erényű sorsa Jom-Kipurig függőben marad. Ha addig megtér, életben marad, ha nem, a halálnak szánják.
Összeállította: Peremiczky Szilvia
1 Akadémiai Könyvkiadó, Budapest, 1996. 100-102.
2 Részletek. Fordította: Klein Károly. Miskolc, 1897 (in: www.zsido.com).
Címkék:2005-10